مقالهوبلاگ

تقویت قدرت نه گفتن در شما؛ گامی بزرگ به سوی آرامش در زندگی

اشتراک گذاری این مطالب در:

تقویت قدرت نه گفتن از مهارت‌های مهمی است که هر شخص باید در زندگی خود داشته باشد. البته همیشه نه گفتن، کار ساده‌ای نیست. ولی برای اینکه از دردسرهای فراوان در زندگی دور باشید و شخصیتی قوی و محکم داشته باشید باید حتما به هنر نه گفتن مجهز شوید.
هر چقدر که بیشتر این توانایی و مهارت را در خود تقویت کنید، امکان موفقیت‌تان در زندگی هم بیشتر می‌شود. علت این است که تقویت قدرت نه گفتن در زندگی فقط به معنای رهایی از بعضی از زحمت‌ها و دور شدن از افراد سواستفاده‌گر نیست بلکه بر تمام ابعاد زندگی و شخصیت‌تان اثر می‌گذارد.
تقویت قدرت نه گفتن به شما کمک می‌کند تا یک شخصیت مستحکم و قوی داشته باشید. شخصیتی قوی و محکم در تصمیم‌گیری‌ها، هدف‌گذاری‌ها، انجام مسئولیت‌ها و… بسیار موفق خواهد بود. پس اجازه بدهید که در ادامه از راه‌کار‌هایی برای تقویت قدرت نه گفتن برای‌تان بگوییم:

تقویت قدرت نه گفتن در چه زمان‌هایی مطلوب است؟

یادتان باشد که برای تقویت قدرت نه گفتن باید بدانید که چه زمان‌هایی استفاده از این مهارت صحیح است. مثلا زمانی که دوست دارید زمان‌تان را برای خودتان صرف کنید و کسی از شما خواسته‌ای دارد که مجبور می‌شوید زمان‌تان را به او اختصاص بدهید، مهارت نه گفتن به کمک‌تان خواهد آمد. شما حق دارید که از زمان فراغت‌تان برای آرامش خود بهره ببرید.
پس اگر کار طرف مقابل با شما چندان جدی نیست یا به عبارت بهتر از شما تقاضای کمک نمی‌کند، لزومی ندارد که وقت‌تان را صرف او کنید. مثلا فرض کنید که می‌خواهید در آخر هفته بیشتر استراحت کنید و دوستی از شما می‌خواهد که با او به کوه بروید. در این مواقع، اگر دل‌تان نمی‌خواهد که به کوه بروید یا ترجیح می‌دهید که وقت‌تان را در منزل بگذرانید باید بدون هیچ‌گونه رودربایستی به او «نه» بگویید.
تقویت قدرت نه گفتن در زمانی که از عهده یک مسئولیت برنمی‌آیید هم برای توسعه فردی و زندگی‌ اجتماعی‌تان کاملا ضروری است. مثلا اگر در محل کار، رئیس‌تان از شما می‌خواهد که برنامه کاری جدیدی را بپذیرید در حالی که هنوز درگیر وظایف قبلی‌تان هستید به راحتی با او مخالفت کنید و به او نه بگویید. نه گفتن به موقع می‌تواند از بسیاری از مسائل و عواقب نامطلوب یک تصمیم جلوگیری به عمل بیاورد.

در موارد دیگر هم نه گفتن مانعی ندارد. مثلا زمانی که در رودربایستی مجبور هستید، بابت چیزی که در برنامه‌تان نبوده است، پولی خرج کنید. در این مواقع به راحتی نه بگویید و از چیزی نگران نباشید. در موقعیت‌هایی که از شما درخواست انجام کاری می‌شود که از نظر روحی آزار می‌بینید و مجبور هستید به یک‌باره و بدون مقدمه از منطقه امن‌تان خارج شوید هم نه گفتن بسیار ضروری خواهد بود. در ادامه به شما می‌گوییم که چطور با تقویت قدرت نه گفتن به شکلی راحت‌تر زندگی کنید.

تقویت قدرت نه گفتن در شما به این معنی نیست که بی‌ادبانه رفتار کنید

تقویت قدرت نه گفتن با شناخت بهتر ارزش و اهمیت فردی

باید بپذیرید که شما ارزشمند هستید و به اندازه هر شخص دیگری در جامعه و در ابعاد بزرگ‌تر یعنی این دنیا نقش دارید. پس بهتر است از اینکه با نه گفتن از ارزش‌تان کاسته شود یا در جمعی پذیرفته نشوید اصلا و ابدا نهراسید. شما فردی مستقل هستید و می‌توانید برای اینکه اوقات‌تان را چطور بگذارنید یا چه تصمیمی بگیرید، کاملا مستقل عمل کنید.
پس از عواقب نه گفتن نترسید و از اینکه از جمعی کنار گذاشته شوید به هیچ عنوان نهراسید. زمانی که به ارزش‌های خود واقف باشید دیگر از کنار گذاشته شدن یا مطرود ماندن دلهره پیدا نخواهید کرد. شما ارزشمند هستید و برای کشف این ارزش‌ها باید به نقاط قوت‌تان فکر کنید و تا جایی که می‌توانید آنها را ارتقا بدهید.

تعیین حدود و مرزهایی در ارتباطات مختلف خود

همه انسان‌ها به حریم خصوصی نیاز دارند. یعنی باید در برخورد و ارتباط‌شان با افراد مختلف دارای مرزهایی باشند که به آنها امکان داشتن فضایی شخصی را می‌دهد. همه انسان‌ها به ویژه بعد از دوران کودکی نیاز دارند تا محدوده‌ای برای برقراری ارتباط با دیگران برای خود تعیین کنند.
یکی از راه‌های مهم تقویت قدرت نه گفتن در همین تعیین مرزها خلاصه می‌شود. در روابط مختلفی که با انسان‌های گوناگون دارید برای خود محدودیت‌ها و مرزهایی تعریف کنید و طوری رفتار نمایید که دوستان، همکاران، اعضای خانواده و هر کس دیگری که با شما در ارتباط است به خوبی بداند که حق تجاوز به این مرزها را ندارد. با وجود حد و مرز و روابطی با ویژگی‌های مشخص، کمتر دچار موقعیت‌هایی خواهید شد که مجبور هستید «نه» بگویید. یا اگر چنین موقعیتی پیش بیاید با «نه» گفتن، کسی را ناراحت نخواهید کرد.

تقویت قدرت نه گفتن در نهایت احترام و ادب

تقویت قدرت نه گفتن در شما به این معنی نیست که بی‌ادبانه رفتار کنید یا دل کسی را بشکنید. اصلا محکم بودن را با بی‌ادبی اشتباه نگیرید. شما باید در کمال ادب و رعایت احترام دیگران به آنها جواب منفی درباره خواسته‌ای بدهید که برای‌تان معقول و منطقی نیست.
بعضی از افراد، محکم بودن را با بی‌ادبی و شکستن دل دیگران اشتباه می‌گیرند. چنین چیزی اصلا درست نیست. پس بهتر است در مسیر تقویت قدرت نه گفتن در خود به این موضوع توجه کنید که احترام و ادب همیشه بهترین رفتاری است که یک فرد بالغ و منطقی می‌تواند در موقعیت‌های مختلف از خود نشان می‌دهد.

رعایت صداقت و ابراز دلیل نه گفتن خود

اگر دوست دارید که کاملا بی‌حاشیه و منطقی به دیگران نه بگویید باید احساسات‌شان را در نظر بگیرید. یکی از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا احساسات‌شان را در نظر بگیرید، این است که علت جواب منفی‌تان را هم صادقانه مطرح نمایید.
برای مثال، اگر دوست ندارید با دوستان‌تان به پارک بروید و ترجیح می‌دهید به ورزش شخصی‌تان بپردازید حتما باید به آنها بگویید که در زمانی که آنها از شما می‌خواهند در پارک همراهی‌شان کنید، نیاز دارید که ورزش کنید و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اید. پس دلیل اصلی مخالفت‌تان را صادقانه ابراز کنید و بهانه‌تراشی‌های قلابی را کنار بگذارید. از قدیم گفته‌اند که صداقت بهترین سیاست است. پس سیاست صداقت را در پیش بگیرید تا حرف‌تان باعث آزار کسی نشود.

تقویت قدرت نه گفتن در نهایت احترام و ادب

در آخر

تقویت قدرت نه گفتن یکی از اصلی‌ترین مهارت‌هایی است که باید در زندگی‌تان حضور داشته باشد. کسی که نمی‌تواند به دیگران نه بگوید یعنی در زمینه عزت نفس هم مشکلاتی دارد. عزت نفس به معنای تصویر و تجسمی است که فرد از مقایسه خود و ایده‌آل‌هایش به دست می‌آورد.
حال اگر شما با ایده‌آل‌های‌تان فاصله داشته باشید، عزت نفس‌تان مخدوش می‌شود. زمانی که نمی‌توانید به دیگران نه بگویید و تسلیم خواسته آنها می‌شوید از فرد ایده‌آلی که هر شخص در ذهن خود می‌سازد قطعا فاصله می‌گیرید. زیرا اقتدار و استحکام‌تان در برخورد و ارتباط با دیگران زیر سوال می‌رود. پس بهتر است برای حفظ عزت نفس‌تان به تقویت مهارت نه گفتن در خود بپردازید.
باور کنید که این مهارت به شما کمک شایانی در رشد و توسعه فردی‌تان می‌کند. نه گفتن را مساوی بی‌ادبی و گستاخی ندانید. سعی کنید که ابراز آن را با احترام و صداقت توأم نمایید تا دل کسی نشکند و در چشم دیگران به عنوان فردی آزاردهنده و خشن جلوه نکنید. زمانی که به راحتی به دیگران نه بگویید، یعنی فردی هستید که تکلیف‌تان با خود و دیگران کاملا روشن است. چنین چیزی، پیام‌های بسیار مثبتی به دیگران هم منتقل می‌کند؛‌ اینکه روی شما می‌شود حساب کرد. چه چیزی از این بهتر؟

با توجه به تاثیر کمبود اعتماد به نفس در کاهش قدرت «نه گفتن»، خودساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی عکس زیر کلیک کنید:

راه های افزایش عزت نفس را یاد بگیرید

 

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست