مقالهوبلاگ

چرا رشد شخصی مهم است و چگونه می توانیم نسخه ی بهتری از خودمان باشیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

شاید در رابطه با بهبود و رشد شخصی زیاد شنیده باشید. ممکن است افراد زیادی این حس را در شما تقویت کرده باشند که نیاز به رشد شخصی دارید. اما آیا واقعا در هر شرایطی می توان بهتر شد و به رشد بیشتری رسید. چرا رشد شخصی مهم است؟ اصلا از کجا باید بفهمیم که زمان آن رسیده است که قدمی برای رشد شخصی مان برداریم؟

مواقعی هست که ما با تمام وجود نیاز به رشد و پیشرفت را در خودمان احساس می کنیم. اما در بسیاری از موارد نیز از این نیاز آگاه نیستیم. بنابراین شناخت و درک مفهوم رشد شخصی می تواند به شما در تشخیص بهتر این نیاز کمک کند. اگر فکر می کنید که علی رغم تمام تلاش هایتان یک جای کار می لنگد و نمی توانید به موفقیت مورد نظرتان برسید، وقت آن رسیده است که تغییراتی در خودتان ایجاد کنید. در این مقاله با مفهوم رشد شخصی بیشتر آشنا خواهید شد و می توانید به کمک راهکار های توصیه شده قدم های موثری در راستای بهبود فردی تان بردارید.

رشد شخصی به معنای روند درک کردن و پیشرفت خود در راستای دستیابی به تمام پتانسیل وجودی مان است. در واقع توسعه و بهبود فردی، بخشی حیاتی از رشد هر فرد محسوب می شود. جدا از اینکه چقدر در زندگی تان به موفقیت های کوچک و بزرگ دست یافتید، در هر مرحله ای از زندگی تان همچنان می توانید به نسخه ی بهتری از خودتان تبدیل شوید. خودتان را بییشتر دوست بدارید و با خودتان روراست تر باشید. اما رشد شخصی چیست؟

رشد شخصی

همانطور که اشاره کردیم، رشد شخصی روندی است که طی آن هر فردی به شناخت بیشتر خود و قدرت ها و توانایی هایش دست پیدا می کند. برای اینکه بتوانید به چنین رشدی برسید نیاز دارید تا خودتان را دوست بدارید. امکان این که بدون دوست داشتن خودتان هم بتوانید به رشد شخصی دست پیدا کنید هست، اما نتیجه ای که از این رشد می گیرید هرگز قابل مقایسه با نتیجه ای که در صورت دوست داشتن خودتان از این فرآیند می گیرید نیست.

در دنیایی که دوست داشتن و علاقه به خود نوعی خودشیفتگی محسوب می شود، سخت است که بتوانیم خودمان را دوست بداریم. اما به این فکر کنید که قرار است تا آخر عمر با خودتان زندگی کنید و قطعا دوست داشتن خودتان باعث می شود که زندگی راحت تری داشته باشید! باید با خودتان راحت باشید.

خیلی از افراد زمانی که وارد جمعی می شوند نسبت به خودشان حس راحتی ندارند و در نتیجه دائما تظاهر می کنند. افراد ماسکی می زنند که با آن حساسیت و شکنندگی شان را در برابر دنیای بیرون بپوشانند. این افراد از نشان دادن خود واقعی شان می ترسند چون فکر می کنند اگر کسی از خود واقعی آن ها خوشش نیاید حس بدی در مورد خودشان پیدا خواهند کرد.

اهمیت رشد شخصی بیش از هر چیزی در افزایش دادن حس خوبی است که به خودمان داریم. یک فرد رشد یافته از این که دیگران او را طرد کنند و یا به او علاقمند نباشند نمی ترسند. این که کسی شخصیت واقعی شما را نپسندد بسته به سلیقه و افکار آن فرد است و مشکل شما نیست. رشد شخصی به شما کمک می کند تا 100 درصد با کسی که هستید راحت باشید و اعتماد به نفس بیشتری کسب کنید. حتی پیمودن مسیر رسیدن به رشد شخصی باعث می شود تا انسان مثبت تر و شادتری باشید.

عکس این قضیه هم صادق است. احتمالا می دانید که یک ذهن منفی نمی تواند نتایج مثبتی را برای شما ایجاد کند. بنابراین داشتن ذهنیتی مثبت، یکی از فاکتورهای اولیه برای قدم برداشتن در راه رشد شخصی است. یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای رسیدن به رشد شخصی، رسیدن به این باور است که کسی جز شما مسئول تغییر شرایط و زندگی تان نیست. این شما هستید که با برداشتن قدم های درست، آینده تان را می سازید. ممکن است قبول این مسئولیت کمی برایتان استرس زا باشد اما دلیلی برای ترس وجود ندارد. داشتن چنین مسئولیتی هدیه ای بزرگ است که باعث می شود ایمان و باور بیشتری به خودمان پیدا کنیم.

اما چگونه می توان به رشد شخصی رسید؟

قدم هایی برای رسیدن به رشد شخصی:

1- هر روز کتاب بخوانید

ممکن است این توصیه به نظرتان تکراری بیاید اما واقعا تا چه اندازه به آن عمل کرده اید؟ اگر از آن دسته افرادی هستید که کتاب خواندن برایشان تبدیل به عادتی روزانه شده است، پس احتمالا خودتان می دانید که چه تأثیرات خوبی بر زندگی تان داشته است. اما اگر همچنان کتاب هایتان در حال خاک خوردن در قفسه هستند، وقت آن رسیده است که این فعالیت را برای خودتان جذاب تر کنید. اول از همه کتابی را انتخاب کنید که خواندنش برایتان لذت بخش است. می توانید به کافه ای بروید و در آنجا کتاب مورد علاقه تان را بخوانید. می توانید به جلسات کتابخوانی بروید و یا جایی را در خانه برای کتاب خواندن در نظر بگیرید که حس آرامش و احساسات خوب را به شما منتقل می کند. به هر طریقی شده سعی کنید این کار را به یک عادت روزانه تبدیل کنید. هر چه بیشتر کتاب بخوانید، دانش و درک بیشتری نسبت به خودتان و دنیای اطرافتان پیدا خواهید کرد.

2- در یک دوره ی آموزشی جدید ثبت نام کنید

تا زمانی که تجارب مختلفی نداشته باشید نمی دانید که در چه کاری واقعا استعداد دارید. کلاس های مختلف و بسیار خوبی وجود دارد که می توانید بر اساس علاقه تان در آن ها ثبت نام کنید. از یاد گرفتن یک هنر جدید و آشپزی ملل گرفته تا امتحان کردن یک حیطه ی ورزشی جدید و مهارت های کلامی و غیره. ثبت نام در یک کلاس جدید و یادگیری مهارت چیزی نیست که به ضررتان تمام بشود. اگر مطمئن نیستید که با آن مهارت می خواهید چه کار کنید، بهتر است مهارتی را انتخاب کنید که هزینه و سطح تخصصی پایین تری داشته باشد.

3- یک برنامه ی ورزشی منظم داشته باشید

یک جسم سالم، به سلامت روان منجر می شود و داشتن روان سالم به یک زندگی پر بار و زیبا منجر خواهد شد. اهمیت ورزش را دست کم نگیرید. شاید به نظرتان این توصیه ای تکراری باشد، اما تا زمانی که قدمی برای سلامت جسم و روحتان برندارید، رشد و پیشرفتی در هیچکدام از حیطه های زندگی تان به وجود نخواهد آمد. می توانید با در نظر گرفتن یک برنامه ی ورزشی برای سه روز در هفته شروع کنید. مثلا سه روز در هفته نیم ساعت الی یک ساعت را به قدم زدن و یا انجام ورزش های سبک اختصاص بدهید. اگر نمی توانید به برنامه تان پایبند بمانید بهتر است در یک کلاس ورزشی ثبت نام کنید که در روزها و ساعات مشخصی مجبور به انجام تمرینات ورزشی باشید.

4- از حیطه ی امن تان خارج شوید

خروج از حیطه ی امن و زندگی آرامی که داریم برای خیلی از ما ممکن است ترسناک باشد. اما حقیقت این است که رشد واقعی زمانی اتفاق خواهد افتاد که از لاک تان خارج شوید و دنیای اطرافتان را کشف کنید. تغییری در زندگی روزمره تان ایجاد کنید، هر تغییری در روتین زندگی تان که شما را بترساند دقیقا همان تغییری است که باید ایجاد کنید! اگر از تنهایی سفر کردن می ترسید و یا دوست ندارید با ناشناخته ها روبرو شوید، زمان آن رسیده است که این کار را انجام بدهید. به سفری تنهایی بروید و کمی از زندگی روزانه تان فاصله بگیرید. شما زمانی واقعا به رشد شخصی دست پیدا خواهید کرد که بتوانید از پس چالش های کوچک و بزرگ زندگی تان بربیایید.

5- از دیگران الهام بگیرید

یکی از مهم ترین عواملی که می توانند به رشد شخصی منجر شوند، ارتباط با دیگران است. داشتن روابط اجتماعی نه تنها در روحیه تان تاثیر مثبتی می گذارد، بلکه کمک می کند تا با شناخت طرز فکر و سبک زندگی افراد مختلف، الگوی زندگی خودتان را پیدا کنید و جرأت بیشتری برای ابراز کردن خودتان داشته باشید. داشتن روابط خوب و سازنده به یک زندگی موفق منجر می شود، اما یادگیری از روابط، چه خوب و چه بد، الهام گرفتن از افرادی که حتی به نحوی به شما آزار رسانده اند و سعی در درک آن ها، چیزی است که شما را پخته تر می کند و به رشد شخصی بالاتری می رساند.

در نهایت راه های بسیار زیادی برای رسیدن به رشد شخصی وجود دارد. اما شما باید با الهام گرفتن از تمام آن ها راه خودتان را پیدا کنید. از تجربه کردن نترسید. هر تجربه ای چه خوب و چه بد درس های زیادی برای شما دارد و می تواند شما را به رشد شخصی و پختگی بیشتری برساند. از حیطه ی امن تان خارج شوید، تجربه کنید و زندگی را به معنای واقعی حس کنید. تنها در این صورت است که می توانید خودتان را بیشتر بشناسید و ظرفیت هایتان را افزایش بدهید.

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست