مقالهوبلاگ

چگونه در موارد سخت تصمیم های درست بگیریم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

بیشتر افراد از فرآیند تصمیم گیری متنفر هستند. شاید شما هم جزو همین دسته از افراد باشید. گاهی گرفتن یک تصمیم به قدری حساس و تعیین کننده است که به نظر می رسد هیچ جواب کامل و درستی برای مشکل پیش آمده وجود ندارد.

در طول روز ممکن است بارها مجبور شویم تصمیمات مهمی بگیریم و یا تصمیمات ساده ای را باید اتخاذ کنیم که نتایج مهمی برای ما خواهند داشت. از آنجایی که عواقب هر تصمیمی با خودمان است، مساله ی انتخاب درست راه حل و حل مساله، کمی پیچیده تر هم می شود.

در این مقاله قصد داریم 4 راهکار موثر را به شما معرفی کنیم که به کمک آن ها می توانید بسیار سریع تر و بهتر تصمیات کوچک و بزرگ تان را اتخاذ کنید.

1- مشخص کنید که دقیقا چه چیزی می خواهید

یکی از اولین فاکتورهایی که برای تبدیل شدن به یک تصمیم گیرنده ی واقعی به آن نیاز دارید، این است که نسبت به خودتان و نیازهایتان آگاه باشید. فرض کنید در موقعیتی قرار گرفته اید که تنها دو راه حل برای آن وجود دارد. دلیل اصلی این که در چنین مواقعی نمی توانید تصمیم درستی بگیرید این است که در واقع هیچکدام از آن دو گزینه چیزی نیست که شما واقعا نیاز دارید. ممکن است چیزی که واقعا شما به آن نیاز دارید تغییر شغلتان باشد، ممکن است ماندن در خانه و یا هر تصمیم دیگری باشد که جزو گزینه های پیش رویتان نیست. پس زمانی که در سر دو راهی تصمیم گیری قرار گرفتید به این فکر کنید که واقعا چه چیزی می خواهید. فرض کنید شما بین انتخاب شغلی جدید با درآمد بیشتر و شغل فعلی تان که کار مورد علاقه ی شماست گیر کرده اید. در این حالت به این فکر کنید که چیزی که برایتان مهم تر است و واقعا نیاز دارید کدام است. اگر نیازتان ماندن در کاری باشد که به آن علاقه دارید اما در آمد هم برایتان مهم است، می توانید راه سوم را انتخاب کنید. در شغل تان بمانید و برای افزایش حقوق با مدیرتان گفتگو کنید.

2- هیچ گزینه ای را از روی اجبار انتخاب نکنید

زمانی که نسبت به نیاز های واقعی تان آگاه شدید، به صداهای درون ذهن تان و یا افرادی که به شما می گویند باید چیز دیگری بخواهید گوش نکنید. اگر در شرایط اجبار برای انتخاب گزینه ای که به نظر منطقی و درست تر می رسد قرار گرفتید، کمی به خودتان فرصت بدهید و بررسی کنید که دلایلتان برای بهتر دانستن آن گزینه نسبت به خواسته ی واقعی تان چیست. اگر نتوانستید دلایل خوبی برای خودتان پیدا کنید، پس آن گزینه را کاملا کنار بگذارید. فرض کنید شما زمانی برای به دست آوردن پستی در یک شرکت معتبر هر کاری انجام دادید. اما آن پست زمانی برای شما جور شد که کسب و کار خودتان را به تازگی شروع کرده اید و هیجان زیادی برای رونق آن دارید. ممکن است به عنوان شخصی که دایما به دنبال موفقیت و مطرح شدن است، رد کردن آن موقعیت عالی کار عاقلانه ای برایتان به نظر نرسد. اما زمانی که از خواسته ی واقعی تان آگاه باشید، سعی می کنید به جای قبول موقعیت بهتر، تمرکزتان را روی رونق دادن کسب و کار خودتان بگذارید.

3- یادتان باشد قدم برداشتن بهتر از کاری نکردن است

این مورد در 99 درصد مواقع درست است. افراد بسیاری هستند که نمی توانند به این نتیجه برسند که چه چیزی از زندگی می خواهند. بنابراین سرگرم کار تمام وقت می شوند، قبض ها و بدهی هایشان را پرداخت می کنند و هرگز کاری برای خودشان و پیشرفت شغلی و فردی شان انجام نمی دهند. این افراد سال ها در شغلی کم اهمیت می مانند و قبض ها و بدهی هایشان هم تمامی ندارد.

حالا فرض کنید فردی تصمیم می گیرد کاری را انتخاب کند که ارتباط چندانی با علاقه ی واقعی اش ندارد. او این کار را انتخاب می کند تا توانایی ها و مهارتش را گسترش بدهد و رزومه ی خوبی برای خودش بسازد. این فرد دو سال در شرکتی کار می کند و با تلاش هایش به جایگاه خوبی هم دست پیدا می کند. او بعد از این مدت از کارش استعفا می دهد تا یک قدم دیگر برای نزدیک شدن به خواست واقعی و انجام کار رویایی اش بردارد و در نهایت به آن می رسد. این فرد به همان اندازه ی فرد قبلی که در یک کافه و یا شغل دانشجویی مانده، کار کرده است. اما جایگاه نهایی این دو شخص کاملا از هم متفاوت است.

4- تصمیم گیری را تمرین کنید

بیشتر افرادی که درگیر سوال های مهمی مثل (باید به خاطر دنبال کردن رویاهایم از کار فعلی ام دست بکشم؟) هستند، اغلب برای اینکه به باشگاه بروند یا نه کل روز را فکر می کنند! احتمالا شما هم درگیر این مشکل هستید. شاید برای انتخاب و دیدن یک فیلم یک ساعته، بیشتر از یک روز وقت می گذارید یا زمانی که به رستوران می روید دیر تر از هر کس دیگری می توانید سفارشتان را انتخاب کنید و همیشه به زمان بیشتری نیاز دارید.

اگر فردی هستید که همیشه در تصمیم گیری مشکل دارد، باید ماهیچه های تصمیم گیری تان را با گرفتن تصمیم های کوچک، قوی کنید. مثلا به خودتان فقط 30 ثانیه زمان بدهید تا تصمیم بگیرید می خواهید چه غذایی برای شام سفارش بدهید و یا چه فیلمی ببینید. به محض اینکه تصمیمتان را گرفتید آن را عملی کنید. آنقدر این کار را انجام بدهید تا بتوانید برای مسایل بزرگتر هم به سرعت تصمیم بگیرید. اگر سریع تصمیم گرفتن شما را دچار اضطراب و نگرانی می کند، از خودتان بپرسید بدترین اتفاقی که در پی این تصمیم ممکن است رخ بدهد چیست؟ اگر فیلم انتخابی تان بد بود می توانید آن را نگاه نکنید، اگر غذا بد بود می توانید آن را نخورید. اما با سریع تصمیم گرفتن به مغزتان آموزش می دهید که در تمام موقعیت ها با سرعت بیشتری عمل کند.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست