درمان استرسمقالهوبلاگ

موفقیت در کاهش استرس و فشار روانی

اشتراک گذاری این مطالب در:

نقش موفقیت در کاهش استرس و فشار روانی

 

نقش موفقیت در کاهش استرس شاید چیز جدیدی باشد که شما را کمی متعجب کند. اما چیز عجیبی نیست. آنچه تا به حال زیادی در مورد آن شنیده اید، تاثیر کاهش استرس در موفقیت بوده است. این موضوع کاماً پذیرفته شده است. تا زمانی که فرد مضطرب و نگران باشد، نمی تواند قدمی برای اهدافش بردارد. در نتیجه یا به عقب بازمی گردد و یا نهایتا شکست می خورد.

به عنوان مثال اگر در شب امتحان استرس زیادی بر شما وارد شود، حتی اگر برای امتحان به اندازه کافی هم مطالعه کرده باشید، نمی توانید امتحان را به خوبی پشت سر بگذارید. این مثال را می توان برای هر مورد دیگری تعمیم داد. سخنرانی که به دلیل اضطراب به گفته و متن سخنرانی تسلط ندارد و در نهایت به دلیل لرزش صدا نمی تواند سخنرانی خوبی ارائه دهد.

اما آنچه می خواهیم برایتان بیان کنیم، نقش موفقیت در کاهش استرس و اضطراب است. البته منظور ما از موفقیت در اینجا، موفقیت های کوچک است. این موفقیت ها به عنوان نیروی کمکی برای برای دستیابی به موفقیت ها بزرگتر است. تا زمانی که افراد نتوانند در کارهای کوچک و امور روزمره موفقیتی را بدست آورند، استرس و اضطراب با آنها می ماند.

علائم استرس در افراد مبتلا

موفقیت در کاهش استرس

موفقیت در کاهش استرس

 

استرس و اضطراب علائم مشخصی دارند که تقریبا در همه افراد یکسان است. از جمله مهم ترین این نشانه می توان به اشکال در خوابیدن و بیدار شدن، افزايش تحريك پذيري، واکنش تند نشان دادن نسبت به انتقاد دیگران، علائم تنشی مانند جويدن ناخن‌ها، مصرف نوشيدني‌هاي الكلي و افزايش كشيدن سيگار، اشكال در گوارش و فقدان تمركز را نام برد.

علائم فیزیکی استرس هم خود را به شکل دیگری از جمله گرفتگي عضلاني، سردرد، درد قفسه سينه، ناراحتي معده، سرد و مرطوب شدن دست‌ها، خستگی، تعريق شديد، بثورات، تنفس سريع، لرز، اسهال و يا يبوست، افزايش ضربان قلب، تيك‌هاي عصبي، كم اشتهايی يا بی اشتهايی، ضعف، احساس خستگی و گيجی نشان می دهد.

علائم احساسی و عاطفی افسردگی به صورت افسردگی، عصبانیت، تحریک پذیری، بی تفاوتی، ترس و پاسخ‌های هراسی، اشكال در تمركز، احساس گناهكاری،‌ نگراني، بي‌قراری، اضطراب و وحشت بروز می کند.

تاثیر موفقیت در کاهش استرس و فشار روانی

موفقیت در کاهش استرس

موفقیت باعث افزایش اعتماد به نفس در افراد می شود. در عین حال محققان و روانشناسان بر این نظر هستند که هر چه میزان اعتماد به نفس در افراد افزایش می یابد، استرس و فشار روانی کمتر می شود. در واقع بین اعتماد به نفس و استرس و فشار روانی رابطه معکوس برقرار است. حال از آنجا که موفقیت باعث افزایش اعتماد به نفس می شود، پس طبیعی است که یک روش برای کاهش استرس و اضطراب محسوب می شود.

اما سوال اینجاست تا زمانی که ما استرس و اضطراب را درمان نکنیم، نمی توانیم موفق شویم. پس با این شرایط چطور موفقیت می تواند بدست آید تا استرس و اضطراب را درمان کند؟ و اصلا نقش موفقیت در کاهش استرس چگونه قابل فهم می شود؟

همانطور که در ابتدا مطلب هم عرض کردیم، ما بر روی موفقیت های جزئی و کوچک روزانه تاکید داریم. تمام آنچه که شما را خشنود می کند، می توان نام موفقیت بر روی آن نهاد. برای مثال پخت یک کیک یا نان شیرینی هم می تواند یک موفقیت محسوب شود. پس تمام صحبت ما این است که هر کاری که در طی روز انجام داده اید و به طور موفقیت آمیز به نتیجه رسیده است، شما را شاد می کند. همین شادی را یک موفقیت بدانید و به آن افتخار کنید.

شادی بخاطر کارهای کوچکی که موفقیت آمیز هستند باعث می شود تا حس مفید بودن و توانا بودن در شما بیدار شود. اگر به زندگی افراد موفق بنگرید، متوجه می شوید که این افراد از ابتدا به این صورت نبوده اند. استرس و اضطراب در همه افراد وجود دارد. این موضوع کاملا پذیرفته شده است. وجود میزان متعادل استرس و اضطراب برای به حرکت درآوردن افراد لازم است. شما تا زمانی که استرس و دغدغه کار، تامین معاش، پرداخت اقساط بانک، خرید مایحتاج زندگی و … را نداشته باشید، آیا حاضر می شوید صبح زود از خواب بیدار شوید تا به سر کار بروید.

همچنین افرادی که به موقعیت و منزلت اجتماعی بالا دست پیدا می کنند، به استرس و اضطراب مبتلا هستند. در واقع اگر استرس دستیابی به شغل مورد نظرشان را نداشتند، هیچ گاه برای آن تلاشی نمی کردند. بی خیالی، خونسری و بی مسئولیتی در نتیجه نبود استرس و اضطراب است. پس نباید از آن وحشت داشته باشید. بلکه باید میزان آن را به حد تعادل برسانید.

 

 دلایل تاثیر و نقش موفقیت در کاهش استرس

موفقیت در کاهش استرس

دلایل زیادی وجود دارد که می توانیم با ذکر مثال نقش موفقیت در کاهش استرس را برایتان بیان کنیم. در دوره کودکی میزان استرس و اضطراب حداقل است. به این دلیل که کودکان هیچ دغدغه ای برای انجام امور ندارند. اما تنها یک اختلال رفتاری در اغلب کودکان بیداد می کند و آن خجالتی بودن و نداشتن اعتماد به نفس کافیست. اما با بررسی دقیق این گروه سنی متوجه می شویم که دچار استرس کمتری هستند. زیرا شخصیت کودکان مستقل نیست و بسیاری از امور آنها به والدین وابسته است.

مسئولیت و ترس از پاسخگویی یکی از دلایل اصلی ایجاد استرس و اضطراب در افراد است. اما چون کودکان هنوز خود را مسئول پاسخگویی نمی دانند، کمتر به این عارضه مبتلا می شوند. حال با این تعاریف کودکان زمانی که در بین گروه همسن، همکلاسی و دوستان بتوانند آنچه را که به آنها واگذار شده است، به نحو احسن انجام دهند، اعتماد به نفس آنها افزایش می یابد. این عامل پایه و اساس شکل گیری شخصیت آنها در بزرگسالی است.

افرادی که در کودکی توانسته اند به موفقیت های هر چند کوچک دست پیدا کنند، در بزرگسالی از اعتماد به نفس بیشتری برخوردارند. به همین میزان هم استرس و اضطراب کمتری برای انجام تعهداتشان دارند. اما این مثال تنها برای والدینی مناسب است که قصد دارند فرزندانی با کمترین اختلال روانی و رفتاری تربیت کنند.

هدف ما از بیان نقش موفقیت در کاهش استرس کمک به بزرگسالان برای درمان کمبودها و خلاءهاست. افرادی که گمان می کنند هیچ راهی برای دستیابی به آمال و آرزوهایشان ندارند، باید آنچه را که راضی و شادشان می کند، پیدا کنند. بزرگ کردن و توجه به موفقیت ها کوچک می تواند از میزان استرس و اضطراب بکاهد.

به عنوان مثال دانش آموزی که استرس و اضطراب امتحان اجازه درس خواندن و یادگیری را به او نمی دهد، باید ابتدا دلیل استرس او شناسایی شود. اغلب ترس آنها از نمره پایین، عقب ماندن از دوستان، سرکوب شدن توسط خانواده و …. است. باید به این دانش آموز یاد داد نمره کمتر و پایین هیچ ضرری به او نمی رساند. به طور کلی تمامی دلایلی که باعث اضطراب و استرس می شود، حل و برطرف شود. یکبار موفقیت می تواند استرس و اضطراب این دانش آموز را برای همیشه برطرف و درمان کند.

 

اگر ترس و استرس بیش از حد زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، با دوره خداحافظ استرس، برای همیشه با استرس خداحافظی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

انرژی درمانی چیست

/

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست