مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

رشد فردی – همدلی با دیگران چه تأثیری در آن دارد؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

همدلی چیست؟ تا به حال به معنای آن فکر کرده‌اید؟ همدلی یعنی توانایی درک احساسات و افکار دیگران. در واقع، نوعی ظرفیت روانی است که به کمک آن می‌توانیم دنیای درونی دیگران را کشف کنیم. همدلی یعنی قدرت شناخت ارزش‌ها، احساسات، افکار و اهداف اشخاص دیگر. کسی که بتواند دید درستی نسبت به درونیات سایرین پیدا کند، بهتر متوجه تفاوت‌های انسان‌ها خواهد شد و اختلاف‌نظرها را راحت‌تر و متمدنانه‌تر می‌پذیرد. چنین شخصی، راه گفتمان و گفتگو را باز می‌بیند و در مسیر رشد فردی خود و دیگران گام‌هایی مهم برمی‌دارد. روانشناسان معتقدند که دو نوع همدلی وجود دارد: همدلی شناختی و حسی. در همدلی با دیگران از نظر شناختی، فرد قادر به درک افکار و رویکردهای دیگران است و در همدلی حسی، به سادگی می‌تواند احساسات و عواطف آنها را درک کند. اما رسیدن به چنین درکی چه نقش و تأثیری در رشد فردی ما دارد؟ در ادامه با خودساخته همراه باشید.

بیشتر بخوانید: نحوه بالا بردن روابط اجتماعی با 8 راه حل

همدلی با دیگران باعث دوری از خودخواهی می‌شود

خودخواهی و خودپسندی، یکی از صفات بسیار نامطبوع بشری است که علاوه بر سد شدن در مقابل رشد فردی انسان، به اطرافیان نیز آسیب‌هایی جدی وارد می‌کند. اما هر چقدر بیشتر با دیگران همدل باشیم و این حس را در خود بیشتر تقویت کنیم، امکان خودخواه شدن از ما دورتر می‌شود. همدلی شناختی و حسی با دیگران به ما یاد می‌دهد که گاهی با کفش‌های دیگران راه برویم و ببینیم که دنیا در مسیری که آنها قدم برمی‌دارند به چه شکل و صورتی است. چنین رویکردی نسبت به احساسات و عقاید دیگران موجب می‌شود تا تفاوت‌ها را بپذیریم و بفهمیم که هر یک از ما رنگی زیبا از رنگین کمان انسانی هستیم و در کنار هم است که می‌توانیم، تصویری زیبا و به یادماندنی در این دنیا خلق کنیم.

همدلی با دیگران چه تأثیری در رشد فردی خودمان دارد؟

همدلی باعث افزایش خلاقیت می‌شود

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما واقعیت دارد: همدلی با دیگران باعث افزایش و تقویت خلاقیت در زندگی ما می‌شود. حتما می‌پرسید که چگونه چنین چیزی ممکن و میسر است؟ در پاسخ باید گفت که با همدلی کردن، این امکان در وجودمان شکل می‌گیرد که هر شخصی عواطف و عقاید مختص به خود را دارد و با تلاش کردن برای درک و شناخت هر یک از این عواطف و عقاید به مجموعه‌ای وسیع و متنوع از گزینه‌های گوناگونی دست پیدا می‌کنیم که دیدمان را در زندگی باز و بازتر می‌کنند. وقتی خود را به جای دیگران می‌گذاریم و از دریچه نگاه آنها به دنیا می‌نگریم یا سعی می‌کنیم با شناخت احساسات‌شان دریابیم که دچار چه عواطف و تجربه‌هایی هستند، این امکان برای‌مان فراهم می‌شود که دیدگاه‌های تازه‌ای را در زندگی کشف کنیم و بشناسیم. هر چقدر دیدمان عمیق‌تر باشد، خلاقانه‌تر به جنگ مسائل مختلف خواهیم رفت و راه‌کارهای بیشتری برای حل موضوعات گوناگون در آستین‌مان خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: بی حسی عاطفی به چه معناست؟ (علائم، علل و راههای درمان)

همدلی باعث پیشرفت کاری و زندگی می‌شود

دنیای امروز، دنیای ارتباطات است. پس در چنین جهانی که همه ما با وسایل ارتباطی مختلف مدام در ارتباط هستیم و اهمیت ارتباطات بیش از هر زمان دیگری بر ما هویدا گشته است، همدلی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. زیرا تنها با درک و شناخت درست از یکدیگر است که می‌توانیم به انسان‌هایی اجتماعی بدل بشویم و در کنار یکدیگر کار و زندگی کنیم. دیگر گسترش ارتباطات، مرزهای کشورها را هم درنوردیده است و در طول روز ممکن است ارتباطات ما با آن سوی جهان هم برای کار و تجارت، تبادل علم و… زیاد باشد. در چنین وضعیتی بدیهتا باید به دنبال توسعه حس همدلی با دیگران باشیم تا بتوانیم زوایای دید انسان‌های دیگر و احساسات‌شان را درک کرده و همکاری‌های دقیق‌تر و مفیدتری با هم صورت بدهیم که این خود به رشد فردی ما کمک بزرگی میکند.

همدلی با دیگران چه تأثیری در رشد فردی خودمان دارد؟

همدلی از ما والدین بهتری می‌سازد

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، همدلی بر دو نوع است: شناختی و حسی. هر دو نوع همدلی برای اینکه والدین خوبی باشیم، لازم و ضروری است. به عنوان یک پدر یا مادر، لازم است تا بدانیم در ذهن و روح فرزندمان چه می‌گذرد. باید بتوانیم او را حس کرده و بشناسیم. مراقبت از شخصی دیگر و همراهی با او مستلزم این است که با او همدل و همراه باشیم. اشخاصی که می‌توانند از نقطه نظر دیگران به مسائل بنگرند و سعی می‌کنند تا با درک نظرات دیگران، وضعیت و شرایطی را که آنها تجربه می‌کنند، درک نمایند قطعا والدین خوبی خواهند شد.

بیشتر بخوانید: ۴ مهارت اصلی و حیاتی برای برقراری یک ارتباط موثر

همدلی ما را شادتر می‌کند

همدلی باعث می‌شود تا شادتر زندگی کنیم. علت این است که با به اشتراک‌گذاری احساسات‌مان با دیگران هم در غم و هم در شادی، نیروی روحی و روانی بالاتری پیدا می‌کنیم و بخشی از انرژی‌های انباشته‌شده مثبت و منفی درون‌مان از طریق همراهی دیگران و همدلی تخلیه می‌شود. انباشت انرژی‌ها چه مثبت باشد و چه منفی باعث می‌شود که نتوانیم از ظرفیت‌های هر یک به خوبی بهره ببریم. ولی وقتی با دیگران همدل می‌شویم و آنها هم با ما، تخلیه انرژی به درستی و به صورتی متعادل خواهد بود. همدلی کردن با دیگران از غم‌های ما و آنها می‌کاهد. به اشتراک گذاشتن احساسات با دیگران یکی از نیازهای بشر است که خود را به شکل‌های گوناگونی نشان می‌دهد. مثلا وجود شبکه‌های اجتماعی مختلف و به اشتراک گذاشتن تصاویر، نوشته‌ها و… در آنها همگی حاکی از این است که ما انسان‌ها به همدلی نیازی فوق‌العاده داریم و در دوره‌های مختلف، این نیاز را به شیوه‌های متنوع و گوناگونی بروز می‌دهیم.

همدلی با دیگران چه تأثیری در رشد فردی خودمان دارد؟

همدلی با دیگران به رفع تعصب کمک می‌کند

یکی از مشکلات اساسی بشر، تعصب است. تعصب در هر زمینه‌ای بسیار بد است و موجب عقب‌ماندگی می‌شود. افراد متعصب نمی‌توانند خود را به جای دیگران بگذارند و ببینند که نظرات دیگران درباره موضوعات مختلف چه ابعاد و زوایایی دارد. آنها حاضر نیستند تا عقاید خود را تغییر بدهند و به همین خاطر شبیه سنگی سخت می‌شوند که راه نفوذی در آن نیست. مشخص است که چنین شخصیت‌هایی از پیشرفت باز می‌مانند. علت این است که نمی‌توانند بخش‌های مختلف جهان را با نقطه‌نظرهای متفاوت درک کنند. برای رشد و درک درست هر مسأله‌ای باید تعصبات فکری و عقیدتی را کنار گذاشت. هر چقدر توانایی‌ ما در همدلی با دیگران افزایش پیدا کند، امکان اینکه بتوانیم تعصبات را از زندگی خود دور کنیم، بیشتر و بیشتر می‌شود. در نتیجه همدلی یکی از بهترین روش‌ها برای دوری از لجبازی‌های فکری است و باعث رشد فردی و تکامل بشری می‌گردد.

بیشتر بخوانید: ۱۲ نکته که دانشجویان باید درباره دنیای کسب و کار بدونن

همدلی باعث تغییرات اجتماعی مثبت می‌شود

هیچ دقت کرده‌اید که اگر همدلی در جهان وجود نداشت، بسیاری از تغییرات مثبت اجتماعی و جهانی رخ نمی‌داد. انسان‌ها از طریق درک متقابل یکدیگر است که می‌توانند به درک صحیحی از نیازها و مشکلات هم رسیده و دست به تغییراتی عمومی بزنند. بسیاری از رهبران بزرگ دنیا با درک و همدلی نسبت به سایر هم‌وطنان خود دست به شروع انقلاب‌های تأثیرگذار زده‌اند. برای اینکه جهان همراه با تغییرات و رشد درونی ما به تکامل و رشد برسد باید با هم همدل باشیم و از راه همراهی و پذیرش یکدیگر، جهانی راحت و اید‌ه آل برای هم بسازیم. همدلی با اقشار خاص اجتماع، اقلیت‌ها و گروه‌هایی که دچار مشکلاتی خاص در هر جامعه هستند هم سرمنشأ اصلاح و بهبودهای متعددی در هر کشور و محیطی است. بسیاری از انقلاب‌هایی که در جهان صورت گرفته و در آنها برای رسیدن به حقی برای اقلیت‌ها تلاش شده است، ریشه در همدلی کردن دارند. پس همان‌طور که می‌بینید، همدلی با دیگران هم مبدأ شروع رشد فردی و هم تحولات خارجی و اجتماعی است.

در آخر:

همدلی کردن با دیگران یکی از زیباترین صفات انسانی است که علاوه بر اینکه موجبات رشد فردی را در ما بیدار  و مهیا می‌کند به رشد اجتماع و محیط پیرامون‌مان هم می‌انجامد. احتمالا شما هم در ادبیات کلامی خود با دیگران و در اجتماعی از عبارت «درک کردن» زیاد استفاده می‌کنید. اما تنها زمانی می‌توانید درک و تفاهم با دیگران را با تمام وجود برای خود معنا کنید که بدانید ریشه آن در همراهی و همدلی کردن با دیگران است. همدلی شناختی و حسی، هر دو در کنار هم از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باید در خود به وجود بیاوریم.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست