مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

مقابله با افراد بی ادب را با ترفندهایی کاربردی یاد بگیرید

اشتراک گذاری این مطالب در:

در زندگی خود با افراد مختلفی رو به رو می‌شوید. بعضی از آنها بسیار باملاحظه و مهربان هستند و در نقطه مقابل، کسانی وجود دارند که به شدت بی‌ادب و بی‌ملاحظه هستند. این کاملا طبیعی است. چون افراد در محیط‌ها و شرایط مختلفی تربیت می‌شوند و رشد می‌کنند. در واقع، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که همه در رفتارشان با شما، حسن نیت داشته باشند، ادب را رعایت کنند و مهربانی از خود بروز بدهند. در مدرسه، دانشگاه، محیط کار و هر جای دیگری که تجربه حضور داشته باشید با تعدادی از این افراد رو به رو خواهید شد. اگر ترفندهای مقابله با افراد بی ادب را بدانید قطعا راحت‌تر زندگی خواهید کرد. ددر ادامه با سایت موفقیت خودساخته همراه باشید.

شاید پای سؤتفاهم در کار است

گاهی‌اوقات آنچه شما را می‌رنجاند و ناراحت می‌کند در واقع چیزی جز یک سؤتفاهم ساده نیست. مثلا شما از رفتاری در طرف مقابل رنجیده‌اید که اصلا نیت و منظور بدی پشت آن وجود نداشته است. پس بهتر است قبل از اینکه به مقابله با افراد بی ادب بپردازید از خودتان بپرسید که آیا آنچه شما را رنجانده واقعا بی‌ادبانه بوده است یا صرفا یک سؤتفاهم است و شما برداشت اشتباهی از وضعیت و شرایط داشته‌اید. باور کنید که زندگی آن‌قدر کوتاه است که لزومی ندارد این‌قدر به خودتان فشار بیاورید. پس بهتر است، کمتر حرص بخورید و حساس نباشید. اجازه ندهید سؤتفاهم‌های اشتباه و بیهوده، زندگی‌تان را تلخ و دوست‌نداشتنی کنند.

بیشتر بخوانید: نشانه ‌های رابطه عاطفی سالم را بشناسید تا در آن قرار بگیرید

گاهی‌اوقات آنچه شما را می‌رنجاند و ناراحت می‌کن

با افراد بی ادب همدردی کنید

مقابله با افراد بی ادب همیشه نیازمند بحث کردن نیست. گاهی‌اوقات باید از آنها بگذرید و واکنشی نشان ندهید. علت این است که بی‌ادبی آنها ریشه‌های عمیقی در گذشته و شرایط زندگی‌شان دارد که باعث می‌شود به آنها به فردی قربانی شرایط نامناسب و ناتوانی در توسعه فردی نگاه کنید. در این وضعیت، به جای اینکه از دست‌شان حرص بخورید و ناراحت شوید باید دلتان برای‌شان بسوزد. با افراد بی ادب همدردی کنید. آنها مستحق کمک هستند تا از این وضعیتی که برای خود ساخته‌اند، خلاص شوند. خودتان با خود خلوت کنید و ببینید که چرا یک فرد می‌تواند در مقابل دیگران از کلام ناخوشایند و ناراحت‌کننده استفاده کند. اگر کمی فکر کنید، متوجه خواهید شد که علت چیزی نیست جز مشکلات درونی. پس لازم نیست زیاد به آنها اعتنا کنید.

بیشتر بخوانید: راههای مقابله با ترس و استرس در زمان کوتاه

کنترل خود را حفظ کنید

در مقابله با افراد بی ادب کنترل اعصاب‌تان را به دست بگیرید. اگر عصبانی شوید و وارد بحث پینگ‌پنگی با آنها شوید، هم فرد بی ادب را به هدفش که ناراحت کردن شما بوده نزدیک می‌کنید و هم اینکه خود را در سطح او پایین می‌آورید. یادتان باشد در هنگام عصبانیت و از دست دادن کنترل اعصاب، چیزهایی می‌گویید که صحیح نیستند و واکنش‌هایی از خود بروز خواهید داد که احتمالا خوشایند نیستند و بعدا که به آنها فکر می‌کنید، شرمنده می‌شوید. یادتان باشد که پشیمانی در آینده، سودی نخواهد داشت. پس بهتر است در هنگام مقابله با افراد بی ادب خود را کنترل کرده و از کوره در نروید.

در مقابله با افراد بی ادب کنترل اعصاب‌تان را به دست بگیرید.

بی‌ادبی فرد را به خود نگیرید

در مقابله با افراد بی‌ادب، لحظه‌ای فکر کنید و ببینید که چرا یک فرد باید به خود اجازه بدهد که به دیگران توهین کند یا با گستاخی با آنها صحبت کند؟ قطعا پاسخ این است که چون فرد به طور کلی از ادب و فرهنگ کافی در جهت برقراری ارتباط با دیگران برخوردار نیست. پس وقتی با چنین فردی رو به رو می‌شوید، موضوع را شخصی نکنید. یعنی خودتان را بیهوده ناراحت نکنید و به دنبال ایرادی در وجودتان نگردید. چون این فرد بی‌ادب احتمالا با همه رفتارهای نادرستی دارد که به مشکلی ریشه‌ای در خودش بازمی‌گردد و نه شما.

بیشتر بخوانید: حفظ خونسردی و آرامش در شرایط سخت و استرس زا

در مقابله با افراد بی‌ادب، لحظه‌ای فکر کنید

به دنبال انتقام گرفتن نباشید

شاید شنیده‌اید که از قدیم گفته‌اند: جواب ابلهان خاموشی است. بله واقعا هم همین‌طور است. جواب ابلهان که افراد بی‌ادب هم در شمار آنها قرار می‌گیرند واقعا چیزی جز خاموشی نیست. پس بهتر است به دنبال انتقام گرفتن از فرد بی‌ادب نباشید و خود را تا جایی که امکان دارد از تیررس چنین افرادی دور نگه دارید. افراد بی‌ادب، ارزش صرف وقت ندارند. اگر قرار باشد که از آنها انتقام بگیرید که در گرداب رفتارهای زشت و نابالغی مشابه آنچه آنها انجام داده‌اند، اسیر خواهید شد و در سطح آنها تنزل پیدا خواهید کرد. پس بهتر است، وقت و انرژی خود را معطوف به چنین افرادی نکنید.

بیشتر بخوانید: بهترین راه مقابله با استرس و اضطراب چیست؟

خونسرد و شوخ‌طبع باشید

خونسرد باشید. همان‌طور که قبلا هم گفته شد اگر کنترل خود را در مقابله با افراد بی ادب از دست بدهید یک بازنده تمام عیار خواهید بود به این خاطر که سطح رفتارتان در حد او تنزل پیدا خواهد کرد و این اصلا درست نیست. خونسرد باشید و شوخ‌طبع بودن را تمرین کنید. شوخ‌طبعی یکی از بهترین صفاتی است که می‌توانید در خود به وجود بیاورید. البته بعضی از افراد به طور ذاتی از دیگران شوخ‌تر هستند و بهتر می‌توانند کنترل طنز را در کلام و رفتارشان به دست بگیرند اما شما هم در صورتی که چندان شوخ‌طبع به حساب نمی‌آیید، ‌در هنگام مقابله با افراد بی ادب به این صفت روی بیاورید و سعی کنید با کشیدن یک نفس عمیق ابتدا به وجود خود وارد کرده و سپس لبخندی بزنید و با یک طنز به جا، موضوع را عوض کنید یا از شدت سنگینی فضای میان خود و آن فرد بکاهید. اجازه ندهید که هیچ‌چیز و هیچ‌کس روحیه‌تان را ضعیف کند و آزارتان بدهد. ببینید که چه راه‌حلی می‌تواند شما را از تیررس آزار دیگران دور نگه دارد و از همان استفاده کنید. اگر می‌بینید که طنز راهکار مناسبی برای مقابله با افراد بی ادب نیست به چیز دیگری روی بیاورید. مثلا سکوت کنید. سکوت کردن شما را قوی‌تر خواهد کرد و حداقل با خودتان احساس آرامش دارید و می‌دانید که به اندازه آن فرد بی‌ادب کوچک و حقیر نشده‌اید.

 

سعی نکنید او را تغییر بدهید

یادتان باشد که هر کس مسئول رفتارها و افکار خویش است و تا خودش نخواهد امکان تغییر وجود ندارد. پس سعی نکنید یک فردی بی‌ادب که در اطراف‌تان زندگی می‌کند، عوض کنید. این فرایند نشدنی و غیرممکن است و فقط باعث ایجاد فرسایش و آسیب دیدن‌تان می‌شود. سعی نکنید کسی را تغییر بدهید باید بپذیرید که بعضی از افراد به دلایل متعدد، بی‌ادبی می‌کنند و کنترل این موضوع از دستان شما کاملا خارج است. تنها کاری که می‌توانید انجام بدهید، مراقبت از خود است. اگر متوجه هستید که رفتار بی‌ادبانه فردی که آزارتان می‌دهد یک ویژگی و عادت رفتاری است، بابت واکنش‌ها و حرفهایش ناراحت نشوید و مطمئن باشید که این فقط شما نیستید که طعم زهر بی‌ادبانه او را چشیده‌اید، افراد دیگر هم بی‌نصیب نمی‌مانند. در واقع مشکل از شما نیست.

بدی را با خوبی جواب بدهید

شاید از این راه حل خوش‌تان نیاید و آن را خوبی بیش از حد بدانید اما باور کنید که دلایل بی‌ادبی افراد هر چه که باشد نشان از نوعی کمبود و حقارت دارد. این افراد حقیر هستند و در بخش‌هایی از زندگی خود دچار کمبودهایی هستند که آنها را وادار به ابراز واکنش‌ها و رفتارهای بی‌ادبانه می‌کند. نه فقط بی‌ادبی بلکه تمام رفتارها و واکنش‌های منفی افراد هم به همین صورت است. یعنی ناشی از نوعی رنجی است که به واسطه مشکلاتی ریشه‌ای به این صورت بروز پیدا می‌کند. پس بهتر است، افراد بی ادب را تا حدی درک کرده و اگر آنها با بی‌ادبی قصد اذیت کردن و آزارتان را دارند با احترام و ادب با آنها مقابله کنید و ضمن حفظ احترام خود، به آنها هم درسی در زمینه رفتار درست بدهید.

نگاهی به خود داشته باشید

درست است که رفتار افراد بی‌ادب اصلا قابل طرفداری و حمایت نیست اما یادتان باشد که بالاخره واکنشی که از خود نشان می‌دهند امکان دارد به خاطر دلایلی به وقوع پیوسته باشند که ناشی از یک اشتباه یا رفتار نادرست در شماست. مثلا شاید شما حرفی زده‌اید یا کاری کرده‌اید که باعث ناراحتی فرد مقابل شده یا اشتباهی که انجام داده‌اید، واکنش منفی او را به وجود آورده اما از آنجا که او فردی بی‌ادب است، واکنشش بسیار جلب‌توجه می‌کند. در هر حال، منظور این است که فارغ از شیوه برخورد فرد بی‌ادب، از هر فرصتی برای واکاوی و شناسایی دقیق‌تر خود بهره ببرید. ببینید که چطور و چگونه می‌توانید خود را بهتر کرده و در جهت توسعه فردی‌تان گام بردارید.

در آخر

در زندگی با افراد رنگارنگی برخورد خواهید داشت. این افراد بی‌ادب و باادب هستند. یا شاید گاهی با افراد باادبی مواجه شوید که در بعضی موقعیت‌ها بی‌ادبی می‌کنند. در هر حال کنترل رفتار آنها به هیچ عنوان در دستان شما نخواهد بود. پس بهتر است خود را به صفات و ویژگی‌هایی مجهز کنید که باعث می‌شوند در برخورد با رفتارهای ناخوشایند و ناپسند دیگران، آسیب کمتری ببینید. خود را قوی کنید و با مطالعه ابعاد مختلف شخصیت خود، قدرت پیش‌بینی رفتارهای دیگران را به دست آورده و در مواجهه و مقابله با افراد بی ادب و هر کسی که رفتار ناخوشایندی دارد، تصمیم‌گیری‌های درست، واکنش‌های مناسب و ادبیاتی درخور استفاده کنید. آرامش در زندگی زمانی به وجود می‌آید که بتوانید از خودتان مراقبت کرده و آرامش را در لحظه‌ها و ثانیه‌های‌تان جاری کنید. رسیدن به چنین نقطه‌ای نیاز به تمرین دارد و اصلا کار سختی نیست.

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست