مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

رفتارهای سمی اطرافیان را تحمل نکنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

انسان، موجودی اجتماعی است. اجتماعی بودن به این معنا است که بخش مهمی از هویت آدمی از معاشرت با دیگران تعریف می‌شود. هر کسی برای رسیدن به رشد و توسعه فردی نیاز به ارتباط برقرار کردن با افراد دیگر دارد. اما نه به این معنا که هر رفتار و رابطه‌ای را تحمل کند. بعضی از افراد به دلایل متعدد و متنوعی، رفتارهای ناپسند و اصطلاحا سَمی با دیگران دارند. رفتارهای سَمی و مسموم‌کننده بعضی از آدم‌ها، زندگی را به کام‌تان تلخ می‌کند و اجازه نمی‌دهد که رابطه‌ای با کیفیت و مثبت با آنها داشته باشید. نکته مهمی که باید در نظر بگیرید، این است که شما به هیچ عنوان، مجبور به تحمل رفتارهای سمی افراد نیستید. اگر دقیقا نمی‌دانید که رفتارهای مسموم و ناخوشایندی که به هیچ‌وجه نباید تحمیل کنید، چیست از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با خودساخته  همراه باشید:

بازی کردن با احساسات و برچسب زدن‌های نادرست

یکی از سمی‌ترین رفتارهایی که یک فرد می‌تواند از خود بروز بدهد، این است که به عقاید و احساسات دیگران بخندد و آنها را جدی نگیرد. هرگز دور و بر کسی که شما را به سخره می‌گیرد، آفتابی نشوید. این افراد که به دلیل عقده‌های مختلف سعی می‌کنند که دیگران را تحقیر کنند، روی روان و روحیه‌تان اثرات منفی به شدت مخربی می‌گذارند. پس اگر با کسی در ارتباط هستید که شما را با نادیده گرفتن نظرات و احساسات‌تان می‌رنجاند یا به آنها می‌خندد و به رفتارهای‌تان برچسب‌هایی خاص می‌زند، سریعا قطعه رابطه کنید. این افراد با برچسب‌هایی نظیر: «تو دیگه خیلی حساسی» یا «ای بابا چقد زودرنجی» و… می‌خواهند به شما بقبولانند که دچار ضعف‌هایی  هستید و رفتارهای زشت خود را توجیه کنند. بعضی از افراد هم اداها و ژست‌های دیگری را در هنگام صحبت کردن مسخره می‌کنند یا تکیه‌کلام‌های دیگران را به سخره می‌گیرند، این رفتارها تحقیرآمیز است و هرگز نباید آنها را تحمل کنید. پس هر زمانی که شخصی در مقابل‌تان این رفتار را پیش گرفت، سریعا واکنش نشان بدهید و به او اجازه چنین رفتاری را ندهید.

بیشتر بخوانید: تاثیر رفتارهای تکانشی در زندگی تان چقدر است؟

گوش ندادن به حرف طرف مقابل و بی‌علاقگی به بحث و گفتگو

رفتارهای سمی

بعضی از افراد سمی به حرف‌های‌تان توجهی ندارند. این بی‌توجهی در ظاهر و به زعم خودشان بی‌ادبی یا تحقیرآمیز نیست. اما واقعیت این است که وقتی کسی در برابر حرف‌هایی که می‌زنید، هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهد و میلی به مشارکت و پیش‌برد بحث و گفتگویی که آغاز کرده‌اید، ندارد یعنی در واقع به شما به طور ضمنی و غیرمستقیم می‌گوید که تمایلی به شنیدن حرف‌های‌تان ندارد زیرا حرف‌های‌تان برایش مهم نیست و ارزشی برای چیزهایی که مطرح می‌کنید، قائل نیست. اگر در مقابل چنین رفتارهایی مقاومت نکنید و آنها را سمی تلقی نکنید، به دام و اسارت مشکلات دیگری هم خواهید افتاد. مثلا به دلیل تحقیر پنهانی که به شما روا شده است، مدام احساس می‌کنید که شاید کمبود و ضعفی در شما وجود دارد که باعث چنین سطحی از دافعه شده و فرد مقابل را از گفتگو با شما روی‌گردان کرده است. ارزش‌های خودتان را بیهوده زیر سوال نبرید. زیرا هر چقدر هم که نظرات‌تان نادرست یا اشتباه باشد، هیچ‌کس اجازه توهین به شما را ندارد.

بیشتر بخوانید: زندگی تلخ و تکراری را با دستان خالی هم می شود رنگی و زیبا کرد؟

خودشیفتگی و نمایش‌گری بیش از حد

رفتارهای سمی

یکی دیگر از انواع رفتارهای سمی که باعث می‌شود در معاشرت با بعضی از افراد شادی و خوشحالی از زندگی‌تان دور شود، خودشیفتگی است. افرادی که به شدت، خودشیفته و نمایشگر هستند دوست دارند که فقط خودشان در مرکز توجه باشند و به دیگران اجازه ابراز و اظهار نظر نمی‌دهند و تمایل دارند که قدرت در رابطه همیشه در دستان خودشان باشد. این افراد برای حفظ جایگاه برتری که اعتقاد دارند فقط و فقط شایسته خودشان است، اقدام به تحقیر دیگران می‌کنند. این تحقیر یا به صورت مستقیم و خودآگاه صورت می‌گیرد یا به شکل ناخودآگاه و به واسطه رفتارهای خودشیفته‌مآبانه‌ای که دارند به شما تحمیل می‌شود. در هر صورت نباید به آنها اجازه بدهید که دور و برتان آفتابی شوند و زندگی‌تان را دستخوش لحظات و تجربه‌های تلخ کنند.

بیشتر بخوانید: احساس تحقیر شدن از علائم یک رابطه ناسالم است

احساس برتری و ضعیف‌پنداری دیگران

رفتارهای سمی

نوع دیگری از رفتارهای سمی هم وجود دارد که شاید در ظاهر به صورت حمایت و پشتیبانی از شما جلوه کند اما در واقع، شما را ضعیف و تحقیر می‌کند. هرگز اجازه ندهید که اطرافیان‌تان شما را فردی ضعیف به شمار بیاورند و بخواهند در قالب حمایت یا هر رفتار دیگری تحقیرتان کنند. شما به عنوان یک فرد مستقل و قوی باید برای رفع  هر نقطه ضعفی که دارید، راه‌حالی پیدا کنید و خود را رشد دهید. بعضی اوقات، این حمایت همیشگی از سوی مادر و پدرها صورت می‌گیرد. سلطه‌گری توأم با حس مهر برای حمایت از فرزند باعث می‌شود که فرزند اجازه و توانایی بروز خود را نداشته باشد. در هر حال، فرقی نمی‌کند که چه کسی در رابطه با شما قصد دارد، سلطه‌جو یا حامی همیشگی‌تان باشد. شما نباید بگذارید که استقلا‌ل‌تان در رابطه با آدم‌های دیگر تحت‌الشعاع قرار بگیرد. حمایت و همراهی بسیار مثبت و مفید است اما زمانی که جای خود را به کنترل می‌دهد دیگر نمی‌توان آن را رفتاری مثبت قلمداد کرد.

بیشتر بخوانید: چه راه هایی برای تقویت قدرت باور ذهن وجود دارد؟

در آخر

در فرصت محدودی که زندگی می‌کنید باید هوشیارانه ارتباطات خود با دیگران را مدیریت کنید. در غیر این صورت، چیزی جز از دست دادن فرصت‌ها و حسرت برای‌تان باقی نخواهد ماند. رفتارهای سمی افراد می‌تواند آثار مخرب زیادی روی زندگی‌تان بگذارد. مثلا شما را به فردی بدون اعتماد به نفس و عزت نفس بدل کند و اجازه ندهد که توانایی رشد و توسعه فردی را در خودتان بارور کنید. همیشه هم راه حل مدیریت رفتارهای سمی افراد، قطع رابطه با آنها نیست. شاید بتوانید از طریق گفتگو و مطرح کردن خواسته‌های خود در روابط‌تان، دیگران را متوجه اشتباهاتی کنید که در رفتارشان دارند اما چنانچه زیر بار اشتباهات رفتاری‌شان نرفتند و به آزار دادن‌تان ادامه دادند، آنها را از زندگی خود حذف کنید یا سعی کنید کم‌ترین تماس و ارتباط را با آنها داشته باشید. نادیده گرفتن هم روشی است که می‌تواند به کسب آرامش بیشتر در زندگی کمک شایانی کند. یادتان باشد که هیچ‌چیز نباید جلوی آرامش شما را در زندگی بگیرد. پس قوی و باانرژی برای روابط خود تصمیم بگیرید.

 

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست