مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

رابطه رو با عذر خواهی بهبود بدین

اشتراک گذاری این مطالب در:

کسانی که توانایی عذرخواهی کردن از دیگران را دارند، بسیار بزرگوار هستند و متاسفانه تعدادشان هم در هر جمع و محیطی بسیار اندک است. این توانایی باعث ایجاد شفا و آرامشی در زندگی می‌شود که با سکوت کردن به هیچ عنوان به دست نخواهد آمد. البته دشواری عذرخواهی کردن تا حدودی طبیعی است. زیرا همه فکر می‌کنند که با معذرت‌خواهی کردن، ثابت می‌کنند که کار بدی کرده‌اند، تقصیر داشته‌اند و به عبارت کلی در مقام یک فرد گناهکار برمی‌آیند. یعنی شخصی که از نظر دیگران مرتکب خطا شده است. هیچ کس دوست ندارد باعث و بانی وقایع و اتفاقات نامطلوب باشد. درست است؟ پس اینکه بیشتر افراد نمی‌خواهند معذرت‌خواهی کنند و خود را در مظان اتهام قرار بدهند تا حدی طبیعی است. روح آدمی، پیچیدگی‌های فوق‌العاده‌ای دارد. عذرخواهی کردن با فشاری همراه است که فرد را از انجام آن کمی دلسرد می‌کند اما از سوی دیگر ورود به فرایند معذرت‌خواهی هم توأم با آرامشی است که فرد خاطی و طرف مقابلش از آن سود زیادی خواهند برد. در این مقاله به عذرخواهی کردن بیشتر پرداخته‌ایم. با خودساخته همراه باشید.

بیشتر بخوانید: نحوه بالا بردن روابط اجتماعی با 8 راه حل

چرا عذرخواهی کردن مفید است؟

عذرخواهی

بعضی اوقات با انجام برخی از کارها از گسترش عواقب منفی جلوگیری می‌شود. یکی از این کارها، معذرت‌خواهی است. زمانی که از فردی یا گروهی به خاطر کاری که انجام داده‌اید، عذرخواهی می‌کنید، زخمی که در آنها ایجاد شده التیام پیدا می‌کند، روابط بهبود پیدا می‌کنند و قلب‌های شکسته هم تسکین می‌یابند. این حرکت خیرخواهانه و مثبت باعث می‌شود که فردی که از کارتان آسیب دیده یا ناراحت شده، احساس خشم  را دور بریزد و از سؤتفاهم های بعدی جلوگیری به عمل آید. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با فردی دچار چالش شده‌اید و او را ناراحت کرده‌اید، اما بعد از وقوع این اتفاق نامطلوب هیچ یک با دیگری صحبت نکرده‌اید و به شعله آتشی که میانتان در گرفته بوده، دامن زده‌اید. گاهی‌اوقات این سکوت آن‌قدر طولانی می‌شود که روز به روز مانند یک بهمن به لایه‌های احساسات منفی‌تان اضافه می‌شود. در این صورت، بعد از مدتی هر دو طرف چیزی جز دو فرد کینه‌ای نخواهید بود. اما عذرخواهی باعث می‌شود که طرفین مشکل به یک جمع‌بندی درباره وضعیتی برسند که در آن قرار دارند. در این صورت گفتگو و مکالمه شکل می‌گیرد و افراد می‌توانند به راه حلی درباره مشکلاتی که میانشان شکل گرفته، دست پیدا کنند. عذرخواهی به شکل‌گیری نوعی همدردی و همراهی میان افراد می‌انجامد. این حس که از نیروی بسیار زیادی در نزدیک کردن آدم‌ها به یکدیگر برخوردار است، باعث می‌شود تا هم فرد خاطی نسبت به کسی که آزار دیده ، احساس همدردی داشته باشد و هم بالعکس. در این صورت هر دو به هم کمک می‌کنند تا روابطشان را بهبود ببخشند و خسارت‌ها را جبران کنند.

بیشتر بخوانید: علائم کمبود اعتماد به نفس را بشناسید و مشکل خود را درمان کنید

عذرخواهی روی سلامت روح و جسم اثر دارد؟

عذرخواهی رابطه

مطالعات مختلفی درباره تاثیرات مثبت معذرت‌خواهی روی جسم و روح انجام شده است. هم فردی که عذرخواهی می‌کند و هم فردی که آن را دریافت می‌نماید، بعد از صحبت کردن و رفع سؤتفاهمات، تنفس راحت‌تری خواهند داشت، فشار خونشان کاهش پیدا می‌کند و ضربان قلب منظم‌تری را احساس خواهند کرد. ابعاد مثبت روحی عذرخواهی هم بسیار زیاد است. معذرت‌خواهی باعث می‌شود که افراد در گذشته نمانند و بتوانند رو به جلو حرکت کنند. هم فردی که معذرت می‌خواهد و هم فردی که آن را می‌پذیرد در فرایند این عمل درخشان به بخشش و سخاوت روح خود اضافه می‌کنند. هم کسی که حاضر می‌شود اشتباه خود را بپذیرد و غرور را کنار بگذارد، در خرج کردن نیکی وجودش سخاوتمندتر می‌شود و هم کسی که می‌پذیرد از اشتباه دیگری بگذرد، سخاوتمندتر خواهد شد. در حلقه غذرخواهی که با درخواست فرد خطاکار برای بخشش شروع می‌شود و با پذیرش طرف دیگر ماجرا تکمیل می‌گردد، هر دو فرد رشد می‌کنند و بزرگ‌تر می‌شوند و نوعی احترام شخصی نسبت به خود در وجودشان شکل می‌گیرد. همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، معذرت‌خواهی به حفظ روابط آدم‌ها هم کمک می‌کند. وقتی حاضر می‌شوید به خاطر خطایی که کرده‌اید از دوستان، اطرافیان و… عذر بخواهید یعنی نشان می‌دهید که فردی هستید که برای روابط انسانی ارزش قائل هستید و در ارتباط با دیگران حسن نیت از خود نشان می‌دهید.

انسان موجودی اجتماعی است. این یعنی در طی سفر خود در مسیر زندگی به دیگران نیاز دارد. این نیاز به شکل روابط انسانی نمود پیدا می‌کند و هر رابطه، شبیه داستانی است که وقایع مختلفی را روی کره زمین ایجاد می‌کند. پس همیشه کنش و واکنشی وجود دارد و انسان‌ها از تاثیرات یکدیگر بی‌بهره نمی‌مانند. این ارتباطات که آدم‌ها را مانند زنجیر به یکدیگر وصل می‌کند بسیار زیبا و جالب‌توجه است. همین مقوله آشتی کردن و عذرخواهی را در نظر بگیرید؛ در این ارتباط، هر دو فرد نقش ایفا می‌کنند و هر دو به یک اندازه از فرایند معذرت‌خواهی منتفع می‌شوند. آرامشی که در انتها برای افراد به وجود می‌آید بسیار ستودنی و زیبا و حاصل یک تلاش انسانی برای بهبود روابط میان افراد است.

بیشتر بخوانید: نحوه بالا بردن روابط اجتماعی با 8 راه حل

مراحل انجام یک عذرخواهی واقعی چیست؟

عذرخواهی

معذرت‌خواهی برای موثر واقع شدن نیاز به طی کردن مراحلی دارد. سه مرحله اصلی درباره عذرخواهی به این شرح است: اعلام پشیمانی، مسئولیت‌پذیری و تلاش برای جبران.

در مرحله نخست لازم است که به طرف مقابل خود به صورت شفاهی اعلام کنید که از آنچه سهوا یا عمدا انجام داده‌اید و موجبات پریشانی و ناراحتی فرد دیگر را فراهم کرده‌اید بسیار شرمنده و پشیمان هستید. لازم است از فرد مقابل عذرخواهی کنید و به طور زبانی و واضح به او بگویید که دیگر این کار را تکرار نخواهید کرد. سعی نکنید با حرکات غیرمستقیمی که از سوی طرف مقابل درک نمی‌شود، مراتب عذرخواهی خود را اعلام کنید. در این صورت ممکن است که او دقیقا متوجه پیام غیرمستقیم‌تان نشود و روند آشتی و صلح دومرتبه دچار خدشه شود.  در مرحله مسئولیت‌پذیری هم باید تمام و کمال اشتباهی را که انجام داده‌اید، بپذیرید و سعی نداشته باشید که با بهانه‌تراشی، کار خود را به نوعی توجیه کنید. یادتان باشد که دلیل آوردن و تلاش برای بی‌گناه نشان دادن خود، نوع دیگری از خطا است که با ماسک دروغ و فریبکاری در حال انجام آن هستید. بپذیرید که اشتباه کرده‌اید و این موضوع را اعلام کنید.  در مرحله نهایی هم باید از طرف بخواهید که فرصتی برای جبران آنچه انجام شده به شما بدهد و واقعا هم برای جبران خسارت روحی، مادی و… تلاش کنید. این مسیر، مسیری است که به همراهی طرف دیگر هم نیاز دارد. یعنی اگر او هم در بخشش سهیم نشود و  دستی را که برای عذرخواهی به سویش دراز شده، رد کند، خطایی تازه از سوی او شکل خواهد گرفت که خود عواقبی چون کینه‌پروری را در خود دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش اصول زندگی با قوانین طلایی

در آخر:

برای همه ما پیش می‌آید که کسی را ناراحت کنیم یا کسی ما را ناراحت کند. پس باید قبول کرد که همه انسان هستیم و امکان خطا کردن در ما وجود دارد. اگر بر نبخشیدن دیگری سرسختی به خرج بدهیم، یعنی فراموش می‌کنیم که خود نیز بارها در جایگاه او بوده‌ایم و امکان دارد که در آینده در جایگاه او قرار بگیریم. بخشش و عذرخواهی به یک میزان به رشد هر دو طرف کمک خواهد کرد. از سمت فردی که خطا کرده و عذرخواهی می‌کند هم این عمل همراه با سبک شدن است. زیرا از زیر نگاه سنگین دیگری رها می‌شود و دیگر در جایگاهی منفی قرار نخواهد داشت. در آخر فراموش نکنید که معذرت‌خواهی اگر با زور و به اصرار افراد دیگر باشد به هیچ‌وجه اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست