مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

آیا ما قادر به تغییر دیگران هستیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

  • آیا تضمینی برای تغییر دیگران وجود دارد؟ وقتی رفتار و حرف های دیگران برایمان آزاردهنده می‎شود، تصمیم به تغییر آنها می‎گیریم. بسیاری معتقدند تغییر دیگران کار غیرممکنی است و به هیچ عنوان نباید روی این موضوع مانور دهیم. به جای اینکه دیگران را تغییر دهیم، باید به فکر تغییر خودمان باشیم. ممکن است خود را تغییر دهیم، اما رفتارهای دیگران همچنان آزاردهنده باقی بماند.
    برای مثال وقتی با یک فرد به شدت شلخته و تنبل همخانه شویم، تحمل شلختگی او برایمان غیرممکن می‎شود. نهایت تغییراتی که بتوانیم در خودمان ایجاد کنیم این است که مرتب و منظم باشیم. یا اینکه نسبت به شلختگی و تنبلی همخانه بی توجه باشیم. اما ممکن است همین بی توجهی ما باعث تشدید شلختگی و بی نظمی او شود. پس با این تفکر که به جای تغییر دیگران به فکر تغییر خودمان باشیم، به نظر نمی‌رسد چندان هم درست باشد.
    اما تغییر دیگران اصول و قوانین خاص خودش را دارد. انسان ها آنقدرها هم که فکر می‎کنیم سرسخت نیستند. بلکه ما قوانین کار را بلد نیستیم. سپس نتیجه گیری سایت موفقیت خودساخته این می‎شود که باید از خیر تغییر دیگران بگذریم و روی خودمان متمرکز شویم. اما قوانین و شرایط تغییر دیگران از نظر ما عبارتند از:
    • حفظ آرامش در گفتگو
    • خودداری از نیش کنایه زدن
    • خودداری از تحقیر دیگران
    • محبت و مهربانی به طرف مقابل
    • پیدا کردن دلیل رفتارهای ناشایست و تلاش برای برطرف کردن آن.

بیشتر بخوانید: 9 قدم مهم برای دستیابی به موفقیت در زندگی

به جای دعوا و تند خویی با آرامش صحبت کنید

وقتی رفتار دیگران شما را آزار می‎دهد، به جای اینکه بخواهید با دعوا و مرافعه او را متوجه اشتباهاتش کنید، با او به آرامی صحبت کنید. دعوا باعث لجبازی بیشتر می‎شود. وقتی رفتار دیگران مطابق میل ما نیست، با عصبانیت و فریاد زدن نمی توان آنها را تغییر داد. بلکه این نوع واکنش باعث برخورد تند بین شما و اطرافیان می‎شود. پس به جای اینکه مشکل را حل کنید، آن را به موضوعی لاینحل تبدیل می‎کنید.
برای مثال وقتی زن یا شوهر از نحوه لباس پوشیدن همسرش ناراضی است، با عصبانیت و تندخویی نمی تواند آن را حل کنید. یک گفتگوی ساده، دادن راهکار و یا کمک به طرف مقابل برای تغییر رفتارش می‎تواند مشکل شما را حل کند. در بسیاری از مواقع نباید مشکل طرف مقابل را به طور مستقیم به او بگویید. این نوع رفتار شما بیشتر زشت و زننده می‎شود.
بهتر است به جای اینکه مستقیم مشکل دیگران را مطرح کنید، ابتدا با تعریف و تجمید از آنها، بگویید اگر این رفتار را هم در کنار رفتارهای خوب دیگرت داشته باشی، تو به فرد ایده آلی تبدیل می‎شود. این دقیقا چیزی است که بسیاری از افراد قادر به گفتن آن نیستند. برای تغییر دیگران به طور مستقیم سر اصل مطلب می‎روند. وقتی بدون هیچ پیش زمینه ای، عیب و ایراد دیگران را به آنها گوشزد می‎کنید، این رفتار شما باعث عصبانیت و دلخوری آنها می‎شود. پس دیگر تمایلی برای تغییر پیدا نمی کنند و از روی لجبازی به کارشان ادامه می‎دهند.

بیشتر بخوانید: احساس تحقیر شدن از علائم یک رابطه ناسالم است

اگر قصد تغییر دیگران را دارید به جای اینکه او را تحقیر کنید،

از نیش و کنایه زدن به دیگران خودداری کنید

یکی دیگر از توصیه های مهم برای تغییر دیگران خودداری از نیش و کنایه زدن است. برخی از افراد سعی می‎کنند از گفتن مستقیم حرف دلشان به دیگران خودداری می‎کنند. دلیل آنها این است که اگر مستقیم به کسی عیب و ایرادش را بگویند باعث دعوا و تشنج می‎شود. پس می‎خواهند به طور غیرمستقیم و به صورت کنایه حرف شان را به دیگران برسانند.
این رفتار بیشتر از نوع قبلی زجرآور است و به رابطه ها آسیب می‎زند. شما قصد دارید دیگران را تغییر دهید. تغییر دیگران هم به رابطه دوستانه نیاز دارد. اما با نیش و کنایه رابطه شما خدشه دار می‎شود. پس به جای اینکه دیگران را با کمک رابطه دوستانه تغییر دهید، باعث تیره شدن روابط و عدم تغییر می‎شوید.
با نیش و کنایه دیگران بیشتر از اینکه متوجه اشتباهات رفتاری خودشان شوند، غرق در ایرادات شما می‎شوند. یکی از ایرادات شما نیش و کنایه زدن است که توجه دیگران را به خود جلب می‎کند. حال دیگران به خود توجهی ندارند. بلکه تمرکز آنها روی ایراد شماست. از طرفی فرصت آنها صرف پاسخ دادن به رفتار شما می‎شود. پس دیگر فرصتی برای تغییر خود پیدا نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: 7 اقدامی که برای جلوگیری از تنهایی (تنها شدن) باید انجام دهید

از تحقیر دیگران خودداری کنید

یکی دیگر از اشتباهات بسیاری از ما برای تغییر دیگران تحقیر آنها در جمع است. در بسیاری از موارد قصد و نیت ما تحقیر آنها نیست. اما ناخواسته این اتفاق رخ می‎دهد. وقتی عیب و ایراد دیگران را در جمع پیش می‎کشیم، به طور ناخوداگاه باعث می‎شویم تا یک انسان در حضور دیگران تحقیر شود.
اگر قصد تغییر کسی را دارید به جای اینکه او را تحقیر کنید، هنگام تنهایی و بعد از یک بحث دوستانه موضوع را پیش بکشید. البته ابتدا باید شناخت کافی روی طرف مقابل پیدا کنید. برخی از افراد با شوخی و خنده ارتباط خوبی دارند. با این افراد می‎توانید با شوخی و خنده صحبت کنید و موضوع را پیش بکشید. البته به شکلی بیان کنید که طرف مقابل عصبانی نشود. نمی توان تضمین کرد که کسی از شنیدن اشتباهاتش ناراحت نشود. هر کسی وقتی متوجه شود رفتارش اشتباه است، بدون شک ناراحت می‎شود. این امر کاملا طبیعی است. پس نباید فکر کنید اگر کسی از شنیدن رفتارهای اشتباهش ناراحت شد، شما مقصر هستید.
اما ناراحتی با عصبانیت متفاوت است. وقتی کسی بعد از شنیدن رفتار اشتباهش کمی خجالت زده و شرمگین شد، این به نفع اوست. زیرا با خودش که تنها شد سعی می‎کند رفتارش را تغییر دهد. اما اگر نحوه گفتن شما به نحوی به تحقیر کسی بینجامد بدون شک با ناراحتی شدید و یا عصبانیت همراه می‎شود. در این صورت نباید انتظار تغییر رفتار را از او داشته باشید. بهتر است این بار خودتان را تغییر دهید.

با مهربانی و عطوفت سعی در تغییر دیگران داشته باشید

برخی از افراد بشدت حساس هستند. یکی از دلایل آن می‎تواند به انزوا و گوشه گیری آنها مرتبط باشد. اگر با افراد حساس طرف شده اید، سعی کنید با مهربانی با آنها رفتار کنید. تحمل چند بار رفتار ناشایست آنها شاید کار سختی نباشد. اما بعد از چند بار محبت می‎توانید رفتارشان را به آنها گوشزد کنید.
وقتی بین دو نفر حس صمیمیت برقرار شود، رفتار آنها خواه ناخواه روی هم تاثیر می‎گذارد. شاید شنیده باشید که می‎گویند وقتی دو نفر با هم صمیمی می‎شوند، ظاهر و رفتارشان شبیه بهم می‎شود. این قضیه کاملا صحت دارد. اما اینکه گاهی دو نفر با هم رابطه برقرار می‎کنند اما بهم شبیه نمی شوند به دلیل این است که رفتار محبت آمیزی باهم ندارند. همین موضوع مانع از ایجاد جوّ صمیمی بین آنها می‎شود.
با دادن کادو و هدیه، تلفن کردن و احوالپرسی، سفر کردن، محبت کردن و … می‎توانید رابطه را صمیمی تر کنید. وجود محبت و صمیمیت باعث می‎شود تا در تغییر رفتار دیگران موفق شوید. برای اثبات اینکه محبت می‎تواند به‎راحتی دیگران را تحت تاثیر قرار دهد به رابطه مادر و فرزندی نگاه کنید. افکار و رفتار فرزندان بخصوص در سنین پایین بشدت تحت تاثیر شخصیت مادر است. این قضیه در مورد مادرهایی که رفتار مهربانتر و بدور از خشونت با فرزندان دارند، بخوبی قابل مشاهده است.
مهر و محبت مادر نسبت به فرزند باعث می‎شود تا رفتارش را تحت کنترل خود درآورد. اگر می‎خواهید کسی رفتارش را آنطور که شما می‎خواهید تغییر دهد، باید بیشتر به او محبت کنید. وابستگی می‎تواند دیگران را به کنترل شما درآورد. با رفتارهای محبت آمیز دیگران همانطور که شما می‎خواهید تغییر می‎کنند.
البته به میزان محبت شما و رفتارهای قابل تغییر باید صبور باشید. گاهی دیگران آنقدر به رفتارشان عادت کرده اند که تغییر آن به زمان زیادی نیاز دارد. با این وجود با توجه به محبت شما ممکن است تصمیم به تغییر گرفته باشند. اما به فرصت بیشتری نیاز دارند. نباید برای تغییر دیگران عجول باشید. به دیگران فرصت تغییر بدهید.

بیشتر بخوانید: با تکنیک‎های ‎مدیریت زمان برایان تریسی زمان را به چنگ خود درآورید

با مهربانی و عطوفت سعی در تغییر دیگران داشته باشید

دلایل رفتارهای ناشایست دیگران را پیدا کنید

پیدا کردن دلیل رفتارهای آزاردهنده می‎تواند از تکرار آن جلوگیری کند. برای مثال فردی که بشدت به دروغگویی عادت کرده است. اگر میخواهید او را تغییر دهید اولین کاری که باید کنید این است که دلیل دروغگویی او را پیدا کنید. شاید این فرد به خودکم بینی مبتلاست و اعتماد به نفس خود را از دست داده است. به همین دلیل برای اینکه بیشتر دیده شود مدام دروغ می‎گوید تا کمبودها و خلاءهای عاطفی خود را پر کند.
شما برای تغییر این فرد به جای اینکه به او اشتباهاتش را گوشزد کنید و او را فرد دروغگویی بنامید، بر روی اعتماد به نفس او کار کنید. با تعریف کردن او را متوجه داشته هایش کنید. او به دلیل نداشتن عزت نفس خودش را دست کم می‎گیرد. باید تلاش کنید تا خودش را پیدا کنید. در این صورت او با دیدن توانایی هایش دیگر دلیلی برای دروغ گفتن نمی‎بیند.
همینطور افرادی که به شدت خودستایی می‎کنند و با این رفتار باعث آزار شما می‎شوند، می‎توان با این روش درمان کرد. افراد خودستا اغلب به دلیل دیده نشدن و تحقیر شدن از خودشان مدام تعریف و تمجید می‎کنند. پس به جای اینکه زمان خودستایی آنها را دست کم بگیرید، به آنها ثابت کنید که فرد بزرگی است. کمک کنید تا خود واقعی اش را پیدا کند. با این روش به تغییر او کمک می‎کنید.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست