مقالهوبلاگ

چگونه با شرایط غیر منتظره زندگی مان مواجه شویم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

تا حالا برایتان پیش آمده که برنامه ها و اهدافی داشته باشید و با در نظر گرفتن تمام احتمالات برای رسیدن به آن ها اقدام کنید، اما درست زمانی که درگیرشان می شوید شرایط غیر منتظره همه چیز را به هم بریزد؟ چه چنین چیزی را تجربه کرده باشید، چه به اتفاق افتادنش باور داشته باشید و چه نداشته باشید، حقیقت این است که کنترل دنیا دست هیچکدام از ما نیست! ما بر خیلی از جنبه های زندگی فردی و یا حتی اجتماعی خودمان کنترل داریم، اما زمانی که پای قوانین هستی و چیزی فراتر از ما انسان ها به میان می آید، ما تنها نظاره گر اتفاقات و شرایط خواهیم بود. اما در چنین دنیایی که خیلی از شرایط و قوانین آن در کنترل ما نیست چگونه می توان دوام آورد؟ چگونه می توان از شرایط غیر منتظره جان سالم به در برد و بدون انحراف از مسیر به سمت اهداف و خواسته ها حرکت کرد؟

زندگی آن چیزی است که اتفاق می افتد، وقتی مشغول برنامه ریزی برای چیزهای دیگر هستی…

چگونه با شرایط غیر منتظره زندگی مان مواجه شویم؟

شاید ایجاد شرایط غیر منتظره دست شما نباشد، اما شما روی واکنشی که نسبت به آن ها نشان می دهید کنترل دارید. چیزی که در شرایط غیر منتظره بیش از هر چیزی باید بر آن اتکا کنید، توانایی تفکر خلاق و مهارت حل مسأله است. با این وجود، تحقیقات نشان داده است که احساسات منفی مثل خشم، ترس و یا ناامیدی بر عملکرد مغز ما تأثیر می گذارند. بنابراین مسئله ی خیلی مهم در شرایط غیر منتظره، کنترل احساسات خصوصا خشم و استرس است. راهکارهای زیر می توانند به شما کمک کنند تا با داشتن کنترل بیشتر بر روی احساسات منفی بتوانید از پس شرایط غیر منتظره ی زندگیتان به خوبی بربیایید.

چگونه با شرایط غیر منتظره زندگی مان مواجه شویم؟

1- قبل از هر اقدامی کمی تأمل کنید

تفاوت بسیار زیادی میان نشان دادن «عکس العمل» و «پاسخ» وجود دارد. عکس العمل نشان دادن یک واکنش ذهنی ناخودآگاه است. درست مثل بازتاب. عکس العمل بسیار سریع اتفاق می افتد، خصوصا اگر به نحوی تهدید شده باشیم. در طرف دیگر، پاسخ دادن عملی است که براساس تحلیلی که از شرایط دارید به صورت آگاهانه آن را انتخاب می کنید. به طور مثال، اگر در ترافیک باشید و ماشین عقبی با ماشین شما برخورد کند احتمالا اولین عکس العمل شما خشمگین شدن در برابر بی فکری راننده ی عقبی خواهد بود. این خشم شما را تحریک می کند که پاسخی سریع و احساسی به این ماجرا نشان بدهید. اما با تأمل کردن و بررسی بهتر اتفاق پیش آمده به خودتان این فرصت را می دهید تا گزینه ی بهتری از واکنش احساسی را انتخاب کنید و پاسخ مناسب تری به این شرایط غیر منتظره بدهید. ممکن است به این نتیجه برسید که اتفاق پیش آمده به دلیل بی فکری راننده ی عقبی نبوده، بلکه از روی بی توجهیِ لحظه ای اتفاق افتاده و نشان دادن واکنشی احساسی در چنین شرایطی نتیجه ی خوبی در بر نخواهد داشت. برای بسیاری از افراد نفس عمیق کشیدن و تا 10 شمردن عمل مناسبی است که باعث به تعویق انداختن عکس العمل سریع و در نتیجه انتخاب گزینه ی رفتاری بهتری می شود. اگر فردی بصری هستید می توانید تصور کنید که در شرایط غیر منتظره کنترلی در دستتان دارید و می توانید دکمه ی pause را بزنید. تمرین مدیتیشن نیز می تواند به شما کمک کند تا قبل از هر اقدامی کمی تأمل کنید.

چگونه با شرایط غیر منتظره زندگی مان مواجه شویم؟

2- تصور نکنید شرایطی که خواهان آن نیستید در واقع برایتان بد هستند

اغلب مردم تصور می کنند که اگر شرایط غیر منتظره ای برایشان پیش بیاید که خواهان آن نبودند، این شرایط چیز بدی خواهد بود و در نهایت به اتفاقات بدتری منجر خواهد شد. اگر شما از عشق زندگیتان جدا شوید احتمالا این اتفاق را بسیار ناگوار می دانید، چرا که تصور می کنید هرگز فردی بهتر از او پیدا نخواهید کرد و برای همیشه تنها می مانید. اگر شغلی که می خواستید را به دست نیاورید، ممکن است تصور کنید که هیچکس نمی خواهد شما را استخدام کند و شرایط مالی و روحی تان بدتر خواهد شد. چنین طرز فکری بدون شک احساس بسیار بدی به شما خواهد داد.

ما در اغلب موارد نمی توانیم خیلی سریع این موضوع را تشخیص بدهیم که شرایط غیر منتظره ای که برایمان پیش آمده به نفعمان است ویا به ضررمان و اینکه این شرایط کدام تاثیر را روی زندگی شما بگذارند بستگی بسیار زیادی به پاسخ شما نسبت به آن شرایط دارد. اگر شما رابطه ای را تمام کنید، خودتان را سرزنش کنید، افسرده شوید و خودتان را در خانه حبس کنید، احتمال تنها ماندنتان را بیشتر می کنید. با این وجود، اگر بپذیرید که به هر دلیلی این رابطه برای شما مناسب نبوده، رفتار و نگرشی مثبت داشته باشید، باور داشته باشید که در آینده رابطه ی بهتری شکل خواهید داد و خودتان را با فعالیت های مورد علاقه تان سرگرم کنید شانس یافتن فردی مناسب، حتی بهتر از فرد قبلی را بیشتر می کنید.

شرایط غیر منتظره اغلب می توانند دری به اتفاقات بهتر و رسیدن به اهداف بزرگ تر باشند. اگر پروازتان را از دست بدهید ممکن است این اتفاق باعث آشنا شدن با فردی بشود که همیشه آرزوی داشتنش را داشتید. اگر کارتان را از دست بدهید و مجبور به مهاجرت به شهر یا کشوری دیگر بشوید، ممکن است دوستان فوق العاده ای پیدا کرده و یا کار رویاییتان را به دست بیاورید. شما هرگز نمی دانید که این شرایط غیر منتظره چه چیزی برایتان به همراه خواهند داشت. بنابراین به جای اینکه چنین شرایطی را بد تصور کنید و افکار منفی در سرتان بپرورانید یاد بگیرید تا به خودتان بگویید: «خواهیم دید» و با دیدی مثبت به کارهایتان ادامه بدهید.

3- برای هر شرایطی برنامه ریزی کنید

افراد زیادی انتظار بهترین ها را دارند، اما برای بدترین ها برنامه ریزی می کنند. مشکل این استراتژی این است که ما بر اساس انتظاراتمان عمل می کنیم، در حالی که این عمل ما است که ایجاد تجربه می کند. اگر خروجی خوبی می خواهید باید برای آن برنامه ریزی کنید، چرا که این چیزی است که منجر به عملی می شود که تجارب مثبت و خوبی برایتان ایجاد خواهد کرد. شما برای شرایط غیر منتظره برنامه ریزی نکرده اید، اما این به این معنی نیست که نمی توانید برای به دست آوردن بهترین خروجی از این شرایط نیز برنامه ریزی کنید. همه ی ما این توانایی را داریم که تمرکزمان را از روی آن شرایط غیر منتظره برداشته و روی یافتن پاسخ مناسبی در برابر آن شرایط تمرکز کنیم. زمانی که از خودتان می پرسید چه کاری برای بهتر کردن اوضاع می توانید انجام بدهید، اولین قدم را برای ایجاد شرایط بهتر برداشته اید. زمانی که در هر شرایطی به دنبال راهی برای بهتر کردن اوضاع می گردید دیدگاهتان نسبت به شرایط غیر منتظره تغییر خواهد کرد. شما احساس تسلط بیشتری داشته و در نهایت حس بهتری خواهید داشت.

4- به توانایی خودتان اعتماد کنید

اغلب افراد مشکلات بسیاری را از سر گذرانده اند. احتمالا شما تاکنون چالش ها و مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته و با موانع زیادی روبرو شدید. هیچکس این موانع و مشکلات را دوست ندارد، اما اغلب ما از پس آن ها برآمدیم. زمانی که شما درگیر شرایط سختی هستید به جای اینکه تصور کنید تلاش هایتان به جایی نمی رسند، به تمام مشکلاتی فکر کنید که از سر گذراندید و از خودتان بپرسید: چگونه توانستم از پس آن شرایط بربیایم؟ شناخت قدرت خودتان در افزایش اعتماد به نفستان اثر گذار خواهد بود. اگر نمی توانید به تنهایی قدرت خودتان را بشناسید از کسی کمک بگیرید. زمانی که شما توجهتان را از مشکل به مسأله ای قابل حل تغییر می دهید، اولین قدم برای بهبود خودتان و شرایط را برداشته اید.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست