مقالهموفقیت در کسب و کاروبلاگ

مدیریت پول – قسمت اول

اشتراک گذاری این مطالب در:

هدفمند پس انداز کنید همیشه اول پس انداز کنید. راحت ترین راه برای ذخیره پول این است که اول سهم خودتان ( پس انداز ) را بردارید و سپس خرج کنید.

هر ماه بعد از دریافت حقوق مبلغی را ابتدا از روی آن برداشته و به حسابی واریز کنید ، به خودتان قول دهید در هیچ شرایطی به پول داخل این حساب کاری نخواهید داشت ، طوری که اصلا انگار وجود ندارد !

شک نکنید که روزی برای این تصمیم از خودتان تشکر خواهید کرد.

با گذشت زمان ، میتوانید آرام آرام مبلغ پس انداز هر ماه را افزایش دهید ( به ویژه هنگامی که بعد از مدتی با دیدن مقدار پس اندازتان انگیزه بیشتری خواهید یافت )

اگر این امکان را دارید که از بانکتان بخواهید به محض واریز حقوق به حسابتان مبلغ مورد درصد یا مبلغی از آن را که شما مشخص میکنید را به طور خودکار به حساب دیگری واریز کنند حتما این کار را انجام دهید.

اما اگر به هر دلیلی این امکان برای شما فراهم نیست ( مثلا قراردادی کار میکنید یا بصورت نقدی دستمزد میگیرید و کار آزاد دارید)

هر ماه یا هر هفته به محض اینکه دستمزدتان را دریافت کردید درصد مورد نظرتان را به حساب واریز کنید.

بیشتر بخوانید: آیا شناخت آدمهای اطراف ممکنه؟ چه راهی براش هست؟

از انباشت بدهی جدا خودداری کنید.

در حال حاضر شاید برای خرید خانه نیاز به وام دارید یا باید خانه اجاره کنید در این مورد بازنگری کنید ، اگر میتوانید خانه ارزان تری بخرید یا اجاره کنید. چون قسط و اجاره هر ماه درصد زیادی از پول نقد شما را از جیبتان خارج خواهد کرد.

در کل این را بخاطر بسپارید : قیمت هر چیزی به صورت نقدی بسیار ارزان تر از قیمت همان چیز به صورت قسطی خواهد بود.

البته قبل از اینکه به مرحله خرید برسید چندین بار از خودتون بپرسید که آیا واقعا با آن وسیله نیاز دارید ؟ یا فقط هیجان داشتن آن را دارید و بعد از مدتی آن وسیله دیگر برایتان کارایی نخواهد داشت ( مثل موبایل گران قیمت )

اگر وام گرفتن اجتناب ناپذیر است ، سغی کنید وامی را انتخاب کنید که قسطش از بقیه وام ها بیشتر است. به این ترتیب میتوانید سریعتر وام را تسویه کرده و سود بسیار کمتری به بانک بپردازید.

بسته به شرایط درآمدتان بانک به شما وام هایی را پیشنهاد میدهد که قسط آن ها حدود 10% حقوق شما باشد. تا زمانی که قسط کمتر از 20% از حقوقتان باشد مشکل خاصی بوجود نمیاد. اما حواستان باشد بیشتر از 20% از حقوقتان را بابت قسط هر ماه از دست ندهید.

برای پس انداز کردن دلیل و هدف داشته باشید

پس انداز کردن خیلی ساده تر و شیرین میشه اگر دلیل داشته باشه.

هدف گذاری برای پس انداز هم انگیزه شما را بیشتر میکند هم باعث میشه که به خرج هایتان دقت بیشتری کنید و بطور خودکار صرفه جویی کنید.

هدفتان ممکنه برای ماه ها یا سال های آینده باشه . فرقی نمیکنه در هر صورت باید مثل روزهای اول انگیزه خود را برای پس انداز حفظ کنید.

هر چند وقت یکبار نگاهی به مبلغی که جمع شده بیاندازید و ببینید تا مبلغ مورد نظر چقدر فاصله دارید. اینکار به بالا رفتن انگیزه کمک میکند.

اگر هدف شما بلند مدت است که چند سال برای رسیدن به آن زمان نیاز دارید . حتما درباره وضعیت بازار و پول در چند سال آینده تحقیق کنید تا ریسک کمتری را متحمل شوید.

بیشتر بخوانید: دیدگاه تیپ شخصیتی شما نسبت به مسئله احترام اینگونه است

تعیین چهارچوب زمانی برای اهدافتان

ایجاد محدودیت زمانی برای رسیدن به اهداف میتونه بزرگترین محرک شما برای رسیدن به اهداف باشه.

مثلا اگر میخواهید تا 2 سال آینده مستقل بشوید و خانه تهیه کنید ، برای اینکار شما باید اطلاعاتی راجع به قیمت ، رهن و اجاره خانه در منطقه مورد نظر کسب کنید و این را هم در نظر بگیرید که تا 2 سال آینده چند درصد به مبالغ فعلی اضافه خواهد شد که برای اینکار از مساورین املاک میتونید کمک بگیرید.

سپس با تخمین مبلغ مورد نیاز شروع به پس انداز کنید.

در این مثال فرض میکنیم قیمت خانه در منطقه مورد نظر شما بطور میانگین  300 میلیون باشد شما نباید هدف خود را 300 میلیون قرار بدهید ، با فرض اینکه طی 2 سال آینده 20% به قیمت خانه اضافه شود شما باید 360 میلیون را برای خود هدف گذاری کنید.

به این شکل درک بهتری از حدود پولی که باید پس انداز کنید دارید.

 تعیین چهارچوب زمانی خیلی مهمه بخصوص برای اهداف ضروری و کوتاه مدت مثلا اگر قطعه ای از ماشینتان خراب شده و نیاز به تعویض دارد حتما باید به سرعت برای برنامه ریزی کنید . زیرا اگر تعمیرش نکنید بعدا مشکلات بزرگتری برای شما بوجود خواهد آورد که شاید باعث بشه چند روز نتوانید سرکار حاضر شوید که در این صورت ضرر بیشتری خواهید کرد پس مشکلات مهم و ضروری را در اسرع وقت حل کنید که مشکل دیگری برای شما بوجود نیاید.

بیشتر بخوانید: چگونه دفتر برنامه ریزی درست کنیم ؟ هدفمند زندگی کنید

پولتان را بودجه بندی کنید

خیلی آسونه که بخواهید پس انداز کنید اما اگر ندانید که هر ماه چقدر و برای چه چیزهایی خرج میکنید خیلی کار سختی بنظر میاد.

برای بودجه بندی باید هزینه های ضروری ماهیانه را یادداشت کنید تا بتوانید جلوی اصراف پول را بگیرید. بخصوص اگر قسط هایی دارید که به محض واریز حقوقتان از آن کم میشوند.

بعد از نوشتن خرج های ماهیانه تان متوجه خواهید شد که چقدر خرج غیر ضروری و بیهوده دارید و با کم کردن و حذف آن ها میتوانید بیشتر پس انداز کنید.

در اسرع وقت پس نداز کردن را شروع کنید

از آنجا که به حساب های پس انداز سود ماهیانه ( هرچند کم ) تعلق میگیرد هرچقدر که زودتر شروع کنید سود بیشتری دریافت میکنید ، حتی اگر پول خیلی کمی دارید برای پس انداز اشکال ندارد ، با همان مقدار سروع کنید.

به طور مثال اگر ماهی 200هزار تومان کنار بگذارید بعد از یکسال پس اندازتان میشود 2400000 که اگر این پول را 3 سال در بانک بزارید با سود مثلا 15% میشود  3650000 تومان ، حالا فرض کنید یکسال زودتر این کار را کرده بودید الآن 4200000 تومان شده بود.

این فقط یک مثال ساده و کوچک بود برای درک بهتر مطلب که فقط با سودی که به 2400000 سال اول تعلق میگیرد حساب شده با فرض اینکه سال های بعد هیچ پس اندازی نکنید.

نا امید نشوید

وقتی برای کنار گذاشتن پول دچار مشکل شدید شاید پس انداز کردن برایتان غیر ممکن بنظر بیاد ، مهم نیست چند ساله هستید یا چقدر درآمد دارید و با چه مقدار پول میخواهید پس انداز کردن را شروع کنید.

پس انداز کردن همیشه ممکن است.

هرچقدر زودتر شروع کنید ، زودتر به اهدافتان میرسید.

 

درباره مدیریت پول بیشتر بخوانید

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست