فیلموبلاگویدئوهای آموزشی

ناخودآگاه – مغز ما چطور برنامه ریزی شده

اشتراک گذاری این مطالب در:

 

 

مغز انسان از نظر دسته بندی اطلاعات به دو بخش خودآگاه و ناخودآگاه تقسیم می شود. وقتی شما روی یک کار اشراف و تسلط کافی ندارید، در حین انجام آن تمام تمرکز خود را روی آن معطوف می کنید. یعنی با اطلاعات و آگاهی کامل در حین انجام آن هستید. برای مثال فردی که برای اولین بار رانندگی می کنند، تمامی تمرکز او روی حرکت خودرو و خیابان است. در حین رانندگی به هیچ عنوان صحبت نمی کند و یا تلفن را جواب نمی دهد. زیرا نمی خواهد اتفاقی بیفتد. ضمیر خودآگاه در اینجا فعالیت دارد.

اما بعد از مدتی که این فرد بر روی رانندگی اشراف پیدا می کند، در حین رانندگی با دیگران صحبت می کند و یا تلفن جواب می دهد. زیرا اطلاعات مربوط به رانندگی به قسمت ناخودآگاه مغز رانده شده است. حال او بدون اینکه تمرکزی روی این کار داشته باشد و یا حواسش به رانندگی باشد، ضمیرناخودآگاه او را در رانندگی یاری می دهد.

ناخودآگاه چه تاثیری بر روی شخصیت دارد؟

ضمیرناخودآگاه زمانی فعال می شود که روی کاری بشدت عادت کرده باشیم. برای مثال زمانی که نفس می کشید به هیچ عنوان روی آن اشراف و آگاهی ندارید. بدون آنکه بدانید در طی روز هزاران بار نفس می کشید. زیرا نفس کشیدن یک عادت و الزام برای ادامه حیات است. استرس و اضطراب هم حاصل ناخودآگاه انسان است. وقتی قصد دارید یک سخنرانی مهم انجام دهید، استرس و اضطراب ناگهانی به سراغتان می آید. بدون آنکه اصلا اشرافی روی آن داشته باشید و یا قصد کرده باشید که مضطرب باشید.

عادت ها به قسمت ضمیرناخودآگاه می روند. این عادت ها هم حاصل فکر کردن مداوم است که در ضمیرناخودآگاه انسان ذخیره می شود و زمانی که آن را صدا هم نمی کنید، به صورت خودکار می آیند. همین موارد شخصیت شما را شکل می دهد. زمانی که به استرس و اضطراب عادت می کنید و ضمیر خودآگاه خود را برای غلبه کردن بر این مشکل به کار نمی برید، نتیجه یک شخصیت مضطرب و استرسی می شود که قادر نیست هیچ کاری را به درستی انجام دهد.

مغز ما چطور برنامه ریزی شده

چطور می توان ضمیر ناخودآگاه را کنترل کرد؟

برای کنترل ضمیرناخودآگاه تنها کاری که باید کنید، آگاهی پیدا کردن بر روی تک تک کارها و افکار است. زمانی که در حال فکر کردن در مورد یک موضوع هستید، سعی کنید نسبت به آن آگاهی پیدا کنید. هدف از این افکار و پیامدهای خوب یا بد آن را بررسی کنید. از خود بپرسید آیا این افکار می تواند زندگی و آینده مرا تغییر دهد؟ آیا تاثیر مثبتی روی زندگی من دارد؟ اگر پاسخ شما منفی است، شک نکنید که این افکار به مرور زمان در قسمت ناخودآگاه ذخیره می شود. سپس در مواقعی که به تصمیم گیری درست نیاز دارید، به سراغتان می آید.

برای هر کار، تصمیم یا هر تفکری ابتدا از سیستم خودآگاه خود استفاده کنید. اگر آن کار، فکر یا تصمیم تاثیر مثبتی بر روی زندگی تان دارد، آن را چند بار تکرار کنید تا در قسمت ضمیرناخودآگاه تکرار شود. برای مثال فکر کردن به آینده هم می تواند یکی از این موضوعات باشد که می توانید آن را به ناخودآگاه خود هدایت کنید.

ادامه این مطلب را در این ویدیوی انگیزشی مشاهده کنید.

ضمیرناخودآگاه نیمه تاریک وجود است که نباید از آن فرار کنید. برای شناخت این نیمه‌ی تاریک، خودساخته مطالعه‌ی کتاب «کتاب صوتی نیمه تاریک وجود» را به شما پیشنهاد می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

کتاب صوتی نیمه تاریک وجود

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

4 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست