عزت نفسمقالهوبلاگ

8 راهکار کاربردی برای ایجاد و افزایش عزت نفس

اشتراک گذاری این مطالب در:

بیشتر ما دچار مشکل عزت نفس هستیم. خیلی از ما متوجه این مشکل شده ایم و یا تصمیم گرفته ایم تا برای حل آن راهکاری پیدا کنیم. مشکل اصلی اینجاست که آنقدر منابع آنلاین و مختلفی برای کمک به ما وجود دارد که نمی دانیم باید به حرف کدامشان گوش بدهیم!

هر مقاله ای می تواند راهکارهای مختلفی را برای افزایش عزت نفس به شما معرفی کند. اما راهکارهایی که در این مقاله می خوانید توسط افرادی ارائه شده اند که خودشان با مشکل کمبود عزت نفس مواجه بوده اند. افرادی که متوجه شده اند حل این مشکل تنها به خودشان بستگی دارد و برای حل آن تلاش زیادی کرده اند.

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالا شما هم از همین دسته افرادید. شما پذیرفته اید که تنها خودتان مسئول تغییر شرایط هستید و باید برای خودتان کاری انجام دهید. اولین چیزی که خیلی از ما را از تغییر باز می دارد، قبول این باور اشتباه است که چیزی، کسی، یا نیرویی خارج از ما مسئول تغییر شرایط است. به دلیل همین باور اشتباه است که با وجود اشتیاقی که برای بهبود شرایطمان داریم نمی توانیم به خودمان کمک کنیم.

اگر تصمیم گرفته اید مسئولیت زندگی تان را بر عهده بگیرید، به کمک راهکارهای این مقاله می توانید بر کمبود عزت نفس غلبه کنید و زندگی تان را آن طور که می خواهید ترسیم کنید. پس با سایت موفقیت خودساخته همراه شوید.

بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم که عزت نفس داریم یا نه + راهکارهایی برای افزایش عزت نفس

برای داشتن یک زندگی سالم، پر انرژی و مولد، نیاز داریم تا احساس خوبی نسبت به خودمان داشته باشیم. برای داشتن این حس خوب، نیاز داریم زمان و انرژی مان را در جهت مثبت و تولید کننده ای صرف کنیم. داشتن معنی و هدفی برای زندگی، همان سوخت اصلی ذهن ما است که باعث می شود حس بهتری درباره ی خودمان و زندگی داشته باشیم. به همین دلیل است که داشتن عزت نفس می تواند دنیای ما را تغییر بدهید.

عزت نفس چیست؟

برای جواب دادن به این سوال باید اول بدانیم عزت نفس چه چیزهایی نیست! عزت نفس به معنی داشتن غرور کاذب و خودشیفتگی نیست. در واقع داشتن عشق و علاقه به خود به معنی خودخواهی نیست. عزت نفس چیزی نیست که بتوانید آن را از عوامل بیرونی و دیگران کسب کنید. عزت نفس چیزی نیست که بتوانید آن را از طریق توصیه های دیگران به انجام یک کار و یا تایید و تشویق آن ها به دست بیاورید.

داشتن عزت نفس یک فرآیند درونی است. اولین چیزی که باید باور کنید این است که تنها شما مسئول ایجاد و پرورش عزت نفستان هستید. داشتن عزت نفس به معنای داشتن آگاهی است. باید از جسم و ذهنان آگاه باشید. احساساتتان را نادیده نگیرید. دردی را که دارید حس کنید و احساسات را آنگونه که هستند بپذیرید. آگاه باشید که چه حسی دارید و به چه چیزی می اندیشید.

بیشتر بخوانید: کاربردی ترین تمرین های افزایش عزت نفس | معماری عزت نفس

1- آگاه باشید:

همانطور که قبلا هم اشاره شد، داشتن آگاهی لازمه ی کسب عزت نفس است. تا زمانی که از نیاز به تغییر آگاه نباشیم چگونه می توانیم چیزی را در خودمان تغییر بدهیم؟

از مکالمات منفی ای که با خودتان دارید آگاه باشید. تنها در این صورت است که می توانید از احساسات منفی ای که این مکالمات ذهنی در شما ایجاد می کنند آگاه باشید. هر زمانی که متوجه شدید در حال تخریب خودتان هستید، کاغذی بردارید و دلایل آن را بنویسید. در باره ی افکارتان کنجکاو باشید و به خودتان یادآوری کنید که آن ها تنها افکار هستند، نه واقعیت.

بیشتر بخوانید: عزت نفس چطور بر موفقیت ما در رابطه با آدم‌ های دیگر اثر می گذارد؟

2- داستان را تغییر بدهید:

همه ی ما برای خود داستانی ساخته ایم از اینکه چه کسی هستیم و چه انتظاراتی باید از خودمان داشته باشیم. اگر برای خودتان یک سناریوی منفی ساخته اید، باید بدانید که این داستان از کجا نشات می گیرد. این باورها را چه کسی و چه شرایطی به شما تحمیل کرده است؟

گاهی جملات تخریب کننده ای مثل “تو چاق هستی” و یا “تو آدم تنبلی هستی” آنقدر در ذهنمان تکرار می شوند که شروع می کنیم به باور کردنشان. از آنجایی که شما این افکار را یاد گرفته اید، می توانید آن ها را فراموش کنید و یا با افکار جدید جایگزین کنید. به این فکر کنید که دوست دارید چه باورهایی درباره ی خودتان داشته باشید. آن افکار و باورها را یادداشت کنید و هر روز در ذهنتان تکرارشان کنید.

3- مراقب دام مقایسه و خودکم بینی باشید:

دو مهارت اصلی که باید یاد بگیرید، تمرین پذیرش خود و دست برداشتن از مقایسه ی خودتان با دیگران است. تنها به دلیل این که فردی در شبکه های اجتماعی به نظر شاد و خوشبخت می رسد و یا افرادی را می شناسید که ظاهرا زندگی فوق العاده ای دارند به این معنی نیست که واقعا خوشبخت هستند.

مقایسه کردن، تنها باعث ایجاد افکار منفی و در نهایت ایجاد اضطراب و استرس در شما می شود. احساس خود کم بینی و بی ارزشی، نه تنها در روابط، شغل و سلامت جسمی شما تاثیر مخرب دارد، بلکه سلامت روان شما را نیز به خطر می اندازد.

4- استعداد دورنی تان را کشف کنید:

آلبرت انیشتین جمله ی جالبی در این باره دارد که می گوید: «همه ی انسان ها نابغه اند. اما اگر شما یک ماهی را بر اساس توانایی آن در بالا رفتن از درخت قضاوت کنید، آن ماهی تمام زندگی اش را با تصور اینکه موجودی احمق است خواهد گذراند!»

همه ی ما نقاط قوت و ضعف های مخصوص به خودمان را داریم. تنها به این دلیل که در یک رشته ی ورزشی یا کاری موفق نبوده اید به این معنی نیست که هرگز در هیچ کار دیگری نمی توانید موفق باشید. باید نقاط قوتتان را پیدا کنید و ببینید انجام چه کارهایی به شما حس اعتماد به نفس و شادی می دهند.

5- ورزش کنید:

تحقیقات بسیاری رابطه ی مثبت بین ورزش کردن و افزایش اعتماد به نفس را ثابت کرده است. ورزش کردن به طور همزمان بر افزایش قدرت جسمی و ذهنی تان تاثیر می گذارد. ورزش روزانه به معنی مراقب از خود است و همین مورد به تنهایی منجر به احساسات خوب و مثبت در شما می شود. از آنجایی که ورزش کردن با افزایش سلامت ذهن و جسم به شما حس بهتری می دهد، تاثیر شگرفی در افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس شما خواهد داشت.

6- به دیگران کمک کنید:

کمک کردن به افرادی که نیاز به کمک دارند، به شما کمک می کند تا از توجه بیش از حد به خودتان فاصله بگیرید و کمی به دنیای خارج از خودتان توجه کنید. انجام کارهایی که حس احترامتان به خودتان را بالا می برند، به افزایش حس ارزش درونی شما کمک خواهند کرد. می توانید به گروه های خیریه ی مختلفی بپیوندید. از حقوق حیوانات حمایت کنید، به کودکان کار و افراد بی خانمان کمک کنید و یا در ارائه ی آموزش صحیح به اقشار محروم نقشی داشته باشید.

انجام این کارها نه تنها به شما حس ارزشمندی می دهد، بلکه این حس ارزش را در دیگران هم ایجاد خواهد کرد.

7- بخشیدن را یاد بگیرید:

آیا فردی در زندگی تان وجود دارد که او را نبخشیده باشید؟ نگه داشتن احساس خشم و آزردگی از نبخشیدن دیگران، شما را در چرخه ی افکار و احساسات منفی گرفتار می کند. اگر خودمان را نبخشیم، حس شرم و ناراحتی حاصل از آن هم شما را دقیقا گرفتار همان چرخه ی منفی خواهد کرد.

بخشیدن خودتان و دیگران می تواند در کسب عزت نفس موثر باشد. چرا که این کار ما را به ذات پر مهر و واقعی مان نزدیک تر می کند و به ما در پذیرش و دوست داشتن دیگران کمک خواهد کرد.

8- اجازه ندهید شرایط شما را تعریف کند:

در نهایت باید یاد بگیرید که بین شرایط تان و خود واقعی تان تمایز قائل بشوید. تشخیص ارزش واقعی خودتان و پذیرفتن خودتان با تمام عیب ها و نقایصی که دارید، اولین و مهم ترین قدم برای رشد و بهبود فردی شما است. تنها در این شرایط است که ترسی از شکست نخواهید داشت. چرا که شکست نمی تواند ارزش درونی شما را در دید خودتان کم کند.

یادتان باشد تمام ما انسان ها با توانایی ها و نقص های منحصر به فردی پا به عرصه ی وجود گذاشته ایم. تصور اینکه ما نسبت به سایرین کهتر و بی ارزش هستیم تصور غلط و بی پایه ای است که ممکن است محیط به ما تلقین کرده باشد. اگر ذهن شما این افکار منفی را یاد گرفته است، پس هر زمانی که بخواهید می تواند آن ها را فراموش و یا جایگزین کند. داشتن عزت نفس نیاز به خودآگاهی و تعهد برای یه دست آوردن آن دارد. منتظر دیگران و یا بهتر شدن شرایط نباشید. چرا که تنها شما مسئول تغییر وضعیت خود و درک ارزش واقعی تان هستید.

برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست