مقالهوبلاگ

رشد و توسعه فردی برای همه مقدور است حتی شما دوست عزیز!

اشتراک گذاری این مطالب در:

 

رشد و توسعه فردی چیزی است که همه شما مدام به آن نیاز دارید. هیچ استثنائی در کار نیست. البته همه افراد هم فکر می‌کنند در این مسیر در حال قدم برداشتن هستند در حالی که گاهی‌اوقات و در برخی از موارد فرسنگ‌ها از جاده‌ای که باید در آن قرار بگیرند، دور هستند. واقعیت این است که برای موفقیت و ارتقای سطح زندگی شخصی و اجتماعی خود نیاز به برنامه‌ریزی دارید. کافی است، این تلنگر را به خود بزنید که هیچ شخصی در زندگی عامدانه به سمت تنبلی، حماقت، اضافه وزن، ورشکستگی و… نمی‌رود. بلکه همه اینها نتیجه مستقیم برنامه‌ریزی نکردن برای حرکت در مسیر توسعه فردی است. شما برای کامیابی و توسعه فردی خود فقط و فقط به یک چیز نیاز دارید: برنامه‌ریزی دقیق. برنامه‌ریزی برای رشد، یک ساختار فکری منسجم در اختیارتان می‌گذارد. شاید به نظرتان برسد که برای رشد و ارتقای فردی نیازی به برنامه‌ریزی دقیق و رسمی نیست اما سخت در اشتباه هستید. زیرا برنامه‌ریزی باعث می‌شود که جزئیات امور را فراموش نکنید و به شکلی منسجم در راستای رشد حرکت کنید.

برای شروع برنامه‌ریزی برای رشد فردی چه باید کرد؟

رشد فردی و توسعه فردی

برای رسیدن به هر دستاوردی در زندگی باید تلاش و پشتکار به خرج بدهید. هیچ نتیجه درخشانی بدون تلاش آگاهانه میسر نخواهد شد. تلاشی آگاهانه است که همراه با برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده باشد. در ادامه به مراحل مهمی که می‌تواند در برنامه‌ریزی برای رشد فردی به شما کمک کند، اشاره شده است:

  • اهدافتان را تعریف کنید؛
  • اولویت‌بندی داشته باشید؛
  • ضرب‌الاجل تعیین کنید؛
  • به نقاط قوت خود واقف باشید؛
  • فرصت‌ها و تهدیدها را مشخص کنید؛
  • به دنبال یادگیری مهارت‌های جدید باشید؛
  • اقدام کنید؛
  • به دنبال حامی باشید؛
  • اقدامات و تلاش‌های‌تان را ارزیابی کنید.

برای موفقیت باید اهداف مشخصی را در سر بپرورانید. به این فکر کنید که دوست دارید کدام بخش از زندگی‌تان، تغییر کند. آیا می‌خواهید در مسیر شغلی‌تان، تحولاتی برای رشد و توسعه فردی خود فراهم کنید یا به دنبال پیشرفت کردن در یکی از ابعاد شخصیتی هستید؟ می‌خواهید با ترس‌های‌تان رو به رو شوید و مهارتی تازه یاد بگیرید؟ فرقی نمی‌کند که دوست دارید در چه مسیری خود را رشد بدهید. در هر حال باید اهداف دقیقتان را برای خود کاملا واضح و صادقانه شرح بدهید.

در مرحله بعدی باید اولویت‌هایتان را مشخص کنید. مثلا برای رسیدن به هدفی که مشخص کرده‌اید باید از چه کاری شروع کنید و چگونه پای در جاده پیشرفت بگذارید. شاید لازم است که مقدماتی را برای تغییر فراهم کنید. مثلا، اگر قرار است در کار خود به رشد و توسعه فردی بیشتری دست پیدا کنید، قطعا با دستان خالی راه به جایی نخواهید برد. پس هدف شما مشخص شده است: ارتقای پُست شغلی. اما باید شروع به اولویت‌بندی تلاش‌ها برای رسیدن به این هدف کنید. اولویت نخست این است که علاقه به تغییر را در وجودتان بیدار کنید. سپس به دنبال مهارت‌هایی باشید که شایستگی ارتقا را در اختیارتان قرار می‌دهد. باید برای خود محدوده زمانی یا ضرب‌الاجلی برای تغییر و تحول تعیین کنید. در غیر این صورت ممکن است در دام تنبلی یا عوامل مزاحمی که حواستان را پرت می‌کنند، گرفتار شوید.

در گام بعدی باید توانایی‌های خود را بسنجید و ببینید که با پشتوانه کدام ویژگی‌های مثبتی که دارید، سریع‌تر در مسیر پیشرفت قدم برخواهید داشت. تهدیدها و فرصت‌های موجود در مسیر را هم شناسایی کنید تا راحت‌تر و موثرتر بتوانید با چالش‌های پیش روی خود رو به رو بشوید. در مسیر دلاورانه پیش بروید و از حمایت و کمک افراد خیرخواه و دانا بهره ببرید. منفعل نباشید. یادتان باشد، تا زمانی که شروع به کار نکرده‌اید، امکان شکوفایی و موفقیت وجود نخواهد داشت. بعد از پیشبرد اهداف، سعی کنید نگاهی به عملکرد و مسیر طی‌شده داشته باشید و خود را ارزیابی کنید.

تغییر کنید و خود را به چالش بکشید

رشد فردی و توسعه فردی

در قسمت قبلی از برنامه‌ریزی برای توسعه فردی صحبت شد. در طی کردن گام‌هایی که در برنامه ذکر شد نیاز به رعایت نکات دیگری هم وجود دارد. مثلا لازم است که از تغییر کردن نترسید. خود را شدیدا به چالش بکشید و مطمئن باشید بعد از پشت سر گذاشتن هر چالش و تجربه جدیدی، حتی اگر شکست بخورید باز هم به اندخته‌های‌تان به طرز چشم‌گیری اضافه می‌شود. شما در مسیر تغییر و تجربه‌های جدید، یاد می‌گیرید. یادگیری کمترین دستاوردی است که می‌توان از چالش‌ها به یادگار گرفت. بعد از طوفان تغییرات شما دیگر آن فرد سابق نخواهید بود و این یعنی رشد. دقت کرده‌اید که رشد و دوران بلوغ همیشه با درد همراه است؟ دردها شما را می‌سازند و رشد می‌دهند و این یکی از زیباترین چیزهایی است که بشر تجربه می‌کند.

هرگز تسلیم نشوید

رشد فردی و توسعه فردی

هرگز تسلیم نشوید. بعضی از افراد، درک نادرستی از این گزاره دارند و فکر می‌کنند که تسلیم نشدن به معنای این است که بعضی‌اوقات تا حد فدا شدن از خود مقاومت نشان بدهید. این طرز تفکر به هیچ‌وجه درست و منطقی نیست. منظور از تسلیم نشدن در راه رسیدن به اهداف و توسعه فردی، این است که وقتی در مسیر تغییر قرار گرفتید، دل‌سرد و ناامید نشوید. شما باید بدانید که امکان کم کردن مسیر و جاده درست حتی برای خبره‌ترین جهانگردان و مسافران هم وجود دارد. پس اگر در مسیر تحولات و توسعه فردی خود احساس کردید که دچار اشتباه هستید، تسلیم نشوید، سعی نکنید باز گردید. به عقب نگاه نکنید. نگاه‌تان را رو به جلو تنظیم کنید و تلاش کنید که مسیری تازه برای خود پیدا کنید. مسیری که عقب‌گردی در آن در کار نیست.

شکرگزار و واقف به ارزش‌های خود باشید

برای توسعه و رشد خود باید به شخص شخیصی که هستید احترام بگذارید. بله شما فرد محترمی هستید. چرا که نه؟ اگر قدر خود و ارزش‌هایتان را ندانید، مدام دچار یأس و افسوس می‌شوید. در این صورت دیگر نایی برای تغییر برایتان باقی نخواهد آمد. سعی کنید خود را با تمام ویژگی‌های فعلی‌تان دوست بدارید و به خاطر وجودی که اکنون دارید، شکرگزار باشید. دوست داشتن خود به معنای عدم نیاز به تغییر نیست بلکه نشان‌دهنده این است که خودتان را مهم می‌پندارید و حاضر هستید برای توسعه و رشد شخصی در ابعاد مختلف اقداماتی مفید صورت بدهید. در این مسیر از یاری و حمایت دیگران هم بهره ببرید. این یاری و حمایت می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم صورت بگیرد. برای مثال، اگر به روانشناسان، مشاوران یا افراد با تجربه‌ای که می‌شناسید برای دریافت کمک و راهنمایی مراجعه کنید یعنی از حمایت مستقیم دیگران بهره گرفته‌اید اما روش غیرمستقیم دیگری هم وجود دارد و آن نگاه کردن به زندگی افراد موفقی است که دوست دارید مشابه آنها به رشد و توسعه فردی دست پیدا کنید. الگو گرفتن از زندگی افراد مطلوبتان به شما راه و چاه مسیر را به خوبی نشان می‌دهد. در این صورت است که می‌توانید با گام‌هایی محکم برای خود تجربه‌های موفقی از تغییر و تحول بسازید.

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست