عزت نفسمقالهوبلاگ

اثرات نداشتن عزت نفس در زندگی چیست؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

نداشتن عزت نفس و اعتماد به نفس کافی در زندگی، یکی از بدترین مشکلاتی است که هر فردی می‌تواند با آن رو به رو بشود. کسی که عزت نفس کافی ندارد، تصویر دوست‌داشتنی و مطلوبی از خود در ذهنش نیست. او مدام خود را سرزنش می‌کند و لیاقت داشتن فرصت‌های خوب را در خود نمی‌بیند. اثرات نداشتن عزت نفس در زندگی بسیار زیاد است. این فقدان مانند چتری سیاه، خوشی‌های زندگی را زائل می‌کند و باعث می‌شود تا دنیا به کام‌تان تلخ بشود.

نداشتن عزت نفس دلایل گوناگونی دارد. تربیت، حوادثی که در زندگی فرد رخ می‌دهد و برخی از ویژگی‌های ذاتی هر کس می‌تواند منجر به از دست رفتن عزت نفس او بشود. در هر حال، علت هر چه که باشد، اثرات نداشتن عزت نفس بسیار زیاد و نامطلوب است. تا انتهای این مطلب سایت موفقیت خودساخته با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اثرات نداشتن اعتماد به نفس در محیط کار چیست؟

نداشتن عزت نفس و احساسات درونی

شخصی که عزت نفس کافی ندارد، خودش را دوست ندارد. چنین فردی احساس می‌کند که لایق دوست داشته شدن نیست، مدام به دیگران غبطه می‌خورد و فکر می‌کند که از صفات خوب و ویژگی‌های قابل ستایش، فرسنگ‌ها دور است. چنین فردی، خود را ناتوان می‌بیند و احساس می‌کند که نمی‌تواند هیچ تغییر مثبتی در زندگی‌اش ایجاد کند. علت این رکود و خمودگی نسبت به ایجاد تغییرات، این است که به نظرش هیچ صفت ارزشمندی در او وجود ندارد در نتیجه تلاشی هم برای بیدار کردن استعدادهای خود صورت نمی‌دهد. رفته رفته، فردی که عزت نفس ندارد، از خودش متنفر می‌شود و زندگی سرد و سیاهی برای خود درست می‌کند که به سادگی نمی‌تواند از باتلاق آن نجاب بیابد.

با علائم نداشتن عزت نفس اشنا شوید

کمال‌گرایی، صفتی مثبت است یا منفی؟

برخی از افراد فکر می‌کنند که کمال‌گرایی یا به دنبال ایده‌آل‌ترین‌ها بودن، صفتی مثبت است. این دسته از افراد فقط به ۱۰۰ درصد اعتقاد دارند، بنابراین باید برای به دست آوردن هر چیزی باید تا نهایت آن را کشف کنند. این دیدگاه بسیار اشتباه است. این نوع عقیده، نهایتا باعث نداشتن عزت نفس می‌شود. شخصی که به دنبال رسیدن به غایت و نهایت هر چیز است، دستاوردی در زندگی نخواهد داشت. علت این است که کمال‌گرایی باعث می‌شود همیشه این احساس در فرد به وجود بیاید که فعلا کامل نیست و هنوز جای بی‌نقص شدن وجود دارد. بدیهی است که در این دنیا، هیچ‌کسی کامل نیست و هیچ‌ چیزی به شکل ایده‌آل مطلق وجود ندارد. در نتیجه، نرسیدن به رویای کمال‌طلبی، افراد با این ویژگی را دلسرد می‌کند و این حس را در آنها شکل می‌دهد که به اندازه کافی خوب نیستند. همه این‌ها منجر به نداشتن عزت نفس و سرخوردگی خواهد شد. پس برای اینکه در چنین وضعیتی گرفتار نشوید به خود یادآوری کنید که : گل بی‌خار کجاست؟

بیشتر بخوانید: عزت نفس در رشد فردی چگونه تاثیر میگذارد؟

نفرت داشتن از بدن و اندام، باعث کاهش عزت نفس می‌شود

اندام و صورت شما برای‌تان مهم است. این طور نیست؟ همه دوست دارند زیبا و جذاب باشند. اما اگر فردی از وضعیت ظاهری خود رضایت نداشته باشد، با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد. طرز تفکر ما درباره زیبایی و رضایت از اندام و ظاهرمان بسیار مهم است. کسی که مدام خود را با دیگران مقایسه می‌کند یا با معیارهای زیبایی تبلیغات بی‌پایه و اساس لوازم آرایشی، خود را می سنجد، باعث می‌شود که اعتماد به نفس و عزت نفسی پایین پیدا کند. رسیدگی به اندام، ورزش کردن، خوب لباس پوشیدن و… بسیار مهم است اما درگیر استاندارهای بیهوده زیبایی شدن نتیجه‌ای جز سرخوردگی به همراه ندارد. تمرکز بیهوده روی ظاهر باعث نداشتن عزت نفس در زندگی می‌شود. تنفر از جسم و صورت، نگاهی اشتباه و حقارت آمیز است که با کمال و رشد فاصله بسیاری دارد.

اثرات نداشتن عزت نفس در زندگی

مقایسه کردن خود با دیگران رفتاری سمی است

مقایسه کردن از هر لحاظ کار بسیار اشتباهی است. هر کس با مجموعه‌ای از ژن‌ها به این دنیا می‌آید. این ژن‌ها در تماس با رویدادهای مختلف محیطی، تلفیقی از نگرش‌ها، ویژگی‌ها و رفتارها را می‌سازند که نتیجه آن شخصیت هر فرد است. بنابراین هر یک از ما در مسیر پرپیچ و خمی که در این دنیا طی می‌کنیم، تحت تأثیر موضوعات و عوامل بسیار مختلفی قرار می‌گیریم. دقیقا به همین خاطر است که نباید خود را با هیچ کس دیگری مقایسه کنیم. مقایسه کردن باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و نداشتن عزت نفس می‌شود. باید یاد بگیریم که هر کس ویژگی‌های ارزشمندی دارد که به کمک آنها می‌تواند نقاط ضعف خود را ارتقا بدهد. مقایسه نکردن خود با دیگران به معنای متوقف کردن تلاش برای بهبود نیست. بلکه به معنای تلاشی آگاهانه در جهت تکامل خویشتن است.

بیشتر بخوانید: کمبود اعتماد به نفس در کودکان ریشه در چه دلایلی دارد و چه باید کرد؟

حساسیت زیاد موجب از بین رفتن عزت نفس است

اگر نسبت به موضوعات مختلف مثلا رفتارهای دیگران با خودتان زیادی حساس باشید، از انتقادها برنجید و زود ناراحت بشوید، کم‌کم عزت نفس خود را از دست خواهید داد. وقتی عزت نفس نداشته باشید، نمی‌توانید به حرف دیگران به درستی گوش کنید زیرا بیهوده می‌رنجید و هر چیزی را سریعا به خودتان می‌گیرید. چنین فردی مدام آزرده‌خاطر خواهد بود و نمی‌تواند از زندگی لذت و بهره کافی ببرد. افزایش میزان انتقادپذیری و به دقت گوش دادن به حرف‌های دیگران، فرصتی ایده‌آل برای رشد و تکامل است که نباید از خود دریغ کنید.

نداشتن عزت نفس چیست

نداشتن عزت نفس و خلق‌وخو چه رابطه‌ای با هم دارند؟

نداشتن عزت نفس باعث می‌شود تا فرد همیشه از خود ناراضی باشد. علاوه بر اینکه چنین فردی مدام از خود ناراضی است به دلیل اینکه حساس و زودرنج است از دیگران هم ناراضی و ناراحت خواهد بود. چنین شخصی قطعا خوش‌مشرب نیست و خلق‌وخوی خوبی هم ندارد. این همه انرژي منفی و آزردگی روحی باعث شعله‌ور شدن عصبانیت و تلخ‌کامی هم می‌شود. بنابراین خود فرد و اطرافیان بی‌نوای او زندگی تلخ و سختی را تجربه خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش عزت نفس برای داشتن زندگی شاد

فقدان عزت نفس موجب حس بی‌ارزش بودن است

نداشتن عزت نفس باعث می‌شود که فرد احساس کند، هیچ ارزشی ندارد و نمی‌تواند برای دیگران و خودش مفید واقع بشود. در نتیجه برای رشد یافتن هم تلاش نمی‌کند. او معتقد است که نسبت به سایرین ضعیف‌تر است و این ضعف رفع‌ناشدنی است. این تفکر اشتباه معنای تلاش را هم در زندگی از بین می‌برد.

باید قبول کنید که هر فردی در زندگی ارزشمند است. دستاوردهای شما نتیجه نگاه و طرز تفکرتان به زندگی است و هرگز نباید با متر و معیارهایی کلی سنجیده بشوند. اگر خود را مدام با دیگران مقایسه کنید و به کمیت دستاوردهای زندگی تأکید داشته باشید، چیزی جز یأس در زندگی تجربه نخواهید کرد. خوشحال بودن و رضایت از خود را با هیچ استانداردی نمی‌توان مشخص کرد. استاندارد موفقیت در زندگی، احساس رضایت و شادمانی در قلب و جان شما است. همه ما به این دنیا آمده‌ایم تا شاد باشیم و رهایی را تجربه کنیم نه اینکه با بندهای دنیوی بیهوده خود را اسیر تله‌های فراوان این کره خاکی کنیم.

برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

نداشتن عزت نفس

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست