مقالهوبلاگ

دوست ‌داشتنی بودن هم یادگرفتنی است؟ روش‌های آن را می‌دانید؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

همه دوست دارند که افرادی دوست‌داشتنی باشند. دوست‌ داستنی بودن بسیار شیرین و خوشایند است. مثلا همه دوست دارند وقتی وارد جمعی می‌شوند، دیگران به آنها توجه و با احترام و محبت با آنها برخورد کنند. آیا می‌توان دوست داشتنی بودن را یاد گرفت؟ افراد محبوب چه ویژگی‌هایی دارند که دیگران فاقد آنها هستند؟ واقعیت این است که می‌توان محبوب بودن را آموخت. افراد دوست‌داشتنی و شیرین با داشتن کنترل و مدیریت صحیح رفتارهای فردی و اجتماعی خود در قلب دیگران جای می‌گیرند. پس اگر دوست دارید که فرد محبوبی در جمع‌های مختلف بدل شوید، با ما همراه باشید:

دوست داشتنی بودن مستلزم مهربانی و ملاحظه است

برای دوست داشتنی بودن باید یاد بگیرید که فقط زندگی‌تان را محدود به دنیای خود نکنید. افراد محبوب، کسانی هستند که برای دیگران ارزش و احترام قائل هستند و به آنها توجه دارند. کسی که مدام درباره خود و موضوعات زندگی‌اش با دیگران صحبت می‌کند باعث می‌شود که این احساس در آنها به وجود بیاید که او فردی خودخواه و بی‌ملاحظه است. اما افراد دوست‌داشتنی، مهربان و باملاحظه هستند و در خلال صحبت‌های‌شان، نظر دیگران را جوبا می‌شوند و با مهربانی سعی می‌کنند که به دنیای دیگران هم نزدیک شوند. دقت کرده‌اید که بعضی از افراد در هر جمعی، متکلم وحده هستند و دوست دارند مدام حرف بزنند و اظهار نظر کنند؟ این افراد قطعا در نظر دیگران دوست‌داشتنی شناخته نمی‌شوند. برای دوست داشتنی بودن باید خود را به فردی باملاحظه بدل کنید که به عقاید و به ویژه احساسات دیگرا احترام می‌گذارد و به آنها توجه دارد.

برای دوست داشتنی بودن باید یاد بگیرید که فقط زندگی‌تان را محدود به دنیای خود نکنید

افراد محبوب، خودشان را دوست دارند

افراد محبوب خودشان را دوست دارند. البته نه به این معنی که خودخواه هستند. نه، این جنس از علاقه و محبت به خود از جنس شکرگزاری و شناخت خود است. کسی که از خود شناخت خوبی پیدا می‌کند، متوجه می‌شود که در کنار مجموعه عیب و ایرادهایی که دارد، ویژگی‌های قابل‌اعتنا و مثبتی هم داراست. پس به خاطر داشتن ویژگی‌های خوب شکرگزار می‌شود و خود را دوست می‌دارد. عشق و علاقه به دیگران زمانی معنا پیدا می‌کند که فرد خود را در درجه نخست، دوست داشته باشد و برای ویژگی‌هایی که دارد، ارزش قائل باشد. در این صورت، امکان رشد و تغییر ویژگی‌های نامطلوب هم بسیار بیشتر خواهد بود.

برای محبوب بودن باید به ظاهر خود رسیدگی کرد

کسانی که می‌گویند رسیدن به ظاهر اصلا مهم نیست و فقط درون و سیرت آدم‌ها اهمیت دارد، سخت در اشتباه هستند. واقعیت این است که ظاهر هر شخص، نمودی از درونیات، طرز تفکر، اعتقادات و سبک زندگی اوست. چطور ممکن است، چنین چیزی حائز اهمیت نباشد؟ افراد دوست‌داشتنی، همان‌قدر که به پرورش ویژگی‌های درونی و باطنی خود می‌پردازند، ظاهر خود را هم در نظر دارند. آنها می‌دانند که باید آراسته، مرتب، تمیز و خوش‌بو باشند. داشتن ظاهری مناسب، علاوه بر اینکه برای دیگران خوشایند است، برای خود فرد هم احساس خوشایندی به همراه خواهد داشت و باعث می‌شود با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه حضور پیدا کند.

رسیدگی به وضعیت پوشش، آرایش، بهداشت و به طور کلی ظاهر می‌تواند باعث بروز حس و حال خوب در شما شود. زیرا شخصی که به خود اهمیت می‌دهد ناخودآگاه شاداب و امیدوار زندگی می‌کند و حس خوبی که در خود پرورش می‌دهد در برخورد با دیگران هم نمود پیدا کرده و به آنها منتقل می‌شود. پس بهتر است، همیشه برای اینکه دوست داشتنی بودن را تمرین کنید به ظاهر خود هم برسید.

افراد محبوب برنامه‌ریزی دارند

افراد محبوب در زندگی خود برنامه‌ریزی دارند. آنها برای تفریح، کار، معاشرت با دوستان و خانواده و… برنامه‌ریزی می‌کنند و در نتیجه برای تمام اینها وقت کافی دارند. افراد دوست‌داشتنی، تک‌بُعدی نیستند و می‌توانند بخش‌های مختلف زندگی‌شان را فعال نگه دارند. شخصی که بتواند بخش‌های مختلفی از وجودش را فعال کند، قطعا فرد جذابی خواهد بود که معاشرت با او شیرین است. پس اگر می‌خواهید دوست داشتنی بودن را در زندگی تمرین کنید حتما برای برنامه‌های روزانه و ابعاد مختلف زندگی‌تان طرحی داشته باشید. منظم بودن برنامه‌های زندگی می‌تواند موجب رشد شخصیت فردی و اجتماعی‌تان شود. برنامه‌ریزی کردن برای زندگی باعث می‌شود تا فرد احساس خوبی نسبت به روی روال بودن برنامه‌هایش داشته باشد و این حس مثبت را به دیگران هم القا خواهد کرد. افراد دوست‌داشتنی برای تمام لحظات زندگی‌شان ارزش قائل هستند و زیستن در زمان حال را به خوبی می‌دانند. به همین خاطر است که برنامه‌ریزی می‌کنند و حاضر نیستند که ثانیه‌های عمرشان را بیهوده و به بطالت بگذرانند.

محبوب‌ها، خوش‌زبان هستند

افراد محبوب، خوش‌زبان هستند. آنها سعی می‌کنند همیشه لبخند بر لب داشته باشند و با واژه‌های شیرین و مودبانه‌ای مانند لطفا، سپاسگزارم و… با دیگران ارتباط برقرار کنند. انرژی مثبتی که چنین واژه‌هایی در خود دارند باعث می‌شود که دیگران از معاشرت با صاحب کلام لذت ببرند و جایی مناسب و محفوظ برای او در قلبشان پیدا کنند. علاوه بر خوش‌زبانی، احترامی که افراد محبوب برای دیگران قايل هستند در قالب ارزشمند دانستن وقت، انرژی و نظرات آنها هم نمود پیدا می‌کند. برای دوست داشتنی بودن باید برای وقت و نظرات دیگران ارزش قائل باشید و به آنها توهین نکنید. کسی که با سخنان طعنه‌آمیز و نیش و کنایه با دیگران صحبت می‌کند و اصلا از عواقب این رفتار نامناسب خود با دیگران باخبر نیست یا به عبارت بهتر، حس و عاطفه دیگران برایش اهمیتی ندارد به طور قطع نمی‌تواند در قلب آنها هم سهمی برای خود داشته باشد.

 یکی از روش‌های دوست داشتنی بودن معاشرت با افرادی است که عمیق به شما تعلق خاطر دارند

محبوب‌ها با افراد مثبت، همنشین هستند

افراد دوست‌داشتنی با کسانی که سرشار از انرژی‌های بد و منفی هستند، معاشرت نمی‌کنند. آنها دوست دارند که با کسانی هم‌نشین باشند که درکشان می‌کنند، دوستشان دارند و لحظاتی سرشار از انرژی را برای‌شان رقم می‌زنند. فرض کنید در کنار کسانی زندگی می‌کنید یا با افرادی معاشرت دارید که شما را به اندازه کافی دوست ندارند و نمی‌پسندند. در این صورت احتمالا به شما فشار زیادی وارد خواهد شد و احساسات خوشایندی نخواهید داشت. یکی از روش‌های دوست داشتنی بودن معاشرت با افرادی است که عمیق به شما تعلق خاطر دارند و به همین خاطر می‌توانند روحیه‌تان را افزایش بدهند.

برای دوست‌داشتنی بودن به دیگران کمک کنید

کمک کردن به دیگران، علاوه بر اینکه نیکی کردن در حق آنهاست، حال و هوای بسیار خوبی هم برای خود فرد به وجود می‌آورد. انرژی مثبت و حال خوبی که از کمک کردن به دیگران در شما به وجود می‌آید باعث می‌شود تا فردی شاداب و مثبت باشید. افراد محبوب به دیگران یاری می‌رسانند و کمک خود را از آنها دریغ ندارند. دراز کردن دست مهربانی به سمت دیگران، شما را در نظر آنها محبوب و در قلبشان دوست‌داشتنی می‌کند. شما خودتان را در نظر بگیرد؛‌ آیا کسی را که در خلال مشکلات و سختی‌ها، دست‌تان را می‌گیرد و به کمکتان می‌آید، دوست ندارید؟ قطعا پاسخ‌تان مثبت است و کسانی را که یاری‌گر دیگران در مشکلات هستند، دوست دارید.

در آخر

همان‌طور که می‌بینید، دوست‌ داشتنی بودن اصلا کار سختی نیست. تنها پیش‌نیازی که برای آن وجود دارد، گشودن دروازه‌های قلب به روی دیگران است. اگر بتوانید خود و افراد دیگر را دوست بدارید، انرژی شاداب‌کننده‌ای در زندگی‌تان جاری می‌شود که ارزش فوق‌العاده آن به زندگی‌تان برکت و شکوفایی می‌بخشد. کافی است کمی روی ویژگی‌های خود کار کنید، دستی به سر و روی ظاهرتان بکشید و عقده‌ها، کینه‌ها و منفی‌بافی‌ها را کنار بگذارید. بسیاری از ما در طول روزهای زندگی‌مان اسیر کینه‌ها و احساسات منفی می‌شویم. ما نمی‌توانیم یا بهتر است بگوییم نمی‌خواهیم دیگران را دوست بداریم چون خودخواه و لجوج هستیم، به دیگران کمک نمی‌کنیم چون تنبل و متکبر هستیم و …. اما از این نکته هم غافلیم که انرژی منفی تمام این رفتارها و اعمال دقیقا بخشی از زندگی خودمان را تیره و سیاه می‌کند. دوست داشتنی بودن شیرین است. پس تلاش‌تان را برای تغییر خود در این مسیر به کار بگیرید. مطمئن باشید، پشیمان نخواهید شد.

 

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست