زندگی نامه افراد موفقمقالهوبلاگ

از تولد تا ناسا: زندگی‌نامه فیروز نادری | پرفسور ایرانی مقیم آمریکا

اشتراک گذاری این مطالب در:

برای نوابغی مثل فیروز نادری زندگی در هر سرزمینی که باشد، به دستاورد و موفقیت تبدیل میشود. فرقی نمی کند وطن خودت باشد یا یک کشور بیگانه. پرفسور فیروز نادری از جمله ایرانیان موفقی است که در حال حاضر در ایالات متحده زندگی می کند. نام و آوازه پرفسور بسیاری را برآن میدارد تا سرگذشت ایشان را بخوانند. در ادامه به بیوگرافی ایشون می پردازیم.

«شیراز» یکی از خوش‌شانس‌ترین شهرهای ایران است که اولین ثانیه‌های حیات یکی از نابغه‌های سرزمین‌مان را لمس کرده است. فروردین 1325 بهار متفاوتی را برای شهر نارنج‌ها رقم زد و آن تولد  دکتر فیروز نادری  یکی از مهم‌ترین عناصر سازمان هوایی و فضانوردی آمریکا بود.

شروع زندگی فیروز نادری در شیراز

بزرگ شدن در همسایگی «حافظ» و «سعدی» و عاشق دنیای کهکشان‌ها شدن، اتفاق جالبی است که فیروز نادری آن را تجربه کرده است. پرفسور فیروز نادری دوران تحصیل ابتدایی و لحظه‌های کودکی را در شهر نارنج‌ها و تحصیلات متوسطه و روزهای نوجوانی را در پایتخت گذراند. می‌توان گفت که آغاز اولین قدم‌های مهیج زندگی برای این نابغه‌ی ایرانی از ادامه‌ی تحصیلش در مقطع دانشگاه بوده است.

اولین روزهای آمریکا در دانشگاه ایالتی آیووا

رشته‌ی «مهندسی برق»، انتخاب دکتر فیروز نادری برای ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه بود. وی روزهای مقطع کارشناسی را در «دانشگاه ایالتی آیووا» گذراند و «دانشگاه کالیفرنیای جنوبی» شاهد تلاش فیروز نادری در دوران کارشناسی ارشد و دکترا بود. دکتر فیروز نادری بعد از گرفتن مدرک دکترا عازم سفر به ایران شد. در روزهای بازگشت به وطن، دوره‌ی «سربازی» خود را به اتمام رساند و همچنین در «مرکز سنجش از دور» ایران نیز مشغول به کار شد.

بازگشت به آمریکا برای حضور در دنیای کهکشان‌ها

دکتر فیروز نادری وقتی به آمریکا بازگشت، به‌عنوان «مهندس سیستم» در ناسا استخدام شد و مدتی بعد در آزمایشگاه «پیش‌رانت جت» یا همان «JPL» فعالیت خود را شروع کرد. این مرکز تحقیقاتی در کالیفرنیا، در زمینه‌ی ایده پردازی و ساخت پرتابه‌هایی فعالیت می‌کند که قادر خواهند بود بدون حضور انسان در آن‌ها، فاصله‌های بسیار طولانی، همچون خروج از منظومه‌ی شمسی را هم طی کنند. حضور در این سازمان، فرصتی طلایی به حساب می‌آمد تا قابلیت‌های دکتر فیروز نادری، این نابغه‌ی ایرانی، در یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های فضایی دنیا رشد کند و نام او در دنیای مهیج ستاره‌ها و کهکشان‌ها جهانی شود.

عمر سی و شش ساله در دنیای کشف و پژوهش ناسا

فرصت‌ها و تجربه‌های مختلفی در مرکز تحقیقاتی ناسا، چندین سال از عمر فیروز نادری را به خود اختصاص دادند و از هوش و دانش این نابغه‌ی متولد شیراز بهره بردند. مدیریت پروژه‌های قابل توجهی در ناسا قدرت این داشمند برجسته را به نمایش گذاشتند. پروژه‌ی برنامه‌ی سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای، آزمایش و پژوهش‌های مطالعاتی رادارهای سنجش از راه دور، پژوهش‌های رصدخانه‌های اختر فیزیک، مدیریت سیستم‌های سیاره‌‌ای و از همه مهم‌تر پژوهش‌ها و اکتشافات سیاره‌ی «مریخ»، از جمله فعالیت‌های دکتر فیروز نادری در سازمان فضایی آمریکا بوده است.

اکتشافات طلایی سیاره‌ی سرخ

از چشمگیرترین و پرسر و صداترین فعالیت‌های موفقیت‌آمیز دکتر فیروز نادری ، مدیریت برنامه‌ی پژوه‌ی اکتشافات سیاره‌ی مریخ در سازمان فضایی ناسا بود. نادری زمانی به این پروژه ملحق شد که تجربه‌ی شکست پژوهش‌های قبلی، روی نام ناسا سنگینی می‌کرد. دکتر فیروز نادری با تکیه بر هوش و دانش خود، برنامه‌ای منظم برای عملی کردن این پروژه‌ی مهم طراحی کرد و با مدیریت بر اجرای درست آن، سازمان فضایی آمریکا موفق شد، فضاپیمایی را به مریخ پرتاب کند و اکتشافات خود را در این سیاره از سر بگیرد.

مدیریت بی‌نقص پروژه‌ی اکتشافات مریخ، برای دکتر فیروز نادری، «مدال خدمات برجسته‌ی ناسا» را به ارمغان آورد. این مدال، ارزنده‌ترین نشان افتخارات ناسا محسوب می‌شود.

زندگینامه فیروز نادری

از معاونت آزمایشگاه JPL تا اکتشافات منظومه‌ی شمسی

پس از موفقیت در پروژه‌ی اکتشافات مریخ، دکتر فیروز نادری به‌عنوان معاون آزمایشگاه JPL فعالیت خود را در سازمان فضایی آمریکا ادامه داد و عهده‌دار طراحی و برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های رو به رشد ناسا درسیاره‌ی سرخ شد. او در مدتی که در این سمت فعالیت می‌کرد، با تأسیس مرکز نوآوری در آزمایشگاه و راه‌اندازی پروژه‌های کارآمد، قدرت اکتشافات و پژوهش‌های ناسا را افزون کرد و موجب رشد و هدفمندی نیروهای بالقوه‌ی بسیاری شد.

دکتر فیروز نادری در این مدت، مدیریت پروژه‌های «منظومه‌ی شمسی» را هم برعهده گرفت و از دانش و تجربه‌ی خود در پروژه‌ی موفقیت‌آمیز اکتشافات مریخ، برای رسیدن به ناشناخته‌های دیگر منظومه‌ی شمسی بهره برد. مدیریت فضاپیماهای سیاره‌های زحل، مشتری و چندین سیارک و همچنین برنامه‌ریزی بلند مدت برای مسیر روشن موفقیت آزمایشگاه پژوهشی JPL از سایر فعالیت‌های ثمربخش وی بوده است.

پایان و آغازی دیگر برای اسطوره‌ی ایرانی ناسا

سی و شش سال تلاش در یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های فضایی دنیا و لمس بُعد دیگری از دنیای پر رمز و راز و مهیج جهان هستی، تجربه‌های ارزشمندی را برای نابغه‌ی متولد شهر نارنج‌ها به‌وجود آورد. این تجربه‌های پر موفقیت، یادگارهای چشمگیری برای دکتر فیروز نادری داشته‌اند. بالاترین نشان ناسا یا همان «مدال خدمات برجسته»، جایزه‌ی «لیبرال» و نشان افتخار «الیس‌»، از نمونه‌های ارزشمندی است که به پاس تلاش و موفقیت‌های فراوانش به او داده شده است. اما از مهم‌ترین و ماندگارترین نمادهایی که برای تقدیر از دکتر فیروز نادری به او اختصاص داده شده، تغییر نام‌ سیارک «1989 EL1» به «5515 Naderi» است. قرار دادن نام دکتر فیروز نادری بر روی این سیارک شناخته شده، آن هم در آستانه‌ی بازنشستگی، کاری سمبلیک و زیبا بود که باعث شد رد پای هوش و تلاش ایرانی در جهان ماندگار شود.

دکتر فیروز نادری بعد از بازنشستگی از ناسا، به‌عنوان مشاور در این سازمان فضایی فعالیت خود را برای کشف هرچه بیش‌تر جهان ستارگان ادامه می‌دهد. انگیزه‌ی وی برای روشن‌سازی مسیر موفقیت برای دیگران ستودنی است و هرگز علاقه‌ای به سکون و راکت ماندن تجربه‌هایش ندارد. دنیای بازنشستگی برای نادری تعریف متفاوتی از آسودگی شغلی دارد. تعریفی که با دنبال کردن مسیر موفقیت، با سرعتی منطقی، هر روز پر معنی‌تر و درخشان‌تر می‌شود.

اگر فکر می‌کنید در کسب و کارتون به اندازه کافی موفق نیستید، خودساخته شرکت در دوره «موفقیت به روش استیو جابز» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید:

موفقیت در کار

برچسب‌ها: , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

  • سلام مطالب درمورد جناب آقای نادری عالی بود.اما این مال گذشته بود که بچه ها دوران نوجوانی و جوانی خوبی داشتن و مشکلات حرفهای سیاستمدارهای دنیا تحریمشان نمیکرد.بچه های امروز که یکیش فرزند خودم هست در سختترین شرایط و بی پولی دارن زندگی میگذرونند و من هم بعنوان یک پدر که تحصیلکرده رشته برق هستم از پس زندگیم بر نمیام چه برسه به پسرم که 14 سالشه و علاقه شدیدی به علوم فضایی و کهکشان داره اما بدلیل وضعیت مالی نامناسب مجبوره از عشقو علاقش به کیهان دست بکشه و نهایتا بشه یک برده و کارگر در این سیستم لعنتی آقایون….
    بله مطالب و زندگی آقای دکتر جالب بود اما چه کمکی میتونه برای رسیدن یک نوجوانی که آینده و آرزوی فضا و کهکشان و…داره بکنه.؟؟؟؟؟
    مسلمآ هییییییچ.حتی این مطلب به گوشش نخواهد رسید تا چه برسه بخونه ویا پیگیر بشه…
    امتحان میکنیم میبینیم که هیچ پیگیری از سمت یک پیر عاشق کهکشان برای یک جوان عاشق کهکشان میشه یا نه…
    من شماره تماس میزارم تا ببینیم این پیر عاشق کهکشان پیگیر آرزو و علاقه فرزندم میشه و کمکی میکنه با اینهمه تجارب و موقعیتی که داره… یا میشه تا ظهور منجی…
    09351372124

    پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست