درمان تنبلیمقالهوبلاگ

10 روش درمان بی حوصلگی برای دستیابی به موفقیت

اشتراک گذاری این مطالب در:

درمان بی حوصلگی یکی از خواسته‌های بسیاری از افرادی که قصد دارند به رویاهای خود جامه‌ی عمل بپوشانند. اما سال‌هاست که گرفتار تنبلی و رخوت شده‌اند. با درمان بی حوصلگی می‌توان از شر تنبلی رها شد و چند قدم به سمت موفقیت گام برداشت. برای درمان بی حوصلگی راهکارهای زیادی وجود دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین راهکارهای درمان بی حوصلگی می‌پردازیم:

1- برای درمان بی حوصلگی علت را بیابید

قبل از هر چیز باید دلیل اصلی مسئله ی بی حوصلگی را بیابید. هر بار که تنبل می‌شوید فکر کنید دلیل تنبلی و بی‌حوصلگی شما چیست. بی حوصلگی عموماً یک نشانه و علامت است و خود مشکل نیست. علت نبود انگیزه در شما چیست؟ آیا خسته شده‌اید، آیا ترسیده‌اید؟ آیا از موضوعی صدمه دیده‌اید؟ فقط به کاری که باید انجام دهید، علاقه ندارید. گاهی درمان بی حوصلگی چندان سخت نیست. به شرط اینکه دلیل اصلی آن را پیدا کنید.
بی حوصلگی و تنبلی می‌تواند شما را عقب نگه دارد. پس تمام تلاش خود را برای پیدا کردن دلیل آن به کار ببندید. بعد از پیدا کردن دلیل می‌توانید به طور مؤثر به مقابله با آن بپردازید.

2- روی مشکل واقعی متمرکز شوید

اکنون که دلیل اصلی تنبلی را پیدا کردید برای درمان بی حوصلگی بر روی آن متمرکز شوید. اگر به دنبال رفع فوری آن نباشید، ممکن است به یک مشکل دائمی تبدیل شود. برای مثال شما به دلیل یک تجربه‌ی تلخ در گذشته از انجام مجدد یک کار خودداری می‌کنید و رغبتی برای انجام آن ندارید. اگر از همین ابتدا ترس خود را کنار نگذارید، این ترس تا ابد با شما باقی می‌ماند و دیگر قادر به کنار زدن آن نیستید.
اگر خسته هستید، مدتی را به استراحت اختصاص دهید تا انرژی شما افزایش یابد. حتی اگر با کمبود وقت مواجه هستید، بهتر است از استراحت کردن صرف نظر نکنید. زیرا در برابر استراحت انگیزه‌ی کار کردن را به دست می‌آورید که باعث می‌شود با انرژی بیشتر به سمت هدف حرکت کنیید.
اگر در یک مشکل غرق شده‌اید، یک قدم به عقب برگردید. مشکل را ساده‌سازی و به بخش‌های کوچک تقسیم کنید. سپس لیستی از از اولویت های خود را تهیه کنید تا بتوانید با همه‌ی آن‌ها مقابله کنید. اگر به تازگی صدمه دیده‌اید، تنها به زمان نیاز دارد. در مورد صدمات عاطفی تنها زمان است که باعث بهبود زخم‌های روح می‌شود. پس فشار کمتری به خود وارد کنید تا راحت‌تر بتوانید صدمات عاطفی را پشت سر بگذارید.
اگر علاقه‌ای به موضوع کار کردن خود ندارید، می‌توانید روال همیشگی را تغییر دهید. ابتدا محیط را عوض کنید. سپس با کمک عوامل فرعی مثل موسیقی، تئاتر، فیلم‌های طنز، گردش در طبیعت و … سعی کنید علاقه‌ی خود را به‌دست آورید.

یکی دیگر از راه های درمان بی حوصلگی مراقبت کردن صبحت‌های روزمره است

3- کارها را سازماندهی کنید

کارهای درهم و برهم یکی از دلایل مهم تنبلی است. برای درمان بی حوصلگی لازم است که امور روزانه‌ی خود را سازماندهی کنید. هر کاری که برای سازماندهی امور لازم است انجام دهید. گاهی با یک میز کار یا ماشین حساب هم می‌توان کارهای خود را به راحتی سازماندهی کرد.
چیزهای زیادی در ناخودآگاه ما اتفاق می‌افتد که از آن بی‌خبریم. گاهی حتی رنگ اتاق یا نبود نور کافی باعث برهم خوردن تعادل ما در زمان کار می‌شود. حتی این عوامل پیش‌پا افتاده هم می‌توانند دلیل بی‌حوصلکی و تنبلی باشند. پس با کنار زدن آن‌ها می‌توانید بی‌حوصلگی خود را درمان کنید.

4- حرف‌های مثبت بزنید

یکی دیگر از راه های درمان بی حوصلگی مراقبت کردن از صبحت‌های روزمره است. گاهی ما با افکار و حرف‌های که در تعامل با دیگران می‌زنیم، باعث ایجاد بی‌حوصلگی می‌شویم. گفتگوهای درونی منفی نیز یکی دیگر از دلایل تنبلی است. برای مثال وقتی در خلوت مدام با خود می‌گویید: «وای خدا من چقد تنبل هستم» در واقع در حال تلقین حالت بی‌حوصلگی و تنبلی در خود هستید. پس باید از گفتن این جملات و افکار خودداری کنید.
هر بار که در حال گفتن و یا فکر کردن به این جمله هستید، فوری ذهن و زبان خود را به سمت افکار مثبت تغییر دهید. برای مثال با خود بگویید : «صبح زود نتوانستم کارم را انجام دهم اما اکنون وقت آن رسیده است که کار را تمام کنم». اگر این نوع جملات را تکرار کنید، بعد از مدتی ذهن شما پر از افکار مثبت می‌شود و شاهد تغییرات جدی در رفتارتان خواهید بود.

5- ذهن‌آگاهی را تمرین کنید

ذهن‌آگاهی یعنی وقتی در حال انجام یک کار هستید، سعی کنید از آن لذت ببرید. بسیاری از ما غذا را برای پر کردن شکم خود میل می‌کنیم. برای همین گاهی پرخوری می‌کنیم. وقتی به سفر می‌رویم به فکر عکاسی هستیم تا هر چه سریع‌تر عکس‌ها را با دیگران به اشتراک بگذاریم. وقتی در حال عبور از پارک هستیم فقط به این فکر می‌کنیم سریع‌تر به خانه برسیم. در حالی‌که می‌توان از گل‌های خوشبوی پارک لذت برد.
ذهن‌آگاهی یعنی وقتی در حال غذاخوردن هستیم از آن لذت ببریم. به جای فکر کردن به کارهای بعد از غذا، به لذیذ بودن غذا فکر کنیم. وقتی در سفر هستیم به فکر لذت بردن از سفر و جاذبه‌های گردشگری باشیم. وقتی در حال عبور از پارک هستیم، از دیدن درختان و گل‌های زیبا لذت ببریم. وقتی به این کار عادت کنیم، در همه‌ی امور آن را به کار می‌بندیم. پس از انجام تمامی کارهای زندگی لذت می‌بریم و هر کاری که به ما محول شود، برای‌مان لذت‌بخش می‌شود.

6- به فواید کارها فکر کنید

یکی دیگر از راه‌های درمان بی حوصلگی فکر کردن به نتیجه است. ما قصد داریم شما را بر روی زمان حال متمرکز کنیم. چه اتفاقی می‌افتد اگر همین حالا از نتایج کارتان بهره‌مند شوید؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر به جای هدر دادن صبح در رختخواب، از خواب بلند شوید و به یوگا بروید؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر به مدت 6 ماه هر روز صبح زود از خواب برخیزید یک صبحانه عالی بخورید و ورزش کنید؟
قطعا نتایج آن برای جسم و روان شما فوق‌العاده خواهد بود. ایده‌های مثبت در ذهن‌تان قطار می‌شود. وقتی بتوانید نتایج و فواید یک کار هر چند سخت را به طور مداوم با خود تکرار کنید، انجام آن کار راحت‌تر می‌شود و تنبلی رخت بر می‌بندد. تنبلی تا زمانی قادر است بر روی فکر و ذهن شما پادشاهی کند که به نتیجه و فواید کار فکر نکنید.

7- از رختخواب بپرید

شاید جالب باشد که بگوییم ذهن شما از بدن پیروی می‌کند. زمانی که به یکباره صبح زود چشمان خود را باز می‌کنید، ذهن شروع به کار می‌کند. اگر در رختخواب بمانید ذهن به سفرهای دور و دراز می‌رود. اما همین‌که از رختخواب به یکباره می‌پرید، ذهن به دنبال به حرکت در می‌آید. پس با حرکت بدن متوجه می‌شود که باید آماده یک کار شود.
برای اینکه بتوانید صبح زود از خواب بیدار شوید، ساعت یا گوشی خود را در مکانی دور از رختخواب خود قرار دهید. به محض این‌که آلارم آن روشن شد برای اینکه آن را خاموش کنید، مجبور می‌شوید از جای خود بلند شوید. همین برخاستن شما و گردش خون در بدن، مغز را بیدار می‌کند. اما اگر گوشی یا ساعت زنگ‌دار در نزدیکی رختخواب باشد با زدن یک انگشت فوراً آن را خاموش کرده و دوباره می‌خوابید.

یکی دیگر از راه‌های درمان بی حوصلگی فکر کردن به نتیجه است.

8- اهداف قابل دست‌یابی را مشخص کنید

برای درمان بی حوصلگی لازم است تا اهداف خود را تعیین کنید. برخی از اهداف شاسته و قابل دست‌یابی هستند. پس باید کاری کنید که اشتیاق بیشتری برای دستیابی به آن‌ها داشته باشد. همیشه اهدافی را انتخاب کنید که با توجه به استعدادها و مهارت‌های شما باشد. یک لیست از کارهای بزرگ و کوچک تهیه کنید. سپس هر یک را از نظر میزان اهمیت اولویت‌بندی کنید.
با سابقه‌ای که گذشته در دستیابی به برخی از کارها داشته‌اید، آن‌ها را در اولویت قرار دهید. مطمئناً کارهایی که امید بیشتری برای موفقیت آن‌ها وجود دارد، انگیزه‌ی بیشتری در شما ایجاد می‌کند. اگر اهداف سخت و دشوار را در اولویت خود قرار دهید، به‌دلیل اینکه در همان ابتدای راه قادر به انجام نیستید و یا تجربه‌ی قبلی ندارید، ممکن است انگیزه‌ی خود را از دست بدهید.

9- همیشه ارزش اهداف را مرور کنید

همه‌ی ما ممکن است در طی زمان آرزوهای خود را فراموش کنیم. اگر برای دست‌یابی به هدف خود مصمم هستید، باید همیشه نتایج اهداف را با خود مرور کنید. اهمیت و ارزش مسئله یا هدف باعث می‌شود تا انگیزه‌ی شما برای تحمل سختی‌ها افزایش یابد. ذهن ما در طی روز به موضوعات مختلفی گرفتار می‌شود که ممکن است هدف اصلی را از یاد ببرد. پس به یک تداعی‌گر نیاز دارید. برای اینکه هدف را تداعی کنید لازم است از خود بپرسید:
1- آیا هدفی را که به دنبال آن هستم، نادیده بگیرم یا به مدت زمان بیشتری نیاز دارم؟
2- آیا به کمک دیگران نیاز دارم یا به تنهایی می‌توانم به آن دست پیدا کنم؟
3- آیا روشی که دنبال می‌کنم من را به هدف نزدیک می‌کند یا باید به دنبال روش‌های دیگری برای پیگیری هدف باشم؟

10- ورزش و فعالیت بدنی را فراموش نکنید

یکی دیگر از راه‌های درمان بی حوصلگی ورزش و فعالیت بدنی است. وقتی در حال ورزش هستید، در هر دقیقه انرژی شما 7.24 درصد افزایش می‌یابد. سوخت و ساز بدن بالا می رود و خون به سمت مغز جریان پیدا می‌کند. در نتیجه دوپامین مغز افزایش می‌یابد و باعث تغییر در رفتار و افکار شما می‌شود. اگر در هنگام صبح تنها 15 دقیقه پیاده‌روی کنید، تاثیر زیادی بر روی روحیات شما در تمام طول روز دارد.

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

4 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست