مقالهوبلاگ

14 اقدام موثری که برای بدست آوردن آرامش می توانید انجام دهید

اشتراک گذاری این مطالب در:

رسیدن به آرامش یکی از اصلی‌ترین نیازهای انسان است که گاهی در پس هیاهو و تلاش‌های بی‌وقفه برای آسایش، مغفول می‌ماند. متاسفانه چیزی که در جامعه امروز شاهد آن هستیم بیشتر فشار کاری و اضطراب نرسیدن‌ها و استرس نداشته هاست. بعضی از افراد به کل خودشان را فراموش کرده‌اند گویا زندگی می‌کنند تا کار کنند، به جای اینکه کار کنند تا زندگی بهتری داشته باشند.

برخی نیز به خاطر بیکاری یا احساس ناتوانی دچار تشویش می‌شوند. اما باید بدانیم که استرس زیاد هرگز محرک پیشرفت نخواهد بود.

در شرایط سخت زندگی یا بحران‌های کاری این ما هستیم که اگر بتوانیم احساساتمان را کنترل کنیم، با تنش‌زدایی و آرامش تصمیمات بهتری خواهیم گرفت و فرایند حل مساله را، راحت‌تر خواهیم کرد.

آرامش نوعی احساس رضایت و خوشحالی فردی یا جمعی است که اهمیت بالایی دارد و در کنار همه کارها و برنامه‌ها باید برای رسیدن به آرامش نیز همت و توجه داشته باشیم. فراهم بودن امکانات مادی و آسایش نسبی در رسیدن به آرامش موثرند اما کافی نیستند. حتی گاهی با وجود عوامل مادی آرامش محقق نمی‌شود. می‌توان گفت رسیدن به آرامش بیش از هر چیزی به خصوصیات فردی و جو زندگی برمی‌گردد.

تاثیر آرامش در اداره امور و رسیدن به موفقیت را میدانید؟

نبود آرامش ممکن است با ایجاد اضطراب و عدم رضایت از زندگی، تاثیرات مخربی بر ذهن و حتی جسم ما بگذارد پس بهتر است برای کسب این فاکتور ارزشمند روی خودمان و محیط پیرامونمان کار کنیم.

داشتن آرامش همیشه مورد توجه بوده و توسط علما، دانشمندان و اطبا، از نظر ذهنی، معنوی، روانی، عاطفی و اجتماعی بررسی شده است و روش‌های علمی و عملی زیادی برای رسیدن به آرامش مطرح شده است که اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

راهکارهای ارائه شده در این مقاله برای دفع اضطراب و تغییر نگرش کلی به اتفاقات و محیط پیرامون موثرند و با تمرین و مداومت تبدیل به عادت شده و ما را در رسیدن به آرامش یاری می‌کنند.

1 – قدرت اندیشه مثبت را جدی بگیرید

افکار و اندیشه‌های ما دائم در فضای ذهنمان شناورند و به‌صورت مستقیم یا با غلبه بر ضمیر ناخودآگاه، بر اعمال و تصمیمات ما تاثیر می‌گذارند. بیشتر به چیزهای خوب فکر کنید و به توانایی‌ها و آینده خود امیدوار باشید. و به تاثیر این امیدواری و مثبت اندیشی در اتفاقات پیش روی خود مطمئن باشید.

به افکار منفی اجازه غلبه بر فضای ذهنی‌تان را ندهید. مثلا به جای جملات ” نمی‌توانم، ناچارم، باید، وقت ندارم” از جملاتی قبیل ” تلاشم را می‌کنم، ممکن است، فرصت می‌یابم” استفاده کنید. این کار تاثیر قابل توجهی در رسیدن به آرامش دارد.

به داشته‌هایتان بیندیشید و برایشان شکر گذار باشید. جملات خوب را با خودتان تکرار کنید و جلوی دید خود قرار دهید.

2 – بیشتر به خودتان برسید

گاهی اوقات آنقدر مشغله برای خودمان درست می‌کنیم یا اسیر کار و روزمرگی‌هایمان می‌شویم که وقتی برای خودمان نمی‌ماند. باید این روند را اصلاح کرد. به ظاهر و باطن خود توجه کنید. مصرف بیش‌ازحد غذاهای چرب و سنگین جسم و فکر شما را خسته می‌کند. طب سنتی در سال‌های اخیر گسترش خوبی داشته و توصیه‌های مهمی درباره اصلاح سبک تغذیه دارد بهتر است اطلاعات خود را دراین‌باره افزایش دهید. همچنین دم‌نوش‌های متنوعی برای رسیدن به آرامش معرفی می‌کند.

خواب کافی داشته باشید و بین ساعات کار تایم استراحت در نظر بگیرید و در آن زمان به هیچ چیزی فکر نکنید.

لباس‌هایی با الیاف طبیعی و نخی گشاد با رنگ‌های شاد و روشن بپوشید. به آراستگی ظاهرتان توجه کنید و سعی کنید در اجتماع همیشه مرتب باشید این کار اعتمادبه‌نفس شما را بالا می‌برد و نقش قابل توجهی در رسیدن به آرامش دارد.

3 – هدفمند و مصمم باشید

اگر بدون مقصد مشخصی درحرکت باشید کلافه و سردرگم خواهید شد. به اندازه توانتان برای خودتان هدف‌های کاری و یا شخصی تعیین کنید و با برنامه‌ریزی به کارهای خود نظم بدهید. اهداف باید منطقی و قابل دستیابی باشند، سنگ بزرگ نشانه نزدن است. برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشید. بی‌برنامگی و به تعویق انداختن کارها یکی از عوامل مهم تشویش و سلب آرامش هستند. باید با خودتان کنار بیایید و اراده‌تان را تقویت کنید. هدفمند بودن وقتی شما را در رسیدن به آرامش یاری می‌کند که مصمم و باانگیزه، به اصول خودتان و اصول کلی متعهد باشید. در انتهای هر روز کارهایتان را بازنگری کنید و به خودتان انتقاد کنید.

4 – شادی و نشاط را فراموش نکنید

شادی هدیه خوبی است که می‌توانید به خودتان بدهید. به کمبودهایتان فکر نکنید. اگر در گذشته کوتاهی یا اشتباهی مرتکب شده‌اید، تلاش کنید خودتان را ببخشید. اجازه ندهید فکر گذشته یا حتی نگرانی بیش‌ازحد برای آینده، شادی امروزتان را نیز خراب کند. در لحظه حال زندگی کنید و نشاط خود را حفظ کنید. شعر و نوشته‌های طنز بخوانید. بیشتر لبخند بزنید این کار استرس شما را می‌کاهد. اگر افکار منفی به سراغتان آمد سریع فضا را عوض کنید. یک موسیقی خوب گوش بدهید، به پارک یا مکان دوست‌داشتنی بروید.

5 – به خدا قلبا ایمان داشته باشید

ارتباط با خداوند توانا موجب قوت قلب است. ایمان داشتن به خداوند بی‌همتایی که سرشار از رحمت است آرامش قلبی محسوسی برای ما ایجاد می‌کند. هر چه به حضور و تاثیر خداوند در زندگی‌مان بیشتر متوجه باشیم این آرامش بیشتر خواهد شد. نیایش و راز و نیاز با خداوند و اعمال عبادی و اذکار معنوی اگر با معرفت انجام شوند، در رسیدن به آرامش نقش بسزایی دارند. پس از تلاش و طی مسیر، باید نتیجه را به خداوند واگذار کنیم و به حکمت خداوند اعتماد کنیم.

تاثیر منفی گناه بر روان انسان حتی از نظر علمی ثابت شده است؛ می‌توان با مراقبه و تلاش بیشتر اشتباهات را کم و حذف کرد.

6 – از خودتان تشکر کنید

گاهی اوقات توقع ما از خودمان از توانمان بیشتر است و این در نتیجه موجب احساس نارضایتی  می‌شود. باید خودمان را دوست داشته باشیم پس واقع‌بین باشید و از موفقیت‌هایی که تاکنون داشته‌اید قدردانی کنید. برای خودتان ارزش بیشتری قائل باشید و بیش‌ازحد به دیگران خدمت نکنید.

مثلا مادران خانه‌دار خوب است که در هفته یک روز را به خودشان اختصاص بدهند و فقط به علایق شخصی‌شان بپردازند. گاهی اوقات برای خودتان هدیه بخرید؛ یک کتاب یا یک شاخه گل. یادتان باشد اگر شما به خودتان احترام بگذارید دیگران هم به شما احترام می‌گذارند. و این شما را در رسیدن به آرامش یاری می‌کند.

7 –  خوش‌اخلاق باشید

اخلاق تند به آرامش خود فرد نیز ضربه می‌زند. احساس عذاب وجدان و ناراحتی بعد از پرخاش، فکر انسان را متشنج می‌کند. می‌توان کم‌کم عادات رفتاری بد را اصلاح کرد. از بحث و مشاجره بپرهیزید. در برابر نقص‌های دیگران صبور باشید و زیاد به آن‌ها انتقاد نکنید این کار وجهه خوبی از شما نمی‌سازد و بازتاب منفی دارد.

زود ببخشید و با دیگران مهربان باشید؛ محبت به دیگران شما را در رسیدن به آرامش شخصی نیز یاری می‌کند. تمرین کنید که خوش‌اخلاق باشید و در شرایط سخت زود عصبی و مضطرب نشوید. این کار باعث پختگی شما می‌شود. رودخانه‌ای آرام‌تر است که عمیق‌تر باشد.

8 – هر آنچه که دوست دارید

باید به تجربه دانسته باشید که چه کارهایی شما را آرام می‌کنند. زمانی که احساس آشفتگی دارید به آن‌ها بپردازید. اگر محیط خانه یا دفتر کارتان شلخته شده شروع به تمیزکاری کنید. هرچند وقت تغییرات دل‌نشین ایجاد کنید. گلدان بخرید یا مبلمان را جابجا کنید. داشتن باغچه کوچک و رسیدگی به آن بسیار در رسیدن به آرامش موثر است. موسیقی مورد علاقه‌تان را پخش کنید، فضا را خوشبو کنید، عکاسی کنید یا یک دورهمی دوستانه برگزار کنید.

همه ما یک سری کار عقب‌افتاده داریم که گوشه ذهنمان نگه داشته‌ایم مثلا تعمیر یک وسیله یا انجام یک کار هنری؛ به تدریج شروع به انجامشان کنید. اگر وضعیت یا رابطه‌ای شما را اذیت می‌کند، اهمال نکنید و هر چه زودتر آن را اصلاح کنید.

9 – بیشتر بیاموزید

هر چه مهارت و دانش بیشتری داشته باشید برای شما پشتوانه فردی خواهد بود. مطالعه کتاب و افزودن بر دانش و همچنین متمرکز شدن بر یادگیری یک کار جدید آرام‌بخش است. اگر اوقات بی‌کاری شما زیاد شود کم‌کم احساس ناکارآمدی خواهید کرد پس به اندازه توانتان وقت خود را پر کنید.

10 – ورزش را جدی بگیرید

ورزش کردن باعث ترمیم رشته‌های عصبی مغز می‌شود و در رسیدن به آرامش بسیار موثر است. اگر امکان پرداختن به یک رشته ورزشی مشخص را ندارید، از نرمش روزانه یا پیاده‌روی در پارک غافل نشوید.  بازی‌های فکری و عملی مخصوصا اگر گروهی برگزار شوند نیز بسیار نشاط‌آور هستند.

11 – آرامش اطرافتان را جذب کنید

از افراد و مکان‌های منفی دوری کنید. با افراد شاد و مثبت اندیش معاشرت داشته باشید. به مکانه‌ای آرام بروید و فکر خود را آزاد کنید بگذارید انرژی محیط را جذب کند. مسافرت به یک مقصد دوست‌داشتنی هم شما را در رسیدن به آرامش یاری می‌کند. اماکن آرامش‌بخش قدیمی و مذهبی را ببینید.

12 – مفید باشید

از اجتماع فاصله نگیرید؛ اگر می‌توانید در فعالیت‌های خیرخواهانه شرکت کنید. احساس مفید بودن و تلاش برای کم کردن رنج دیگران، آرامش درونی شما را تقویت می‌کند. تعاملات مثبت اجتماعی و حضور افراد در کنار هم باعث هم‌افزایی حال خوب می‌شود.

13 – گاهی دور از تکنولوژی باشید

گاهی اوقات بیش‌ازحد در فضای دیجیتال و مجازی غرق می‌شویم. این کار شاید احساس رضایت آنی داشته باشد اما به مرور زمان در جسم و فکر ما تاثیر مخرب می‌گذارد. عادت کردن به این فضا و اثرپذیری زیاد از آن باعث تشویش خواهد شد.

برای رسیدن به آرامش گاهی اوقات همه وسایل مجازی را کنار بگذارید و بی‌خیال آن‌ها شوید!

14 – مشاوره را فراموش نکنید

اگر برای آرام شدن تلاش کردید اما نتیجه مطلوب نبود، از یک مشاور راهنمایی بخواهید. شاید چیزی در ضمیر ناخودآگاه شما مسبب تشویش باشد. فراموش نکنید که رسیدن به آرامش ارزش تمرین و هزینه کردن را دارد.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

3 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست