عزت نفسمقالهوبلاگ

ورزش چگونه عزت نفس ما را بالا می‌برد؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

آیا شما تصویر مثبتی از خودتان و توانایی هایتان دارید؟ تجربه ثابت کرده است که ارتباط مستقیمی میان عزت نفس بالا و سلامت روحی و جسمی وجود دارد. متاسفانه افراد زیادی درگیر کمبود عزت نفس هستند. یکی از شایع ترین نشانه های کمبود عزت نفس، گفتگوهای ذهنی منفی با خود است. داشتن عزت نفس به معنای درک و پذیرش خود واقعی مان و برقراری ارتباط با این خود واقعی است.

یکی از بهترین راه ها برای افزایش عزت نفس انجام تمرینات ورزشی است. تقریبا همه ی ما از فواید جسمی و روانی ورزش کردن آگاه هستیم. اما یکی از مهم ترین تأثیرات ورزش که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، افزایش عزت نفس است. کمبود عزت نفس می تواند روابط مان را دچار مشکل کند و سد راه موفقیت مان بشود. برای افزایش عزت نفس راه های زیادی وجود دارد. اما چرا ورزش؟ ورزش چگونه می تواند روی عزت نفس ما تأثیر بگذارد؟

تمام روز پشت میز نشینی و تمام عصر را به تماشای تلویزیون گذراندن قطعا کمکی به افزایش عزت نفسمان نمی کند. همه ی ما از فواید روحی و جسمانی بی شمار ورزش کردن آگاه هستیم. اما داشتن یک برنامه ی ورزشی منظم چگونه می تواند روی عزت نفسمان تأثیر بگذارد؟ اگر کمبود عزت نفس دارید، این مطلب سایت موفقیت سلف مید  را تا انتها با دقت بخوانید.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش عزت نفس برای داشتن زندگی شاد

حس خوب

ورزش منظم، قلب و استخوان های شما را قوی تر می کند، ریسک بیماری های قلب را کاهش می دهد، باعث کاهش فشار خون می شود و استرس و اضطراب را تا حد زیادی کاهش می دهد. زمانی که با ورزش کردن انرژی و قوای بدنی تان را افزایش می دهید، در حال بالا بردن عزت نفس تان نیز هستید. همین که قادر به برنامه ریزی برای ورزش کردن منظم و انجام آن باشید، حسی از موفقیت و پیشرفت به شما می دهد. ورزشی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و برای شما مناسب است.

حرکت کردن هم برای جسم و هم برای روح تان اهمیت دارد. با 20 الی 30 دقیقه تمرین روزانه شروع کنید. رشته ی ورزشی مورد علاقه تان را انتخاب کنید که از انجام آن لذت می برید، برای از بین بردن حس خستگی و یکنواختی به تمرینات تان تنوع بدهید، به همراه دوستان یا اعضای خانواده به یک کلاس ورزشی بروید و این فعالیت را به تفریحی لذت بخش تبدیل کنید. وزن تان را متعادل کنید و عزت نفستان را افزایش بدهید. در واقع باید انجام تمرینات ورزشی را به یک ضرورت در زندگی تان تبدیل کرده و فارغ از اینکه هر روز چه حسی دارید آن را به انجام برسانید.

بیشتر بخوانید: تاثیر اعتماد به نفس در ورزش | قهرمان ها چگونه هستند؟

بدن سالم

جامعه و دنیای اطراف ما همواره بر روی تصویر یک بدن سالم و متناسب تأکید زیادی دارد و برای بسیاری از افراد، ظاهرشان تأثیر مستقیمی روی عزت نفس شان دارد. زمانی که شما ورزش کردن را به عنوان راهی برای تقویت سیستم ایمنی و قدرت بدنی تان انتخاب می کنید، تصویری که از بدنتان در ذهن دارید، تناسب اندام و دیگر فاکتورها نیز به همان اندازه باید برایتان اهمیت داشته باشند. ورزش منظم، خصوصا ورزش های هوازی، تأثیر مثبتی روی عزت نفس شما خواهند داشت، خصوصا برای افرادی که از کمبود عزت نفس رنج می برند. نگران برداشتی که دیگران از ظاهر شما دارند نباشید. در واقع هیچکس به اندازه ی شما به ظاهرتان اهمیت نمی دهد. زمانی که خودتان تصویر مثبتی از خود داشته باشید دیگر نیازی نیست که نگران افکار و برداشت دیگران باشید.

فرمول خاص و مشخصی برای اینکه چه میزان تمرینات روزانه و چه نوع تمریناتی برای افزایش عزت نفس لازم است وجود ندارد. اما به طور کلی می توانید برنامه ی ورزشی تان را بر این اساس تنظیم کنید: روزانه 20 تا 60 دقیقه فعالیت های قدرتی انجام بدهید که ماهیچه های مختلفی را درگیر می کنند، این تمرینات را 3 تا 5 روز در هفته انجام بدهید. بهتر است از یک برنامه ی ورزشی متناسب با وضعیت خودتان پیروی کنید و از فردی حرفه ای بخواهید که برنامه ی ورزشی منظمی با توجه به شرایط وزنی و بدنی تان تنظیم کند.

کاهش استرس

30 ثانیه تمرین های هوازی در روز کافی است تا احساسات خوبی در شما ایجاد بشود و میزان ترشح کورتیزول (هورمون مرتبط با استرس و اضطراب) را در شما کاهش بدهد. تحقیقات نشان داده است که انجام تمرینات ساده ی هوازی به طور روزانه می تواند تأثیر زیادی در سلامت جسم و روان ما داشته باشد. در مقابل، تمرینات سخت و طولانی مدت تأثیری در کاهش استرس و اضطراب شما ندارند؛ خصوصا در موقعیت های رقابتی و مسابقات در واقع سطح استرس ورزشکاران حرفه ای افزایش پیدا می کند. بنابراین اگر از کمبود عزت نفس رنج می برید، بهتر است این حس را از طریق انجام تمرینات سبک و غیر حرفه ای در خودتان ایجاد کنید.

لزوما رسیدن به سطوح بالای ورزشی و شرکت در رقابت ها باعث افزایش عزت نفس تان نمی شود، بلکه ایجاد احساسات خوب پس از انجام ورزش سبک روزانه نیز می تواند روی افزایش عزت نفس تان اثر گذار باشد.

افزایش تمرکز و تاثیر ورزش در عزت نفس

یوگا، مدیتیشن، تای چی و ورزش هایی از این دست سطح تنش، اضطراب، استرس، خشم و افسردگی را در شما بسیار کاهش می دهند. در واقع انجام چنین ورزش هایی بر سلامت روان شما تأثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. تمرینات یوگا باعث کاهش کورتیزول و آدرنالین خون شده و به تنظیم قند خون تان کمک خواهد کرد. در واقع استرس باعث بالا رفتن مقاومت انسولین در بدن و افزایش وزن و چربی ناسالم می شود که تمرینات یوگا می تواند به نحو چشمگیری آن را کاهش بدهد.

روی یک صندلی بنشینید و روی نفس کشیدنتان تمرکز کنید. کمرتان باید صاف باشد و در حالتی آرام و متمرکز باشید. انجام مدیتیشن همچنین بر روی خواب شما تأثیر می گذارد و کمک می کند تا کنترل بیشتری بر احساساتتان داشته باشید. در نهایت انجام تمریناتی مثل یوگا به شما در افزایش عزت نفس و تعاملات بهتر اجتماعی و در نتیجه داشتن تصویر بهتری از خود کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: عزت نفس در رشد فردی چگونه تاثیر میگذارد؟

تاثیر ورزش در عزت نفس و موفقیت

ورزش کردن همیشه شامل تعیین اهداف و عمل کردن به آن ها می شود. فرقی نمی کند که برنامه ی ابتدایی تان برای شروع ورزش چه بوده است، به زودی متوجه می شوید که بیشتر از آن چیزی که انتظار داشتید در حال پیشرفت هستید. زمانی که متعهد می شوید روزانه نیم ساعت ورزش کنید، حس خوبی که از این کار می گیرید باعث می شود تا در مدت زمان کوتاهی این زمان را به یک ساعت برسانید. همین تعیین اهداف و حس رسیدن به آن ها و یا حتی فراتر رفتن از اهدافی که برای خودتان تعیین کردید، می تواند تا حد زیادی بر افزایش عزت نفس تان تاثیر گذار باشد.

ورزش کردن به شما کمک می کند تا با رسیدن به اهداف کوچک و قابل دسترس، دائما حس خوب حاصل از انجام دادن و موفق شدن را تجربه کنید. در نتیجه حس خوبی که از این موفقیت های کوچک می گیرید، مشوقی می شود برای تعیین و دست یابی به اهداف بزرگ تر. هر بار که به هدفی که تعیین کرده اید می رسید، قدم بسیار مهمی را در راستای افزایش عزت نفس تان برداشته اید.

افزایش هوش

ورزش کردن مغز شما را تغذیه می کند. ورزش کردن باعث می شود تا اکسیژن و مواد باارزش بیشتری به مغز برسد و عملکرد آن را بهبود می دهد. احتمالا متوجه شده اید که بعد از انجام حرکات ورزشی حس بسیار خوبی دارید و تمرکز بیشتری برای انجام کارهایتان پیدا می کنید. ورزش کردن در واقع باعث می شود متمرکز تر باشید و توانایی یادگیری تان را افزایش می دهد. افزایش تمرکز و بهبود عملکرد مغز نیز به نوبه ی خود باعث می شود تا بتوانید به طور موثری به برنامه هایتان عمل کنید و به اهداف تان برسید و در نتیجه عزت نفس تان افزایش خواهد یافت. اگر کار تمام وقت دارید و بیشتر ساعات روز را پشت میزتان می گذرانید، اهمیت ورزش کردن برای شما حتی بیشتر از هر فرد دیگری است. حتما زمانی را قبل از شروع کار و یا بعد از آن به انجام ورزش های سبک اختصاص بدهید.

ورزش کردن به شما کمک می کند تا برای رویارویی با چالش ها آمادگی روحی و جسمانی بیشتری داشته باشید و در نتیجه در شرایط نا مساعد عکس العمل های بهتری از خودتان نشان خواهید داد. داشتن توانایی رویارویی با چالش ها باعث افزایش عزت نفس خواهد شد. ظاهر بهتری که در اثر ورزش کردن به دست می آورید از دیگر عواملی است که می تواند بر مشکل کمبود عزت نفس تان تاثیر بسیاری داشته باشد.

 

برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

با تاثیر ورزش در عزت نفس آشنا شوید

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست