مقالهموفقیت در کسب و کاروبلاگ

10 روش موثر برای یادگیری مهارت های جدید

اشتراک گذاری این مطالب در:

یادگیری مهارت های جدید یکی از رمزهای موفقیت است. هم‌چنین با یادگیری مهارت های جدید می‌توانید خود را برای مقابله با موانع و مشکلات خود را آماده کنید. در اغلب موارد مشکلات و موانع قابل پیش‌بینی نیستند. در واقع شما نمی‌توانید پیش‌بینی کنید یک هفته‌ی بعد یا یک ماه بعد چه مشکلات و سختی‌هایی در مقابل شما قرار می‌گیرد. اما با با یادگیری مهارت های جدید می‌توانید خود را برای هر نوع مشکل و سختی آماده کنید.
برای یادگیری مهارت های جدید روش های زیادی وجود دارد که سعی داریم ادامه سایت موفقیت خودساخته به معرفی برخی از این روش‌ها می‌پردازیم.

1- برای یادگیری مهارت های جدید صبور باشید

یکی از اشتباهات رایج بسیاری از ما این است که می‌خواهیم یک شبه برای یادگیری مهارت های جدید آماده شویم. یادگیری یکباره نتیجه‌ی موثری را به دنبال ندارد. بلکه پله‌پله گام برداشتن، باعث می‌شود زمانی که برای یادگیری صرف می‌کنید به بار بنشیند. اگر بخواهید با عجله و در زمان کوتاه یک مهارت را یاد بگیرید، بسیاری از تکنیک‌های آن را یاد نمی‌گیرید. از سوی دیگر وقتی مشغله‌ی کاری شما زیاد باشد، برای یادگیری مهارت های جدید تمرکز ندارید.
اما وقتی صبور باشید و روزی یک ساعت برای یادگیری مهارت‌های جدید زمان صرف کنید، بعد از مدت مشخصی در آن مهارت مسلط می‌شوید. هم‌چنین شما بعد از یادگیری هر مهارت، باید مدتی هم مغز خود را در استراحت نگهدارید تا اطلاعات وارد شده را ثبت و ذخیره کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه می توانیم هر چیزی را بهتر و سریع تر یاد بگیریم؟ (بخش اول)

2- مهارت جدید را بخش‌بندی کنید

برای یادگیری مهارت های جدید باید آن‌ها را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید. سپس بخش‌های مهم‌تر و تاثیرگذار را در ابتدای برنامه خود قرار دهید. اگر بخواهید یک مهارت جدید را به‌صورت یکباره و بدون تقسیم‌بندی یاد بگیرید، به نظر سنگین و پرحجم می‌آید. به‌طوری که ذهن قادر به پذیرش آن نیست و آن را یک کار به شدت سخت می‌پندارند. فقط کافیست آن را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید تا فشاری کاری شما کمتر و ذهن نیز با شما همراه شود.

3- قانون تنبه و پاداش را برای خود اجرا کنید

همه‌ی انسان‌ها تا زمانی که در شرایط سخت و تحت فشار قرار نگیرند، کاری را از پیش نمی‌برند. برای یادگیری مهارت های جدید نیز همین قاعده برپاست. یعنی شما تا زمانی که در اصطلاح زور بالای سرتان نباشد، ممکن است برای یادگیری مهارت های جدید تلاشی نکنید. اما مشکل اصلی آنجاست که ما شخصاً برای یادگیری تصمیم می‌گیریم و در اغلب موارد کسی در این کار دخالتی ندارد. پس قاعدتاً هیچ زور و اجباری هم وجود ندارد که ما را تحت فشار قرار دهد.
تنها راهکار در این موارد، پیروی از قانون پاداش و تنبیه است که باید آن را برای خود اجرا کنیم. زمانی که برای یادگیری مهارت های جدید گام برمی‌دارید، به خود پاداش دهید. پاداش شما انجام کاریست که به آن علاقه‌ی زیادی دارید. برای مثال به خرید در بازار علاقمند هستید. بعد از اینکه چند ساعت برای یادگیری تلاش کردید، برای تشویق خود، به پیاده‌روی در پارک بروید.
برای تنبیه هم می‌توانید خود را وادار کنید تا ساعات زیادی از شب بیدار بمانید و یک کار نیمه‌تمام را به پایان برسانید. مثال دیگر این است که بابت یاد نگرفتن مهارت هزینه پرداخت کنید. مثلاً با خود شرط ببندید اگر تا پایان امروز تا این نقطه، مهارت جدید را یاد نگرفتید، فردا مقداری پول به یک فرد نیازمند کمک کنید.

بیشتر بخوانید: تقویت مهارت یادگیری با راه‌کارهایی کاربردی و دقیق

4- در گروه‌ها عضو شوید

وقتی یادگیری به صورت گروهی انجام می‌شود، تاثیر بیشتری در ترغیب شما دارد. بدون شک با وجود چندین نفر که مثل شما در حال یادگیری مهارت های جدید هستند، حس رقابت و رشک در شما شکل می‌گیرد. حتی اگر یک نفر همزمان با شما در حال یادگیری یک مهارت جدید باشد، شما نسبت به او حس رقابت پیدا می‌کنید. این احساس می‌تواند شما را برای یادگیری بیشتر ترغیب کند.
از سوی دیگر زمانی که در یک گروه قرار می‌گیرید، تعامل با دیگران باعث افزایش اطلاعات شما می‌شود. گاهی در زمان یادگیری مهارت های جدید مسائل پیچیده‌ای وجود دارد که با هم فکری حل می‌شود. با وجود یک گروه هم‌فکر می‌توانید به نتایج مثبت برسید.

یادگیری مهارت های جدید یکی از رمزهای موفقیت است.

5- از شیوه‌های جدید تکنولوژی استفاده کنید

برای تقویت یادگیری مهارت های جدید از تکنولوژی غافل نشوید. این روزها با طراحی انواع اپلیکیشن و فیلم‌های آموزشی، یادگیری مهارت‌های جدید ساده‌تر از گذشته شده است. برای مثال قصد دارید در هنر موسیقی مهارت کسب کنید. به جای این‌که در کلاس‌های حضوری شرکت کنید، می‌توانید در کلاس‌های آنلاین ثبت‌نام کنید و یا از فیلم‌های آموزشی کمک بگیرید. با این روش تا میزان زیادی در وقت و هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شود.

بیشتر بخوانید: موفقیت بعد از 30 سالگی از زبان موفق ترین آدم های دنیا

6- کتاب خواندن را فراموش نکنید

این روزها با وجود این‌که بسیاری به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی وابسته شده‌اند و نظر بسیاری این است که مهارت های جدید را باید در اینترنت جستجو کرد، اما کتاب‌ها را نباید فراموش کرد. کتاب مادر بخش زیادی از اطلاعاتیست که در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.
از کتاب‌هایی که در زمینه‌ی مهارت مورد نظر منتشر شده است، کمک بگیرید. می‌توانید فهرست این کتاب‌ها را در اینترنت پیدا کنید. برای صرفه‌جویی در زمان، بهترین کتاب‌ها را انتخاب کنید. از کسانی که قبلاً یک کتاب تاثیرگذار را مطالعه کرده‌اند، کمک بگیرید تا راحت‌تر بتوانید کتاب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

7- برای خود الگو بسازید

یکی از راه‌های پیشرفت در زندگی این است که برای خود یک الگوی موفق بسازید. فردی که در شرایط شما زندگی کرده و اکنون به موفقیت رسیده، الگوی مناسبی است. شما نمی‌توانید هر کسی را به‌عنوان الگوی یادگیری خود انتخاب کنید. زیرا شرایط الگو باید با شما یکسان باشد.
الگو می‌تواند پیش‌نمایشی از آینده‌ی شما باشد که با دیدن و فکر کردن به آن، نسبت به زندگی خود در آینده امیدوارتر می‌شوید. شما آینده‌ی خود را در الگو مشاهده می کنید و مطمئن می‌شوید که با یادگیری مهارت‌های جدید می‌توانید به شرایط مطلوب الگو برسید.

بیشتر بخوانید: یادگیری حرفه‌ای چیست و چگونه می توانیم هر چیزی را بهتر و سریع تر یاد بگیریم؟ (بخش دوم)

8- تمرکز را فراموش نکنید

یکی دیگر از روش‌های یادگیری مهارت های جدید تمرکز است. وقتی قرار است یک مهارت جدید را یاد بگیرید، باید بر روی آن متمرکز شوید. از فکر این‌که هر روز بخواهید یک مهارت جدید را یاد بگیرید، بیرون بیایید. وقتی قرار باشد چندین کار را به طور همزمان و با هم یاد بگیرید، از میزان تمرکز و قدرت یادگیری شما کاسته می‌شود. از سوی دیگر وقتی قرار است همزمان با یادگیری به موضوعات دیگری فکر کنید، ذهن شما درگیر می شود.
زمانی ذهن قادر است به بهترین شکل اطلاعات را دریافت و تحلیل کند که درگیر موضوع دیگری نباشد. به همین خاطر است که اغلب می‌گویند دوره‌ی کودکی و نوجوانی بهترین سن برای یادگیری مهارت های جدید است. اما این گفته به این معنا نیست که در سنین جوانی یا میانسالی نمی‌توان مهارت‌های جدید را یاد گرفت. بلکه بخاطر کاهش تمرکز و درگیری شدید ذهنی در این دوره‌ها، قدرت یادگیری کاهش می‌یابد. ولی شما با افزایش تمرکز این تفکر را خنثی کنید.
اگر قصد دارید مهارت‌های جدید یاد بگیرید، به‌هیچ عنوان ناامید نشوید. فقط کافیست موضوعات فرعی و مسائلی که با فکر کردن حل نمی‌شوند، کنار گذاشته و دقیقاً روی موضوع یادگیری متمرکز شوید. در سنین جوانی و میانسالی اطلاعات و تجربیات زیادی در ذهن شما وجود دارد. اگر بتوانید روی یادگیری مهارت های جدید تمرکز کنید، ارزیابی، تحلیل داده‌ها و سرانجام تسلط بر مهارت برای شما آسان‌تر از نوجوانی و کودکی است.

برای یادگیری مهارت های جدید صبور باشید

9- مهارت را تجسم کنید

قبل از این‌که برای یادگیری مهارت های جدید کار خود را شروع کنید، ابتدا باید از نظر ذهنی برای این کار آماده شوید. باید به خود تلقین کنید که شما در این مهارت مسلط هستید و به موفقیت رسیده‌اید. درست مثل یک ورزشکار دونده که قبل از شروع بازی خود را یک برنده تصور می‌کند. او خود در طی دویدن خود را در خط پایان میدان مسابقه تصور می‌کند. کسانی که بیشترین قدرت را در این موضوع دارند و می‌توانند آینده را به‌خوبی تصور کنند، موفق‌تر هستند.
به کودکی خود بروید و یکی از خاطراتی را که در آن موفق شده‌اید، به یاد بیاورید. وقتی شما در بین چندین نفر به رتبه‌ی برتر می‌رسید و یا به بهترین تبدیل می‌شوید، به این خاطر است که در طول مدت مسابقه خود را موفق و پیروز تصور کرده‌اید.

بیشتر بخوانید: چگونه برای درس خواندن انگیزه پیدا کنیم؟

10- برای شروع قدم اول را بردارید

سرانجام مهم‌ترین نکته و روش برای یادگیری مهارت های جدید برداشتن گام اول است. بسیاری از ما قصد داریم در یک کار موفق شویم و یا یک مهارت را به نحو احسن یاد بگیریم. اما مشکل اصلی از جایی شروع می‌شود که قادر نیستیم قدم اول را برداریم. برای این کار قانون 5 ثانیه را اجرا کنید. با شمردن 5 ثانیه، از جای خود برخیزید و دست به کار شوید. هیچ‌گاه یادگیری مهارت جدید را به فردا یا روز شنبه موکول نکنید. خودتان را باور و یادگیری مهارت های جدید را از هم اکنون شروع کنید.

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست