انگیزشیمقالهوبلاگ

چگونه انرژی بیشتری برای دنبال کردن اهدافمان به دست بیاوریم؟ (با دزدان اصلی انرژی تان آشنا شوید!)

اشتراک گذاری این مطالب در:

فرض کنید شما یک هواپیما یا جت هستید. سوخت جت شما همان انرژی ای است که به شما کمک می کند با سرعت و قدرت بیشتری حرکت کنید. مسلم است که بدون سوخت جت، نمی توانید حرکتی بکنید. در واقع «انرژی»، جریانی ضروری است که برای هر کاری به آن نیاز دارید. داشتن انرژی کلید اصلی داشتن یک زندگی رضایت بخش و سرشار است. بدون انرژی، جریان زندگی وجود نخواهد داشت. هیچ اتفاقی نمی تواند شما را زیادی هیجان زده یا خوشحال کند، هیچ تاثیری ایجاد نمی شود و هیچ تصمیمی گرفته نخواهد شد. اگر شما دایما خودتان را بی انرژی حس می کنید، پس این مقاله می تواند کمک بزرگی در تغییر این شرایط به شما بکند. در این مقاله با اصلی ترین دزدان انرژی تان آشنا خواهید شد. عادت های روزانه ای که بدون اینکه متوجه باشید، در حال از بین بردن انرژی و خالی کردن باک تان هستند. برای روبرو شدن با این دزدان آماده اید؟

افزایش سوخت جت انرژی تان!

برای بهبود میزان انرژی تان در طول روز، باید دو روی سکه را ببینید. یک روی سکه، عادت ها، افراد و فعالیت هایی هستند که انرژی تان را کاهش می دهند. روی دیگر سکه، عادت ها، افراد و فعالیت هایی هستند که به شما انرژی می بخشند و حس رضایت و سرزندگی را در شما ایجاد می کنند. برای رسیدن به آن سطحی از انرژی که می تواند شما را به رضایت بیشتری از زندگی برساند، باید هر دو طرف قضیه را مدیریت و بررسی کنید تا بتوانید در طول روز از احساس بهتری برخوردار شوید.

وضعیت ذهنی و عادت های غذایی ای که انرژی تان را کاهش می دهند:

وقتی بحث افزایش انرژی در میان باشد، یکی از اولین فاکتورهایی که در نظر گرفته می شود، عادت های بد غذایی و حالات ذهنی ای است که بدون اینکه متوجه باشید در حال کم کردن میزان انرژی تان هستند. در واقع این عادت ها سوخت جت شما را از بین می برند. اگر واقعا می خواهید در شرایط تان تغییری ایجاد کنید، پس نکات این مقاله را تا انتها با دقت بخوانید و حتما به آن ها عمل کنید.

نوشیدنی هایی که انرژی را کاهش می دهند:

نوشیدنی هایی که در طول روز انتخاب می کنید، تاثیر مهمی روی سطح انرژی تان دارند. به طور مثال اگر عادت به خوردن کافئین زیاد در طول روز دارید، جالب است بدانید نوشیدن قهوه، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا در واقع انرژی تان را تحلیل می دهد! همچنین نوشیدنی هایی مثل آبمیوه های صنعتی یا نوشیدنی های شیرین شده، به دلیل داشتن شکر، اثری مشابه به کافئین در بدنتان دارند. درست است که ما معمولا با مصرف کافئین و شکر به طور موقت احساس سرزندگی و انرژی بیشتری کسب می کنیم، اما مسئله این است که هر بار برای رسیدن به سطح انرژی مورد نظرمان، مجبور می شویم که از میزان بیشتری کافئین و شکر استفاده کنیم. در واقع هر زمان که از این نوشیدنی ها برای افزایش انرژی تان استفاده می کنید، در حال از بین بردن انرژی طولانی مدت و افزایش آن به صورت کوتاه مدت هستید. این موضوع در رابطه با نوشیدنی های الکلی نیز صدق می کند. یکی از مهم ترین دلایل کاهش انرژی، عدم مصرف آب کافی است. سعی کنید روزانه بین 6 تا 8 لیوان آب ساده (یا طعم دار شده با تکه های میوه ی طبیعی) مصرف کنید. مصرف آب کافی، مهم ترین فاکتور برای افزایش سوخت جت شما است.

غذاهایی که بدن را دچار رخوت می کنند:

غذا هم درست مثل نوشیدنی ها، می تواند از مهم ترین عوامل کاهش انرژی باشد. انتخاب یک رژیم غذایی نامناسب می تواند انرژی تان را کم کرده و بدن تان را در حالت رخوت و خستگی دایمی قرار بدهد. اول از همه به غذاهای با ساختار اسیدی توجه داشته باشید. این غذاها می توانند به سیستم گوارشی شما ضرر زیادی بزنند. غذاهایی مثل گوشت، ماهی، مرغ، غلات، حبوبات و تخم مرغ می توانند باعث ایجاد مشکلات گوارشی و رفلکس اسید معده و دیگر مشکلات مربوط به گوارش بشوند. این موضوع به این معنی نیست که باید این دسته از مواد غذایی را از برنامه تان به طور کامل حذف کنید، در واقع این غذاها در کنار مشکلاتی که ایجاد می کنند، شامل میزان مهمی از مواد مغذی و ویتامین ها هستند.

در حقیقت مصرف زیاد این مواد غذایی بدون رعایت تعادل و ترکیب آن با رژیم غذای آلکالین یا قلیایی (میوه ها و سبزیجات و منابع پروتئین گیاهی) است که ایجاد مشکل می کند. حتما منبعی قابل اطمینان در رابطه با راهنمای تغذیه و مواد مغذی تهیه کنید و برنامه ی غذایی تان را بر اساس آن تنظیم کنید. مواد غذایی دیگری که برای مهیا کردن سوخت جت باید مصرف شان را محدود کرده یا آن ها را حذف کنید شامل: چیپس، خمیر مایه، انواع سس، نان سفید، ادویه جات، بیسکویت، غذاهای فرآوری شده، غذاهای کنسروی و غذاهای شیرین و چرب می شوند. تمام این غذاها شامل چربی های مضر، میزان زیادی شکر و مواد نگه دارنده می شوند که بدون شک باعث ایجاد حس رخوت در شما می شوند.

دو عادت غذایی مخرب که باید از آن ها دوری کنید:

اولین عادت مخرب، نوع صرف غذا در طول شبانه روز است. باید وعده های کم و پر حجم را به بیش از 5 وعده ی کم حجم در طول روز تبدیل کنید. با خوردن غذاهای کم حجم و پر انرژی به دفعات زیاد در طول روز، می توانید بدنی سالم تر و انرژی بیشتری داشته باشید.

عادت مخرب دوم، وعده های بین غذاهای اصلی است. استفاده از میان وعده ها به خودی خود ضرری به شما نمی رساند. اما انتخاب مواد غذایی که در این میان می خورید اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور کلی از شیرینی جات مصنوعی، نوشیدنی ها و مواد غذایی ای که به آن ها اشاره شد دوری کنید. به جای آن می توانید از انواع خشکبار (گردو، تخمه آفتابگردان یا کدو، بادام، کشمش، بادام زمینی و غیره) به همراه عسل استفاده کنید.

حالات ذهنی که منجر به خستگی و کاهش انرژی می شوند:

تا به حال این سوال را از خودتان پرسیده اید که چرا یک دفعه دچار احساس خستگی و کسالت می شوید؟ داشتن یک سری حالات ذهنی و احساسات منفی می تواند جدا از چیزی که می خورید در کاهش انرژی و خالی شدن سوخت جت تان اثر گذار باشد. احساساتی مثل ترس، غم، گناه، تنهایی، حسادت، افسردگی، خشم و عصبانیت می توانند منجر به احساس خستگی شدید روحی و جسمی بشوند. زمانی که وجود چنین احساساتی را در خودتان تشخیص دادید، حتما برای رفع آن ها چه به تنهایی و چه به کمک افراد حرفه ای اقدام کنید. درگیر شدن با چنین احساساتی، می تواند منجر به افسردگی های شدید و خستگی دایمی بشود. تا جایی که می توانید خودتان را به مثبت اندیشی و شکرگزاری عادت بدهید و در لحظه زندگی کنید.

خیلی از ما در طول روز میزان زیادی از استرس را تجربه می کنیم. اما بدون شک شما می توانید انتخاب کنید که با کنترل صحیح استرس و نگرانی، آن را تبدیل به سوختی برای حرکت بیشتر و قوی تر به سمت اهداف تان بکنید یا اجازه بدهید که این استرس شما را نابود کند. ابتدا باید استرس تان را تا حد ممکن کاهش بدهید و سپس اقدام به کنترل آگاهانه ی آن بکنید.

عوامل دیگری که سوخت جت تان را از بین می برند:

اگر دچار مشکل کم خوابی یا بی خوابی هستید و یا صبح ها با احساس خستگی از خواب بیدار می شوید، باید الگوی خواب تان را تغییر بدهید. خیلی وقت ها ممکن است فکر کنید که چرا با وجود 8 ساعت خواب کافی باز هم احساس خستگی دارید؟ در واقع میزان ساعات خواب چندان اهمیتی ندارد، بلکه کیفیت خواب شما است که تعیین می کند صبح روز بعد با چه میزانی از انرژی بیدار شوید. ممکن است 8 ساعت تمام خوایبده باشید اما خوابتان سبک بوده باشد و خواب عمیق را تجربه نکرده باشید. یکی از مهم ترین فاکتورها در داشتن خوابی بهتر، کنار گذاشتن تلویزیون، گوشی، تبلت و هر گجت الکترونیکی، تا دو ساعت قبل از خواب است. به جای آن کتابی بخوانید و علاوه بر بالا بردن اطلاعات تان، خواب راحت تری را تجربه کنید. اگر روش های مختلفی را امتحان کرده اید و همچنان در خواب مشکل دارید، حتما به یک متخصص مراجعه کنید و این مشکل را هر چه سریع تر حل کنید.

چند راهکار ساده برای افزایش سوخت جت:

اگر کنار گذاشتن یا چایگزین کردن هیچکدام از موارد بالا، سوخت جت تان را افزایش ندهد، احتمالا بدن تان کمبودی دارد و یا حساسیت غذایی خاصی دارید که باعث می شود نتوانید انرژی مورد نیازتان را از طریق غذا به دست بیاورید. حتما به طور سالانه یا هر دو سال یک بار یک آزمایش کامل انجام بدهید و میزان مواد معدنی و ویتامین های بدن تان را توسط پزشک بررسی کنید. اگر کمبودی جدی در بدنتان وجود داشته باشد می توانید آن را به کمک دارو و یا مکمل های غذایی جبران کنید. حتما از یک برنامه ی غذایی مناسب تحت نظر پزشک تغذیه یا کتاب های تخصصی پیروی کنید.

یکی دیگر از عواملی که سوخت جت تان را کاهش می دهد، افراد منفی نگر هستند. ممکن است خود شما ذاتا آدمی منفی نگر نباشید، اما به دلیل قرار گیری در محیط های منفی و حضور بین افراد منفی نگر، انرژی تان دایما در حال تحلیل رفتن باشد. تا جایی که می توانید از این افراد و محیط ها دوری کنید. حتی اگر امکانش را دارید کارتان را یا بخشی که در آن کار می کنید را تغییر بدهید. یادتان باشد سلامتی تان را در اولویت قرار بدهید. چرا که بدون سلامتی، انرژی ای برای به حرکت درآمدن وجود نخواهد داشت.

علاوه بر این ها، اگر به اندازه ی کافی ورزش نمی کنید و هیچ گونه فعالیت بدنی ای ندارید، وقت آن رسیده است که در برنامه ی روزانه تان تغییر مهمی ایجاد کنید و حتما زمانی را به ورزش کردن اختصاص بدهید. فرقی نمی کند در خانه ورزش می کنید یا باشگاه، روزانه بین 7 دقیقه تا حداقل نیم ساعت را به پیاده روی، نرمش یا دوی آرام اختصاص بدهید. کم کم با انجام این فعالیت ها، انگیزه تان برای افزایش ساعات ورزش و انجام تمرینات سنگین تر بیشتر خواهد شد. اگر می خواهید سوخت جت تان را افزایش بدهید، فراموش نکنید که کمی بدنتان را تکان بدهید!

برچسب‌ها: , , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست