مقالهموفقیتموفقیت تحصیلی

چگونه می توانیم استرس کنکور را کاهش دهیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

اولین باری که واژه‌ی کنکور برای‌مان جدی می‌شود، بدون آن‌که دلیلش را بدانیم، از چند قانون پیروی می‌کنیم. قانون‌هایی که کنکوری‌های قبل از ما برای‌مان به ارث گذاشته‌اند؛ ثبت‌نام افراطی کلاس‌های تقویتی، خط کشیدن دور تفریحات، شب بیداری‌ها برای درس خواندن، خریدن کوهی از کتاب‌ها با القاب تجاری جذاب که هرکدام تکرار محتوای هم‌دیگر هستند و هزاران رفتار نمادین دیگر که ضررشان زیادتر از سودشان است. همه‌ی این‌‌ها نه‌تنها باعث کاهش استرس کنکور نمی‌شود، بلکه موفقیت در کنکور را برای‌مان تبدیل به یک افسانه خواهد کرد.

خیلی از ما بزرگ‌ترین راز موفقیت در کنکور را فراموش کرده‌ایم و آن داشتن آرامش است. آرامشی که با افراط در این قانون‌های نمادین، تضاد دارد. کاهش استرس کنکور مهم‌ترین ابزاری است که از ابتدای دروه‌ی کنکور تا آخرین ثانیه‌ها به موفقیت‌مان کمک می‌کند. با خودساخته همراه باشید تا چند ترفند ساده برای کاهش استرس یاد بگیریم و به‌راحتی کنکور را قورت دهیم.

بیشتر بخوانید: غول کنکور را با این پنج روش ساده شکست دهید

خود را روی نمودار قیاس نبرید

در هر مرحله از زندگی و در هر مقامی که هستید، حق مقایسه کردن خود با دیگران را ندارید. این یک رفتار غلط اجتماعی است و کنکور، تمرین خوبی برای دوری از آن است. هیچ انسانی در دنیا وجود ندارد که تمام ویژگی‌های شخصیتی، شرایط زندگی و موقعیت اجتماعی‌اش، هم‌زمان با فرد دیگری یکسان باشد. پس مقایسه کردن تلاش دو نفر که به تمام این پارامترها بستگی دارند، کار به‌شدت غیرمنطقی وبیهوده‌ای است. دست از قیاس خود با کنکوری‌های دیگر بردارید. فراموش نکنید که شناخت استعدادها، توانایی‌‌ها و ضعف‌‌ها و همچنین داشتن یک برنامه‌ی درست بر اساس این ویژگی‌ها، بسیار بیش‌تر از مقایسه کردن و الگوبرداری‌های غلط از همکلاسی، برای کاهش استرس درکنکور کمک‌تان می‌کند.

برنامه همان نقشه‌ی گنج شماست

پیدا کردن گنج، بدون دانستن مسیر و محل آن، شبیه یک شوخی می‌ماند که ارزش فکر کردن هم ندارد. فکر کردن به گنجی که راه رسیدن به آن مشخص نباشد، فقط سردرگمی و استرس را نتیجه می‌دهد. برنامه‌ریزی، مهم‌ترین فاکتور کاهش استرس کنکور است. یک برنامه‌ی مفید علاوه بر دقیق بودن، باید منطبق با توانایی‌ها و نقاط قوت و ضعف فرد باشد تا از واقعیت دور نشود. یک برنامه زمانی برای کاهش استرس کنکور موثر خواهد بود که مراحل آن در زمان تعیین شده قابل اجرا باشند و به دلیل سنخیت نداشتن با شرایط فرد، مدام عقب نیفتند. برای رسیدن به گنج‌تان که همان موفقیت در کنکور است، با کمک یک مشاور مجرب، بر اساس کاراکتر خودتان، نه یک فرد خاص، برنامه‌ای آماده کنید و قدم به قدم به این گنج نزدیک شوید. انجام کامل هر مرحله از برنامه‌ی درسی، باعث تقویت اعتماد به نفس می‌شود که خود فاکتور مهمی برای کاهش استرس کنکور و موفقیت در آن است.

کیفیت زندگی‌تان را بالا ببرید

موفقیت در کنکور پیش‌روی‌تان، مستلزم بهبود عادت‌ها و رفتارهای روزمره در زندگی‌تان است. بالا رفتن کیفیت زندگی، حس داشتن یک کاراکتر موفق را در شما نهادینه می‌کند. داشتن ساعت خواب و بیداری منظم، تغذیه‌ی خوب و برنامه‌ی ورزشی مناسب با آناتومی بدن، علاوه بر بالا بردن کیفیت سلامت جسمانی، آرامش و امنیت روحی را نیز افزایش می‌دهد. این شیوه‌ی زندگی، عامل کمک کننده‌ی مهمی برای کاهش استرس در کنکور است.

تمرین‌ها و نرمش‌های سبک ورزشی، انرژی و شادابی را به شما برمی‌گرداند و ذهن‌تان برای چند لحظه‌ای از فکر کردن به فرمول‌ها و نکته‌های درسی دور می‌کند؛ یک خاموش و روشن موقت ذهن، برای شروع دوباره!

تغذیه‌ی سبک و مقوی در کنار ساعت خواب و بیداری منظم، نیروی جسمی را در شما تقویت می‌کند و قدرت تحلیل را به مغزتان برمی‌گرداند. با تغییر کوچکی در عادت‌های روزمره‌ی زندگی، کاهش استرس کنکور نتیجه‌ی دور از دسترسی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اگر انگیزه ی درس خواندن برای کنکور را از دست دادید همین حالا این مطلب را بخوانید!

کاهش استرس کنکور با زیبا اندیشی

در تمام مدتی که برای کنکور تلاش می‌کنید، زیبا فکر کردن و نگاه مثبت داشتن را هم تمرین کنید. کاهش استرس کنکور نیازمند آرامش فرد است. این آرامش را در جمله‌های‌تان نیز بیاورید و دست از بهانه‌جویی و اعتراض مدوام از شرایط بردارید. بیاموزید که بهره‌گیری بالا از هر درجه‌ی رفاه و امکانات، به هنر شما در کیفیت «مدیریت فردی» بستگی دارد. امکانات و عوامل رفاهی زندگی، فاکتور موثری برای موفقیت در کنکور هستند، اما به هیچ وجه تضمین کننده نیستند و نبودشان مانع موفقیت نمی‌شود. اگر همکلاسی شما در بهترین آموزشگاه شهر ثبت‌نام کرده، اما شما دانش‌آموز آن‌جا نیستید، قرار نیست معجزه‌ای برای وی اتفاق بیفتد و شما از آن بی‌بهره باشید. فراموش نکنید که بهانه‌جویی و شکایت مداوم از موقعیت، آرامش را در زندگی فراری و کاهش استرس کنکور را غیرممکن می‌کند.

یا زنگی زنگ، یا رومی روم

تکلیف‌تان را با خودتان روشن کنید. شما در این لحظه‌ی به‌خصوص، قصد مطالعه‌ی کتاب‌های‌تان را دارید یا دنبال استراحت و تفریح هستید؟ نباید اجازه دهید مرز این دو کم‌رنگ شود. تداخل در زمان استراحت و مطالعه، مدیریت زمان را از دست شما خارج می‌کند و مدام با مشکل کمبود وقت روبه‌رو خواهید شد. برای کاهش استرس کنکور باید ترس از کمبود زمان را تجربه نکنید. با خودتان تمرین کنید که در زمان درس خواندن، ذهن‌تان باید فقط در صفحه‌های کتاب متمرکز شود و حواس‌تان را پرت چیز دیگری نکنید. برای مثال اگر چهل دقیقه برای مطالعه و پانزده دقیقه برای استراحت وقت گذاشته‌اید، کل چهل دقیقه را با پیوستگی کامل، مطالعه کنید و تمام پانزده دقیقه به هیچ وجه سراغ کتاب نروید. موفقیت در کنکور به مدیرت زمان وابسته است. نگرانی برای کمبود زمان نداشتن، به کاهش استرس کنکور بسیار کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه از درس خواندن لذت ببریم؟

موفقیت در پناه آرامش

خودتان را از سردرگمی خلاص کنید و به آینده دید مثبت داشته باشید تا قدم محکمی برای کاهش استرس کنکور برداشته باشید. هر وقت که کلافگی سراغ‌تان آمد، شما سراغ آرامش بروید. انجام کارهایی مثل قدم زدن در طبیعت، گوش دادن موسیقی، تماشای یک فیلم و خواندن چند خط از کتاب‌های غیردرسی، شما را از استرس بیهوده و مضری که برای موفقیت در کنکور دارید، دور می‌کند. فراموش نکنید که موهبت آرامش از هر موفقیتی والاتر است و هیچ هدفی ارزش از دست دادن این موهبت را ندارد.

 

 

اگر ترس و استرس بیش از حد زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، با دوره خداحافظ استرس، با استرس خداحافظی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

انرژی درمانی چیست

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست