انگیزشیوبلاگ

تفکر مثبت در روزهای سرد زندگی

اشتراک گذاری این مطالب در:

 

تفکر مثبت در روزهای سرد و سخت زندگی تمرین می‌خواهد

داشتن تفکر مثبت وقتی اوضاع رو به راه است و همه چیز بروفق مراد پیش می‌رود اصلا سخت نیست. مثبت‌اندیشی زمانی به یک هنر بدل می‌شود که بتوانید از دل روزهای سخت و تاریک زندگی، جان سالم به در ببرید و همچنان مثبت و بانشاط زندگی کنید. تفکر مثبت، ژن یا موضوعی ذاتی نیست. بلکه نیاز به یاد گرفتن و تمرین کردن دارد. تفکر مثبت را باید درک کنید و برای حفظ این درک و شیوه تفکر تلاش به خرج بدهید. اگر بتوانید تکنیک‌‌هایی برای تفکر مثبت کشف کنید و به انجام آنها عادت کنید، احتمال اینکه دچار روزهای غمگین‌کننده افسردگی شوید بسیار کمتر خواهد شد.

۱.به کارگیری تفکر مثبت در اوضاع نا به سامان

تفکر مثبت

برای اینکه از روزها و اوضاع نامساعد و منفی رهایی پیدا کنید باید در این شرایط به دنبال دو نکته باشید؛ نخست اینکه در خلال چیزهایی که آزرده‌تان می‌کند، چه نکته و نقطه مثبتی وجود دارد؟ دوم اینکه فرصت‌هایی که از دل این شرایط نامساعد برای‌تان پیش می‌آید، چیست؟ چه خوش‌تان بیاید و چه نه، در دل هر موضوع تیره و سیاهی هم ظرفیت و فرصتی برای تغییر اوضاع یا رشد وجود دارد. رشد همیشه با درد همراه است. به سن بلوغ خود توجه کنید. یادتان می‌آید که وقتی دستان و پاهای‌تان در حال رشد بود و قرار بود از شکل کودکانه خود خارج شود، چه دردی را در آنها احساس می‌کردید؟ پس یادتان باشد که رسیدن به هر رشدی، دردها و تجربه‌های دشواری را هم به همراه دارد. در واقع، آسانی مطلق وجود ندارد اما می‌توان با کنترل دید و نگاه به زندگی و به کار گرفتن تفکر مثبت، اوضاع را به نفع خود تغییر داد به شکلی که کمتر تلخی و سیاهی را برای رسیدن به شادی و خوشحالی تجربه کنید.

۲.دور شدن از محیط و آدم‌های منفی

برای اینکه تفکر مثبت را از دست ندهید باید تلاش کنید که خود را از محیطی که مدام به شما فشار و ناراحتی وارد می‌کند، دور نگه دارید. سعی کنید با افراد یا چیزهایی که به سیاه شدن نگاه‌تان نسبت به زندگی دامن می‌زنند، ارتباط کمتری برقرار کنید. در مقابل به دنبال چیزهایی باشید که خوشحال‌تان می‌کند. سعی کنید فعالیت‌های مفید، کارهای موردعلاقه و مثبت و معاشرت با افرادی را که اصطلاحا سَمی نیستند به زندگی خود اضافه کنید. به خودتان قول بدهید که اجازه نمی‌دهید، هیچ چیزی ناراحت‌تان کند یا احساست منفی را در شما شعله‌ور سازد. با این تجدید عهد، در راه دور کردن خود از منابع انرژی منفی و آدم‌های سمی موفق‌تر عمل خواهید کرد.

۳.وارد کردن آرامش به حرکات و رفتار

تفکر مثبت

تفکر مثبت به طور خلق‌الساعه در زندگی‌تان جاری نخواهد شد. برای اینکه زندگی آسوده و مثبتی داشته باشید باید مثبت فکر کردن را تمرین کنید. یکی از روش‌ها و تکنیک‌هایی که باعث تقویت تفکر مثبت در وجودتان می‌شود، وارد کردن آرامش به زندگی است. آرامش به زندگی با گام‌هایی مستمر و کوچک وارد می‌شود. مثلا با خودتان تمرین کنید که آرام‌تر غذا بخورید، آرام‌تر حرف بزنید، آرام‌تر راه بروید و به طور کلی آرام آرام و به دور از عجله و سرعت کارهای روزانه‌تان را انجام بدهید یا حرف بزنید و… . در واقع باید ژست‌های بدنی و نوع حرف زدن‌تان را هم آرام‌تر از قبل کنید. در این صورت، به طور ناخودآگاه، آرامش بیشتری به روح و جسم‌تان وارد خواهد شد. این آرامش اثرات مثبت زیادی دارد. برای مثال، زمانی که یاد بگیرید، آرام رفتار کنید، واکنش‌های‌تان هم نسبت به موضوعات مختلف آرام‌تر خواهد شد. برای مثال، اگر کسی با شما برخورد نامناسبی داشته باشد، سریعا از خود واکنش نشان نخواهید داد و این موضوع می‌تواند موجبات آسایش را در زندگی‌تان فراهم کند. اثرات تفکر مثبت خیلی بیشتر از آن است که فکر می‌کنید پس بهتر است آن را جدی بگیرید.

۴.کوه نساختن از کاه

تفکر مثبت

تفکر مثبت

از کاه، کوه نسازید. یادتان باشد که در شرایط دشواری که احساس نگرانی، افسردگی، حقارت و هر حس منفی دیگری به سراغ‌تان آمده است نباید به افکار سیاه و منفی خود دامن بزنید و آنها را تشدید کنید. در چنین مواقعی به خود یاد بدهید که باید کمی صبر کرد، نفس عمیق کشید و جنبه‌های مثبت ماجرا را مرور کرد. اگر چه یافتن نقاط مثبت در زمان عصبانیت، ناامیدی یا هنگام هجوم احساسات منفی دیگر، کار دشواری است اما تنها راهی است که می‌تواند شما را از اسارت منفی‌بافی خارج سازد. برای اینکه این عادت را در خود نهادینه کنید، بهتر است با خود قرار بگذارید که در هر موقعیت و شرایطی نقاط مثبت را ببینید و از یک واقعه بد، فاجعه نسازید. بسیاری از اوقات، تفکرات ما به قدری در منفی‌بافی پیش می‌رود که موضوعی کوچک را به مشکلی بزرگ حل می‌کنیم. علت این از کاه، کوه ساختن‌ها چیزی نیست جز یاد نگرفتن تفکر مثبت و تمرین نکردن. باید با خود تمرین کنید تا اظهارنظرهای مثبت نسبت به افراد و وقایع داشته باشید. از منفی‌گویی و بدگویی بپرهیزید. باور کنید بعد از اندک‌زمانی، تفکر مثبت به عادتی نهادینه در زندگی‌تان بدل خواهد شد.

 

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست