عزت نفسمقالهوبلاگ

عزت نفس چه نقشی در روابط عاشقانه بازی می کند؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

روابط عاشقانه با همه احوالات خوشی که برای شما به همراه دارد، پُر است از پیچیدگی‌هایی که مدیریت کردن‌شان نیاز به آگاهی و شناخت از خود دارد. عزت نفس یکی از آن موضوعات مهم در راستای شناخت خود است. کسی که عزت نفس بالایی دارد برای خود ارزش‌هایی درونی تعریف کرده و با ارزیابی خودش به این نتیجه می‌رسد که ارزش‌های تعریف‌شده را در سطحی قابل‌توجه دارا است. حال زمانی که با فردی دیگر هم وارد رابطه می‌شود، احساسی که نسبت به خودش دارد در ارتباط عاشقانه کاملا منعکس می‌شود.

نگاه ما به آدم‌ها و محیط پیرامون‌مان از درون خودمان سرچشمه می‌گیرد. در صورتی که نگاهی قوی، عزت‌مند و مبتنی بر صلح در وجودمان شکل گرفته باشد، روابطی آرام و موفق با دیگران خواهیم داشت و در صورتی که پر از خشم و نفرت و حقارت باشیم، رفتاری دیگر را در برخوردهای عاطفی و اجتماعی‌مان ابراز خواهیم کرد. در ادامه به مثال‌هایی از تأثیر عزت نفس در روابط عاشقانه می‌پردازیم. اگر در حال و هوای عاشقی هستید حتما با سایت موفقیت سلف مید همراه باشید تا روابط‌تان را با شناخت و دقت بیشتری مدیریت کرده و پیش ببرید:

بیشتر بخوانید: راه های افزایش اعتماد به نفس در رابطه عاشقانه

بهبود روابط عاشقانه

عزت نفس و عدم موفقیت در روابطه عاشقانه

سناریوهای متعددی برای نقش عزت‌ نفس در موفقیت روابط می‌توان تعریف کرد. برای مثال شخصی که دارای عزت نفس پایینی است با قرار گرفتن در رابطه‌ای که طرف مقابل، آن‌طور که باید و شاید به او احترام نمی‌گذارد، دچار دردسرهای فراوانی خواهد شد. چرا و چگونه؟ خب، وقتی عزت نفس فرد پایین باشد، خود را لایق ارزشمند شمارده شدن و احترام نمی‌بیند بنابراین زمانی که طرف مقابل برخورد و رفتار مناسبی با او ندارد، به او حق می‌دهد و باز هم برای نداشتن رابطه عاشقانه موفق خود را سرزنش می‌کند. کسی که عزت نفس کافی ندارد، نمی‌تواند مدیریت روابط عاطفی خود را هم به دست بگیرد و منفعلانه در روابط خاموش و نا به سامان خود محکوم به ادامه است. از سویی، داشتن رابطه‌ای که در آن خبری از درک و تعامل دوسویه نیست، فرد را آزار می‌دهد و از سویی دیگر نیاز و وابستگی باعث ماندن می‌شود.

بیشتر بخوانید: عزت نفس در رشد فردی چگونه تاثیر میگذارد؟

کمبود عزت نفس و تأثیر آن در رابطه

عزت نفس کافی یکی از مصادیق داشتن روانی سالم و توسعه فردی است. اگر رشد فردی در شخصیتی وجود داشته باشد برای خود احترام قائل خواهد بود و خود را لایق ستایش و تمجید در رابطه عاشقانه می‌بیند. اما کسی که به اندازه کافی از نظر روانشناسی روی روحیه و روان خود کار نکرده است و عزت نفس پایینی دارد، در روابط عاشقانه خود هم، به دنبال عزت و احترام از سوی طرف مقابل نیست. چنین فردی فکر می‌کند، آن‌قدرها درخور عشق ورزیدن نیست و چون خود را کافی و لایق نمی‌داند در صورت دریافت عشق و عاطفه از سوی طرف دیگر، دچاری حسی دوگانه و عجیب خواهد شد. به عبارت دیگر به رابطه خود شک می‌کند و از اینکه بی‌علت مورد محبت قرار گرفته رنج می‌کشد.

پس راه پایان دادن به چنین رنجی چه خواهد بود؟ پایان دادن به رابطه. فقدان عزت نفس می‌تواند به شکل‌های مختلفی روابط عاشقانه را تحت‌الشعاع خود قرار بدهد. کسی که عزت نفس کافی ندارد، تصویر مناسبی از خود در ذهن نمی‌سازد. او خود را مدام زیر تیغ تُندترین و بی‌رحمانه‌ترین قضاوت‌ها و نقدها قرار می‌دهد و همیشه از خود ناراضی است. کسی که تصویر ذهنی و درونی زشتی از خود ساخته و همیشه فکر می‌کند که چیزی کم دارد و از سایرین عقب است، نمی‌تواند عشق و احترام فرد مقابل در رابطه را تاب بیاورد. در نتیجه یا شروع به ابراز رفتارهایی نامناسب می‌کند و طرف دیگر را می‌رنجاند یا این عشق را ترک می‌کند و خود را خلاص می‌سازد. واکنش فرد بدون عزت نفس هر چه که باشد، برخواسته از ضعف و ناآگاهی است و اگر درمان نشود برای همیشه، طعم خوشی و لذت را در زندگی‌اش نابود می‌سازد.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش عزت نفس برای داشتن زندگی شاد

عزت نفس بالا و شکست در روابط عاشقانه

عزت نفس بالا و شکست در روابطه عاشقانه

اجازه بدهید به سراغ نمونه دیگری از اثرات عزت نفس در روابط عاشقانه برویم. فرض کنید که فردی دارای عزت نفس کافی و بالایی باشد. اما در رابطه عاطفی‌اش خبری از موفقیت و شکوفایی نیست. علت هم این است که طرف مقابل عشق و احترام کافی برای او قائل نیست. فکر می‌کنید چنین داستانی به کجا ختم خواهد شد؟ در این نمونه بر خلاف موردی که فرد عزت نفس کافی نداشت و عشقی درخور هم دریافت نمی‌کرد، رابطه ادامه نخواهد یافت. چون فردی با عزت نفس بالا، خود را شایسته دریافت عشق و احساس می‌بیند و در صورتی که بنا به هر دلیلی چنین چیزهایی را در روابط خود درک نکند، دلیلی برای استمرار و ادامه نمی‌بیند و صد در صد، عشق و عاشقی این سبکی را کنار خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم که عزت نفس داریم یا نه

عزت نفس بالا و رابطه‌ای ایده‌آل

اجازه بدهید از روی خوش و ایده‌آل قصه عشق و روابط عاشقانه هم برای‌تان بگوییم. زمانی که فردی با عزت نفس بالا در کنار شخصی دیگر قرار می‌گیرد که کاملا در کنار او است و دوستش دارد، رابطه خوبی شکل می‌گیرد که احتمال تداوم طولانی آن بسیار زیاد است. عزت نفس بالا باعث می‌شود تا برای خود حق محترم شمارده شدن، دریافت عشق کافی و … در نظر گرفته شود. پس ارضای این نیازها و احساسات، رابطه‌ای ایده‌آل و زیبا خواهد ساخت.

رشد فردی و موفقیت در زندگی روابط عاشقانه

رشد فردی و موفقیت در زندگی با افزایش عزت نفس

رشد فردی و موفقیت در زندگی با افزایش عزت نفس

همان طور که عنوان شد، داشتن عزت نفس به طرق مختلفی روابط عاشقانه و عاطفی را هم تحت تأثیرات خود قرار می‌دهد. انعکاس دیدی که نسبت به خود دارید باعث می‌شود تا حضورتان در برخورد با آدم‌هایی که دوست‌شان دارید و دوست‌تان دارد رنگ و بویی متناسب با عقاید درونی‌تان بگیرد. هر فردی برای حضور در اجتماع و برقراری روابط مختلف اعم از عاطفی و غیرعاطفی با دیگران نیاز به داشتن قدرتی درونی برای ابراز صحیح خود و دفاع از حقوقش دارد. بنابراین میزان عزت نفس می‌تواند نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در ارتباط با فردی دیگر ایفا کند.

نکته مهمی در این میان مطرح می‌شود که بسیاری از تفکرات کلیشه‌ای و رایج را به چالش می‌کشد: با دانستن تعریف دقیق عزت نفس، بسیاری از تعارف ذهنی زیر سؤال می‌روند. مثلا شاید فقدان عزت نفس در فردی باعث شود که مدام در رابطه عاطفی خود با فردی دیگر، سر مسائل مختلف کوتاه بیاید. این فرد به خاطر اینکه خود را در حدی نمی‌بیند که براساس میلش پیشنهادی بدهد یا در مقابل چیزی که دوست ندارد، ایستادگی کند، سریعا کوتاه می‌آید و همه چیز را می‌پذیرد. شاید در ظاهر چنین رفتاری را ایثار و از خودگذشتگی بدانید اما واقعیت این است که چنین سبکی از رفتار چیزی نیست جز دستاوردهای منفی عزت نفس پایین. همان طور که دیدید، اثرات عزت نفس می‌تواند به طرز پیچیده و عجیبی روابط افراد با یکدیگر را زیر سایه خود قرار بدهد.

بیشتر بخوانید: عزت نفس در رشد فردی چگونه تاثیر میگذارد؟

روابط عاشقانه

رشد فردی، پلکانی برای تقویت روابط عاشقانه

رشد هر اجتماعی در گروی رشد اعضای آن است. هر فرد با شکوفایی خود در ابعاد مختلف می‌تواند به رونق اجتماع خود هم کمک کند. پس اگر هر شخص به معنای درست و واقعی بتواند عزت نفس را برای خود تعریف کرده و به حد کافی و مناسبی از آن دست پیدا کند قطعا روابط اجتماعی و بین‌فردی بهتری هم با سایر اعضای جامعه پیدا خواهد کرد. روابطی آرام و رو به رشد میان اعضای جامعه چه از نظر عاطفی و چه در سایر بسترهای تعاملی باعث می‌شود تا آرامشی بی‌بدیل به اجتماع تزریق شود و رسیدگی به اهداف بالاتر و رشد بیش از پیش برای همه میسر گردد.

 

برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

روابط عاشقانه را بیاموزید

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست