مقالهوبلاگ

با این 9 روش منفی گرایی را کیلومترها از خود دور کنید!

اشتراک گذاری این مطالب در:

تفکرات منفی یک عامل بازدارنده بزرگ هستند که به‌مرور زمان ممکن است منجر به عدم ریسک‌پذیری، سکون، ترس یا حتی افسردگی شوند. منفی گرایی به صورت احتیاط بیش از حد در کار، وسواس و نگرانی زیاد در مسائل شخصی و یا بزرگنمایی شکست‌ها ممکن است برای همه ما پیش بیاید. اگر به آن بی‌توجه باشیم و جلواش را نگیریم کم‌کم به صورت یک عادت رفتاری مخرب و ماندگار خواهد شد.

اگر شما ذاتا شخصی هستید که همیشه نیمه خالی لیوان را می‌بیند، با شنیدن شعار «مثبت فکر کنید» احساس کسی را خواهید داشت که به یک مسابقه ماراتون هل داده می‌شود. قبل از اینکه بتوانید راهبردهای مثبت را پیاده‌سازی کنید و از مزایای سلامتی، روابط بهتر و شادی بیشتر بهره ببرید، باید اول منفی گرایی را از بین ببرید.

بهترین راهنمایی‌های کاهش منفی گرایی را از روانشناسان، مربیان و نویسندگان جمع‌آوری کردیم تا به شما کمک کنیم عادت‌های محتاطانه و منفی گرایی خود را بشناسید و بتوانید از آن‌ها رها شوید. یک روی روشن زندگی نیز در انتظار شماست.

با این 9 روش منفی گرایی را از خود دور کنید

با این 9 روش منفی گرایی را از خود دور کنید

1- اهداف منطقی و معقول تعیین کنید

لاوینیا لومزانو (Lavinia Lumezanu) مربی اجرایی و رهبری بازاریابی می‌گوید: « بسیاری از افراد منفی گرا، خودشان را اذیت می‌کنند زیرا اهداف بزرگ و ترسناکی برای خود قرار می‌دهند که دستیابی به آن‌ها مشکل است». بنابراین به جای گفتن «من قصد دارم امسال یک کتاب بنویسم!»، با هدف ثبت‌نام کردن در یک کلاس نویسندگی، شروع کنید یا به جای آن، سه صفحه از کتابتان را کامل کنید. رضایت در دستیابی به اهداف کوچک‌تر باعث ایجاد انگیزه برای رسیدن به اهداف بعدی خواهد شد.

2- “مشکلات” را به “چالش‌” تبدیل کنید

کریستی لینگ ، نویسنده کتاب «روزتان را با قدرت در اختیار بگیرید : کلیدهایی برای ایجاد شادی، انرژی و موفقیت  بیشتر با شروع صبح‌های مثبت» می‌گوید: «کلمات بسیار قدرتمند هستند».  «سعی کنید لیستی از کلمات یا عبارات منفی‌ای که غالبا استفاده می‌کنید را تهیه کنید و آن‌ها را با کلمات مثبت، جایگزین کنید.» برای مثال، اگر شما همیشه از مشکلات شکایت می‌کنید، بهتر است به آن‌ها به‌عنوان چالش نگاه کنید. کارول پترسون، مشاور سلامت ذهنی در ونکوور، می‌گوید: جمله «من باید…» را از صحبت‌هایتان حذف کنید و به جای آن از «من می‌توانم انتخاب کنم…» استفاده کنید. کلمه «باید» با خود تعهد و مسئولیت می‌آورد و باعث ترس و رنجش شما می‌شود. کلمه «انتخاب یا خواستن» به شما قدرت و آرامش می‌دهد، مثلا «الآن می‌توانم لباس‌ها را بشویم، بنابراین می‌توانم شب استراحت کنم». د ر حالی که به نظر می‌رسد این کلمات معانی ساده‌ای دارند اما استفاده از این کلمات به صورت روزانه می‌تواند تاثیر زیادی روی نگرش شما داشته باشد.

منفی گرایی را پس بزنید

3- پاسخ پیش‌فرضتان را تغییر دهید

لینت لوئیس،  درمانگر فیدبک های عصبی می‌گوید: «افرادی که به ذات منفی گرا هستند، به ایده‌ها و تجارب جدید، پاسخ نه می‌دهند». او اشاره می‌کند: « به‌خصوص، آن‌ها در زمان خرید این کار را انجام می‌دهند و به جای تامل در مورد گفتن “نه”،  کار را یکسره کرده و “نه” را می‌گویند». او می‌گوید بهتر است به طور پیش‌فرض از «من زیاد مطمئن نیستم، کمی به من وقت دهید»  استفاده کنید. سپس سعی کنید قبل از نه گفتن، یک دلیل خوب برای بله گفتن بیاورید.

4- جوایز را به نمایش بگذارید

فرانک آدونیزو، معاون رئیس کل خدمات مشاوره بالینی برای گزینه‌های محل کار می‌گوید: «بسیار مهم است که چیزهایی که شما را به یاد موفقیت‌هایتان می‌اندازد در جلوی دید خود بگذارید، ازجمله جوایز، کارت ویزیت کسب‌وکار، لوح تقدیر و یا چیزهایی که شما را به یاد روابط خوب می‌اندازد مانند عکس‌ها، آثار هنری بچه‌هایتان؛ هدایا یا نامه‌های تقدیر از طرف مشتری یا رئیس که برخی از استعدادهای شما را به نمایش می‌گذارند». هنگامی که تمام چیزهایی که قابلیت و توانایی‌های شما را نشان می‌دهند، در جلوی چشمتان باشد، آنگاه ذهنتان از افکار منفی دور خواهد شد.

با منفی گرایی بجنگید

5- دستان خود را بالا ببرید

از لحاظ تاریخی، انسان‌ها و دیگر حیوانات با باز کردن دست‌ها و بزرگ جلوه دادن خود، قدرت خود را بیان می‌کنند. به یک طاووس که دم خود را تکان می‌دهد و یا یک مذاکره کننده که در مقابل حریف خود می‌ایستد و ژست قدرت به خود می‌گیرد، فکر کنید. ناتوانی، از طریق زبان بدن نیز منتقل می‌شود. به کودکانی که در زمان ترس، بدن خود را به حالت جنینی جمع می‌کنند و یا یک شخص خجالتی با شانه‌های افتاده و چشم‌های سربه‌زیر فکر کنید. ایستادن و باز کردن دست‌ها ممکن است شما را بزرگ‌تر و قوی‌تر جلوه دهد اما آیا آن واقعا برای نشان دادن قدرت شما، کافی است؟

در سال 2012، محققان هاروارد از شرکت‌کنندگان در مطالعه خواسته‌اند تا یکی از دو «حالت قدرت» را برای یک دقیقه به خود بگیرند، «یکی از آن‌ها این بود که به صندلی تکیه دهند و دستان خود را در پشت سر قلاب کنند، و پاهایشان را بر روی میز بگذارند» یا یک ژست کم قدرتی یا ناتوانی بگیرند «دست‌به‌سینه بایستند و مچ پاها را به صورت ضربدری قرار دهند».  آزمایش‌های خون و ضربان قلب، قبل و بعد از این کارنشان داد که در کسانی که حالت قدرت به خود گرفته‌اند، سطوح تستوسترون  (هورمون مربوط به احساسات و اعتماد به ‌نفس و سلطه) افزایش ‌یافته و سطح (هورمون استرس)  کاهش یافته است. آن‌ها در مصاحبه‌ها نشان دادند که قدرت بیشتری دارند و ریسک‌پذیر هستند. کسانی که حالت قدرت کم را به خود گرفته بودند، نتایج برعکسی را نشان دادند.

دفعه بعد که خواستید اعتماد به‌ نفس خود را تقویت کنید، حالت خود را تغییر دهید. دانا سانتانا، مربی یوگا Philadelphia Phillies، Pittsburgh Pirates و Tampa Bay Lightning به ورزشکاران می‌گوید:« با دست‌های باز، حالت کوه را به خودتان بگیرید ». این کار فوق‌العاده ساده است: صاف بايستيد و پاها را كمي باز كنيد، نفس عمیق بکشید و دست‌هایتان را به اندازه عرض شانه باز کنید. چشم‌ها را ببندید و 10 نفس عمیق بکشید. در آخرین بازدم خود، کف دست‌های خود را بر روس قفسه سینه بگذارید و لبخند بزنید. دو یا سه نفس عمیق‌تر بکشید و از بینی‌تان هوا را بیرون دهید.

منفی گرایی را کنار بزنید

6- یک متفکر انتقادی باشید، نه یک شخص انتقادی

الین تیلور کلاوس (Elaine Taylor-Klaus)، مربی سبک زندگی می‌گوید: « من یک مشتری دارم که همیشه به همه چیز با دید منفی نگاه می‌کند». «ما متوجه شدیم که مغز او فقط به‌عنوان یک متفکر انتقادی شکل گرفته است. او نسبت به همه چیز، انتقادی فکر می‌کند و این می‌تواند چیز خوبی باشد. او باید به خودش این فرصت را بدهد که برای خوب زندگی کردن، فقط انتقادی بودن کافی نیست و اگر چیزی شبیه آنچه او فکر می‌کند نباشد، الزاما اشتباه نیست». تیلور-کالاوس می‌گوید: اگر شما متفکر انتقادی و تحلیلی هستید، احتمالا یک ذهن انتقادی دارید، پس سعی کنید تفکراتتان را برای پیشبرد درست این وضعیت هدایت کنید.

7- از دنده راست از خواب بیدار شوید!

وقتی از خواب بیدار می‌شوید،

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده
فهرست