مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

افراد حسود زندگیتان را اینگونه مدیریت کنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

بعضی از افراد در برابر مشاهده موفقیت‌ها و شادی‌های دیگران احساس حقارت می‌کنند. آنها فکر می‌کنند که موفقیت دیگران نشان از کم‌ارزش بودن خودشان است و به همین خاطر احساس نفرتی از دیگران به دل می‌گیرند که آن را با عنوان حسادت می‌شناسید. حس نفرت و حسادتی که دیگران به سمت‌تان روانه می‌کنند اصلا خوشایند نیست و باعث می‌شود که ذوق و شوق زندگی‌تان تحت‌الشعاع قرار بگیرد و احساس کنید که همیشه کسی در حال ارسال حس منفی و تنفر به سمت‌تان است. برای اینکه ترکِش‌های این احساس ناخوشایند، زندگی‌تان را خراب نکند باید بتوانید رفتار صحیح و راه مقابله با افراد حسود را یاد بگیرید و در زندگی‌تان پیاده‌سازی کنید. اگر بتوانید درک درستی نسبت به شرایطی که در آن افراد حسود به سمت‌تان انرژی منفی می‌فرستند به خوبی درک کنید، زندگی سالم‌تر و واکنش‌های بهتری خواهید داشت. در ادامه با سایت موفقیت خودساخته همراه باشید.

افراد حسود هم دلایلی دارند

افراد حسود

یکی از روش‌هایی که به کمک آن می‌توانید از نفرت و احساسات منفی افراد حسود در امان بمانید، کشف این موضوع است که چرا به شما حسادت می‌کنند. دلیل حسادت و نفرت آنها چیست؟ مثلا زمانی که شما مدام به مسافرت‌ می‌روید و یکی از اطرافیان در این‌باره به شما متلک می‌گوید، حسادت می‌کند و پشت سرتان حرف می‌زند، قطعا احساسات خوبی را تجربه نمی‌کنید. درست است؟ اما راه چاره چیست و برای اینکه از این حجم نفرتی که به سوی‌تان گسیل می‌شود نجات پیدا کنید باید به سراغ دلایل این حسادت بروید. مثلا در این مورد شاید فرد درآمد کمتری از شما دارد و توانایی رفتن به مسافرت‌هایی مشابه شما را ندارد. شما با ریشه‌یابی این موضوع متوجه می‌شوید که نسبت به آن فرد دچار احساس همدردی هستید. این همدردی می‌تواند باعث دفع حس نفرت او نسبت به شما شود و ضمنا به شما گوشزد می‌کند که در مقابل چنین فردی کمتر از چیزهایی بگویید که موجبات ناراحتی‌اش را فراهم می‌کند. شاید در چنین مواردی رفتار و نفرت افراد حسود تا حدی قابل‌درک باشد. بیشتر اوقات، کمبودهای افراد در زندگی باعث بروز رفتارهای ناخوشایندی می‌شود که هم خود و هم اطرافیان‌شان را می‌آزارد. اگر بتوانید احساسات منفی افراد حسود را به خوبی درک کنید و با آنها هم‌دردی داشته باشید، احتمالا آسیب کمتری از نفرت آنها احساس می‌کنید  و شاید حتی بتوانید با ابراز همدردی و همراهی با آنها، در اصلاح این حس مذموم و مخرب به آنها کمک کنید.

با واکنش‌های مثبت با حسودان مقابله کنید

افراد حسود

درست است که احساسات منفی افراد حسود نسبت به شما خوشایند نیست و آزارتان می‌دهد اما راه چاره انفعال نیست. باید با واکنش‌هایی برنامه‌ریزی‌شده به مقابله با احساسات منفی طرف مقابل خود بروید. سعی کنید در برنامه‌ریزی خود به واکنشی مثبت دست بزنید. مثلا اگر آن فرد باطعنه از منزل زیبا و تمیزتان تعریف می‌کند، وارد چالش نشوید و سعی کنید با تعریف کردن از منزل او، انرژی مثبت را وارد رابطه‌تان کنید. از فرد حسود تعریف کنید تا به او امنیت خاطر بدهید و نشان بدهید که از شما کمتر نیست. تلاش کنید که او را متوجه ویژگی‌های مثبت زندگی‌اش کنید. به عبارت ساده‌تر، جواب بدی را با خوبی بدهید تا هم در درون‌تان احساس آرامش داشته باشید و هم به افراد حسود درس مهربانی و گذشت بدهید. البته گاهی‌اوقات، بعضی از افراد حسود از این رفتار مثبت‌تان هم ناراحت و برافروخته می‌شوند و انگار شعله آتش تنفرشان با دیدن بزرگواری‌تان بیشتر زبانه می‌کشد. در چنین موقعیت‌هایی به هیچ‌وجه خود را مسئول رفع حسادت آنها نکنید. شما وظیفه‌ای در قبال این حجم از بی‌منطق بودن، ندارید.

بیشتر بخوانید: 6 راه فوق العاده کاربردی برای درمان حسادت شدید

از حس طنز کمک بگیرید

افراد حسود

برای دفع انرژی‌های منفی و نفرت افراد می‌توانید از حس طنز هم کمک بگیرید. مثلا زمانی که فرد حسود شروع به نفرت‌پراکنی علیه‌تان می‌کند در پاسخ به رفتارهای ناپسندی که از خود بروز می‌دهد با او شوخی کنید و نشان بدهید که برای حرف‌هایش ارزشی قائل نیستید و نمی‌تواند شما را ناراحت و عصبانی کند. البته این تکنیک تا حدی یک‌طرفه است. یعنی اگر چه برای شما و آرامش‌تان موثر واقع می‌شود اما برای فرد منفی‌باف حسود خوشایند نیست و احتمالا آتش نفرتش نسبت به شما بیشتر هم خواهد شد. ولی برای نجات خود از اثرات ناخوشایند حرف‌ها، کنایه‌ها و احساسات افراد حسود می‌توانید از حس طنز خود کمک بگیرید. نگذارید که رابطه‌تان با یک فرد حسود وارد چالش و بحث شود. به بازی زشتی که او راه می‌اندازد، وارد نشوید و ارزش خود را در سطح او پایین نیاورید. هر چقدر بی‌اهمیت‌تر با چنین فردی برخورد کنید، راحت‌تر می‌توانید از احساسات منفی که به سمت‌تان روانه می‌کند، نجات بیابید.

با فرد حسود صحبت کنید

بعضی مواقع، سکوت کردن دردی را درمان نمی‌کند و برای اینکه بتوانید رفتار سمی و منفی افراد حسود را کنترل کنید باید با آنها وارد گفتگو شوید. مثلا به آنها بگویید که می‌دانید و حس می‌کنید که رابطه‌تان کمی چالش‌برانگیز است و آن‌طورها که باید و شاید با هم خوشحال و رفیق نیستید. برای رفع این حالت از او بخواهید که به شما پیشنهاداتی برای بهبود رابطه‌تان بدهد. تلاش کنید که حسن نیت خود را در برخورد با او نشان داده و به او ثابت کنید که آزاری به او نمی‌رسانید و به دنبال رفاقت می‌گردید نه رقابت و حسادت. وقتی که شما رویه‌ای مهربان و منعطف از خود نشان بدهید، افراد حسود به شما اعتماد می‌کنند و خود را در تیم‌تان جای می‌دهند. در نتیجه دیگر تمایلی برای مخدوش کردن موفقیت‌ها و حسادت به خرج نخواهند داد.

بیشتر بخوانید: کنار گذاشتن تنفر از آدم‌ها چگونه ممکن است؟

حسودان را نادیده بگیرید

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید از طریق آن با نفرت و انرژی منفی افراد حسود مقابله کنید، نادیده گرفتن است. برای پیاده‌سازی این روش باید مدام با خودتان بگویید که هیچ‌کس و هیچ‌چیزی نمی‌تواند خوشحالی‌تان را خدشه‌دار کند. پس زمانی که شخصی به شما حسادت ورزید یا با پخش نفرت، احساسات‌تان را در آستانه جریحه‌دار شدن قرار دارد، او و نظراتش را نادیده بگیرید. به حرف‌های بی‌پایه و اساس منفی درباره خود توجه نکنید. به خودتان اجازه بدهید که در جهانی آزاد زندگی کنید. جهانی که در آن برای حرف‌های بیهوده جایی وجود ندارد.

برداشت شخصی را کنار بگذارید

زمانی که شخصی با شما برخورد نامطلوب دارد و آزارتان می‌دهد باید از شخصی‌سازی مساله بپرهیزید. یعنی به جای اینکه اندهگین شوید و احساسات منفی او را جذب کنید به خودتان گوشزد کنید که این مشکل شما نیست که چنین فردی از موفقیت‌ها و خوشحالی‌تان، اندوهگین شده است. ضمن اینکه تا حدی متوجه می‌شوید که شما برتری و دستاوردهایی دارید که رشک‌برانگیز است و این می‌تواند انگیزه‌ای برای خوب بودن و خوب ماندن به شما بدهد. این مشکل شما نیست که افراد حسود از دستاوردهای‌تان خوشحال نمی‌شوند. شما به مسیرتان ادامه بدهید. این مشکل آنهاست و باید برای رفع آن، خودشان اقدام کنند و مسئولیتی متوجه شما نیست.

بیشتر بخوانید: تنفر از دیگران طبیعی نیست؛ فکری برای خود بکنید

ارتباطات‌تان را مدیریت کنید

یکی دیگر از کارهایی که باید در مواجهه با انرژی‌های منفی از خود نشان بدهید، این است که روابط‌تان را با آدم‌های مختلف کنترل و مدیریت کنید. لزومی ندارد که با افراد حسود معاشرت کنید. وقتی که قرار است این رابطه به ضرر هر دو تمام شود؛ شما احساس ناخوشایندی داشته باشید و آن فرد هم در آتش حسادت بسوزد، چه لزومی به تداوم رابطه‌تان وجود دارد. ارتباطات‌تان را با افراد منفی، سمی و حسودی که هیچ‌چیز تازه و مثبتی به زندگی‌تان اضافه نمی‌کنند، قطع کنید. آرامشی که از این حذف رابطه در زندگی‌تان به وجود می‌آید بسیار خوشایند خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نشانه های آدم حسود چیست؟ نکند شما حسودید؟

در آخر

حسادت، حس بسیار عجیب و غریبی است. کسانی که حسادت می‌کنند بیش از هر کس دیگری، زندگی خود را تباه می‌کنند. واقعیت این است که هر چقدر هم تنفر را نسبت به کسی یا چیزی در خود شعله‌ورتر کنید، دلتان خنک نخواهد شد. این مسیر، جاده‌ای بی‌انتهاست که شما را در سیاهی و تاریکی غرق می‌کند. پس اگر حسود هستید، این حس را در خود از بین ببرید. اگر هم از دوستانی هستید که مورد حسادت واقع شدن را تجربه کرده‌اید حتما از تکنیک‌هایی که مطرح شد، استفاده کنید. در هر حال، این حس را پیگیری کنید و نگذارید که عواقب ناخوشایند آن زندگی‌تان را دستخوش تجربه‌ها و خاطرات نامساعد کند.

 

پیشنهاد ویژه ما به شما برای افزایش عزت نفس و کاهش حسادت(روی عکس زیر کلیک کنید)

کیمیاگر

برچسب‌ها: , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست