مقالهموفقیت تحصیلیوبلاگ

۶ اصل موفقیت در تحصیل که باید بدانید

اشتراک گذاری این مطالب در:

خیلی از ما به دنبال مهم ترین راز موفقیت در درس و تحصیل هستیم. موفقیت در تحصیل نیازمند اشتیاق و تعهد برای رسیدن به موفقیت است. رازها یا بهتر است بگوییم نکات اصلی و ثابتی وجود دارند که می توانند به موفقیت در تحصیل کمک کنند. چه در دوران تحصیلات دیپلم باشید، چه کارشناسی، ارشد و دکترا، این قوانین ثابت هستند و می توانید به سبک و سیاق خودتان از آن ها برای موفقیت در درس هایتان بهره ببرید. در ادامه با خودساخته همراه باشید.

1- کارها را به تعویق نیاندازید

موکول کردن درس خواندن به روزهای آتی ممکن است به طور موقتی استرس را کمتر کند، اما در طولانی مدت در واقع استرس تان را به شدت افزایش می دهد. به تعویق انداختن کارها باعث نمی شود انجام دادنشان در آینده راحت تر از الان باشد. مجبور نیستید همه ی کارها را یکجا انجام بدهید، فقط باید شروع به انجام دادن بکنید. مهم ترین راز موفقیت در درس خواندن این است که آن ها را روی هم تلنبار نکنید. تلنبار کردن کارها روی هم باعث می شود انجام دادنشان بسیار سخت تر و استرس زا تر بشود.

بیشتر بخوانید: 5 راه برای اینکه سریعا اعتماد به نفستون رو بالا ببرید

2- رویه تان را درباره ی امتحانات تغییر بدهید

طبیعی است که امتحانات برایتان استرس زا باشند اما در واقع امتحان فرصتی است برای اینکه متوجه بشوید چقدر مطالب را یاد گرفته اید و بازخورد بسیار خوبی به شما می دهد. اما راز موفقیت در درس و امتحانات این است که به جای اینکه درس خواندن را تا دقیقه ی 90 به تأخیر بیاندازید، برای خودتان برنامه ی درسی منظمی تنظیم کنید که بر اساس آن جلو بروید و از خودتان امتحان بگیرید. به این ترتیب قبل از زمان امتحانات فرصت زیادی برای آماده کردن خودتان و یادگیری مطالب خواهید داشت. در نهایت امتحانات دیگر به اندازه ی قبل برایتان ترسناک و استرس زا نخواهند بود.

3- شنونده ی فعال باشید

از درس های ارائه شده نوت برداری کنید و به صورت فعالانه به استاد گوش بدهید. موفقیت در تحصیل نیازمند گوش دادن فعالانه است. گوش دادن فعالانه شامل توجه کردن، مشتاقانه به درس گوش دادن و عدم قضاوت درباره ی مطالب شنیده شده می شود. به شروع و پایان هر مبحثی توجه بیشتری داشته باشید تا بهتر متوجه نکات اصلی و خروجی آن مبحث بشوید. اطلاعات مهم تر را بهتر است با گوشی تان ضبط کنید و درباره ی مطالبی که متوجه نمی شوید حتما سوال بپرسید. دیگر راز موفقیت در درس این است که سعی نکنید تمام حرف هایی که زده می شوند را متوجه بشوید، تنها به دنبال نکات اصلی و کلیدواژه هایی باشید که شما را در درک بهتر مفهوم کلی مطلب یاری می کنند.

بیشتر بخوانید: چطور میتونیم نمره های بالاتری بگیریم؟

4- فعالانه درس بخوانید

اگر به دنبال راز موفقیت در درس خواندن هستید، باید فعالانه درس بخوانید. اگر موقع درس خواندن متوجه شدید که صرفا دارید واژه های کتاب را با چشمانتان دنبال می کنید و فکرتان جای دیگری است، به خواندن تان ادامه ندهید؛ چرا که مجبور می شوید زمان بیشتری را برای دوباره خوانی درس ها اختصاص بدهید. خواندن فعالانه باعث می شود درس خواندنتان موثر باشد و کارآیی بیشتری هم داشته باشد. با هدف درک و مرتبط سازی مفاهیم آموخته شده با اطلاعات قبلی تان درس بخوانید. در حال درس خواندن نکات اصلی را خلاصه کنید و در رابطه با مسائل آموخته شده فکر کنید. برای موفقیت در تحصیل نیازی ندارید تا تمام مطالب آموزش داده شده را از بر کنید، بلکه باید به دنبال نکات اصلی و مفاهیم کلی و مهم تر در هر درسی باشید.

5- استرس تان را مدیریت کنید

فشاری که برای کسب موفقیت در درس هایتان حس می کنید، استرس زیادی را به شما تحمیل می کند. اولین واکنش ما در مقابل استرس این است که علائم آن را تا حد امکان کاهش بدهیم. قدم زدن، انجام یوگا، مدیتیشن و نفس های عمیق کشیدن از کارهای رایجی است که می توانیم برای کاهش علائم استرس از آن ها بهره ببریم. زمانی که علائم کمی کاهش پیدا کردند بهتر می توانید منبع اصلی استرس تان را تشخیص بدهید. فشار زمانی، موفقیت در تحصیل و زندگی مستقل، مسائل مالی، روابط عاطفی و غیره می توانند از اصلی ترین دلایل ایجاد استرس باشند. تشخیص اینکه استرس تان از کجا نشأت می گیرد در کنترل و مدیریت آن کمک شایانی خواهد کرد. دیگر راز موفقیت در درس خواندن این است که برای کنار آمدن با عوامل استرس زا زمانی را اختصاص بدهید و مدیریت آن را به عهده بگیرید.

بیشتر بخوانید: عادات اشتباهی که در دوران تحصیل شما را از رسیدن به رویاهای آینده باز می‌دارد

6- در طول مسیر رشد کنید

اصلی ترین راز موفقیت در درس خواندن این است که به بازخورد هایی که می گیرید توجه کنید. کارنامه، مدرک، نظر استادان و حتی استرس از انواع بازخوردهایی هستند که نسبت به عمل کردتان دریافت می کنید. توجه به این بازخورد ها به پیشرفت و موفقیت در تحصیل تان کمک شایانی می کند. به جای اینکه با سختکوشی در راهی اشتباه خودتان را خسته کنید، بر اساس بازخورد هایی که دریافت می کنید راه مناسب پیشرفت تان را پیدا کنید و به نتایج بهتری برسید. برای موفقیت در درس و تحصیل مثل هر حوزه ی دیگری نیاز به دریافت بازخورد و توجه به آن دارید.

 

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست