مقالهوبلاگ

تکنیک روانشناسی مدیتیشن و تاثیر آن بر زوایای مختلف زندگی

اشتراک گذاری این مطالب در:

تکنیک روانشناسی مدیتیشن بر روی ذهن متمرکز می شود. فردی که مدت زیادی این تکنیک را انجا دهد می تواند بر روی یک صدا، عبارت یا دعا، شئ، تصویر، آگاهی از خویشتن، نحوه تنفس، فرائض دینی و … تمرکز ذهنی داشته باشد. حال تصور کنید فردی که به دلیل مشکلاتی که در زندگی دارد، به مرور زمان تمرکز خود را بر روی کارها از دست می دهد.

 

تکنیک روانشناسی مدیتیشن و درمان آلزایمر

یکی از تاثیرات انکارناپذیر تکنیک روانشناسی مدیتیشن درمان فراموشی و آلزایمر است. بسیاری از افرادی که در سالمندی به آلزایمر مبتلا می شوند، بیش از حد به مشکلات فکر می کنند. این افراد به دلیل اینکه مشکلات بر روحیه آنها غلبه می کند و از آنها فردی عصبی و استرسی می سازد، به مرور به آلزایمر مبتلا می شوند.

این در حالی است که تکنیک روانشناسی مدیتیشن به شما می کند تا از فکر کردن بیش از به مشکلات رها شوید. اگر شما ذهن خود را بیش از حد درگیر یک مشکل کنید، آن مشکل حل نمی شود. اما اتفاقی که می افتد از بین رفتن سلامت روان شماست. تکنیک روانشناسی در مدیتیشن موجب ارتقای شخصیت و رشد روحانی و معنوی می شود.

هدف از تکنیک روانشناسی مدیتیشن

هدف از تکنیک روانشناسی مدیتیشن

تکنیک روانشناسی مدیتیشن می تواند به حفظ سلامت جسمانی و روانی کمک کند. افرادی که این تکنیک را به طور مداوم انجام می دهند، پس از مدتی میزان افسردگی و اضطراب آن ها به حداقل می رسد. توازن و تعادل فکری یکی از نتایج و اثرات تکنیک روانشناسی مدیتیشن است. به طوری که افراد با تمرکز بر مشکل می توانند برای آن راه حل پیدا کند. در نتیجه فشار ناشی از مشکل هم کاهش می یابد.

ممکن است برخی بگویند این روش موجب خونسری فرد نسبت به رخدادها شود. در حالی که با اضطراب و فشار روانی هیچ مشکلی حل نمی شود. بلکه این آرامش است که به شما کمک می کند تا به جنگ با مشکلات بروید. تا زمانی هم که مشکلات حل نشوند، شما همچنان مضطرب و ناآرامید.

فواید تکنیک روانشناسی مدیتیشن

یکی از فواید تکنیک روانشناسی مدیتیشن حمله به اختلال اضطراب فراگیر، زخمهای گوارشی، التهاب روده بزرگ، پسوریازیس، و برخی اختلالات افسردگی مانند دیس تایمی است. تمامی این موارد از سوی متخصصین و مربیان مدیتیشن تایید شده است.

اگر فشارخون بالا، سخت شدن دیواره عروق، التهاب مفاصل، دردهای عضلانی، بی خوابی و میگرن به دلیل فشارهای عصبی و استرس باشد، تکنیک روانشناسی مدیتیشن می تواند با کاهش استرس به درمان و پیشگیری از این بیماری ها کمک کند. در بسیاری از موارد تکنیک روانشناسی مدیتیشن به پیشگیری از ابتلا به سرطان، سکته قلبی و مغزی کمک می کند.

برخی افراد که به بیماری های آسم و بیماری های قلبی مبتلا هستند، اگر میزان اضطراب و فشار ناشی از کار بر آنها زیاد شود، این بیماری ها را تشدید می کند. در بسیاری از موارد هم ممکن است فرد را از پا بیندازد. این در حالی است که تکنیک روانشناسی مدیتیشن با کاهش اضطراب می تواند تا حدودی بیماری را کنترل کند. در این صورت فرد تنها با مصرف داروهای تجویز شده، می تواند با بیماری خود مبارزه کند.

وبسایت خودساخته

وبسایت خودساخته

برخی نکات مهم در تکنیک روانشناسی مدیتیشن

اگر تکنیک روانشناسی مدیتیشن برای سلامت جسمی و روانی افراد موثر است. این تکنیک می تواند نگاه شما را به زندگی تغییر دهد. از شما فردی آرام می سازد. اضطراب ها را پاکسازی می کند. با این وجود مربیان مدیتیشن معتقدند این روش برای بسیاری از افراد خطرناک است. حالت آرامش و خلسه ای که در دوره های عزلت نشینی طولانی مدیتیشن وجود دارد، شبیه به هیپنوتیزم است. به همین دلیل برای مبتلایان به افسردگی شدید و اختلالات شدید شخصیتی مناسب نیست.

 نتایج تکنیک روانشناسی مدیتیشن

در سال 1960 یک تحقیقات گسترده در رابطه با نتایج و اثرات تکنیک روانشناسی مدیتیشن صورت گرفت. در این تحقیقات نشان داده شد که این تکنیک متابولیسم و سوخت و ساز بدن، سیستم غدد درون ریز، سیستم عصبی مرکزی، و سیستم اعصاب خودکار را بشدت تحت تاثیر خود قرار می دهد. مدیتیشن می تواند تعداد تنفس، ضربان قلب و فشار خون را کاهش و امواج مغزی آلفا را هم افزایش دهد. این موارد همگی به کاهش میزان اضطراب و استرس کمک می کند. همچنین در زمان درد جسمانی هم به بیمار کمک می کند تا بدون مصرف مسکن درد کمتری را احساس کند.

انواع تکنیک روانشناسی مدیتیشن

دو نوع تکنیک روانشناسی مدیتیشن وجود دارد که عبارتند از: تکنیک روانشناسی مدیتیشن با شیوه تمرکز و روش دوم با استفاده از تفکر است.

تکنیک روانشناسی مدیتیشن از طریق تمرکز

در این روش فرد تمامی توجه خود را بر روی تنفس، یک صدا، کلمه یا عبارتی عبارتی که به آرامی یا با صدای بلند تکرار می شود، متمرکز می کند. همچنین در موارد فرد می تواند بر روی تصاویر واقعی یا خیالی هم تمرکز کند. با این کار میزان اضطراب و فشار روانی بر فرد کاهش می یابد. آرامش جای اضطراب را می گیرد. به همین دلیل اثرات مفیدی بر فیزیولوژی بدن دارد.

وبسایت خودساخته

وبسایت خودساخته

 

تکنیک روانشناسی مدیتیشن از طریق تفکر

فرد در تکنیک روانشناسی مدیتیشن یک پدیده (شامل یک کلمه یا صوت ساده) را در طول زمان در ذهن خود تکرار می کند. به طوری که تمامی افکار او را به خود اختصاص می دهد. در زمان تمرکز فکری هم فرد باید فرآیند تنفس دم و بازدم را انجام دهد. این کار به روشن شدن ذهن او کمک می کند. آنچه فرد باید بر آن متمرکز شود، زمان حال است. در عین حال نباید در مورد پدیده و اشیا قضاوت و پیش داوری کند. بلکه فقط آن را توصیف می کند.

مراحلی که در تکنیک روانشناسی مدیتیشن باید طی شود

مراحلی که در تکنیک روانشناسی مدیتیشن باید طی شود

مراحلی که در تکنیک روانشناسی مدیتیشن باید طی شود

تکنیک روانشناسی مدیتیشن با آسودگی از شکایت های روان تنی آغاز می شود. تا زمانی که فرد از قید گذشته رها نشود، نمی تواند به حال فکر کند. در گام بعدی محیط مناسبی برای این تمرین برای او فراهم می شود. محل انجام تمرینات نباید بیش از حد نرم یا سفت باشد. فضا هم حالت معنوی پیدا می کند. رهایی از قید وسایل ارتباطی از دیگر شرایط تکنیک روانشناسی مدیتیشن است.

برای نوآموزان ساعت و زمان تکنیک روانشناسی مدیتیشن بین 15 تا 30 دقیقه است. اما هر چه مهارت آن بیشتر می شود، زمان هم افزایش می یابد. تصفیه فکر و روح هدف اصلی تکنیک روانشناسی مدیتیشن است. برخی ممکن است تصور کنند در این تمرینات تصاویر تخیلی و خرافی برای فرد ساخته می شود. که باید گفت تمرینات ذهن را از امور استرس زا دور می کند.

در گام بعدی باید میزان تنفس (دم و بازدم) به صورت ریتم خاص درآید. با این کار فرد تمام توجه خود را متوجه شمارش تعداد دم و بازدم می کند. با این کار توجه و تمرکز فرد از افکار منفی رها و بر روی تنفس جمع می شود. فرد باید خود را در یک محیط آرام مثلا دریاچه تصور کند که در حال نفس کشیدن است. با این کار می توان از دست خاطرات و گفت و شنود گذشته رها شد.

گام بعدی برای تکنیک روانشناسی مدیتیشن داشتن خیالی آسوده است. در این روش فرد باید حرکات موزون انجام دهد. برای همین باید در وضعیت راحت قرار بگیرد. برای مثال دست ها را روی سینه و شکم قرار دهد. ذکر گفتن هم در مراحل بعدی قرار می گیرد. صبر، حوصله و پشتکار یکی از مهمترین اصول تکنیک روانشناسی مدیتیشن است.

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

  • سلام.مقاله مفیدی بود.لطفا بیشتر در این مورد بذارید.من واقعا نیاز دارم.

    پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست