مقالهموفقیت در روابط

8 اشتباه بزرگی که ممکن است در انتخاب شریک زندگی مرتکب شوید

اشتراک گذاری این مطالب در:

یک جرقه همه‌چیز را آغاز می‌کند. شما عاشق یک پسر یا دختر می‌شوید که در محل کار شما، در کلاس زبان شما یا … او را دیده‌اید. و یک رابطه آغاز می‌شود. اما این جاذبه ابتدایی، همیشه به رابطه‌های فوق‌العاده منجر نمی‌شود. در واقع، همان چیزهایی که باعث جذب شدن ما به یک فرد می‌شوند، بعدها می‌توانند تبدیل به دلایلی برای انزجار و ایجاد مشکل برایمان شوند. بله، یک تصمیم اشتباه! اما واقعاً چه باید کرد؟ معیارهای انتخاب رابطه درست چه هستند؟ چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که وارد یک رابطه خوب می‌شویم و شریک درستی را برای زندگی انتخاب می‌کنیم؟ ما در این مقاله خودساخته ، با مطرح کردن 8 اشتباه در انتخاب رابطه درست می‌خواهیم پاسخ این سوال را به شما بدهیم. اشتباهاتی که دوری کردن از آنها، می‌تواند به خوشحالی بیشتر شما در یک رابطه منجر شود.

1- برای انتخاب رابطه درست اول خودتان را بشناسید

می‌گویند که اکثر دخترها، جذب پسرهای اشتباه می‌شوند (این موضوع درباره پسرها هم وجود دارد).

علم روانشناسی یک توضیح فوق‌العاده برای این موضوع دارد. تعریف ما از عشق و رابطه، بر اساس تربیت ما شکل می‌گیرد. ما اولین بار در فضای خانواده با مفهوم عشق روبرو می‌شویم. این یعنی نحوه رفتار والدین خود را، به عنوان یک رفتار عاشقانه تعریف می‌کنیم. تا به اینجا که عالی است.

مشکل زمانی پیش می‌آید که پدر و مادر ما رفتار چندان درستی ندارند. عصبانی رفتار می‌کنند، توجه چندانی به ما نمی‌کنند، یا حتی با ما بدرفتاری دارند و ما مجبوریم می‌شویم برای بدست آوردن عشق آنها تلاش کنیم. پس عشق این چنین برای ما تعریف می‌شود. پس زمانی که بزرگ می‌شویم، ذهن ما به طور ناخودآگاه، به دنبال کسانی است که همین رفتار (نادرست) را با ما دارند. مثلاً به ما کم محلی می‌کنند. چرا که عشق در نظر ما، با چنین رفتارهایی تعریف می‌شود.

این یعنی احساسات ما چندان قابل اعتماد نیستند و به نحوی، ریشه در کودکی ما دارند. (دقیقاً به همین دلیل است که معمولاً کسانی که در خانواده‌های خوب بزرگ شده‌اند، تصمیم‌های عاطفی بهتری می‌گیرند.)

با این حساب، لازم است که قبل از هر چیز، خودمان را بشناسیم و ببینیم که واقعاً چه چیزی است که در طولانی‌مدت می‌تواند یک رابطه را برای ما لذت‌بخش کند. اصلاً ببینیم که تعریف ما از عشق چیست. این تعریف را بسنجیم و هر جای آن که به نظرمان اشتباه بود را دور بیندازیم. در یک کلام، تربیت را تا جای ممکن کنار بگذاریم و سعی کنیم منطقی به موضوع فکر کنیم. انتخاب رابطه درست مستلزم شناخت شما از خود و کنار گذاشتن اشتباهات تربیتی شماست.

بیشتر بخوانید: 4 اشتباهی که باعث پیشرفت کاری میشه

2- برای انتخاب رابطه درست باید فرد مورد نظر را درست بشناسید

همانطور که گفتیم، احساسات لحظه‌ای ما معمولاً خیلی قابل اعتماد نیستند. پس باید جای آنها را به بررسی منطقی و دقیق‌تری بدهیم. حالا این بررسی هم باید شامل حال خودمان بشود و هم شامل حال کسی که می‌خواهیم با او وارد رابطه شویم.

پس از خود بپرسید که واقعاً چه چیزی را در فرد مورد نظر خود دوست دارید؟ چه چیزی است که شما را به او جذب می‌کند؟ توجه داشته باشید که قرار نیست فرد مورد نظر شما، یک فرشته باشد. اما خواهشاً درباره خوبی‌ها و بدی‌های او فکر کنید تا مطمئن شوید تصمیم درستی را می‌گیرید.

3- ظاهر را تبدیل به معیار اصلی تصمیم‌گیری نکنید

یک مساله بزرگی که در تصمیم‌های عاطفی همه ما تاثیرگذار هستند، زیبایی است. قیافه و تیپ آدم‌ها، بسیاری از ما را به تصمیم‌های اشتباه می‌کشاند. منطقی فکر کنید. قیافه یک فرد، چه ربطی به رفتارهای او دارد؟ آیا واقعا ظاهر کسی می‌تواند معیار مناسبی برای انتخاب رابطه درست باشد؟

شاید بتوان گفت که این طرز تفکر، ناشی از کارتون‌های بچگی ماست. کارتون‌هایی که در تمام آنها (مثلاً کارتون‌های دخترانه‌ای مثل سفیدبرفی، زیبای خفته، سیندرلا) زیبایی زن و مرد اهمیّت بسیار زیادی دارد. اما کارتون شِرِک (Shrek) را نباید فراموش کرد. کارتونی که دقیقاً به همین موضوع می‌پردازد: اینکه زیبایی به معنی خوب بودن نیست و زشتی به معنی بدی نیست. در حقیقت، جذاب‌ترین شخصیت این کارتون، زشت‌ترین شخصیت آن هم هست.

پس ظاهر را ملاک اصلی خود قرار ندهید و به رفتار و شخصیت یک فرد توجه بیشتری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: معیارهایی برای ارزیابی یک رابطه سالم

4- بر اساس پول و ثروت درباره رابطه تصمیم نگیرید

همین که یک فرد پولدار باشد، به این معنی نیست که قرار است زندگی خوبی را با او داشته باشید. بسیاری از روابط ما بر پایه پول شکل می‌گیرند و همین می‌شود که در نهایت، به خشم و مشکلات بسیاری ختم می‌شوند. چون پول هیچوقت جای اخلاق خوش و عشق را نمی‌گیرد.

هیچوقت یادتان نرود که مهم‌تر از پول، خوشحالی شماست. و برای داشتن خوشحالی، حتماً باید با کسی باشید که هم رفتار خوبی دارد، هم می‌تواند شما را درک کند.

البته، قطعاً پول هم یک فاکتور برای انتخاب فرد مورد نظر است. چرا که به معنی داشتن ثبات اقتصادی است. حرف ما فقط این است که پول همه‌چیز نیست و پول نباید مهم‌ترین فاکتور شما برای انتخاب رابطه درست باشد.

5- اهداف و خواسته‌های فرد مورد نظر را بشناسید

پرسیدن رنگ و غذای مورد علاقه، چندان به کار نمی‌آید. به جای اینکار، از او بپرسید که چه اهدافی در زندگی دارد و می‌خواهد به کجا برسد. این موضوع بسیار اهمیّت دارد. چرا که وقتی اهداف شما در یک راستا باشند، پس می‌توانید در سختی‌ها و خوشی‌ها به خوبی با هم کنار بیایید و یکدیگر را درک کنید.

باور کنید که وقتی اهداف و تمایلات شما یکی هستند، زندگی با هم بسیار لذت‌بخش‌تر است.

چرا که هر دو در یک مسیر هستند و مدام قرار نیست تفاوت مسیرها، برایتان دردسر و ناراحتی ایجاد کند. وقتی اهداف شما در یک جهت نباشد. اهداف طرف مقابل یکی از بهترین چراغ‌ها برای انتخاب رابطه درست است.

بیشتر بخوانید: چگونه دفتر برنامه ریزی درست کنیم ؟ هدفمند زندگی کنید

6- علائق و سرگرمی‌های فرد مورد نظر خودتان را بشناسید

یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که ممکن است به آن توجه نکنید، علایق و سرگرمی‌های طرف مقابل شماست. انتخاب رابطه درست مستلزم این این است که شما بتوانید در کنار یکدیگر از زندگی لذت ببرید. حتماً از فردی که قصد ایجاد رابطه با او را دارید، بپرسید که چه چیزهایی را دوست دارد. البته، منظور ما همان رنگ و غذا و … نیست.

بحث بر سر سلیقه طرف دیگر رابطه در موسیقی، سینما، کتاب و … است. این‌ها همه سوالات مهمی هستند که باید پاسخ آنها را داشته باشید. چرا که قرار است وقت زیادی را با هم بگذرانید و لازم است مطمئن شوید که در این اوقات، می‌توانید راهی برای سرگرمی و وقت گذراندن کنار یکدیگر پیدا ‌کنید. راهی که برای هر دوی شما جذاب باشد.

7- بی‌توجهی فرد مقابل را یک نشان از جذابیت او ندانید

معمولاً بی‌محلی یک آدم، باعث جذابیت بیشتر او در ذهن ما می‌شود. اما این فقط یک تله ذهنی است که تا جای ممکن باید از آن دوری کنید.

باور کنید که بی‌محلی فقط نشانۀ عدم بلوغ یک فرد است و می‌تواند از احساساتی مثل خجالت (که قابل حل است)، غرور، خودپسندی و ویژگی‌های بد دیگر نشات بگیرد.

8- خوشحالی شما، ملاک نهایی در ایجاد رابطه است

در نهایت، توجه داشته باشید که در یک رابطه، مهم‌تر از هر چیزی، خوشحالی شماست. پس ملاک اصلی را خوشحالی قرار دهید. ببینید که فرد مورد نظرتان، واقعاً می‌تواند شما را خوشحال کند یا نه. آیا حاضر است زمان بگذارد تا احساسات و افکار شما را درک کند. یا بی‌توجه خواهد بود و زندگی شما را جهنم می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه به یک فرد موفق تبدیل شویم ؟

در نهایت

انتخاب رابطه درست کار راحت و آسانی نیست. لازم است شما همه چیز را بسنجید و این توانایی را بیابید که از ابعاد گوناگون به مسئله نگاه کنید. پس از این مرحله سرسری عبور نکنید و بدانید انتخاب رابطه درست ، انتخاب یک زندگی بهتر و دلنشین‌تر است.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

2 دیدگاه. Leave new

  • سلام مدیر خود ساخته.
    من با این که اشتراک1 ساله تهیه کردم ولی وقتی مطلب “۸ اشتباه بزرگی که ممکن است در انتخاب شریک زندگی مرتکب شوید”
    رو کلیک میکنم نسخه کامل را برایم نشون نمیده. لطفا راهنماییم کنین. سپاس

    پاسخ
    • خودساخته
      تیر 1, 1397 11:02 ق.ظ

      سلام دوست عزیز
      برای دریافت پشتیبانی، لطفا به آیدی پشتیبانی در تلگرام (@selfmadesupport (https://t.me/selfmadesupport)) و یا شماره پشتیبانی واتساپ مشکلتون را بفرستید.

      پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست