مقالهموفقیت در کسب و کاروبلاگ

چرا تنها افراد کمی در دنیا به موفقیت و ثروت عظیمی دست پیدا می کنند؟ (قانون یک درصد)

اشتراک گذاری این مطالب در:

در سال 2013،  4/8 درصد از افراد دنیا، کنترل 3/83 درصد از تمام ثروت دنیا را در دست داشتند! در سال 2015، یک سرویس جستجوی وب (گوگل) به تنهایی 64 درصد جستجوهای اینترنتی را شامل می شد. مثال هایی از این دست زیادند. در هر جایی که زندگی و کار می کنید حتما متوجه شده اید که همیشه عده ی کمی از افراد کنترل منابع زیادی را در دست داشته و دارند. احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که چرا دایما این الگو در دوران های مختلف و شرایط جغرافیایی متفاوتی تکرار می شود؟ با وجود تمام قوانین و راه هایی که از دنیای موفقیت در کسب و کار می دانیم، هنوز بسیاری از ما جزو آن دسته ای از جامعه هستیم که منابع بسیار کمی را در اختیار دارند. اما مساله ی اصلی دانستن قوانین و رازهای موفقیت نیست، بلکه این موضوع باید در قدم های بعدی مورد توجه قرار بگیرد. قدم اصلی و اولیه برای قرار گرفتن در 20 درصدِ قدرتمند دنیا، استفاده از دو اصل مهم ریاضی است. اصل 20/80 و قانون یک درصد. اگر می خواهید جزو برنده ها باشید، این مقاله مجله موفقیت سلف مید را تا انتها دنبال کنید.

اواخر سال 1800 میلادی، ویلفردو پارِتو، اقتصاددان ایتالیایی، در حال گشت و گذار در باغش بود که به کشف کوچک اما بسیار مهمی دست یافت. او متوجه شد که تعداد کمی از دانه های نخود فرنگی توانسته اند مقدار بسیار زیادی نخود فرنگی تولید کنند. این موضوع برای پارتو بسیار جالب بود و همین زمینه ساز تحقیقات بعدی او در این زمینه شد. او با خودش فکر کرد چه می شود اگر چنینی قانونی در دیگر بخش های زندگی هم وجود داشته باشد؟ این سوال باعث به وجود آمدن اصل پارتو شد.

اصل پارتو

در همان زمان پارتو مشغول مطالعه و تحقیق در رابطه با ثروت در ملل گوناگون بود. از آنجایی که او خود متولد ایتالیا بود تحقیقاتش را با بررسی میزان ثروت در ایتالیا آغاز کرد. پارتو در کمال تعجب متوجه شد که تقریبا 80 درصد از زمین های این کشور در دست 20 درصد مردم آن است. درست مثل دانه های نخود فرنگی ای که در باغچه اش مشاهده کرده بود. در واقع بیشتر منا12بع تحت کنترل عده ی کمی از افراد قرار داشتند.

پارتو به تحقیقاتش در کشورهای دیگر ادامه داد و دایما همان الگوی قبلی را در آن ها مشاهده می کرد. او در تحقیقاتش در بریتانیا متوجه شد که 70 درصد از درآمد کل بریتانیای کبیر در اختصاص 30 درصد از مردم این کشور قرار دارد. با ادامه ی این تحقیقات پارتو متوجه شد که عدد ها در هر کشوری متغیر است اما الگو همچنان ثابت است و همواره منبع عظیمی از ثروت و درآمد به عده ی کمی از افراد تعلق دارد. این ایده که تعداد کمی از هر چیز به تعداد بسیار بیشتری از آن منجر می شود به اصل پارتو معروف شد. اصلی که بیشتر با عنوان اصل 20/80 از آن یاد می شود.

بیشتر بخوانید: دارین کسب و کار راه می ندازین؟ از این 5 اشتباه دوری کنین

یک مثال فوتبالی

در مسابقات جام جهانی، 77 کشور مختلف به رقابت می پردازند اما تنها 3 کشور یعنی برزیل، آلمان و ایتالیا تاکنون توانسته اند 13 بازی از 20 بازی اول مسابقات جام جهانی را ببرند. مثال اصل پارتو را می توانید در تمام زمینه ها از املاک گرفته تا درآمد شخصی و غیره پیدا کنید. جالب است بدانید در سال 2013، 4/8 درصد از افراد دنیا کنترل 3/83 درصد از تمام ثروت در دنیا را در دست داشتند! در سال 2015، یک سرویس جستجوی وب (گوگل) به تنهایی 64 درصد جستجوهای اینترنتی را شامل می شد.

اما چرا چنین اتفاقی می افتد؟ چرا تنها عده ی کمی از افراد، سازمان ها و تیم ها به میزان بسیار زیادی از درآمد و منابع مختلف دست پیدا می کنند؟ برای پاسخ به این سوال باید مثالی از طبیعت را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: اگر می خواهید ثروتمند شوید، این عادت ها را کنار بگذارید

قدرت تجمع مزایا

جنگل های بارانی آمازون، یکی از متنوع ترین اکوسیستم های روی زمین است. دانشمندان تاکنون در حدود 16 هزار گونه ی مختلف از درختان را در این منطقه شناسایی کرده اند. با وجود چنین تنوعی محققان متوجه شدند که نزدیک به نیمی از این جنگل های بارانی را تنها 227 درخت گونه ی هایپردومینانت تشکیل داده است. این یعنی تنها 4/1 درصد از گونه های درخت در این منطقه، 50 درصد از درختان این جنگل ها را تشکیل می دهند!

بیشتر بخوانید: 3 راهکار برای برخورد با کارمندان منفی گرا

اما چرا؟

تصور کنید دو درخت به موازات هم و در کنار هم رشد می کنند. این دو درخت هر روز بر سر نور خورشید و مواد معدنی با هم به رقابت می پردازند. اگر یکی از این درختان بتواند تنها کمی سریع تر از درخت دیگر رشد کند آنوقت می تواند بلندتر بشود، نور و آب باران بیشتری را جذب کند. روز بعد این انرژی اضافه باعث می شود تا آن درخت رشد بیشتری پیدا کند. این الگو تا جایی ادامه پیدا می کند که درختِ قوی تر به رشد بیشتری بپردازد و تمام منابع نوری، آب و مواد معدنی را نیز از آن خودش کند.

این مزایا باعث می شود تا درخت قوی تر امکان بیشتری برای تکثیر دانه هایش داشته باشد و در نهایت بخش بزرگتری از زمین را به گونه ی خودش اختصاص بدهد. این الگو دایما تکرار می شود تا زمانی که درخت قوی تر بخش اعظمی از جنگل را به خودش اختصاص بدهد و گونه ی ضعیف تر را حتی حذف کند. دانشمندان به این اثر نام «تجمع مزایا» را داده اند. چیزی که به عنوان یک مزیت کوچک شروع می شود، می تواند به مزایای بسیار بیشتری در طول زمان منجر بشود. در واقع یکی از درختان تنها به میزان کمی از رشد بیشتر نیاز داشت تا بتواند در نهایت تمام جنگل را از آن خودش کند.

در واقع در بیشتر بخش های زندگی ما انسان ها درست مانند مثال قبل منابع محدودی وجود دارد و تنها در چنین شرایطی است که قانون یک درصد می تواند تاثیر گذار باشد. هر تصمیمی که شامل منابع محدودی مثل زمان و یا پول باشد منجر به برد و یا باخت کامل می شود.

همانطور که گفته شد، تنها یک درصد رشد و یا تغییر می تواند در طول زمان به رشد و پیشرفت 100 درصدی منجر شود. برنده شدن در یک مسابقه، شانس تان را برای برنده شدن مسابقات دیگر افزایش می دهد. به مرور زمان افرادی که به آرامی شروع به تغییر و بهبود می کنند در نهایت به رشد عظیمی دست پیدا می کنند. افرادی که به آرامی شروع به بدتر شدن و پسرفت می کنند نیز در نهایت به نابودی می رسند.

قانون 1 درصد

«قانون یک درصد» می گوید که در طول زمان افراد، سازمان ها و تیم هایی که تنها 1 درصد مزیت بیشتری نسبت به دیگران دارند در نهایت به نتایج و پاداش های عظیمی دست پیدا می کنند. در واقع طبق قانون یک درصد، شما نیاز ندارید تا برای دست یابی به نتایج دو برابر، دو برابر بهتر از دیگران باشید، بلکه باید بتوانید تنها یک درصد مزیت بیشتری را نسبت به رقبایتان به دست بیاورید.

این قانون نشان می دهد که چگونه افرادی که تنها از 1 درصد مزیت بیشتری نسبت به دیگران برخوردار بوده اند توانسته اند بر عرصه ی کاری خودشان حکومت و قانون گذاری کنند. قانون یک درصد را می توان موتوری مخفی برای قانون 20/80 در نظر گرفت.

قانون 20/80

با درک قانون یک درصد، می توانید از قانون پارتو یا 20/80 به نحو موثر تری بهره ببرید. در واقع باید متوجه بشوید که کدام 20 درصد از زمانتان می تواند 80 درصد نتایج را برایتان ایجاد کند. با توجه به این موضوع می توانید زمان بیشتری را به آن 20 درصد اختصاص بدهید و زمان کمتری را برای کارهای نه چندان تاثیر گذار کنار بگذارید.

جالب است بدانید پری مارشال، نویسنده ی کتاب «فروش 20/80 و بازاریابی»، متوجه اصل جالبی در قانون 20/80 شد. مارشال متوجه شد که حتی در همان 20 درصد هم قانون 20/80 جریان دارد. به این معنی که 20 درصد از مشتریان برتر از 20 درصد مشتریان کل (یعنی 4 درصد)، منجر به 64 درصد از فروش کل شما می شوند. به این ترتیب می توانید بفهمید که کدام 4 درصد از مشتریانتان منجر به 64 درصد از فروش کل مجموعه می شوند.

قانون یک درصد و 20/80 را می توانید در تمام جنبه های زندگی تان به کار ببرید. کافی است به جای هزاران برنامه ای که برای تغییر خودتان در نظر دارید تنها یکی از آن ها را به طور روزانه و مداوم اجرا کنید. روزانه فقط نیم ساعت ورزش کنید یا تنها یک کلاس جدید ثبت نام کنید، تنها 10 صفحه از یک کتاب را بخوانید و یا هر کار دیگری که می تواند فقط 1 درصد بهبود در شرایط تان حاصل کند. به این ترتیب بدون اینکه متوجه باشید تغییرات عظیمی در زندگی تان ایجاد کرده اید. مشکل اغلب ما این است که با در نظر گرفتن اهداف و برنامه های بزرگ برای خودمان، انگیزه مان را برای تغییر از بین می بریم. ما تلاش می کنیم تا تغییرات زیادی را یکباره در زندگی مان ایجاد کنیم و به همین دلیل هم زود خسته و ناامید می شویم.

اصل یک درصد برای همه ی افراد بسیار راحت و قابل اجرا است. اگر تا به حال چندین کتاب را شروع کرده و به پایان نرسانده اید، بارها برای رفتن به باشگاه برنامه ریزی کرده و هچنان تحرک کافی ندارید، پروژه هایی که زمانی برای انجام دادنشان بسیار هیجان زده بودید را کنار گذاشته اید، وقت آن رسیده است که با استفاده از قانون یک درصد زندگی تان را متحول کنید. به یاد داشته باشید که بزرگ ترین نتایج تنها با 1 درصد تغییر در زندگی روزانه و روند کارهایتان به دست می آیند.

برچسب‌ها: , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست