مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

افراد منفی اطرافتان را بی اثر کنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

همیشه توصیه می‌شود که از افراد منفی و رفتارهای سمی آنها دوری کنید. درست است، چون سر و کار داشتن با افرادی که انرژی‌تان را می‌گیرند، کار دشواری است اما اگر این افراد به طرز اجباری در زندگی شما حضور دارند، چه؟ یعنی در دور و اطراف‌تان در میان نزدیکان، خانواده و کسانی که مجبور به معاشرت هستید، افرادی منفی وجود داشته باشند، چه باید کرد؟ در واقع، زمانی که افراد منفی، بخشی جدانشدنی از زندگی‌تان باشند، قطع رابطه عملا معنایی ندارد. پس باید یاد بگیرید که شیوه مواجهه به آنها را یاد بگیرید و ضرری که به روان‌تان وارد می‌کنند به حداقل برسانید. همه افراد باب میل شما رفتار نمی‌کنند و این ریشه در تفاوت‌های متعدد و مختلفی دارد که محیط و ذات هم در آن دخیل هستند. پس بهتر است یاد بگیرید که چطور خسارت ارتباط با افراد منفی را در زندگی به حداقل برسانید. در این مقاله خودساخته از راه‌کارهایی گفته شده که برای مواجهه با افراد منفی با رفتاری سمی به کارتان خواهد آمد:

بیشتر بخوانید: انتقاد پذیری چه معنایی دارد و آیا به دردمان می‌خورد؟

زمان معاشرت با آنها را کاهش بدهید

افراد منفی

یکی از روش‌های مقابله با افراد منفی به حداقل رساندن ارتباطات خود با آنها است. چون حتی اگر مثبت‌اندیش‌ترین فرد روی کره زمین هم که باشید با وجود افرادی که مدام دنیا را با عینکی سیاه تماشا می‌کنند، انرژی و خوش‌بینی‌تان از بین خواهد رفت. حتی علم هم نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض منفی‌بافی‌های مداوم باعث می‌شود که تحت فشار استرس مزمن قرار گرفته و ساده‌تر به بیماری‌های قلبی-عروقی دچار شوید. پس چه لزومی دارد که بار منفی نگاه فردی را به دوش زندگی خود بکشید که انتخاب‌ها و تصمیم‌هایش به شما ارتباطی ندارد. اگر در خانواده خود چنین افرادی دارید، بهتر است با آنها وارد مکالمه و بحث نشوید و سعی کنید که با نادیده گرفتن صحبت‌های‌شان میزان اثرگذاری آنها بر زندگی‌تان را کم کنید. مثلا زمان فراغت‌تان را به جای گذراندن با او به ورزش کردن، ملاقات با دوستان پرانرژی یا تفریحات و مطالعه و… بگذرانید.

بیشتر بخوانید: دارین کسب و کار راه می ندازین؟ از این 5 اشتباه دوری کنین

نظر و دیدگاه خود را مطرح کنید

افراد منفی

همان‌طور که در بخش قبلی گفته شد باید سعی کنید که افراد منفی را نادیده بگیرید و با آنها زمان زیادی را سپری نکنید. اما نه به این معنا که هیچ‌وقت نظرتان را درباره عقاید سیاه و افکار منفی‌شان مطرح نکنید. باید سعی کنید که با مطرح کردن نظر خودتان درباره موضوعات مختلف به آنها نشان بدهید که موافقتی با افکارشان ندارید و از شیوه اندیشه و زندگی‌کردن آنها خوش‌تان نمی‌آید. لزومی ندارد که با آنها وارد بحث و جدال شوید. فقط نقطه‌نظرات‌تان را مطرح کنید تا سکوت‌تان را حمل بر رضایت و موفقیت نکنند. واکنش نشان دادن به منفی‌بافی‌های مضر افراد منفی علاوه بر اینکه به نفع شما است، در مواردی، آن فرد را هم متوجه اشتباهات خود خواهد کرد. شاید شنیدن نظرات شما، تلنگری برای او باشد تا بیشتر به عقایدش فکر کند.

بیشتر بخوانید: اثرات نداشتن عزت نفس در زندگی چیست؟

بار مشکلات و نظرات دیگران را بدوش نکشید

افراد منفی

افراد منفی‌باف معمولا به دنبال هم‌دردانی هستند که مانند آنها به زمین و زمان گلایه می‌کنند. آنها دوست دارند که شما را هم با خود به چاه سیاه انرژی‌های منفی خود منتقل کنند. پس بهتر است از روی تعارف یا حتی بی‌حوصلگی هم که شده با آنها همراهی نکنید. همدردی با مشکلات و منفی‌بافی‌های افراد همانا و قرار گرفتن در مسیری مشابه با آنها همان است. پس بهتر است از خودتان محافظت کنید و اجازه ندهید که بار مشکلات و نگاه اشتباه افراد منفی به زندگی روی دوش شما هم قرار بگیرد. مراقب خودتان باشید. از روش‌های قبلی که در این مقاله گفته شد برای دور شدن از فضای تاریک زندگی افراد منفی بهره ببرید و به عقایدشان بها ندهید. مشکلات آنها به خودشان مربوط است. زمانی که مدام به درد و ناله‌های بی‌جای افراد دیگر گوش می‌کنید، به تدریج، بار سنگین مشکلات بیهوده آنها روی دوش‌تان قرار می‌گیرد و به طور غیرمستقیم شما هم منفی و رخوت‌ناک زندگی خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: شکست های افراد موفق با معرفی موفق‌ترین آدمهای دنیا

موضوع بحث را عوض کنید

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، بعضی از افراد منفی اعضای خانواده یا همکاران و نزدیکان شما هستند و حذف صد در صد آنها از زندگی عملا ممکن نیست. در این مواقع باید از تکنیک‌های مختلفی در برخورد با آنها بهره ببرید تا فضا را مسموم و آلوده نکنند. برای مثال، هر وقت که ناگزیر به معاشرت با آنها شدید، سعی کنید از موضوعات خنثی یا بی‌حاشیه‌ای صحبت کنید که موجب کشیده شدن بحث و گفتگو به سمت افکار منفی نمی‌شوند. اگر هم دیدید که روی ادامه دادن مکالمات منفی اصرار دارند، موضوع بحث را عوض کنید. از چیزهایی با آنها صحبت کنید که برای همه خوشایند و عادی است و افراد مکالمه را به چالش نمی‌کشد.

از راه‌حل‌ها بگویید نه مشکلات

زمانی که افراد منفی برای‌تان گلایه می‌کنند به جای هم‌دردی یا سکوت صرف باید به سراغ تغییر زاویه بحث بروید. مثلا اگر گلایه دارند و همه وقایع و اتفاقات زندگی را به چشم مشکل می‌بینند، سعی کنید که راه‌حل‌هایی پیش پای‌شان بگذارید. در این صورت هم مانع از گسترش میزان منفی‌بافی‌شان می‌شوید و هم به آنها نشان می‌دهید که با آنها هم‌عقیده نیستید و هر مشکلی یک راه حل و چاره دارد. در واقع، با عدم همراهی آنها و بیان راه‌کار وارد بازی آنها نمی‌شوید و نشان می‌دهید که با آنها مخالف هستید.

در آخر:

در آخر باید قبول کنید که در زندگی با انواع مختلفی از انسان‌ها رو به رو خواهید شد و برای اینکه از اثرات ناخوشایند رفتار برخی از آنها دور بمانید نیاز به یادگیری مهارت‌های کنترل ارتباطات خود دارید. یادتان باشد که جای تعارف و خجالت وجود ندارد و اگر در برابر کسانی که انرژی‌تان را می‌گیرند و رابطه با آنها چیزی جز خستگی و رخوت در پی ندارد، ایستادگی کنید. اجازه بدهید که زندگی‌تان با روندی مثبت و سازنده پیش برود و مهارت‌هایی را در خود به وجود بیاورید که در برابر سیاهی‌ها و رفتارهای اشتباه دیگران از شما محافظت کند. واقعیت این است که چه خوش‌تان بیاید و چه نه، برخی از افرادی که با آنها برخورد و ارتباط پیدا می‌کنید، آن‌طور که می‌خواهید و دوست دارید، عمل نمی‌کنند. پس این شما هستید که باید شیوه تعامل صحیح را یاد بگیرید.

♦ اگر ارتباط بلند مدت با افراد منفی روی عزت نفس شما تاثیر منفی زیادی گذاشته توصیه میکنم حتما دوره کیمیاگر را تهیه کنید و در شش هفته عزت نفستون رو بازسازی کنید، برای اطلاعات بیشتر و خرید دوره اینجا کلیک کنید

برچسب‌ها: , , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

2 دیدگاه. Leave new

  • یکی از دوستان من خیلی منفی باف بود و دائم گله و شکایت می کرد بعد از مدتی متوجه شدم خودم هم اینطور شدم بعد از اینکه دیدم نمی خواد دست از گله و شکایت برداره باهاش قطع رابطه کردم.

    پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست