مقالهوبلاگ

لذت بردن از تنهایی با چند روش عالی و درجه یک

اشتراک گذاری این مطالب در:

بعضی از افراد فکر می‌کنند که تنهایی یک کابوس شوم است. وحشت از تنها ماندن باعث می‌شود که مدام وارد رابطه‌های رنگارنگ شوند و در این مسیر از عزت نفس‌شان کاسته شود زیرا در مکان درستی قرار نمی‌گیرند و شتابزدگی برای فرار از تنهایی، آنها را به سمت و سوی افراد نادرست سوق می‌دهد.
برای اینکه زندگی شاد و بهره‌وری داشته باشید باید لذت بردن از تنهایی را یاد بگیرید و بدانید که در تنهایی هم مزایای فراوانی وجود دارد که موجبات رشد و شکوفایی شخصیتی‌تان را فراهم می‌کند. کارهای فراوانی وجود دارد که به لذت بردن از تنهایی کمک می‌کنند. پس مستقل باشید، شادی و خوشحالی‌تان را به وجود دیگران در زندگی‌تان گره نزنید و بدانید که شما برای کامل بودن، کافی هستید. در ادامه به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید تنها باشید اما هنوز راضی، خوش و سرحال باقی بمانید.

1. ورزش کنید و شاداب بمانید

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که هر فرد برای لذت بردن از تنهایی باید در نظر داشته باشد، ورزش کردن است. ورزش کردن هم جسم و اندام‌تان را سالم و زیبا می‌کند و هم از نظر روحی و روانی برای‌تان شادی‌آور و لذت‌بخش خواهد بود. با انجام حرکات ورزشی، هورمون‌ها و مواد شیمیایی مطلوبی در بدن ترشح می‌شوند که شما را سرحال می‌آورند، خوش‌بین‌تر می‌کنند و روحیه‌ای قوی‌تر در اختیارتان می‌گذارند.
ضمن اینکه در انجام حرکات ورزشی یک پیام تلویحی هم به مغزتان ارسال می‌شود: وقتی ورزش می‌کنید، ناخودآگاه به خودتان القا می‌کنید که خود را دوست دارید و برای بهتر شدن خود در تلاش هستید. ورزش کردن یکی از روش‌های درجه یک برای لذت بردن از تنهایی است. برای خود برنامه‌ریزی داشته باشید و حداقل چند روز در هفته را برای انجام آن سپری کنید. دوچرخه‌سواری چند دقیقه‌ای در اطراف محل زندگی، دویدن در پارک و…، شما را شاداب خواهد کرد و تنهایی‌تان را جذاب و رنگی‌تر.

2. کتاب بخوانید و مطالعه کنید

فکر نمی‌کنیم، کسی هم وجود داشته باشد که کتاب خواندن را کار درستی نداند. ارزش کتاب‌خوانی برای همه کاملا مشخص است. شاید باور نکنید اما کافی است چند هفته مدام کتاب بخوانید و بعد از این مدت می‌توانید شاهد تغییرات شگفت‌انگیز و بهبودی محسوس در رفتارها و تصمیم‌گیری‌های‌تان باشید. کتاب خواندن هم از بهترین روش‌ها برای لذت بردن از تنهایی است.
با مطالعه و خواندن داستان‌های گوناگون، بدون اینکه به نقاط مختلف دنیا سفر کرده باشید یا ماجراهای رنگارنگ را پشت سر گذاشته باشید به تجربه‌های متنوع و مفیدی دست پیدا می‌کنید که به قدرت تخیل، تعقل و تصمیم‌گیری‌تان می‌افزایند. اگر کتاب خواندن هیچ فایده‌ای هم نداشته باشد، دست‌کم به سرگرم شدن و لذت بردن از تنهایی کمک خواهد کرد.
داستان‌های رنگارنگ از نویسنده‌های مورد علاقه‌تان را بخوانید و در جادوی لحظات کتاب‌خوانی خود را غوطه‌ور کنید. این کار بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است و اگر تا به حال تجربه آن را نداشته‌اید، حتما آن را امتحان کنید. مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد.

لذت بردن از تنهایی را با تمام سلول‌های بدن‌تان احساس کنید.

3. به کلاس‌های مورد علاقه‌تان بروید

شما باید به خودتان احترام بگذارید. بعضی از افراد وقتی تنها هستند یا در یک رابطه عاطفی قرار ندارند، احساس ناخوشایندِ‌ «مفید نبودن» و «کافی نبودن» یا «جذاب نبودن» را تجربه می‌کنند. احساسات منفی درباره خود، گام نخست در جهت تخریب اعتماد و عزت نفس است. پس اگر زندگی‌تان را دوست دارید و به خوبی می‌دانید که فرصت عمر آدمی، کوتاه‌تر از آن است که ساعات و دقایقش را با افکار و احساسات منفی سپری کند پس فکری به حال تنهایی‌های‌تان بکنید.
مثلا به کلاس مورد علاقه‌تان بروید. اگر عاشق رقص هستید به کلاس رقص بروید. اگر یادگیری زبان‌های خارجی یا ورزش را دوست دارید در دوره‌های متعلق به آنها شرکت کنید و لذت بردن از تنهایی را تمرین کنید. به علایق خود احترام بگذارید، خود را سرگرم کنید و چیزهای تازه یاد بگیرید. مطمئن باشید که اگر لذت تنها بودن را کشف کنید دیگر به هر کسی اجازه ورود به حریم شخصی ارزش‌مندتان را نخواهید داد.

۴.برای لذت بردن از تنهایی خاطرات‌تان را بنویسید

نوشتن خاطرات هم یکی از راه‌های لذت بردن از تنهایی است. حتما می‌پرسید، چرا و چگونه؟ واقعیت این است که با نوشتن خاطرات، هر فرد اقدام به واکاوی رفتارها و احساسات خود می‌کند. در نتیجه شناخت دقیق‌تری نسبت به خودش پیدا خواهد کرد و می‌تواند احساسات خود را در قالب کلمات و عبارات بروز بدهد. به همین خاطر، ضمن اینکه خود را بهتر می‌شناسد، دچار عواطف و احساسات فروخورده نیز نمی‌شود و یاد می‌گیرد که احساساتش را بروز بدهد.
در این صورت، احساسات و عواطف منفی از وجودش خارج می‌شوند و احساسات و عواطف مثبت هم انرژی‌اش در زندگی را چند برابر می‌کنند. پس برای لذت بردن از تنهایی به نوشتن خاطرات روزانه هم فکر کنید. ابراز احساسات و شناخت آنها باعث می‌شود که کنترل و مدیریت بهتری روی روان‌تان داشته باشید و به خودشناسی عمیق‌تری دست پیدا کنید.

4. به طبیعت و گردش بروید

طبیعت و صدای زیبای آن آرامش‌بخش است. برای لذت بردن از تنهایی به گشت و گذار در طبیعت بروید، بوی سبزه‌ها و درختان را با لذت استشمام کنید. سعی داشته باشید که از سکوت و زیبایی طبیعت در تنهایی‌های‌تان نهایت استفاده را ببرید.
گردش کردن در طبیعت باعث می‌شود تا به نوعی صلح درونی با خود و محیط اطراف‌تان برسید و خود را بیشتر دوست داشته باشید. لذت بردن از تنهایی با رفتن به گردش و طبیعت، شما را آرام‌تر می‌کند و اجازه می‌دهد که قدر تنهایی‌تان را بیشتر بدانید. باور کنید، آمیختن با زیبایی‌های طبیعی و دور شدن از تباهی و شلوغی جمع گاهی بسیار لازم و لذت‌بخش می‌شود.

5. تنوع را از اصول لذت بردن از تنهایی بدانید

لذت بردن از تنهایی را با تمام سلول‌های بدن‌تان احساس کنید. اجازه ندهید که رخوت و یکنواختی به زندگی‌تان وارد شود. به بهانه اینکه تنها هستید، لحظات را تکراری و بی‌حوصله نگذرانید. شما ارزشمند هستید، تنهایی‌تان ارزشمند است و برای شاد بودن و ایجاد تنوع در زندگی نیاز به شخص دیگری ندارید. کسی که بداند چطور در ایام و اوقات تنهایی به خوبی و شاد زندگی کند در زندگی با دیگران هم رفتار و منش بهتری خواهد داشت.
یکی دیگر از راه‌های مهم لذت بردن از تنهایی این است که در زندگی‌تان به هر شیوه‌ای که فکر می‌کنید، تنوع به وجود بیاورید. برای مثال، اسباب و اثاثیه را تغییر بدهید. چیدمان آن را عوض کنید یا وسیله‌ای نو به خانه‌تان اضافه نمایید. تنوع می‌تواند در هر چیز دیگری هم ایجاد شود. نکته مهم این است که نگذارید، رخوت و سکون به تنهایی‌های‌تان وارد شود.

برای لذت بردن از تنهایی خاطرات‌تان را بنویسید

در آخر

ما انسان‌ها از همان روز نخست حضورمان در دنیا تنها هستیم. حتی اگر دورمان را دوستان و اقوام زیادی پر کنند باز هم در هر مرحله از زندگی برای رشد کردن و بلوغ باید زندگی را در جایی درون اعماق وجود خودمان کشف کنیم. این سیر و سلوک فقط و فقط با تنهایی مقدور و ممکن می‌شود. بنابراین بهتر است، لذت بردن از تنهایی را هم به خوبی یاد بگیریم.
کسی که شور و شعف پنهان در تنهایی را کشف کند و راه‌های خوش بودن در این حالت را بداند، بی‌تردید در برخورد با دیگران هم رفتارها و واکنش‌های بهتری خواهد داشت. زیرا خود را به درستی می‌شناسد و در تعریف ارتباطش با دیگران بنا به خودآگاهی‌هایی که دارد به دقت و صحیح عمل می‌کند. یادتان نرود که تنها بودن، یک کابوس شوم نیست بلکه حالتی از زندگی بشر روی این کره خاکی است و می‌تواند لذت‌بخش‌ترین ثانیه‌های یک فرد از زندگی باشد.

اگر از تنهایی رنج می برید، نشانهی کمبود عزت نفس در شماست. اگر قصد دارید میزان عزت نفس را در خود ارزیابی کنید، خودساخته شرکت در «تست عزت نفس» را به شما پیشنهاد می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تست عزت نفس

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

2 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست