مقالهموفقیت تحصیلیوبلاگ

با چند تکنیک در تمام امتحان ها قبول شوید

اشتراک گذاری این مطالب در:

خوشتان بیاید یا نه ، گذشتن از امتحانات سخت است . تمام آن آماده شد نها برای روز موعود ، دیر گذشتن زمان هنگامدرس خواندن و زمان بعد از امتحان که گاهی اوقات به اندازه خود امتحان استرس آور است.
تکنیک های موثری برای این حالات وجود دارد . شما هیچوقت نخواهید توانست در زمان امتحانات کاملا بدون استرس باشید اما با دنبال کردن این مراحل میتواند به طور موثر استرس های خود را کاهش دهید.

قبولی در امتحان

آمادگی قبل از امتحان برای قبولی در امتحان

برای موفقیت تحصیلی بیشتر، موضوعات مرتبط را بهم وصل کنید : باید به جای حقایق دور افتاده و غیرکاربردی،تصویر بزرگتری را ببینید . غوطه ور شدن در موضوع بهتر از یادآوری تک به تک موضوعات است .
برای نوشتن چندین باره یادداشت ها و خلاصه نویسی ها سروصدا راه نیندازید : کپی برداری از خلاصه نویسی ها به تنهایی باعث مرور موثر نمیشود . نوشتن چندین باره قطعا به بعضی افراد در دریافت نکات کلیدی کمک میکند،پس نوشتن چندین باره مطالب بعنوان نکات کلیدی را جدی بگیرید که بسیار مفیدتر از قی کردن همه موضوعات با هم است .
از تمام حس های خود استفاده کنید : فقط خواندن مهم نیست ، نکات مهمی را که میخواهید بصورت یکپارچه دریافت کنید را خلاصه نویسی کنید . فقط از چشمان خود استفاده نکنید بلکه نکات کلیدی را با هم رشته ای های خود به بحث بگذارید
در مکان های مختلفی نکات یادداشت شده را مرور کنید تا یادگیری خود را گسترش دهید: این روش به یادآوری نکات نیز کمک میکند،چون شما در مکان های مختلف،اطلاعات مختلف را ذخیره میکنید.در طول امتحان با یادآوری مکان هایی که حضور داشتید ، مطالبی که در آن مکان ها مطالعه کردید را راحت تر به یاد خواهید آورد
در مواردی که معمولا بر کلمات بسنده میکنید،از اشکال و نمودارها استفاده کنید : اگر هیچ چیز خلاقانه ای پیش نخواهد آمد،حداقل سعی کنید ایده ها را بصورت یک نقشه درآورید
با “به خاطر سپاری” سنگین برخورد نکنید : برخی از مطالب باید بصورت واضح و کامل در ذهن شما ثبت شوند،اما بیشتر مطالبی که مطالعه میکنید در مورد بحث و آنالیز مطلب اصلی ست که برعکس نکات و سوالات مشخص،نیازی به حفظ شدن ندارند
برگه های امتحانات قبلی را بخوانید و پاسخ دهید : این نکته در خیلی جاها بیان و تاکید شده اما اکثر افراد یا اینکار را نمیکنند یا اهمیت چندانی به آن نمیدهند . هنگامی که در حال مطالعه برگه امتحانی هستید دقت کنید که سوالات چگونه بیان شده اند و سعی کنید موضوع اصلی پاسخی که از شما خواسته شده را درک کنید. به دنبال قالب امتحان در محدوده های زمانی معین بگردید تا ایده ی نحوه طرح سوالات را پیدا کنید

برای قبولی در امتحان در نوشتن پاسخ سوالات،زمان بگیرید :

شما از اینکه اطلاعات کافی را دریافت کردید اعتماد به نفس داشته باشید اما این اعماد به نفس بی فایده خواهد بود زمانی که بفهمید برای نوشتن این اطلاعات در یک امتحان دو ساعته،چهار ساعت زمان لازم است . پس یاد بگیرید که زمان را مدیریت کرده تا بتوانید موارد مهمتر را زودتر بنویسید
اگر نمیتوانید به برگه های امتحانی قبلی دست پیدا کنید،خودتان سوال طرح کنید یا از یک مربی بخواهید برای شما سوال طرح کند : اگر مربی برای شما سوالاتی طرح کرد،انتظار نداشته باشید که دقیقا همین سوالات را در برگه امتحانی خود ببینید!مربی ها و مشاورها ممکن است پیشنهادات جالبی برای مطالعات شما داشته باشند،پس به آنها گوش کنید.
برای دریافت ایده ای که این درس تمرکز شما بر روی آن را میخواهد،به قبل برگشته و درس را از چند بخش قبلی بخوانید.
طرح امتحان را درک کنید : تدارکات منطقی را درک کنید تا برای امتحان آماده شوید. از اینکه این مورد به ندرت رعایت میشود،متعجب هستم.کتاب ها و جزواتی را میشناسم که در ابتدای آنها ، طرح و ایده امتحانی آن توضیح داده شده است اما همچنان بعضی از دانش آموزان به خود زحمت خواندن آن را نمیدهند . این افراد آمادگی کمتری نسبت به دیگران خواهند داشت
بر چیزهایی که نمیدانید تمرکز کنید : نیازی نیست که بر روی مطالبی که بصورت واضح و کامل آنها را میدانید،زمان را هدر دهید. میدونم که از مطالعه این مطالب لذت میبردید اما بدانید که این کار مرور کردن نیست .
نوشتن نکات اساسی در مورد موضوعاتی که فکر میکنید ممکن است انباشته شوند را تمرین کنید : این روش به آمادگی اولیه شما برای امتحان کمک میکند. به محض اینکه شروع به کار کردن برای یک سوال کردید،یاد خواهید گرفت که چگونه نکات مهم و کلیدی را لیست کنید. با این روش فراموشی مسئله خاصی نخواهد بود.شما به راحتی میتوانید به لیست خلاصه شده خود که شاید یک یا دو دقیقه وقت گرفته باشد،رجوع کنید.
لوازم مورد نیاز برای امتحان را از قبل آماده کنید : این کار را برای دقایق آخر قبل از امتحان نگذارید
مطمئن شوید که میدانید به کجا میروید : هنگامی که من مسئول آماده کردن سالن امتحانات بودم،تعداد قابل توجهی از دانش آموزان با عجله و استرس دیرتر از موعد مقرر به سالن میرسیدند زیرا نمیدانستند که مکان دقیق امتحان کجاست و ابتدا اشتباها به سالن های دیگر رفته بودند .
اگر مجاز به آوردن کتاب،جزوه،یادداشت،فرمول،ماشین حساب یا لوازم خاصی برای امتحان هستید،حواستان باشد که آنها را حتما به همراه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: علت راضی نبودن از خود چیست؟ اکسیر رضایتمندی از زندگی

در روز موعود و در طول امتحان

برای قبولی در امتحان زمان مناسبی را برای رسیدن به محل امتحان اختصاص دهید : حتی اگر مسیر پیاده روی تا آنجا فقط یک دقیقه است،کمی زودتر از موعد مقرر در آن مکان حضور داشته باشید
در مسیر و هنگام ورود به سالن امتحانات،مطالعه نکنید: اگرتابحال چیزی یاد نگرفته اید،این چند دقیقه آخر هم یاد نخواهید گرفت
سوالات را با دقت بخوانید : تفاوت بررسی 5 ثانیه ای سوالات و 30 ثانیه ای آن زیاد نیست اما تفات در پاسخگویی به سوالات قابل توجه خواهد بود

هدر دادن زمان برای مسائلی که اهمیت کمتری دارند،بی فایده است :

زمان را بیشتر برای رسیدگی به سوالات مهم تر صرف کنید
سعی کنید که بر تصویر بزرگتری تمرکز کنید : دکتر مک در سال 1932 مطلبی در باب مطالعات روانشناسی نوشت که تا به امروز قابل استناد است : ” شکست در یادآوری مطالبی که به خوبی فراگیری شده اند ممکن است به دلیل تمرکز بیش از حد و محدودیت نتیجه بخش از پراکندگی ذهن در اطراف موضوع مربوطه باشد ” به طور خلاصه یعنی وحشت نکنید و ذهن خود را از بسیاری از موقعیت ها خالی کنید .
به هر سوال،زمان مناسب به خودش را اختصاص دهید : اگر نمرات تقریبا به طور مساوی بین سوالات تقسیم شده اند،سعی کنید برای همه سوالات یک زمان خاص و مشخص را اختصاص دهید.اگر یک سوال 10% ارزش دارد و سوال دیگر 90% ! پس بیهوده است که زمان زیادی را نگران پاسخ دادن به آن 10% بکنیم .

برای هر نکته تا حد ممکن توضیحات واضح و روشن ارائه دهید :

ارائه توضیح یک پاراگرافی برای هر نکته،بی فایده است. اگر افرادی که برگه ها را تصحیح میکنند ، متوجه توضیحات شما نشوند و یا پاسخ اصلی را از آنها درک نکنند،شما بی دلیل نمره سوال را از دست داده اید .
زمان جداگانه ای برای یادداشت برداری قبل از پاسخگویی به سوالات،تنظیم کنید : قبل از اینکه به سوالات پاسخ دهید،سعی کنید پاسخ های خود را بطور خلاصه و با نکات کلیدی در برگه ی جداگانه یادداشت کنید
بعد از تمام کردن امتحان،ی کبار پاسخ های خود را مرور کنید : قبل از اتمام زمان امتحان دقایقی را برای مرور پاسخ ها اختصاص دهید تا مطمئن شوید که از پاسخ های خود راضی هستید.اگرحتی چیزی را اصلاح نکنید اما با چک کردن دوباره آنها حس خوبی به شما خواهد داد ، و اگر چیزی را اصلاح کنید خوشحال میشوید که آن تشخیص داده اید . در هر صورت شما برنده اید.
منظم باشید : با عجله و بدخط ننویسید طوری که برای تصحیح کننده ی برگه خوانا نباشد ! اگر باید جایی را تصحیح کرده و یا مطلبی را اضافه کنید مطمئن شوید که خوانا و واضح باشد
اگر برای پاسخ به چند سوال،حق انتخاب داشتید،سوال مورد نظر را با دقت انتخاب کنید: برای تصمیم گیری عجله نکنید. وقتی از انتخاب خود مطمئن شدید یکبار دیگر با دقت بیشتری سوال را بخوانید تا مطمئن شوید آن را بر فقط بر اساس کلمات کلیدی انتخاب نکرده اید . به طور قطع مطمئن شوید که میخواهید همان سوال را پاسخ دهید.

بیشتر بخوانید: با یاد گرفتن طرز فکر افراد موفق زندگی تان را متحول کنید

بر اساس هر ترتیبی که میخواهید به سوالات پاسخ دهید :

برای قبولی در امتحان بهرترین روش این است که پاسخگویی به برگه را از سوالی که به پاسخش اطمینان دارید و برای شما آسان تر است شروع کنید . برای اکثر امتحان ها پاسخگویی به ترتیب شماره سوال حتما لازم نیست ، اگر ابتدا پاسخ سوال 2 را بدهید و سپس 1 ، نباید ایرادی داشته باشد . اگر شک دارید ، از مراقب امتحان سوال کنید.
بیش از حد لزوم برای یک مسئله توضیح ارائه ندهید : برگه امتحانی را با برگه انشا یا پایان نامه اشتباه نگیرید ، مستقیم بروید سر اصل مطلب و توضیحات لازم را نوشته و به سوال بعد بروید .
یک ترتیب و اصول پایه ای را رعایت کنید ، اما لازم نیست نگران یک برگه کاملا منظم و تمیز مثل یک اثر هنری باشید : در امتحانات با وقت محدود باید یک روند خاص رعایت شود اما شما بخاطر بی نظمی های کوچک و گاه به گاه بخشوده خواهید شد.لزومی ندارد که برگه امتحانی به تمیزی و منظمی جزوه باشد .

وحشت نکنید !

اگر نمیتوانید مستقیم فکر کنید ، سعی کنید برای چند ثانیه تمرکز کردن را متوقف کنید . چند نفس عمیق کشیده و دوباره شروع کنید . هنگامی که کمی آرام شدید ، چند خط بنویسید تا دوباره به جریان بازگردید . اگرهنوز استرس دارید و این حس در حال افزایش است ، برای یک استراحت کوتاه به توالت بروید و یا خواهش کنید که برای چند دقیقه به همراهی یکی از مراقبین به محوطه بیرونی محل امتحان بروید . دور شدن از صندلی امتحان ممکن است هدر دادن زمان بنظر بیاید اما وحشت و استرس زمان بیشتری را هدر خواهند داد .
هنگامی که برای سوالی وقت کم آوردید،از این تکنیک استفاده کنید : یک لیست خلاصه وار از نکاتی که احساس میکنید به پاسخ سوال نزدیک تر است تهیه کنید و درباره آن یک توضیح کوتاه بنویسید ، احتمالا نمره کامل سوال را نخواهید گرفت اما این لیست میتواند برای شما نمره آور باشد .

بیشتر بخوانید: چگونه اراده را افزایش دهیم و از نظر ذهنی سخت گیر باشیم؟

بعد از امتحان – رهایی

به خودتان استراحت دهید : وقتی امتحان تمام شد ، بعضی از دانش آموزان فکر میکنند که هنوز سر جلسه امتحان هستند و درباره نکات و پاسخ هایی که میتوانستند بنویسند فکر میکنند ، انگار نمیتوانند خاموش شوند . اما این استرس بی فایده است . شما از این مرحله گذشتید ، پس یک نفس عمیق بکشید !
خودتان را سرزنش نکنید : مهم نیست که امتحان را چطور دادید ! الان زمان رهایی ست . شما هر کاری که میتوانستید انجام دادید . به آینده بنگرید نه به گذشته
دانش آموزان اطراف شما بعد از امتحان در مورد پاسخ های خود صحبت کرده و آنها را با هم مقایسه خواهند کرد : مجبور نیستید به آنها بپیوندید . مطالبی که آنها در امتحان نوشته اند ربطی به شما ندارد و این موضوع فقط باعث نگرانی شما خواهد شد
نمایش خود را در انزوا نگه دارید : اگر امتحانات بیشتری در روزهای آینده دارد ، مهم نیست که در این امتحان چقدر خوب یا چقدر بد بوده اید . هر امتحانی با دیگری تفاوت دارد .
استراحت کنید : برای لحظاتی همه چیز را متوفق کنید . حتی اگر در همان روز یک امتحان دیگر هم داشته باشید . همیشه یک فاصله بیندازید . به دلیل مسائل زمان بندی،کسانی را دیده ام که سه امتحان در یک روز داشته اند . یک هواخوری داشته باشید،حتی اگر 5 یا 10 دقیقه باشد . در همین مدت کوتاه مغز شما استراحت میکند .

انگیزه درس خواندن برای کنکور

 

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست