زندگی نامه افراد موفقمقالهوبلاگ

ده فرد ثروتمند جهان – آمانسیو اورتگا

اشتراک گذاری این مطالب در:

آمانسیو اورتگا ، موسس برند مشهور زارا (Zara)، رئیس گروه مد Inditex و سرمایه گذار اسپانیایی است که در حال حاضر ثروتمند ترین فرد اسپانیا و هفتمین فرد ثروتمند جهان، طبق رده بندی سایت فوربس است. منبع اصلی ثروت 410 میلیون دلاری او، برند مشهور زارا است. اما این ثروت تنها ناشی از این برند نیست. گروه مد او (Inditex)، از صدها شرکت فعال در زمینه ی طراحی و تولید لباس تشکیل شده است که در بین آن ها نام های مشهوری چون ZARA، Bershka، Pull & Bear، Massimo Dutti و Stradivarius نیز قرار دارند. در سال 2015، ثروت آمانسیو اورتگا حتی از بیل گیتس هم فراتر رفته و برای ساعاتی، نفر اول ثروتمندان فوربس شد. شرکت Inditex با بیش از 6 هزار فروشگاه در 55 کشور جهان، تبدیل به بزرگ ترین خرده فروش مد در جهان شده است. اورتگا در سال 2009 میلادی، «صلیب بزرگ افتخار» را بابت شایستگی های مدنی و اجتماعی اش ار طرف وزارت امور خارجه ی اسپانیا دریافت کرد.

آمانسیو اورتگا گائونا (Amanci Ortega Gaona) پسر یک کارگر راه آهن بود. او در خانواده ای مطلقا فقیر به دنیا آمد که حتی در تأمین برخی نیازهای اولیه ی فرزندانشان مشکل داشتند. او در 14 سالگی به همراه خانواده اش به لاکرونا نقل مکان کرد. اورتگا حتی تحصیلات دبیرستان را هم به پایان نرساند و خیلی زود وارد بازار کار شد. او در یک مغازه ی لباس فروشی آغاز به کار کرد. اورتگا در صنعت مد و لباس کارهای زیادی انجام داد. از جمله تعمیر لباس های مندرس و باربری در یک مغازه ی لباس فروشی. او کم کم توانست به عنوان دستیار خیاط مشغول به کار بشود و از همانجا بود که دوخت لباس را آموخت. اولین پروژه ی کاری اورتگا، ترمیم لباس های شب بود که آن را با قیمت بسیار کمی انجام می داد. در دهه ی 60 میلادی، اورتگا به کمک خواهر و برادرش، شروع به تولید لباس های شب، در آشپزخانه ی خانه شان کرد و آن ها را به کارفرمای سابقش که صاحب یک بوتیک بود می فروخت. او که عشق بسیار زیادی به کارش داشت، توانست اولین قدم های تاسیس برند خودش را به کمک همسر اولش بردارد.

اورتگا و همسرش مدتی قبل از تاسیس اولین فروشگاه زارا، تولیدی ای با عنوان «گوآ» در سال 1972 تاسیس کردند که در آن به فروش لباس های زیر زنانه و حوله های دوخته شده توسط زنان محلی عضو تعاونی دوزندگی می پرداختند. اورتگا در سال 1975، به کمک همسر اولش رزالیا مرا (Rosalia Mera)، اولین فروشگاه برند زارا را افتتاح کرد. 5 سال بعد، یعنی در اوایل دهه 80 میلادی، کسب و کارشان رشد بی نظیری داشت. به طوری که تا اواسط این دهه، فروشگاه های زارا در تمام اسپانیا گسترش پیدا کردند و حتی آماده ی ارسال به خارج از مرزهای این کشور بودند. در سال 1985، اورتگا کمپانی بزرگ Inditexara را به عنوان شرکت مادر برای برند زارا و سایر فروشگاه های زنجیره ای تاسیس کرد. امروزه برند زارا بخشی از این کمپانی است که 59 درصد از سهام آن به اورتگا تعلق دارد. علاوه بر زارا، کمپانی Inditex بیش از 6 هزار فروشگاه در سراسر جهان دارد و شامل برند های معتبری چون Bershka، Pull & Bear، Massimo Dutti و Stradivarius می شود.

اورتگا با وجود چندین میلیون دلار ثروت، زندگی بسیار ساده ای دارد و چندان توجهی به لباس پوشیدن ندارد! او معمولا لباس های غیر رسمی و ساده می پوشد و تا جایی که می تواند از خبرنگاران دوری می کند. او علاقه ی چندانی به جلوی دوربین بودن و دادن اطلاعات به خبرنگاران ندارد و به همین دلیل هم به طور کلی اطلاعات زیادی از او در درسترس نیست. او حتی برای اولین حضور عمومی اش در سال 2000 میلادی که برای اولین عرضه ی عمومی سهام شرکت اش برگزار شد، دعوت به مصاحبه ی بسیاری از نشریات معتبر را رد کرد.

اورتگا در سال 2012 رسما از سمت خود در شرکت Inditex کناره گیری کرد و از مدیر عامل و معاون شرکت اش، یعنی پابلو آیسلا درخواست کرد تا به جای خودش مدیریت این شرکت را بر عهده بگیرد. کلید اصلی موفقیت اورتگا در یک جمله خلاصه می شود: «به مشتریان هرچه را می خواهند در سریع ترین زمان ممکن بدهید». سرعت در کسب و کار او اهمیت بسیار زیادی دارد و همین موضوع باعث تمایز او از سایر رقبای این صنعت می شود. جالب است بدانید بر همین اساس، فروشگاه های زارا هفته ای دو بار اجناس داخل فروشگاه را تغییر می دهند. این برند سالانه در حدود 12 هزار طرح جدید را وارد بازار می کند که یکی دیگر از عوامل مهم در موفقیت آن به شمار می آید.

آمانسیو اورتگا علاوه بر برند زارا و شرکت Inditex، با سرمایه گذاری در بازار املاک و مستغلات درآمد بسیاری کسب کرده است. او تقریبا در تمام شهرهای بزرگ اسپانیا و همچنین پنج پایتخت بزرگ اروپا، املاک و مستغلاتی را خریداری کرده است. علاوه بر این ها، اورتگا صاحب اسکله و هتل لوکس Epic Residences در میامی فلوریدا است.

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست