مقالهموفقیت تحصیلیوبلاگ

چگونه از درس خواندن لذت ببریم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

هر چه به زمان برگزاری کنکور 97 نزدیک تر می شویم، استرس و اضطراب بیشتر می شود و ممکن است خیلی از افراد انگیزه ی درس خواندن شان را از دست بدهند. داشتن آرامش و انگیزه در روزهای نزدیک به کنکور به نظر کمی سخت می آید. اما نه تنها ممکن است، بلکه حتی می توانید کاری کنید که در این روزهای باقی مانده تا کنکور از درس خواندن تان لذت ببرید. اگر به دنبال انگیزه  درس خواندن و دوری از استرس هستید، راهکارهای این مقاله خودساخته به شما کمک خواهند کرد.

1- به یک موزیک خوب گوش بدهید

یکی از قدیمی ترین و موثر ترین تکنیک هایی که همواره برای درس خواندن مورد تایید بوده است، گوش دادن به موزیکی مناسب است. انجام هر کاری با گوش دادن به موزیک مورد علاقه تان جذاب تر می شود. بعضی از افراد توانایی این را دارند که با وجود موزیک بتوانند تمرکز کاملی روی درس خواندن داشته باشند. بنابراین قبل از اینکه این روش را امتحان کنید بهتر است اول ببینید جزو این دسته افراد هستید یا نه. اگر پیدا کردن موزیکی که بتوانید همزمان با آن روی درس خواندنتان تمرکز کنید سخت است، پس بهتر است زمانتان را برای این کار هدر ندهید و به سراغ راهکارهای بعدی بروید. اگر هم از آن دسته افرادی هستید که گوش دادن به موسیقی انگیزه درس خواندن را در شما ایجاد می کند، این کار می تواند کمک بزرگی برای لذت بخش تر کردن مطالعه باشد. بهتر است از موسیقی بی کلام استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: غول کنکور را با این پنج روش ساده شکست دهید

2- درس خواندن را به یک بازی تبدیل کنید

وجود جدول، فلش کارت و پازل ها نشان می دهند که ما با بازی کردن بهتر می توانیم یاد بگیریم و انگیزه بیشتری برای یادگیری داشته باشیم. احتمالا برایتان پیش آمده است که ساعت ها سرگرم یک بازی فکری بشوید و کارهای تان را به تعویق بیاندازید. پس بهتر است از این ویژگی بازی ها به عنوان منبع اصلی انگیزه درس خواندن تان بهره ببرید. می توانید از بازی های فکری الگو گرفته و با استفاده از آن ها مطالب را راحت تر یاد بگیرید. از فلش کارت ها، جداول، پازل و هر چیز دیگری در جهت تبدیل کردن پروسه ی درس خواندن به یک بازی سرگرم کننده بهره ببرید. با این کار انگیزه درس خواندن تان برای کنکور را بسیار بیشتر می کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه برای درس خواندن انگیزه پیدا کنیم؟ (حقیقتی که هیچکس به شما نمی گوید)

3- از نوشت افزار زیبا استفاده کنید

اگر گشت و گذار در فروشگاه های لوازم التحریر برایتان جذاب تر از خرید از برندهای معروف است پس می دانید که داشتن نوشت افزار زیبا و جذاب چقدر می تواند روی روحیه تان تاثیر بگذارد! برای نوشتن از خودکار و مداد های رنگی و جذاب استفاده کنید، دفتر هایی با طرح زیبا بردارید و از کاغذ های رنگی و طرح دار استفاده کنید تا انگیزه درس خواندن تان برای کنکور را بالا ببرید. اگر همیشه عاشق خرید نوشت افزار رنگی و زیبا هستید از این ویژگی استفاده کنید و هر چه بیشتر با این لوازم درس خواندن را برای خودتان لذت بخش کنید.

4- نقش بازی کنید

یکی از جذاب ترین راه ها برای یادگیری دروسی که شامل شخصیت های مختلف می شوند (تاریخ، ادبیات، زبان انگلیسی)، بازی کردن در نقش آن شخصیت ها است. مثلا با خودتان فکر کنید که پادشاهان قاجار چه غذایی برای نهارشان می پسندیدند؟ یا شخصیت رمان غرور و تعصب ترجیح می داد که چگونه اتاقی داشته باشد؟ فکر کردن به این سناریوها ممکن است کمی احمقانه به نظر برسد اما به شما در شناخت بهتر موضوع مورد مطالعه تان کمک می کنند. بسیار بهتر و بیشتر از مرور کردن متن و یادداشت های خلاصه ی آن. می توانید به کمک یک نفر دیگر مکالمه ای خیالی بین شخصیت های تاریخی یا ادبیات کلاسیک شکل بدهید. با این کار درس خواندن برای کنکور را به بازی جالبی تبدیل کرده و انگیزه درس خواندن تان را افزایش می دهید.

بیشتر بخوانید: اگر انگیزه ی درس خواندن برای کنکور را از دست دادید همین حالا این مطلب را بخوانید!

5- محیط مطالعه تان را تغییر بدهید

در این روزهای بهاری نزدیک به کنکور از آب و هوای فوق العاده استفاده کنید و بیرون از خانه درس بخوانید. البته منظورمان پارک و جاهای شلوغ نیست. می توانید در حیاط خانه، بالکن و یا حتی در یک کافه ی روباز با فضایی آرام درس بخوانید. یکی از دلایل کاهش انگیزه درس خواندن، حضور در محیطی یکنواخت و خسته کننده است. اگر می خواهید در کنکور 97 موفق شوید بهتر است خودتان را در اتاق تان حبس نکنید! هر از چند گاهی محیط مطالعه یا دکور آن را تغییر بدهید. هر تغییر کوچکی می تواند حس و حالتان را تغییر بدهد و انگیزه درس خواندن تان را بیشتر کند.

6- از شعر، داستان و تصویر استفاده کنید

می توانید متون درسی را به اشعاری با قافیه های خنده دار تبدیل کنید و یا آن ها را به شکل داستانی برای خودتان بیان کنید. از ریتم آهنگ های مورد علاقه تان استفاده کنید تا متن ها بهتر در ذهن تان بمانند. حتی می توانید از سبک نوشتاری رمان های معروف برای ساختن داستان کمک بگیرید. انجام این کار کمک بزرگی به یادآوری مطالب در طول درس خواندن و بعد از آن می کند. اگر آهنگ و داستان تاثیری روی افزایش انگیزه درس خواندن تان ندارند، می توانید از کمیک ها (داستان های تصویری) کمک بگیرید و سعی کنید با تصاویر مفاهیم مورد امتحان در کنکور را در ذهن تان جا بیاندازید و یا از فیلم نامه های معروف الهام بگیرید.

بیشتر بخوانید: بعضی روزها باید تاریک و افسرده باشند

7- درس خواندن را با فعالیت های دیگر همراه کنید

اگر هیچکدام از راهکارهای بالا در افزایش انگیزه درس خواندن تان برای کنکور موثر نبودند، می توانید با این روش مطالعه کردن را برای خودتان لذت بخش تر کنید. بهتر است در میان زمان هایی که برای درس خواندن تان در نظر گرفتید، زمان تان را به انجام فعالیت های مورد علاقه تان اختصاص بدهید. قسمتی از سریال مورد علاقه تان را ببینید، نقاشی بکشید و یا هر کاری که انجام دادن آن برایتان لذت بخش است را انجام بدهید. حتما زمانی را به تفریح و لذت بردن اختصاص بدهید. از خانه بیرون بروید و با دوستان تان وقت بگذرانید. به خودتان قول بدهید که بعد از ساعات درس خواندن یک فعالیت لذت بخش انجام داده و برای انرژی گرفتن تان وقت بگذارید. زمان استراحت بین درس خواندن را بر اساس توانایی ذهنی خودتان تعیین کنید. برای بعضی از افراد یک ربع، برای برخی نیم ساعت و برای افراد دیگر می تواند یک ساعت باشد. بهتر است مدت زمانی که برایتان بهتر است را انتخاب کنید و در آن مدت حتما فعالیتی لذت بخش انجام بدهید.

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست