مقالهموفقیت تحصیلی

چگونه برای درس خواندن انگیزه پیدا کنیم؟ (حقیقتی که هیچکس به شما نمی گوید)

اشتراک گذاری این مطالب در:

سوال رایجی که در روزهای نزدیک به کنکور 97 وجود دارد این است که چگونه برای ادامه ی درس خواندن انگیزه پیدا کنیم؟ اگر جواب صادقانه ای بخواهید، باید گفت که انگیزه دائمی نیست و همواره در حال رفت و آمد است! احتمالا برایتان پیش آمده است که بعضی روزها با انرژی زیادی از خواب بیدار شوید و آماده باشید تا با تمام توانتان برای موفقیت در کنکور درس بخوانید و بعضی روزها حتی حال بلند شدن از روی تخت را هم نداشته باشید. حقیقت این است که این بی انگیزه شدن موضوعی طبیعی است و نباید خودتان را بابت آن سرزنش کنید. اما در زمان کمی که به کنکور 97 مانده چگونه می توانیم حال روزهای بی انگیزه مان را تغییر بدهیم؟ در ادامه با خودساخته همراه باشید.

عادت درس خواندن را برای کنکور 97 در خودتان ایجاد کنید

بهترین توصیه ای که در زمینه ی انگیزشی کنکور می توانیم به شما بکنیم این است که به دنبال انگیزه نباشید! به جای آن عادت درس خواندن را در خودتان ایجاد کنید. ساختن عادت درس خواندن به این معنی است که به درس خواندن در روزها و ساعات مشخصی عادت کنید. مشکل اصلی بسیاری از داوطلبان کنکور 97 نداشتن انگیزه نیست، بلکه داشتن عادت های بد است. بنابراین برای درس خواندن نباید به دنبال انگیزه باشید، بلکه باید عادت های بدتان را جایگزین کنید.

اگر عادت کرده اید به محض اینکه از سر کلاس به خانه می آیید ساعت ها جلوی تلویزیون بنشینید، باید به جای آن این عادت را در خودتان ایجاد کنید که درس بخوانید و در ازای آن زمان استراحت تان را به تماشای برنامه های تلویزیون بگذرانید. نکته ی جالب این است که به محض اینکه عادت درس خواندن به روتین زندگی تان تبدیل بشود، دیگر نمی توانید خودتان را راضی کنید که قبل از اتمام درس ها به سراغ تماشای تلویزیون بروید.

چگونه عادت درس خواندن را ایجاد کنیم؟

تکنیک های مشخصی وجود دارد که می توانید به کمک آن ها هر رفتار و عملی را برای خودتان به یک عادت تبدیل کنید. برای اینکه بتوانید درس خواندن برای کنکور 97 را به عادت تبدیل کنید باید این سه مرحله را اجرا کنید.

قدم اول: بهبود برنامه ی روزانه

همین الان با خودتان فکر کنید چه تغییراتی می توانید در برنامه ی روزانه تان ایجاد کنید که منجر به تمرکز و درس خواندن بیشتری برای کنکور بشود.

آیا می توانید جوری برنامه ریزی کنید که استراحت های طولانی تان را به بعد از اتمام درس ها موکول کنید؟

آیا می توانید از خانواده تان بخواهید که تبلت، گوشی و یا هر چیز حواس پرت کن دیگری را برای چند ساعت از دسترس شما دور کنند تا برنامه ی درسی روزانه تان را تمام کنید؟

با هر راهی که می دانید برنامه ی روزانه تان را در جهت افزایش ساعات و کیفیت درس خواندن تان برای کنکور 97 تغییر بدهید. حتی برای خودتان جایزه ای تعیین کنید که پس از اتمام هر برنامه آن را از خودتان دریافت کنید. هر چیزی حتی یک تکه شکلات!

بیشتر بخوانید: چرا نمی توانیم به افکار و احساساتمان اعتماد کنیم؟

قدم دوم: به فرآیند استراحت، منطقی فکر کنید

بعد از اینکه تغییرات را در برنامه ی روزانه تان اعمال کردید، باید با خودتان به این موضوع فکر کنید که:

آیا من ترجیح می دهم به خاطر 20 دقیقه بیشتر استراحت یا تفریح کردن، دائما با استرس و احساس گناه ناشی از درس نخواندن برای کنکور کنار بیایم یا ترجیح می دهم درس خواندن را تمام کنم و باقی روز را با خیال راحت هر کاری که می خواهم انجام بدهم؟

از این به بعد هر بار که قبل از درس خواندن سرگرم شبکه های اجتماعی، تلویزیون و غیره شدید با خودتان فکر کنید که کدام را ترجیح می دهید: لذت همراه با استرس و احساس گناه یا بدون آن؟

منطق مان به ما می گوید که استراحت کردن بدون احساس گناه لذت بیشتری دارد. به این فکر کنید که انجام دادن کارهایتان به همان اندازه ی وقت تلف کردن از شما زمان می گیرد. به جای یک ساعت در اینستاگرام چرخیدن یک ساعت درس بخوانید و بعد از آن با خیال راحت تری از زمان آزادتان لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: ۶ اصل موفقیت در تحصیل که باید بدانید

قدم سوم: از تکنیک های انگیزشی استفاده کنید

بدون شک ایجاد عادت به درس خواندن برای کنکور 97 و تغییر زمان های استراحت چیزی نیست که یک شبه برایتان اتفاق بیافتد. این موضوع به صورت علمی ثابت شده است که برای ایجاد هر عادتی باید آن رفتار مشخص را 20 تا 30 روز به طور مداوم تکرار کنید. بعد از 30 روز اگر آن کار را به صورت مشخص و روزانه انجام داده باشید، آن عمل یا رفتار تبدیل به عادتی می شود که از بین بردن آن اصلا آسان نیست.

بنابراین زمانی که سعی دارید قدم اول و دوم ارائه شده را برای موفقیت در کنکور 97 بردارید، کنار آمدن با تمام انرژی های منفی و حواس پرتی های اطرافتان کار آسانی نخواهد بود. اینجاست که انگیزاننده ها می توانند به کمکتان بیایند. چند تکنیک انگیزشی که می توانند به شما کمک کنند این موارد هستند:

موفق شدن را تصور کنید. هر روز زمانی را به تصویر سازی ذهنی اختصاص بدهید و تصور کنید که در کنکور 97 با رتبه  ی دلخواهتان در دانشگاه مورد نظرتان قبول شده اید. احساسات آن لحظه را در خودتان حس کنید و از آن لذت ببرید.

شکست را تصور کنید. برعکس راهکار قبلی، به این فکر کنید که اگر به خواسته تان نرسید چه حس و حالی خواهید داشت. فکر کنید در کنکور 97 قبول نشدید و آن لحظه با خودتان می گویید که اگر کمی بیشتر تلاش می کردم حتما می توانستم قبول بشوم. این احساس ناخوشایند را حس کنید و اجازه ندهید که برایتان واقعا اتفاق بیافتد.

تمام قدم هایی که برای رسیدن به موفقیت مورد نظرتان باید بردارید را تصور کرده و روی کاغذی بنویسید. به خودتان کمک کنید تا در پایان روز با خیالی آسوده سریال مورد علاقه تان را تماشا کنید!

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست