مقالهموفقیت تحصیلیوبلاگ

اگر انگیزه ی درس خواندن برای کنکور را از دست دادید همین حالا این مطلب را بخوانید!

اشتراک گذاری این مطالب در:

فشار درس ها و استرس نزدیک شدن به کنکور 97 دارد شما را از پا می اندازد؟ از درس خواندن و آماده شدن برای کنکور خسته شده اید؟ شاید روش اشتباهی را برای درس خواندن انتخاب کردید. اما نگران نباشید. اگر انگیزه تان را از دست داده اید و بی حوصله هستید، این متن را تا انتها بخوانید و به توصیه های آن عمل کنید. برای انگیزه گرفتن آماده اید؟ در ادامه با خودساخته همراه باشید.

توصیه های کنکور

قبل از خواندن بهتر است بدانید نکته ی اصلی این متن این است که صرفا یک مطلب انگیزشی کنکور نیست و باید به توصیه های آن عمل کنید، پس فقط به خواندن این مطلب و همچنان یکجا نشستن اکتفا نکنید!

دست از گفتن اینکه چقدر خسته اید بردارید

دنیا اهمیتی نمی دهد که شما چقدر خسته شدید! بیش از یک میلیون نفر در کنکور 97 با هم رقابت می کنند. بنابراین وقتی برای غر زدن و دادن فرصت بُرد به دیگران ندارید. همه ی افراد با سختی و ها و چالش هایی مواجه می شوند. تمام داوطلبان کنکور 97 شرایط مشابهی دارند، اما نحوه ی رویارویی با این چالش ها است که مشخص می کند تا چه اندازه می توانید در کارتان موفق عمل کنید.

یک راه ساده وجود دارد که بفهمید مأموریت شما روی زمین به اتمام رسیده است یا نه. اگر زنده هستید پس یعنی هنوز مأموریت تان ادامه دارد.

 بیشتر بخوانید: غول کنکور را با این پنج روش ساده شکست دهید

قهوه بنوشید

اگر به یک راه حل سریع برای خلاص شدن از شر کسالت و بی حوصلگی تان نیاز دارید، همین حالا یک فنجان قهوه بنوشید. قهوه باعث می شود که در مدت زمان کوتاهی تمرکز و هوشیاری تان افزایش پیدا کند و سرحال تر شوید. البته بهتر است نوشیدن قهوه و درس خواندن برای کنکور را به نصف شب نیاندازید! این کار را صبح انجام بدهید تا شب بتوانید خواب راحتی داشته باشید.

یکی از این سه کار را انجام بدهید

  • دوش بگیرید
  • برای قدم زدن بیرون بروید
  • به یکی از دوستانتان که بیشتر از هر کس دیگری روی افزایش روحیه تان تأثیر می گذارد زنگ بزنید و یا با او قرار بگذارید. برای تماس تلفنی و یا قرارتان زمان مشخصی تعیین کنید و نگذارید بیشتر از وقتی که برای آن در نظر گرفتید به طول بیانجامد.

بیشتر بخوانید: چگونه فکر خود را کنترل کنیم تا به آرامش برسیم؟

موقعیت تان را تغییر بدهید

اگر معمولا در حالت نشسته درس می خوانید، این بار بایستید و در حال قدم زدن مطالب کنکور را مرور کنید. اگر همیشه در یک محیط یکنواخت درس می خوانید طبیعی است که بعد از مدتی خستگی باعث کاهش انگیزه تان بشود. اتاق تان را عوض کنید، به کتابخانه بروید و یا هر تغییری کوچکی که می توانید در محیط درس خواندنتان ایجاد کنید را به وجود بیاورید تا دچار یکنواختی نشوید.

اگر معمولا در حالت نشسته درس می خوانید، این بار بایستید و در حال قدم زدن مطالب کنکور را مرور کنید.

به موزیک های مورد علاقه تان گوش بدهید

آهنگ هایی را گوش بدهید که به شما انگیزه می دهند. حتی گاهی خوب است در زمان درس خواندن برای کنکور یک موزیک ملایم پس زمینه داشته باشید و به آن گوش بدهید. گوش دادن به یک موزیک مخصوص مطالعه می تواند آرامش و تمرکزتان را برای درس خواندن افزایش بدهد.

به این فکر کنید که چرا شرکت کردن در کنکور 97 برایتان اهمیت دارد و به آهنگ هایی گوش بدهید که آن انگیزه و انرژی را در شما تقویت می کند.

بیشتر بخوانید: گوش دادن با شنیدن فرق داره! + هفت تکنیک برای خوب گوش کردن (1)

به سه نتیجه ی مهم درس خواندن فکر کنید

طبیعی است که اولین هدف تان از درس خواندن قبولی در کنکور باشد. اما بعد از آن چی؟ به این فکر کنید که این درس خواندن و قبولی در کنکور امسال شما را به کدام خواسته هایتان می رساند. سه تا از برترین نتایجی که از این کار می گیرید را جایی یادداشت کنید و هر بار که بی انگیزه شدید به این سه نتیجه ی انگیزشی کنکور نگاهی بیاندازید.

سه تا از برترین نتایجی که از این کار می گیرید را جایی یادداشت کنید و هر بار که بی انگیزه شدید به این سه نتیجه انگیزشی کنکور نگاهی بیاندازید.

خودتان را در اتاق حبس کنید

خب البته عنوان این نکته کمی ناخوشانید است! اما گاهی واقعا لازم است که خودمان را مجبور به انجام کارهایی بکنیم که باید انجام بشوند. زمان مشخصی را برای درس خواندن در نظر بگیرید. به طور مثال از نیم ساعت شروع کنید. در اتاقتان را ببندید و تا پایان این نیم ساعت تمام کارهایی که باید انجام بدهید را انجام بدهید. به خودتان اجازه ی به تعویق انداختن کارها و به دنبال انگیزه های بیشتر بودن ندهید. زمانی که خودتان را رها کنید و جدیت به خرج ندهید، هیچ متن انگیزشی کنکوری نمی تواند تغییری در شرایط تان ایجاد کند.

اگر هیچکدام از این کارها به نتیجه نرسید چه کنیم؟

برای همه ی ما گاهی کارهایی وجود دارد که علاقه ای به انجامشان نداریم اما باید آن ها را به انجام برسانیم. در حال حاضر مهم ترین نتیجه ای که باید بگیرید قبولی در کنکور است. در چنین زمان هایی پیدا کردن انگیزه به نظر سخت ترین کار ممکن می آید. اما برای چنین موقعیتی دو راه حل وجود دارد:

از خودتان بپرسید که آیا این کار واقعا باید انجام بشود؟ نتیجه ی انجام ندادنش چه خواهد بود؟ آیا می توانید با مشکلات و شرایط ناشی از انجام ندادن این کار کنار بیایید؟

اگر به این نتیجه رسیدید که این کار حتما باید انجا بشود، صرفا روی انجام شدن آن تمرکز کنید. به آسایش بعد از انجام دادن آن فکر کنید.

اگر به این نتیجه رسیدید که این کار حتما باید انجا بشود، صرفا روی انجام شدن آن تمرکز کنید. به آسایش بعد از انجام دادن آن فکر کنید. به لحظه ای فکر کنید که به نتیجه ی دلخواهتان از کنکور رسیده اید و تمام تلاش هایتان جواب داده است. آن حس خوب را در خودتان ایجاد کنید و بگذارید همان حس انگیزه ی شما برای درس خواندن و موفقیت در کنکور شود.

 

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

29 دیدگاه. Leave new

  • سلام ممنون از مطلبتون

    پاسخ
    • زنده باشید ممنون از همراهیتون

      پاسخ
    • سلام من یازدهمم و از داشتن اهدافم مطمعنم درس مدرسم اصلا بد نیست ولی نمیدونم چرا انگیزه ای برای خوندن کنکور ندارم حتی فیلم ها و مطالب انگیزشی هم میبینم و هم میخونم اما فقط برای همون لحظات کوتاه مفیده بنظرتون از الان که ترم دوم میخواد شروع بشه برای کنکور خیلی دیر نیست؟؟
      دیگه نمیدونم واقعا چیکار کنم/:

      پاسخ
      • مریم کوهشاری
        دی 16, 1399 11:44 ق.ظ

        باید هدف مشخصی داشته باشید و بخاطر همون هدف تلاش کنید

        پاسخ
      • داداش خل شدی من دوازدهمم شیش ماه تا کنکور هنوز کلی وقت هست چیچی دیره!

        پاسخ
  • امیرحسین
    دی 4, 1398 12:39 ق.ظ

    تشویق به درس خواندن برای کنکور از بد ترین کار هایی است که یک انسان می‌تواند انجام دهد.

    پاسخ
    • هرکسی ارزش و هدف خودش رو داره دلیلی نداره چون تو دوسنداری بقیه هم دوسنداشته باشن هرکس برای دلیل خاصی درس میخونه لطفا جهان سومی فکر نکنیم

      پاسخ
  • اگر دیر شروع کرده باشیم چی؟شدنیه؟

    پاسخ
    • دیر چقدرش هم مهمه. ممکنه کسی یک هفته قبلش شروع کرده باشه و یا اینکه 3 ماه قبلش. به هر حال این ازمون به یک تلاش چند ماهه نیاز داره. شما ممکنه طی 3 ماه بتونی به اندازه یک سال تلاش فرد دیگری بازدهی داشته باشی

      پاسخ
  • فروشگاه اينترنتی
    دی 28, 1398 2:05 ب.ظ

    آمادگی و اراده موفق شدن فقط توسط فرد است و البته باید محیط و شرایط انگیزشی لازم را داشته باشد
    فروشگاه اينترنتی
    https://www.baneh.com
    باسپاس

    پاسخ
  • اگه خودت رو خوب بشناسی هیچ ضدحالی حادت رو نمی گیره!

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید من تقریبا از اسفند ماه تا یه هفته پیش روزی ۱۰ساعت درس میخوندم للان نمیدونم چرا انگیزم مث اول نیست لطفا میشه کمکم کنید.

    پاسخ
    • مریم کوهشاری
      اردیبهشت 12, 1399 7:16 ب.ظ

      سلام دوست عزیز افت انگیزه دلایل زیادی داره. ممکنه به خاطر مشغله فکری و یا افکار منفی دیگران باشه. اگر افکارت در مورد مسائل دیگه زیاد باشه، از هدف اصلی غافل میشی. واسه موفقیت در هر کاری باید لذت موفقیت رو تجسم کنی. چند روز کتاب رو به طور کامل کنار بذار تا نسبت به اون حریص بشی. تمام فکرت رو اون چند روز روی موفقیت در کنکور بذار. تا کم کم انگیزه و شوق درس خوندن در شما ایجاد بشه

      پاسخ
  • بسیار مفیدبود
    سپاس

    پاسخ
  • سلام من درحال حاضر پایه دهمم و از کلاس نهم به بعد دیگ حوصله ی درس خوندن ندارم ولی دوس دارم درس خوندن روولی همش حواسم پرت کارای بیخودیه نمیخام اینجوری باشه

    پاسخ
  • پست بسیار جذابی می باشد و همیشه موفق باشید،آره احتمالش هست یو آر ال خدمات ما رو در آدرس حفاظ نرده گوزنی در مغازه بررسی کنید.

    پاسخ
  • میخوام بخونم ولی زود خسته میشم از درس خوندن بدم میاد ولی میخوام که بخونم و حتما امسال یه رشته خوب قبول شم ولی نمیتونم زیاد بخونم چه کنم؟

    پاسخ
    • مریم کوهشاری
      مهر 24, 1399 9:45 ق.ظ

      مدام کتاب ها رو عوض کنید. روی کتاب نمونید. هر ساعت یه کتاب بخونید

      پاسخ
  • من وارد پایه دهم شدم و اصلا درس نمیخونم به فرض مثال این مطالب رو خوندم میگم که هندسه رو کامل میخونم ولی در طول روز همش‌میشنم پای بازی و استریم گذاشتن. الانم دو روزه بازسامو پاک کردم و هیچ کاری نمیکنم ولی بازم وقتمو الکی هدر میدم و درس نمیخونم حتی شده حوصلمم سر بره ولی لای کتابو باز نکردم احساس میکنم امسال که سال دهم هستم خیلیییییی بد دارم پیش میرم و پایم رو قوی نمیکنم خواهشا کمکم کنید ممنون میشم.
    سال هفتم و هشتم و نهمم هم عالی بود و از خودم راضی بودم ولی اومدم سال دهم همه انگیزمو از دست دادم ممنون میشم یکی راهنمایی کنه. Sina_nadimii@ اینم آیدی تلگرامم هست اگر هرکی سختشه تو تلگرام کمک کنه واقعا ممنون میشم کمک کنید

    پاسخ
  • سلام من دوازدهمم و دارم تلاشمو میکنم ک به بهترین شکل درس بخونم ولی هروقت ک میرم پای درسا تا لای کتابو باز میکنم خسته میشم خابم میگیره چیکار کنم😭

    پاسخ
  • سلام تشکر بابت متن بسیار مفیدتون..🙏
    من الان پایه دوازدهم هستم اما متاسفانه تا نمره های بدی از چندتا درس می بینم خیلی خیلی امیدم و انگیزه‌ام رو از دست میدم….

    پاسخ
    • مریم کوهشاری
      آذر 11, 1399 7:31 ب.ظ

      نمره کم گرفتن هم طبیعی هست. باید دنبال دلیل کم گرفتن باشید. کم کاری از خودتون بوده یا سخت بودن امتحان؟ اگر کم کاری کردین بیشتر تلاش کنید. اگر سختی امتحان بوده نشون میده امتحان سخت تری در پیشه و باید آماده باشید و دست کم نگیرید

      پاسخ
  • میخام از الان شروع کنم بهمنه و پایه دوازدهم و خب دوسال قبلم زیاد اوکی نیس توصیه ای دارید ؟!
    درضمن مطالبتون مفید بود ممنون

    پاسخ
    • سلام من پایه دوازدهممو تموم کردم و پارسال واسه کنکور شرکت نکردم بنا به دلایلی ولی الان به فکر افتادم که کنکور بدم ۹ماه دیگه تا کنکور مونده ولی من فکر میکنم نمیتونم و اینکه زود خسته میشم از درس خوندن نمیدونم چیکار کنم اگه میشه راهنماییم کنید.

      پاسخ
      • مریم کوهشاری
        شهریور 31, 1400 11:48 ق.ظ

        اگر فکر میکنی 9 ماه کمه باید بگم خیلی ها از همون 6 ماه آخر به رتبه های خوب میرسن. برای شروع کردن هیچوقت دیر نیست. اگرم فکر میکنی وقتت زیاده باید به رقبات فکر کنی که الان دارن تلاش میکنن. ضمن اینکه کسی که تلاشی نمیکنه نباید انتظار داشته باشه رتبه بهتری نسبت به بقیه داشته باشه

        پاسخ
  • سلام شبتون بخیر واقعا به کمکتون نیاز دارم من یک دانش آموز پایه ی یازدهم تجربی هستم که یک مدرسه خصوصی بسیار خوب درس میخونم و شرایط درس خوندن هم کاملا برای من مهیا هست و پدرمادرم از همه نظر هم هزینه و… کم نمیذارن من دانش آموز بسیار زرنگی بودم و تراز 6000 داشتم اما از عید و یک مدت قبلش کلا از خودم ناامید شدم هر شب برنامه مینویسم اما بهش عمل نمیکنم و شب بهم حس عذاب وجدان و افسردگی دست میده خیلی خوشحال میشم اگه راهنماییم کنید چون تواناییم و شرایطم برای رسیدن به هدف خوب کامله.

    پاسخ
    • مریم کوهشاری
      فروردین 16, 1400 9:15 ب.ظ

      سلام ممنون که ما رو مشاور خودتون انتخاب می کنید. یه پیشنهاد میکنم که اصلا برنامه ننویسید. به اندازه چند روز (حداقل یک هفته) از درس و کتاب دور بشید. اینطوری مدام فکرتون پیش درسه و انگار یه سد در مقابلتونه که اجازه این کار رو بهتون نمیدن. محدودیت باعث میشه به محض طی کردن این زمان و برنامه چیدن دوباره، انگیزه داشته باشید و تلاش کنید. ضمنا بگم خدمتتون رها کردن کاملا طبیعی هستن و برای همه پیش میاد که مدتی رها میکنن.

      پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست