انگیزشیمقالهوبلاگ

چطور به خودمان افتخار کنیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

همه ما روزهایی را در زندگی تجربه کرده‌ایم که به شدت از دست خود سرافکنده شده بودیم. اشتباهاتی کرده‌ایم که باعث خجالت‌مان شده‌اند و کارهایی کرده‌ایم که آرزو می‌کردیم با کمی تفکر و تدبرِ بیشتر، مرتکب آنها نمی‌شدیم. همه ما این روزهای ناخوشایند و تاریک را در زندگی داشته‌ایم. اما مهم شیوه برخورد و واکنش‌هایی است که نسبت به این اشتباهات از خود بروز داده‌ایم. تفاوت ما در واکنش‌های‌مان به مسائل مختلف است دیگر، این طور نیست؟ اگر نتوانیم از اشتباهات درس بگیریم و درصدد جبران برآییم، هیچ‌گاه فرصت نمی‌کنیم که با افتخار به خود، موفقیت‌های بزرگی در زندگی کسب کنیم.

چطور به خودمان افتخار کنیم؟

کسانی که می‌توانند از اشتباهات‌شان درس بگیرند و در مسیر جبران و رشد خود را قرار بدهند، کسانی هستند که با افتخار به خود، همیشه در زندگی‌شان شاد و بهره‌ور هستند. آنها کسانی هستند که به دنبال رشد یافتن و تکامل، سعی می‌کنند نقاط قوت خود را روز به روز شکوفاتر کنند و به خود روحیه بدهند. واقعیت این است که وقتی عادت به افتخار به خود در ما به وجود می‌آید، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنیم. کسی که از اعتماد به نفس خوبی برخوردار باشد، یقینا شادتر و موفق‌تر هم در زندگی خود عمل می‌کند.

گام نخست افتخار به خود: تعیین هدف و برنامه برای زندگی

برای اینکه در زندگی به موفقیت دست پیدا کنید و شادی جزئی جدانشدنی از لحظه‌های‌تان باشد باید برنامه‌ریزی و هدف داشته باشید. اگر ندانید که مقصد شما در زندگی چیست، هیچ دستاوردی نخواهید داشت. چون چیزی نبوده است که به خاطر آن تلاش کنید و بعد از دست‌یابی به آن هدف، احساس رضایت در شما شکل بگیرد. زمانی افتخار به خود در روح و جان‌تان ریشه می‌اندازد که برنامه‌ریزی کنید و به اهداف و آرزوهای خود برسید.

گام بعدی: رسیدگی به نیازهای روحی و جسمی

بسیاری از کسانی که با افتخار به خود توانسته‌اند بر شمار موفقیت‌های ریز و درشت‌شان اضافه کنند، اندام و جسمی متناسب و سالم دارند. حتما قبول دارید که ظاهر هر شخص، بخشی بسیار مهم در روابط او است. اگر اندامی زیبا و متناسب داشته باشید، لباس‌های خوب و زیبا بپوشید و رسیدگی به ظاهرتان را یکی از مسائل مهم در زندگی بدانید، نسبت به خود احساس خوبی خواهید داشت و اعتماد به نفس‌تان بیشتر و بیشتر می‌شود. یکی از مصادیق افتخار به خود، همین است دیگر. همین که از ظاهر خود راضی باشید و به سلامت آن اهمیت بدهید. کسی که با اراده‌ای آهنین، هر روز ورزش می‌کند و رژیم غذایی سالمی دارد، قطعا می‌تواند به این ویژگی خود افتخار کند و با افزایش عزت و اعتماد به نفس در سایر مسیرها نیز کامیاب و پیروز باشد. علاوه بر رسیدگی به نیازهای جسمی و ظاهری، توجه به روح هم خیلی خیلی مهم است. برای اینکه اعتماد به نفس داشته باشید، به خود افتخار کنید و…، باید روحیه خود را شاد و پرانرژی نگه دارید. یکی از راه‌های شاد بودن، توجه به چیزهایی است که خوشحال‌تان می‌کند. سعی کنید دلخوشی‌های خود را شناسایی کنید و به کمک آنها پر از انرژی بشوید.

گام سوم: افزایش آگاهی و سواد

دقت کرده‌اید که افراد باسواد و آگاه در هر زمینه‌ای قدرت اظهار نظر دارند و می‌توانند بخشی از دانایی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند؟ هر چقدر بیشتر مطالعه کنید و سواد خود را افزایش بدهید، احساس افتخار به خود در شما بیشتر خواهد شد. کسی که می‌داند و آگاه است، از درون تکیه‌گاهی امن و مطمئن برای خود درست می‌کند. چنین فردی همیشه حرفی برای گفتن دارد و هیچ‌گاه در بحث‌ها و گفتگوها احساس ضعف و عقب‌ماندگی نسبت به سایر افراد جمع به او دست نمی‌دهد. پس تا می‌توانید مطالعه کنید، کتاب‌های خوب بخوانید، اخبار را پیگیری کنید و بدانید که افزایش آگاهی و سواد یکی از اصلی‌ترین راه‌های افتخار به خود است.

سعی کنید فردی آگاه باشید و دید خود را نسبت به مسائل و موضوعات گوناگون وسیع کنید. وسعت نگاه شما باعث می‌شود، سنجیده حرف بزنید و سنجیده‌تر عمل کنید. در نتیجه به دستاوردهایی خواهید رسید که قابل افتخار کردن هستند.

گام چهارم: تشویق و انگیزه دادن به خود

شاید تشویق کردن خود کمی عجیب به نظر برسد اما این کار در افزایش حس افتخار به خود و آرامش، نقشی به شدت مهم ایفا می‌کند. سعی کنید با عباراتی دلگرم‌کننده خود را به خاطر کارهای درستی که انجام می‌دهید، تشویق کنید. باور کنید چنین رفتاری در ناخودآگاه و خودآگاه ذهن‌تان اثرات مثبت فوق‌العاده زیادی می‌گذارد. در واقع، وقتی خود را تشویق می‌کنید، از درون به خود انرژی و انگیزه‌ای برای بهتر شدن می‌دهید. هیچ‌چیز به اندازه مغز شما در تلقین رفتارهای موفقیت‌آمیز موثر نیست. پس تا می‌توانید خود را ستایش کنید و به خود انرژی مثبت بدهید. سعی کنید با افتخار به خود و دستاوردهای مثبتی که دارید، خود را برای پیش رفتن در مسیر رشد، عادت بدهید.

با جملاتی ساده، خود را تشویق کنید. کم‌کم به این کار عادت خواهید کرد. البته به هیچ‌عنوان نباید این حرکت را با خودشیفتگی و اعتماد به نفس کاذب اشتباه بگیرید. وقتی می‌گوییم خود را تشویق کنید و به خودتان انگیزه و روحیه بدهید، منظورمان این است که به نقاط مثبتی که دارید، نگاهی مهربان داشته باشید. نه اینکه با خودخواهی، خود را تافته‌ای جدابافته بدانید. بزرگ‌ترین مشوق هر فرد ذهن او است. ذهن می‌تواند نقش عجیبی در موفقیت‌های ما و شکل‌گیری حس افتخار داشته باشد.

گام پنجم:  دور شدن از انرژی‌های منفی

اگر می‌خواهید احساس افتخار به خود را در درون‌تان ایجاد کنید و افزایش بدهید باید از افراد و هر چیزی که به شما انرژی منفی می‌دهد، فاصله بگیرید. انرژی‌های منفی همیشه ساز مخالف می‌زنند. مثلا اگر عزم‌تان را برای کاری جزم کرده باشید، افراد منفی‌باف با یادآوری ابعاد منفی آن کار باعث می‌شوند تا انرژی و نشاط شما فروکش کند. در نتیجه شما نمی‌توانید با انگیزه و پرشور به مسیرتان ادامه بدهید و با کسب پیروزی به خودتان افتخار کنید. انرژی‌های منفی باعث شکل‌گیری حس بدی در وجودتان می‌شوند. وقتی احساسات خوبی را تجربه نکنید، امکان افتخار به خود نیز از شما سلب می‌شود. زیرا مدام به دنبال نقاط ضعف و سیاهی‌ها می‌روید و دیگر زمان و نیرویی برای رشد و در نتیجه مفتخر شدن وجود نخواهد داشت. پس تا می‌توانید از افراد و چیزهایی که حال‌تان را خراب و منفی می‌سازد، دوری کنید.

گام ششم: دفاع کردن از خود

یکی از راه‌هایی که به کمک آن می‌توانید احساس افتخار به خود را در وجودتان تشدید کنید، دفاع از خود است. یعنی چه؟ اگر بخواهیم این بخش را خوب توضیح بدهیم باید به موقعیت‌هایی اشاره کنیم که در آنها افراد دیگر شما را مورد بی‌احترامی یا بی‌مهری قرار می‌دهند. در همه این موارد، سکوت کردن و واکنشی نشان ندادن جایز نیست. اگر کسی یا کسانی به ناحق به شما بی‌احترامی می‌کنند و سعی دارند به نوعی شما را تحقیر کنند، لازم است دست به کار شده و مانع آنها بشوید. وقتی حق با شما است و دیگران در حال اجحاف به حقوق‌تان هستند نباید فقط نظاره‌گر باشیم بلکه باید با حفظ اعتماد به نفس از خود دفاع کنید و نگذارید که حقارت و ضعف در وجودتان شکل بگیرد. شخصی که به اندازه کافی قوی است و می‌تواند در مقابل توهین‌ها، تحقیرها و قضاوت‌های بی‌انصافانه دیگران نسبت به خود بایستد و مقاومت کند، از درون حس افتخار به خود را با تمام رگ‌ و جانش حس خواهد کرد. پس قوی و بااعتماد به نفس باشید و نگذارید کسی به شما بی‌احترامی کند.

کلام آخر:

احساس افتخار به خود یکی از بهترین احساساتی است که هر کس می‌تواند در زندگی خود تجربه کند. علت این است که این حس می‌تواند سرمنشأ شکل‌گیری سایر احساسات مثبت مانند عزت نفس و اعتماد به نفس هم باشد. شخصی که افتخار به خود را در درون خود نهادینه می‌کند، به راحتی در سراشیبی‌های زندگی دچار ضعف نمی‌شود و مطمئن است که با تکیه بر توانایی‌هایش قادر به رفع موانع خواهد بود. پس تا می‌توانید خود را قوی کنید و بدانید که افتخار به خود باعث شکوفایی استعدادها و حرکت کردن در جاده کامیابی می‌شود.

 

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست