درمان استرسمقالهوبلاگ

علائم استرس چیست و چطور می‌تواند ابعاد مختلف زندگی‌تان را به ویرانی بکشاند

اشتراک گذاری این مطالب در:

علائم استرس را تجربه کرده‌اید؟ احتمالا شما هم از این واژه زیاد استفاده می‌کنید. در واقع، در زندگی پرتلاطم امروزی، تقریبا همه از واژه استرس زیاد استفاده می‌کنند. استرس کار، روابط و تحصیل باعث می‌شود که این واژه، برای هیچ‌کس بیگانه نباشد. اگر استرسی را که در طول روز و برای مسائل مختلف تجربه می‌کنید به درستی کنترل نکنید، مشکلات زیادی از نظر روانی و جسمانی بر زندگی‌تان سایه خواهند انداخت.
پس بهتر است با علائم استرس آشنا باشید و بدانید که این مشکل بزرگ که تعداد کثیری از مردم دنیا را به خود مشغول کرده است، چطور و چگونه می‌تواند زندگی‌تان را از تجربه رنگ‌های زیبا و براق به لحظاتی سرد و تلخ و خاکستری بدل کند. علائم استرس چیست؟ با ما همراه باشید تا از این مشکل فراگیر بیشتر برای‌تان بگوییم.

علائم استرس روی خلق و خو

زمانی که دچار استرس می‌شوید معمولا احساس بی‌قراری به شما دست می‌دهد. این بی‌قراری، مانع از آن می‌شود که نفسی راحت بکشید و بی‌دغدغه در ثانیه‌های زندگی غرق شوید. بی‌قراری اصلا و ابدا احساس خوشایندی نیست. چون نوعی بلاتکیفی در آن پنهان است و کسی که استرس دارد معمولا برای خود عواقب و نتایجی منفی متصور می‌شود. پس این انتظار به انتظار برای یک واقعه بد تغییر ماهیت می‌دهد.
به جز بی‌قراری در زمانی که استرس بر شما غلبه می‌کند، احساس اضطراب هم روی روان‌تان سایه می‌اندازد. اضطراب از علائم شاخص استرس است و توان درست فکر کردن و تصمیم‌ گرفتن را به راحتی از شما می‌گیرد. در این صورت، هم تصمیماتی اشتباه خواهید گرفت و هم رفتارهایی نادرست از شما سر می‌زند.
یکی دیگر از علائم استرس، بی‌انگیزه شدن است. زیرا همان‌طور که گفته شد، فردی که دچار استرس می‌شود، بی‌قرار است و در انتظار واقعه‌ای بد و موهوم به سر می‌برد. در چنین حال و هوایی، انگیزه بلند شدن و اقدام کردن هم از فرد سلب می‌شود و نمی‌توان از او انتظار داشت که برای تغییر مثبت و بهبود تلاش کند.

علائم استرس روی خلق و خو

ویژگی‌ها و علائم دیگر استرس

احساس دست‌پاچگی و گیجی هم از نمونه عواقب و علائم استرس به شمار می‌رود. زمانی که دلهره‌های فراوان و اضطراب شدیدی در فرد وجود دارد به سختی می‌تواند متمرکز شود و توجه خود را به موضوعات مختلف به شکلی شش دانگ معطوف کند. در نتیجه از علائم استرس که بسیار شاخص است و می‌تواند زندگی هر فرد را تحت تاثیرات زیان‌بار خود قرار بدهد باید به دست‌پاچگی و گیجی اشاره کرد.
همه این تغییرات خلق و خو، فردِ دچار استرس را بسیار حساس و آسیب‌پذیر می‌کند. در نتیجه، سریعا به هر حرفی واکنش نشان می‌دهد و رفتارهایش تغییر می‌کند. البته بنا به ویژگی‌های فردی هر شخص، واکنش‌ها و رفتارهای او در زمان ابتلا به استرس به شکلی منحصربفرد نمود پیدا می‌کند. این آسیب‌پذیری و نگرانی به چه چیزی منجر می‌شود؟‌ پاسخ چندان خوشایند نیست. احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی که علائم استرس در آنها بسیار زیاد است، بیشتر از دیگران عنوان می‌شود.

علائم استرس روی رفتارها

کسی که دچار استرس می‌شود، رفتارها و واکنش‌های مختلفی را نسبت به آنچه در گذشته داشته به دیگران بروز می‌دهد. مثلا از آثار و علائم استرس می‌توان به پرخوری یا کم‌خوری اشاره کرد. یعنی این حس و حال منفی می‌تواند در بعضی از افراد منجر به پرخوری نسبت به گذشته شود یا اینکه اشتهای‌شان را کاهش بدهد.
ورزش نکردن و توجه نداشتن به ظاهر هم از جمله علائم استرس است که در رفتارهای فرد دچار به آن نمود پیدا می‌کند. شخصی که احساس افسردگی، اضطراب و استرس وجودش را در برگرفته است، معمولا انزوا را ترجیح می‌دهد و از اینکه در جمع قرار بگیرد اصلا خوشش نمی‌آید. این انزوا و تنهایی به مشکل او دامن می‌زند و اوضاع را خراب و خراب‌تر هم می‌کند.

علائم استرس روی بدن

استرس، علاوه بر روان روی جسم هر فرد هم اثراتی مخرب دارد. برای مثال، سردرد از جمله مشکلاتی است که استرس در بدن به وجود می‌آورد. خستگی یا دردهایی مانند پیچیدن درد در قفسه سینه هم می‌تواند از نشانه‌های استرس باشد. برخی از افرادی که دچار استرس می‌شوند هم در خوابیدن و استراحت کردن با مشکلاتی اساسی رو به رو هستند. اختلالات خواب روی سلامت، اثرات نامطلوب متعدی دارد و می‌تواند آرامش فرد را کاملا تحت‌الشعاع قرار بدهد.
از دیگر علائم استرس روی بدن هر فرد می‌توان به کاهش میل جنسی او اشاره کرد. میل جنسی در افرادی که مدام استرس دارند و اضطراب شدیدی را احساس می‌کنند معمولا به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند. سلامت جسمانی هر فرد هم با وجود استرسی که به او وارد می‌شود، زیر سوال می‌رود.

روش‌های کاهش علائم استرس

اگر دچار علائم استرس هستید باید برای تغییر وضعیت خودتان دست به کار شوید و اقداماتی انجام بدهید. اگر همین‌طور بنشینید و برای سلامتی خود تلاشی نداشته باشید، استرس و نشانه‌های ویرانگر آن زندگی خودتان و اطرافیان‌تان را تحت تاثیرات منفی بسیاری قرار می‌دهد. از جمله اقداماتی که می‌توانید در این مسیر پیش بگیرید باید به موارد زیر اشاره کرد:
• ورزش کردن مداوم به سلامت روح و روان شما کمک شایانی می‌کند.
• تمرین کردن تکنیک‌های مختلف ریلکسیشن هم می‌تواند برای‌تان مفید باشد.
• شادی را با قرار گرفتن در محیط‌های شاد و انرژی‌بخش به زندگی‌تان وارد کنید.
• برای خود تفریحات و سرگرمی‌هایی در نظر بگیرید و روحیه‌تان را عوض کنید.

یکی از علائم استرس بی‌انگیزه شدن است.

مراجعه به مشاور و دریافت کمک حرفه‌ای

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، استرس از جمله مشکلاتی عمومی است که تقریبا تمام افراد جهان امروز مدام با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در واقع با مشکلی به شدت رایج رو به رو هستیم اما اگر کمی تلاش کنید و به خودتان بیایید با روش‌ها و تکنیک‌هایی ساده می‌توانید این غول سیاه را از زندگی‌تان دور نمایید. با این وجود، یادتان نرود که گاهی‌اوقات، علائم استرس می‌توانند بسیار جدی باشند و زندگی‌تان را به شدت تحت تاثیر قرار بدهند.
در این صورت، کمک‌های اطرافیان یا تلاش‌های فردی هم نمی‌تواند ناجی شما برای رفع مشکلات‌تان باشد. در این مواقع، نیاز به مراجعه به یک روانشناس/روانپزشک و به طور کلی فردی متخصص به وجود می‌آید. فردی که بتواند با دانش حرفه‌ای خودش در مسیر بهبود به شما کمک کند. از مراجعه کردن به این افراد نهراسید و بدانید که استرس هم از جمله مصادیق بیماری‌های روحی است و برای درمان آن باید مصمم و جدی باشید.
زمانی که به سرماخوردگی مبتلا می‌شوید، به نزد پزشک می‌روید تا در پیشگیری از شدید شدن آن کمک‌تان کند. زیرا سرماخوردگی در صورت درمان نشدن، مشکلات عدیده بسیاری را به وجود می‌آورد. برای درمان استرس هم همین کار را بکنید و برای رفع مشکل‌تان به متخصصان مراجعه کنید تا با پیشگیری از مشکل، مانع از بروز عوارض و عواقب شدید آن شوند.

در آخر

همان‌طور که در متن هم عنوان شد، اگر استرس را مداوا و کنترل نکنید به سمت مشکلات عدیده دیگری سوق پیدا می‌کنید که بسیار جدی و آزاردهنده هستند و سلامت جسم و روح‌تان را کاهش می‌دهند. برای داشتن زندگی شاد و سالم تمام تلاش‌تان را به کار بگیرید و یادتان باشد که هیچ‌کس به جز خودتان نمی‌تواند در ساختن یک زندگی ایده‌آل به کمک‌تان بیاید.
هیچ‌کس هم به غیر از خودتان مسئول این ساخت و ساز نیست. پس بلند شوید و با تکیه کردن بر شانه‌های خودتان، افسردگی، استرس و احساسات منفی را نابود کنید. شما باید شاد باشید، شاد زندگی کنید و از جهانی که پر از امکانات برای خوب زیستن است، نهایت استفاده را ببرید. در یک کلام؛ قدر زندگی را بدانید.

اگر ترس و استرس بیش از حد زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، خودساخته شرکت در دوره «خداحافظ استرس» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

انرژی درمانی چیست

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست