درمان تنبلیمقالهوبلاگ

چگونه می توانیم تنبلی را از خود دور کنیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

شاید شما هم از آن دست آدم هایی باشید که تنبلی و کاهلی گاهی چنان وجودتان را در خود غرق می کند که باعث عقب افتادن کارها و دور شدن از اهدافتان شوید. بعد از مدتی چشمتان را باز می کنید و به عقب نگاهی می اندازید اما چیزی جز زمان از دست رفته نمی بینید. از سوی دیگر قادر نیستید گذشته تباه شده را جبران کنید. در حال حاضر هم چنان کسل و تنبل شده اید که حتی توان برداشتن یک گام را هم ندارید. اما آیا می توان زمان را نگهداشت تا بتوانیم کارهای نکرده را انجام دهیم یا پیگیری هدف را دوباره از سر بگیریم؟ مسلماً خیر. زندگی هیچگاه منتظر ما نمی ماند و این ما هستیم که موظفیم خود را همگام با زمان پیش ببریم و تلاش کنیم. اما آیا راهی برای از بین بردن تنبلی و کاهلی وجود دارد؟

راه های از بین بردن تنبلی

از آنجا که عمده مشکلات شخصیتی بدون درمان نیست و می توان با به کارگیری تکنیک های اصولی بر تمامی مشکلات روحی و روانی فائق شد، تنبلی هم از آن دست مشکلاتی است که قابل درمان است و تنها با به کارگیری چندین راه حل می توان با آن مقابله کرد. برای از بین بردن تنبلی و اینکه به وسوسه های فکری که شما را از کار کردن باز می دارد، «نه» بگویید تا انتهای این مطلب با ما باشید.

انتخاب کارها در حد توان

یکی از دلایل تنبلی این است که شما یک کار بسیار سنگین را انتخاب می کنید در حالی که از عهده شما ساخته نیست. کمی بعد ناامیدنانه آن را کنار می گذارید. از سوی دیگر تمایلی هم برای کارهای دیگر ندارید چرا که در حین انجام یک کار سنگین و خارج از توانتان، تصور می کنید هیچ استعداد و قدرتی ندارید تا بتوانید کارهای دیگری انجام دهید. برای مثال شما به یادگیری زبان انگلیسی علاقه زیادی دارید. اما میزان دانسته های شما در این مهارت در حد ابتدایی است.

اما زمانی که تصمیم می گیرید یک کتاب ترجمه کنید، یک کتاب کار سنگین با واژگان دشوار را بر می دارید. در همان صفحات اول متوجه می شوید که قادر به ترجمه کتاب نیستید. در نتیجه آن را رها می کنید. حال به جای اینکه کار باید یک کتاب در حد توان خودتان و با واژگان ساده و ابتدایی انتخاب کنید. ترجمه صفحات اول انگیزه شما را برای ادامه کار بیشتر می کند. همین رویه برای سایر امور قابل تعمیم است.

تقسیم وظایف به کارهای کوچک

هیچ کس از میزان واقعی توانایی و استعداد شما اطلاع دقیقی ندارد. بنابراین زمانی که کاری را به شما محول می کنند ممکن است برایتان کمی سخت و دشوار باشد. برای اینکه یک کار را به نحو احسن انجام دهید و به دیگران ثابت کنید از پتانسیل بالایی برخوردار هستید، کارهای بزرگ و دشوار میزان زیادی از انرژی و زمان را می گیرد و از سوی دیگر نتیجه ای جز شکست و ناکامی ندارد. در نتیجه باعث سرخوردگی و تنبلی می شود. اما با شکستن کار و تقسیم وظایف به کارهای کوچک و ساده، به راحتی در از بین بردن تنبلیپیروز خواهید شد.

ورزش و استراحت کافی

از دیگر تکنیک هایی که می توانید تنبلی را کنار بزنید، ورزش و استراحت کافی است. ورزش و تحرک جسمی باعث افزایش فعالیت قلب و گردش خون در بدن می شود. یکی از دلایل تنبلی، مشکلات جسمانی است. طبق نظر متخصصین کم خونی باعث خواب آلودگی مداوم و تنبلی در افراد می شود. در حالی که ورزش پیوسته خونرسانی به مغز را بیشتر می کند. این امر موجب می شود تا مغز حس مسئولیت بیشتری را پیدا کند و دستورات آن به سایر نقاط بدن افزایش یابد. در عین حال خواب کافی را هم نباید فراموش کنید. بی خوابی هم یکی دیگر از دلایل تنبلی است. اگر در طی شب به میزان کافی نخوابیده باشید، در طی روز کسل و بی حوصله می شوید. به بهانه کار کردن، زمان خواب را به تعویق نیندازید.

مثبت اندیشی و انگیزه برای دستیابی به هدف

زمانی که هدف مشخصی را در زندگی دنبال و افکار خود را با آن هماهنگ کنید، بی شک تمامی کارها و برنامه ریزی شما بر منبای تفکر شما پیش می رود. شما تصمیم دارید تا در سال آینده یک اتومبیل خریداری کنید. این برای شما یک هدف یک ساله محسوب می شود. حال برای آن برنامه ریزی کرده اید و تمامی فعالیت های شما تحت تاثیر این هدف قرار می گیرد. کار بیشتری را انجام می دهید تا بتوانید پول خرید اتومبیل را پس انداز کنید. از ولخرجی ها و خریدهای بیهوده خودداری می کنید. با کمی صرفه جویی بیشتر و سرانجام پس از یک سال پول خرید اتومبیل را فراهم می کنید.

دیدید که با یک فکر مثبت و ایجاد انگیزه برای دستیابی به هدف می توانید تنبلی را کنار بگذارید. فقط کافی است از فکرهای منفی که چیزی جز کاهلی برای شما ندارد، خودداری کنید. برای اینکه افکار را مدیریت کنید. افکار اولین قدم برای ایجاد انگیزه است. باید به طور مداوم به آروزها و خواسته هایتان فکر کنید. فکر کردن به گذشته و ناکامی و خاطرات بد چیزی برای شما به ارمغان نمی آورد. تجسم فکری یک راه احل شگفت انگیز برای حل معضل تنبلی و ایجاد انگیزه است.

بر عهده گرفتن یک کار در یک زمان

یکی دیگر از مهم ترین راهکارهای مقابله با تنبلی، بر عهده گرفتن تنها یک کار در یک زمان است. افرادی می توانند چند کار را همزمان انجام دهند که اولاً بر کارها و مسئولیت هایشان مسلط باشند و از سوی دیگر از نظر روحی و جسمانی توانایی انجام کارها را داشته باشند. اگر شما قصد مقابله با تنبلی را دارید، نباید انتظار داشته باشید که در همان ابتدا چند کار را همزمان انجام دهید. نتیجه این طرز فکر شکست است. باید یک کار را به اتمام برسانید تا بتوانید مسئولیت دیگری را تقبل کنید.

مطالعه زندگینامه افراد موفق

تا جایی که می توانید با انسانهای موفق ارتباط برقرار کنید. در عین حال زندگینامه و شرح حال انسان های موفق را مطالعه نمایید. آنچه آنها را برای رفتن به سوی موفقیت سوق داده است، بی شک در شما هم تاثیر می گذارد. این افراد در زندگی طعم شکست ها و ناکامی های زیادی را چشیده اند که می تواند درس عبرتی برایتان باشد و به شما برای فائق شدن بر تنبلی کمک کند.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست