درمان استرسمقالهوبلاگ

فواید استرس در موفقیت چیست و چطور با کمی دلهره موفق‌تر باشیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

استرس را حالت و احساسی منفی می‌دانید که تمام اعضای بدن و زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ حق دارید. استرس می‌تواند روی موفقیت‌تان اثرات منفی بسیار زیادی بگذارد. استرس از یک ذهن سالم و مثبت، ذهنی منفی و ناتوان می‌سازد که قدرت تصمیم‌گیری و پویایی خود را فدای حالات منفی و اضطراب‌ها می‌کند. اما این تمام ماجرا نیست.
شاید تعجب کنید اگر بدانید که استرس فوایدی هم در آستین دارد. اما فواید استرس در موفقیت چیست؟ این احساس دلهره که گاهی تمام وجودمان را تسخیر می‌کند در مواردی مفید خواهد بود؟ روانشناسان معتقدند که نوعی از استرس وجود دارد که در زبان انگلیسی به آن یوترس(eustress) گفته می‌شود.
این استرس با عنوان استرس خوب و مثبت شناخته می‌شود. در ادامه درباره آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

استرس خوب چیست؟

استرس خوب همان احساس و حالت مفیدی است که باعث رشد و موفقیت می‌شود. مثلا زمانی که دچار هیجان هستیم، نوعی استرس خوشایند در وجودمان احساس می‌شود. به این استرس، استرس خوب می‌گویند. در این حالت، نبض‌مان تند می‌زند، هورمون‌هایی در بدن‌مان ترشح می‌شوند و تغییراتی در بدن و روحیه‌مان شکل می‌گیرد اما خبری از احساس تهدید و ترس نیست.
در واقع این استرس مثبت و مفید خواهد بود و اینجاست که باید به دنبال فواید استرس در موفقیت بگردیم. استرس خوب و مثبت می‌تواند باعث انگیزش شود و افراد را تشویق و ترغیب به انجام کارهای هیجان‌انگیز و موردعلاقه‌شان کند. اما فواید استرس در موفقیت چیست؟

فواید استرس در موفقیت و بهبود عملکرد شناختی

حد متناسب و متعادلی از استرس می‌تواند به عملکرد مغزی کمک کند. این حد از استرس باعث بهبود و افزایش ارتباط میان نورون‌ها می‌شود، حافظه را افزایش می‌دهد و به بهره‌وری بیشتر مغز کمک می‌کند. در نتیجه، حد متعادلی از استرس می‌تواند روی عملکردتان در بخش‌های مختلف زندگی اثرات مثبت بگذارد.
از فواید استرس در موفقیت باید به این موضوع اشاره کرد که شما در این حالت، تمرکز بیشتری دارید و مغزتان بهتر کار می‌کند. ضمن اینکه انگیزه و هیجان بیشتری هم برای پیش‌برد هدف و وظیفه‌تان احساس می‌کنید. تلفیق هیجان، انگیزش و عملکرد بهتر مغزی منجر به موفقیت‌تان خواهد شد.

انگیزه و نیروی محرکه‌ای برای رشد و موفقیت

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، استرس مفید و خوب می‌تواند احساسی از شادی و میل به پیشرفت را در وجودتان شعله‌ور کند. زمانی را در نظر بگیرید که قرار است یک پروژه کاری جالب و دلخواه‌تان را شروع کنید. قطعا درصدی از استرس در این زمان در وجودتان شکل می‌گیرد. این استرس متعادل و شیرین باعث می‌شود که با تمرکز و دقت بیشتری کارتان را پیش ببرید.
سپس تبدل به انگیزه‌ای می‌شود که شما را در مسیر رسیدن به هدف‌تان در میان خطوط جاده قرار می‌دهد و نمی‌گذارد که احساساتی مانند بی‌خیالی و بی‌تفاوتی در میانه راه مانع از رسیدن به مقصدتان شوند. پس استرس خوب برای زندگی لازم است. از فواید استرس در موفقیت باید به انگیزه و شوقی اشاره کرد که به رگ‌های‌تان تزریق می‌کند.

 از فواید استرس در موفقیت باید به این موضوع اشاره کرد

استرس مثبت و هوشیاری برای حفظ سلامت و امنیت

حد معقول و مناسب استرس باعث می‌شود که همیشه هوشیار باشید و از خطر کردن بیش از اندازه بپرهیزید. کسی که کاملا بدون دلهره و استرس است در بعضی از موارد نمی‌تواند تشخیص بدهد که بعضی از کارها خطرناک هستند و مراقبت کافی از خود به عمل نمی‌آورد.
اما درصد متوسط و معقولی از استرس به هوشیار ماندن افراد کمک می‌کند و باعث می‌شود تا آنها از خود مراقبت و محافظت به عمل بیاورند. پس استرس به شکل‌های گوناگونی می‌تواند اثرات مثبت خود را در زندگی نشان بدهد.

استرس مثبت و ایجاد اهداف سازنده

فرض کنید که هیچ‌گونه استرسی در زندگی‌تان وجود ندارد. یعنی به طور کلی، همه آدم‌ها را طوری تصور کنید که کاملا سیستم مغزی‌شان بدون استرس طراحی شده است. در این صورت، هیچ‌کس دغدغه‌های کنونی خود را در زندگی تجربه نخواهد کرد.
شاید در ظاهر به نظر جذاب و خوشایند برسد اما زمانی که بحث، بحث هدف‌گذاری و انگیزش می‌شود، بخش بزرگی از زندگی بدون استرس لنگ خواهد زد. کسی که هیچ استرسی برای انجام کارهایش ندارد اصلا میلی به پیش رفتن به سمت جلو احساس نمی‌کند. مثلا بحث رقابت‌های سازنده کنار می‌روند و دیگر فرد نمی‌تواند آن نیروی محرکه و استرسی مثبتی را که به حرکت تشویقش می‌کرد در خود به وجود بیاورد.
هدف‌گذاری در فردی که نگران آینده نیست و شوری برای رسیدن به نقطه‌ای خاص ندارد از بین می‌رود و ریشه کلمه‌ای به نام «آرزو» در ذهنش می‌خشکد. پس همان‌طور که می‌بینید فواید استرس در موفقیت را نمی‌توان نادیده گرفت. البته این استرس، همان استرس خوب و معقولی است که عنوان شد.

استرس مثبت و افزایش تمرکز

یکی از فواید استرس در موفقیت را باید افزایش تمرکز دانست. استرس باعث افزایش سطح کورتیزول و آدرنالین در بدن می‌شود. این هورمون‌ها همان حس تلاش برای فرار از خطر و حفاظت از خود را در بدن ایجاد می‌کنند. در واقع، هورمون‌های نام‌برده باعث می‌شوند تا سطح هوشیاری و تمرکز افراد بیشتر شود و دقیق‌تر و بهتر از خود محافظت کنند یا کاری را انجام بدهند.
همان‌طور که می‌دانید بخش مهمی از اهداف زندگی با تمرکز و دقت به دست می‌آیند. پس استرس مفید می‌تواند به موفقیت کمک شایانی کند. زمانی که اندکی استرس خوب را تجربه می‌کنید، تمرکزتان افزایش می‌یابد و با دقت بیشتری در مسیر تلاش و رسیدن به هدف قرار می‌گیرید.

یکی از فواید استرس در موفقیت را باید افزایش تمرکز دانست.

افزایش اعتماد به نفس و استرس خوب

شاید شما هم قبول دارید که خوبی‌ها در کنار بدی‌ها معنا پیدا می‌کنند. این موضوع برای تمام صفات و واژه‌های متضاد کاربرد دارد. یعنی سفیدی در مقایسه با سیاهی بامعنا می‌شود و ترس و شجاعت و… . حال کسی که استرس را تحمل می‌کند و آن را تحت مدیریت خود درمی‌آورد هم بعد از پشت سر گذاشتن یک حس و حال سخت به این نتیجه می‌رسد که آرامش چه معنای شیرینی دارد و روی خود به عنوان منبع قدرتمندی حساب می‌کند که توانایی مدیریت کردن اوضاع زندگی‌اش را در دست دارد.
بعد از گذر از هر موقعیت استرس‌آوری، با مدیریت صحیح و درست آن به خودتان افتخار خواهید کرد و به این نتیجه می‌رسید که توانمند هستید. پس فواید استرس در موفقیت و رشد فردی بسیار بیشتر از آن است که فکر می‌کنید.

در آخر

البته نباید هرگز دچار این سؤتفاهم شوید که در استرس بودن مداوم و ماندن در این حالت، خوشایند و پسندیده است. حتی استرس خوبی که منجر به انگیزش افراد می‌شود یا هوشیاری‌ و دقت‌شان را بالا می‌برد هم باید تحت کنترل قرار داشته باشد. زیرا در غیر این صورت، مدیریت آن از دست‌تان خارج می‌شود و استرسی که می‌تواند به راحتی مفید و جذاب باشد به استرس بدی بدل خواهد شد که تمام زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
جالب است بدانید که اگر استرس در حدی معقول و متناسب باشد، برای سلامتی و بدن‌تان مفید خواهد بود زیرا هوشیاری، مراقبت‌تان را نسبت به بدن بالا می‌برد. اما اگر مدام در استرس قرار داشته باشید و نگرانی تمام وجودتان را در بربگیرد. بدیهی است که زندگی آرامی نخواهید داشت و کسی که از نظر روحی ضعیف می‌شود، سیستم ایمنی بدنی ضعیفی هم خواهد داشت.
حواس‌تان را حسابی جمع کنید و همیشه مدیریت استرس را در زندگی در دستان‌تان بگیرید. فواید استرس در موفقیت بسیار زیاد و محسوس است. پس آن را در چارچوبی دقیق به کنترل خود دربیاورید.

اگر میزان استرس در شما بیش از حد است، به استرس منفی مبتلا هستید. به همین دلیل خودساخته شرکت در دوره «خداحافظ استرس» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

انرژی درمانی چیست

 

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست