عزت نفسمقالهوبلاگ

عزت نفس بالا و نشانه‌های آن در رفتار و گفتار را بشناسید

اشتراک گذاری این مطالب در:

شاید شما هم از آن دسته افراد هوشیاری هستید که با بررسی رفتارها و تفکر عمیق درباره ویژگی‌های‌تان به این نتیجه رسیده‌اید که سطح عزت‌ نفس‌تان زیاد بالا نیست. در این صورت باید به شما تبریک بگوییم زیرا تعریف مسأله و دانستن اینکه نقص و کمبودی وجود دارد، یکی از نشانه‌های قرار گرفتن در مسیر موفقیت و رشد فردی است.

بنابراین گام بعدی برای شما، شناخت حل راه‌کارهای مفیدی است که می‌تواند به ارتقای سطح عزت نفس در شما کمک کند. برای اینکه تغییرات لازم برای موفقیت در این تغییر را به دست بیاورید باید با رفتارها و گفتار افرادی آشنا بشوید که از عزت نفس بالایی برخوردار هستند.

مطالعه رفتارهای آنها و دقیق شدن در سبک زندگی و گفتارشان بسیار تعیین‌کننده و مفید است. در ادامه به نشانه‌های داشتن عزت نفس بالا پرداخته‌ایم. با سایت موفقیت خودساخته همراه باشید:

بیشتر بخوانید: راه های افزایش عزت نفس برای داشتن زندگی شاد

نشانه های داشتن عزت نفس بالا

از جمله نشانه های داشتن عزت نفس بالا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.مسئولیت‌پذیری و اراده قوی در به هدف رسیدن

راه های رسیدن به عزت نفس بالا

مسئولیت‌پذیری یکی از بارزترین و پررنگ‌ترین ویژگی‌های افرادی است که از عزت نفس بالایی برخوردار هستند. این دسته از افراد انرژی محرک برای حرکت در راه رسیدن به اهداف رنگارنگ‌شان را از جایی درون عمق قلب خود پیدا می‌کنند. آنها می‌دانند که اگر بخواهند قطعا به نتیجه خواهند رسید و زمین و زمان را مقصر ناکامی‌های قبلی خود نمی‌دانند بلکه با تکیه بر توانایی‌ها و شجاعتی که دارند، مسئولیت کارها را بر عهده می‌گیرند و برای رسیدن به هدف‌شان مصرانه تلاش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تاثیر رفتارهای تکانشی در زندگی تان چقدر است؟

۲.تقویت عادت‌های مثبت و دوری از رفتارهای مخرب

یکی از نشانه های عزت نفس بالا دوری از رفتارهای ناهنجار است. افرادی که عزت نفس زیادی دارند، از شکل‌ گرفتن عادت‌های مخرب در زندگی‌شان جلوگیری می‌کنند. زیرا آنها در ذهن خود، ارزش‌هایی والا در نظر می‌گیرند و معتقد هستند که شایستگی برخورداری از آن ارزش‌ها را دارند. در واقع، همیشه به خود نمره بالایی از نظر داشتن ارزش‌‌های مورد نظرشان می‌دهند.

بدیهی است که در چنین وضعیتی، حاضر نیستند با عادات ناپسند و دور از ارزش‌های‌شان، اُفت کنند و پسروی داشته باشند. رفتارهای پسندیده و عادت‌های خوب باعث می‌شود تا فرد از خود تصویر مناسبی در ذهن شکل بدهد.

یکی از نشانه های عزت نفس بالا دوری از رفتارهای ناهنجار است. افرادی که عزت نفس زیادی دارند، از شکل‌ گرفتن عادت‌های مخرب در زندگی‌شان جلوگیری می‌کنند.

۳.بی‌نیازی از اثبات خود به دیگران

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که عزت نفس با خود برای فرد به همراه می‌آورد، بی‌نیازی از اثبات خود به دیگران است. کسی که عزت نفس کافی دارد در پی دریافت تأیید و تصدیق دیگران نیست. او بر اساس ارزیابی خود به رفتار و کردارش نمره می‌دهد و نیازی به توجه دیگران نمی‌بیند.

البته لازم به توضیح است که این بی توجهی از روی خودپسندی و خودمحوری نیست بلکه ریشه در درک عمیق فرد در تعیین ارزش‌ها و استناد به آنها برای سنجش خود دارد. اجازه بدهید کمی بیشتر در این باره توضیح بدهیم: واقعیت این است که افراد با اعتماد به نفس بالا با نگاهی دقیق به خود، اطرافیان، هنجارهای جامعه و ارزش‌های فردی و اجتماعی سعی می‌کنند برای خود الگو یا بهتر است بگوییم مجموعه‌ای از ارزش‌ها را تعیین کنند.

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که عزت نفس با خود برای فرد به همراه می‌آورد، بی‌نیازی از اثبات خود به دیگران است. کسی که عزت نفس کافی دارد در پی دریافت تأیید و تصدیق دیگران نیست.

آنها با مقایسه عملکرد خود با ارزش‌های نام‌برده و ارزیابی رفتارهای‌شان به خود نمره می‌دهند و معمولا هم نمره بالایی کسب می‌کنند. به همین خاطر با اثرپذیری از ارزش‌های فردی و اجتماعی می‌توانند به نتیجه‌گیری راجع به خود برسند و در صورت تناسب با ارزش‌ها به خود افتخار کنند و در صورت عدم تناسب برای نزدیک شدن به ارزش‌های موردنظرشان تلاش کنند.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی که عزت نفس شما را دگرگون می کند

۴.علاقمندی به کودکان و ارتباط با آنها

عزت نفس بالا را بیابید

کودکی یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی ما است. در این دوران، زندگی ما تا حد زیادی به آنچه از محیط پیرامون دریافت می‌کنیم، بستگی دارد. بسیاری از ویژگی‌های مهمی که باید در ما شکل بگیرد در سنین کودکی پایه‌گذاری می‌شوند. عزت نفس هم یکی از موارد مهمی است که ریشه رشد آن به دوران کودکی بازمی‌گردد. کسانی که عزت نفس بالایی دارند معمولا رفتار بسیار خوبی با کودکان دارند.

علت این است که کودکی خودشان هم شاد و سالم سپری شده است. اما در مقابل کسانی که عزت نفس کافی ندارند، معمولا رابطه خوبی با بچه‌ها برقرار نمی‌کنند. زیرا به طور ناخودآگاه و با تجربه‌ای که از دوران کودکی دریافت کرده‌اند، به آنها القا شده که کودکان اهمیت ندارند، لازم نیست به آنها احترام گذاشته شود و توجه کردن به کودکان مهم نیست. در نتیجه معمولا رفتار افرادی که عزت نفس اندکی دارند با کودکان خوب نیست.

بسیاری از ویژگی‌های مهمی که باید در ما شکل بگیرد در سنین کودکی پایه‌گذاری می‌شوند. عزت نفس هم یکی از موارد مهمی است که ریشه رشد آن به دوران کودکی بازمی‌گردد.

اگر دقت کنید، این دسته از افراد معمولا با بچه‌ها شوخی‌های تحقیرآمیز می‌کنند و رفتار با کودک را بلد نیستند. البته ناگفته نماند که هر شخصی که با بچه‌ها خوب ارتباط برقرار نمی‌کند، لزوما فاقد عزت نفس نیست اما کسانی که عزت نفس اندکی دارند معمولا با بچه‌ها خوب رفتار نمی‌کنند. پس میان این دو گروه تفاوت قائل شوید.

۵.توجه به سلامت جسمانی از نشانه های عزت نفس بالا

نشانه های عزت نفس بالا

توجه به سلامت جسمانی به معنای ارزش قائل شدن برای بدن و جسم است. عزت نفس بالا باعث می‌شود که فرد در رشد دادن و تقویت ارزش‌های نیک و مثبت در خود بکوشد. پس فردی که میزان بالایی از عزت نفس را در وجودش رشد داده است هرگز حاضر نمی‌شود که سلامت جسمانی خود را که هم برای زندگی شاد و بهره‌ور به آن نیاز دارد و هم از نظر اعتماد به نفس بسیار مهم است زیر پا بگذارد. نگاه و قضاوت ما نسبت به خودمان زمانی مثبت می‌شود که از ارزش‌هایی که برای خود تعریف کرده‌ایم، نمره مثبت دریافت کنیم. ورزش، رسیدگی به ظاهر، توجه به رژیم غذایی و… نشان‌دهنده عزت نفس است.

۶.اهمیت دادن به راستی و راستگویی

یکی دیگر از نشانه های عزت نفس بالا صدافت است. وقتی عزت نفس پایین باشد، فرد احساس می‌کند که همیشه از سوی دیگران قضاوت می‌شود و تلاش می‌کند تا خود را موجه جلوه بدهد. در واقع چنین فردی از مقصر واقع شدن می‌ترسد و چون خود را ضعیف و بی‌ارزش می‌پندارد، این احتمال را می‌دهد که دیگران به او ایراد بگیرند یا او را مقصر بدانند.

وقتی عزت نفس پایین باشد، فرد احساس می‌کند که همیشه از سوی دیگران قضاوت می‌شود و تلاش می‌کند تا خود را موجه جلوه بدهد.

در نتیجه سعی می‌کند از ترفند دروغ‌گویی استفاده کند. اما فردی که باعزت نفس کامل با دیگران برخورد می‌کند لزومی به دروغ گفتن نمی‌بیند زیرا از برخورد دیگران واهمه‌ای ندارد. افراد با عزت نفس بالا برای خود ارزش قائل هستند و حاضر نیستند با دروغگویی، ارزش‌های خود را پایین بیاورند. اهمیت دادن به راستی و راستگویی یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های افراد دارای عزت نفس بالا است.

۷.به اشتراک گذاشتن احساسات واقعی

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، افراد دارای عزت نفس زیاد از قضاوت دیگران نمی‌هراسند بنابراین احساسات واقعی خود را نیز بی‌پرده و بدون سانسور با دیگران در میان می‌گذارند. همان صداقتی که در قسمت قبلی عنوان شد در ابراز احساسات این افراد نیز مشهود است.

آنها دلیلی برای دروغ‌گویی و تظاهر نمی‌بینند. آنها خود را تمام قد قبول دارند و از اینکه دیگران درباره‌شان چه فکر می‌کنند ، ادیت نمی‌شوند. صداقت باعث می‌شود که به اشتراک گذاشتن احساسات واقعی هم بسیار ساده و ممکن شود. خودسانسوری، ترس از بیان احساسات واقعی و بعضا مراعات‌های بیش از اندازه در برخورد با سایر افراد نشان از کمبود عزت نفس دارد و مشکلات جدی برای‌مان به وجود خواهد آورد.

در آخر:

ما تنها یک بار به این دنیا می‌آییم. تنها یک بار فرصت داریم کودک باشیم، جوانی را تجربه کنیم و به میانسالی و پیری برسیم. پس باید سعی کنیم با استفاده از تلاش فردی و استفاده از منابع آگاه و علمی از هر مقطع سنی خود نهایت لذت و بهره را ببریم. عزت نفس داشتن هم یکی از مهم‌ترین ابزارهای ما در راه رسیدن به زندگی سعادتمند و سالم است. جدی گرفتن این موضوع مهم باعث می‌شود که همیشه حواس‌مان به رفتار و گفتارمان باشد و در ارتباطات بین فردی و اجتماعی خود به دستاوردهای مثبت و رضایت بخش برسیم.

اگر با خواندن نشانه های عزت نفس بالا هنوز هم از داشتن این ویژگی تردید دارید، بهتر است «تست عزت نفس» را انجام دهید.

برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

 

عزت نفس بالا داشتن

 

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

2 دیدگاه. Leave new

  • سلام و عرض ادب، مطلب شما بسیار عالی و مناسب
    اما یه انتقاد دارم اگر بی ادبی نشه
    شما فرمودی افرادی که عزت نغس بالایی دارن با کودکان خوبن که واقعا درسته چون ذات پاک و عالی از پلیدی رو در کودک میبینن اما در ادا فرمودید کسانی که در کودکی شاد و خوب بود و کسانی که با کودکان خوب نیستن در بازتاب کودکیه بد رو نشون میدن که کاملا اشتباهه، چه بسیارند کسانی که در کودکی هیییچ زیبایی، خوشی، محبت، خانواده و غیره ندیدن اما از همون کودکی ذات زیبایی داشتن و انگار یه فرشته ی پاک در قلبش وجود داشته، چه بسیارند زیبا دلانی که سختی در کودکی و خوبی ندیدن از اطرافیان و سختی تبدیل به الماسشون کرده، الماسی که از زیر سالها فشار و سختی به زیبایی و شفافی میرسه، امیدوارم عرص بنده باعث نشه که منظور کلی و زیبای شمارو نقض کنه،

    پاسخ
    • مریم کوهشاری
      مهر 12, 1399 12:34 ب.ظ

      سلام ممنون از اظهارنظر شما. منظور ما تعمیم به همه آدمها نیست. ولی طبق گفته بسیاری از روانشناسان، رفتارهای ما گاهی بازتابی از کنشهای بیرون هست.

      پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست