مقالهموفقیت در کسب و کاروبلاگ

موفقیت در کار چیست ؟ پله های موفقیت شغلی را با آسانسور طی کنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

موفقیت در کار چیست و آیا شما خودتان را فردی آشنا با این مفهوم می‌دانید؟ به نظرتان می‌دانید که موفقیت یعنی چی و چطور می‌تواند در زندگی حرفه‌ای و شغلی به کامیابی رسید؟ به طور کلی، پاسخ دادن به این پرسش که موفقیت چیست اصلا کار ساده‌ای نیست.
چون هر کس، خواسته‌ها و نیازهایی در زندگی دارد که باعث می‌شود تا تعریف متفاوتی از موفقیت داشته باشد. تعریفی که برای دوست‌تان ارزشمند است، احتمالا از نظر شما چندان معنادار نخواهد بود. در واقع، موفقیت یک حس درونی و شخصی است که نباید آن را در قالب کلیشه‌ها بگنجانیم و سعی کنیم که دیدگاه همه آدم‌ها را نسبت به آن یکسان و شبیه به هم کنیم.
تکنیکهای موفقیت در کار در کار برای انسان‌های گوناگون از معانی متفاوتی برخوردار است. اما همیشه ایده‌ها و تجربه‌هایی ثابت‌شده هم وجود دارند که می‌توانند الهام‌بخش افراد مختلف در موفقیت در کار و تجارت و بخش‌های گوناگون زندگی باشند. با سایت موفقیت خودساخته همراه باشید تا از این ایده‌ها برایتان بگوییم.

بیشتر بخوانید: یادگیری حرفه‌ای چیست و چگونه می توانیم هر چیزی را بهتر و سریع تر یاد بگیریم؟ (بخش دوم)

موفقیت در کار با شناخت دقیق محیط حرفه‌ای

اگر دوست دارید که بدانید موفقیت در کسب و کار چیست و می‌خواهید به رشد و کامیابی برسید باید حتما به فکر شناخت دقیق محیط اطرافتان باشید. یعنی بدانید که چه انتظاراتی از شما وجود دارد و چگونه و از طریق چه راه‌هایی می‌توانید فرصت رشد خود و شغلی که در آن مشغول به فعالیت هستید به طور شگفت‌انگیزی ارتقا بدهید.
گاهی‌اوقات، شما در مسیری در حال حرکت و رشد هستید که جهت آن برخلاف مسیر رشد سازمان و محل کارتان است. چنین رشدی برایتان مناسب و مفید نخواهد بود. پس شناخت خوبی نسبت محل کارتان پیدا کنید تا انتظاراتی را که از شما می‌رود به خوبی انجام دهید و ضمن آن، برای رسیدن به رشدی بیشتر هم تلاش کنید.
همسویی با اهداف یک سیستم در زمان فعالیت در آن بسیار مهم است. ساز مخالف زدن یا برداشت اشتباه از وظایف نمی‌تواند شما را به جای خوبی برساند. اگر بناست با یک تیم مشغول به فعالیت شوید یا کسب و کاری برای خود راه بیندازید باید از آدم‌ها، رقبا، محیط و ابزارهای کاری تحت اختیارتان آگاه شوید.

مثبت ماندن و داشتن تفکرات سازنده

یکی از اصول مهم موفقیت در زندگی و کار این است که نگاهی مثبت و متعادل نسبت به وقایع و آدم‌ها داشته باشید. برای مثال، از غیبت‌کردن یا شکایت کردن از رئیس و همکارانتان دست بکشید. یادتان باشد که این کارها می‌توانند چهره و اعتبار حرفه‌ای‌تان را به شدت محدوش کنند.
کسی که مدام با دیگران درباره افراد دیگر و مدیریت شرکت، غیبت می‌کند از وجهه خوبی در بلندمت برخوردار نخواهد بود. پس سعی‌تان را به کار بگیرید تا همیشه دیدگاهی سازنده و متعادل نسبت به امور در جریان محل کارتان داشته باشید. یادتان باشد که منظور از مثبت نگاه کردن این نیست که حقیقت را نادیده بگیرید.
بلکه منظور این است که با تفکرات سازنده خود از ورود به ورطه منفی‌بافی دور شوید. انرژی و انگیزه زمانی در شما شکل می‌گیرد که هدف درستی انتخاب کرده باشید و برای انتخاب راه‌های مناسب رسیدن به آن هم به نتیجه‌ای درست و منطقی رسیده باشید. موفقیت از هیچ‌کس دور نیست. فقط کمی برنامه‌ریزی می‌خواهد.

بیشتر بخوانید: رازهای موفقیت شغلی را که یاد بگیرید، پول، ثروت، اعتبار به سمت‌تان می‌آیند

اهمیت دادن به کار تیمی

موفقیت در کار یا موفقیت در تجارت به هیچ‌عنوان به شکلی تنهایی و انفرادی به وقوع نخواهد پیوست. شما باید در زمان ورود به یک شرکت یا راه‌اندازی کسب و کار خودتان به این موضوع دقت کنید که تیم‌ها از قدرت بسیار زیادی برخوردارند و می‌توانند سرنوشت اهدافتان را از این رو به آن رو کنند.
کار تیمی باعث می‌شود تا سرعت گام‌هایتان در راه رسیدن به یک موضع و موقعیت بیشتر باشد و از همفکری و همراهی دیگران بهره‌مند شوید. از قدیم گفته‌اند که یک دست، صدا ندارد. پس بهتر است که یک بازیکن موثر در تیم باشید و از پیوستن به تیم‌ها یا تشکیل آنها طفره نروید.

اهمیت دادن به رشد مداوم و یادگیری

فرقی نمی‌کند که کسب و کار خودتان را راه‌اندازی کرده‌اید یا به دنبال این هستید که در یک شرکت یا سازمان، عملکرد خوبی داشته باشید و موفقیت در کار را تجربه کنید. یکی از تکنیکهای موفقیت در کار اهمیت دادن به رشد مداوم و یادگیری است.
یادتان باشد که افرادی به موفقیت مداوم دست پیدا خواهند کرد که در تلاش کردن هم مداومت به خرج بدهند. پیشرفت شغلی یا تحصیلی هم مسیری مشابه دارند. در مسیر رشد باید همواره به دنبال اضافه کردن دانش و مهارت‌های خود باشید. اگر یادگیری و افزودن به مهارت‌های خود را دست‌کم بگیرید، احتمال اینکه در کارتان، ارتقا پیدا کنید هم بسیار کم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: دارین کسب و کار راه می ندازین؟ از این 5 اشتباه دوری کنین

احترام گذاشتن به قوانین و دیگران

برای اینکه به موفقیت در کار و تجارت برسید باید با دیگران در تعامل و همکاری قرار داشته باشید. این تعامل و همکاری هم نتیجه درک متقابلی است که میان آدم‌های یک مجموعه کاری به وجود می‌آید. شما باید تلاش کنید تا با احترام گذاشتن به دیگران و رعایت قوانین هر مجموعه و سیستم، ضمن ایجاد فضایی آرامش‌بخش و مناسب برای کار، بهره‌وری خود و دیگران را هم بالاتر ببرید.
برای مثال، زمانی که مزاحم کار کردن دیگران نمی‌شوید و با رعایت نکاتی ساده مانند بلند حرف نزدن، نگرفتن وقت دیگران با صحبت‌های بی‌موقع و…، به آنها احترام می‌گذارید به عنوان فردی با دیسیپلین شناخته می‌شوید که برای کار خود و دیگران ارزش قائل است.
همیشه رعایت نکات مثبتی که در ظاهر کم‌اهمیت هستند و بدل شدن این نکات کوچک به عادت است که می‌تواند تغییرات بسیار بزرگ و مهم ایجاد کند.

رعایت نظم یکی از تکنیکهای موفقیت در کار

نظم و انضباط از همه چیز در رشد و موفقیت در کار یا هر زمینه دیگری مهم‌تر است. رعایت نظم می‌تواند به شما ذهنی مرتب‌تر برای اندیشیدن بدهد و قابلیت برنامه‌ریزی هدفمند و پیش‌بینی آینده را هم در اختیارتان بگذارد. پس بهتر است برای موفقیت در تجارت یا به طور کلی موفقیت در زندگی به فکر رعایت نظم و زمان‌بندی باشید.
مطمئنا ضرر نخواهید کرد. نظم و عادت‌های مثبت باعث می‌شوند که چشم‌اندازی که مقابل چشم از آینده متصور می‌شویم به واقعیت بسیار نزدیک باشد. نظم از مهم‌ترین ابزارهای موفقیت است. مثلا انگیزه و خوش‌بینی هم از جمله چیزهایی است که در مسیر حرکت به سوی پیشرفت به آنها نیاز است اما بدون نظم و برنامه‌ریزی، حضور خوشایندی نخواهند داشت.
چون شما اگر خوش‌بین‌ترین و پرانرژی‌ترین فرد روی زمین هم باشید اما بدون برنامه و نظم به سوی اهدافتان حرکت کنید، باز هم نتایجی شایان توجه و درخور نصیبتان نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین راه مقابله با استرس و اضطراب چیست؟

در آخر

موفقیت در کار و تجارت یعنی چه؟ یعنی اینکه برای موفق شدن، کاملا برانگیخته و آماده شده باشید. انگیزه قوی می‌تواند کوه‌ها را هم جابجا کند. ما انسان‌ها دارای ویژگی‌های بسیار جالبی هستیم. یکی از این ویژگی‌ها، قدرت اراده است. اگر چیزی را واقعا بخواهیم، باور کنید که هیچ نیرویی نمی‌تواند جلودارمان در مسیر رسیدن به هدف باشد.
برای پیشرفت شغلی در شخصی هم باید اهداف شخصی را به درستی تعیین کنیم و اصلا به خودمان بگوییم که به دنبال چه چیزهایی هستیم؟‌
ایده‌آل‌های ذهنی‌مان چیست و چطور دوست داریم که در دنیای کار و امور حرفه‌ای فعالیت کنیم بعد از اینکه به این نکات و اهداف واقف شویم، راحت‌تر می‌توانیم به سمت رشد و پیشرفت قدم برداریم و با رعایت اصول و قواعدی که در مسیر رسیدن به اهداف به کمکمان می‌آیند به شادی، پول و موفقیت در کار دست پیدا کنیم.

اگر فکر می‌کنید برای دستیابی به موفقیت شغلی آمادگی لازم را ندارید، خودساخته شرکت در دوره «موفقیت به روش استیو جابز» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید:

موفقیت در کار

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست