مقالهوبلاگ

بخشش همیشه، فراموش نکن هرگز!(به این دلایل)

اشتراک گذاری این مطالب در:


بخشش کار بسیار پسندیده‌ای است و تقریبا تمام انسان‌های فهمیده و عاقل به آن اعتقاد دارند. بخشیدن باعث آرامش و موفقیت بیشتر در زندگی می‌شود. زیرا فرد کینه‌ها را کنار می‌گذارد و با ذهن و روانی باز و آزاد به مسیر زندگی‌اش ادامه می‌دهد. اما موضوع این جا است که آیا تئوری: ببخش اما فراموش نکن، در روند و فرایند بخشش، ایده خوبی است یا نه؟ اگر بدانید که فرایند بخشش چگونه است و شیوه درست آن را یاد بگیرید در روابط خود با انسان‌های مختلف بسیار موفق‌تر عمل خواهید کرد. پس اجازه بدهید برای‌تان بگوییم که چرا باید ببخشید اما فراموش نکنید. با ما همراه باشید:

بخشش و اهمیت آن در سلامت روحی و روانی

بخشش

بخشش یک عمل فردی است که پیش از آنکه در راستای محبت کردن یا خیرخواهی برای طرف مقابل باشد برای رسیدن به آرامش درونی خود فرد است. با بخشیدن دیگری، خود را از فشار کینه و ظلمی که احساس می‌کنید به شما روا شده، خارج می‌کنید و در واقع، جایگاه‌تان را در رابطه از یک فرد زخم‌خورده و مظلوم به فردی بزرگوار و توانا بدل می‌کنید. چنین روندی برای روحیه و سلامت روان‌تان بسیار اهمیت دارد. بنابراین بخشیدن بیش از هر چیز یک عمل فردی و انفرادی است. بخشیدن اگر چه عملی انسانی و مثبت تلقی می‌شود ولی بیشتر یک واکنش درونی مثبت است که از روح و روان‌تان در برابر فشارها و آسیب‌های بیرونی محافظت به عمل می‌آورد. پس زمانی که فردی را که به شما بد کرده است، می‌بخشید، در حقیقت به او رحم نکرده‌اید بلکه سلامت روانی خود را در درجه نخست اولویت قرار می‌دهید.

بخشش و دست‌یابی به شناختی دقیق‌تر از خود

بخشش

یکی از مزایای بخشیدن دیگران اما فراموش نکردن آنچه بر شما گذشته است، رسیدن به دیدی دقیق‌تر از خود است. وقتی شما فردی را می‌بخشید اما با بررسی آنچه اتفاق افتاده، ماجرا را فراموش نمی‌کنید به خودتان امکان تجزیه و تحلیل رفتارها و ویژگی‌های‌تان را می‌دهید. یعنی مشخص می‌کنید که نقاط ضعف و آسیب‌پذیری‌تان چیست، نواقص‌تان در برقراری ارتباط با دیگران چه بوده است و به طور کلی، خود را دقیق‌تر و عمیق‌تر نگاه خواهید کرد. مثلا ممکن است در رابطه خود با دیگران، رفتارهای اشتباه و نقص‌هایی دارید که باعث می‌شود از آنها زخم بخورید و آزرده شوید. بعد از اینکه طرف مقابل خود را بخشیدید، بهتر است به طور جدی به رفتارها، گفته‌ها و واکنش‌های‌تان فکر کنید و ببینید که چه چیزی باعث شده بود که به شما ستم شود یا در حق‌تان، بی‌انصافی صورت بگیرد. خودشناسی ناشی از بخشش بسیار عمیق است و به رشد و توسعه فردی در زندگی کمک شایانی می‌کند. گاهی‌اوقات، ریشه اصلی آزردگی‌هایی که از دیگران به شما تحمیل می‌شود، خودتان و ضعف‌های‌تان هستید پس خود را زیر ذره‌بین بخشش بگذارید و ببینید که کجای مسیر را اشتباه رفته‌اید.

بخشش و داشتن روابط سالم‌تر و صحیح‌تر

وقتی می‌توانید طرف مقابل خود را در روابط مختلفی که دارید، ببخشید اما در عین حال آنچه رخ داده را فراموش نمی‌کنید، این امکان برای‌‌ان به وجود می‌آید که در رفتارهای آتی خود با آن فرد هم هوشیارتر عمل کرده و بدانید که احتمالا مسیر رفتاری او در واکنش به موضوعات مختلف چگونه خواهد بود. در واقع، بخشش به شما اجازه می‌دهد که به دور از انرژی‌های منفی به رابطه‌تان ادامه بدهید اما فراموش نکردن هم موجب می‌شود تا دقیق‌تر بدانید چه کُدهای رفتاری را باید در ارتباط با دیگران به کار ببرید. وقتی کسی را بخشیدید، با خود درباره ابعاد مختلف رابطه‌تان با او فکر کنید. باید بدانید که چه رفتارهایی میان شما و دیگران مناسب عمل نمی‌کند. سؤتفاهم‌های احتمالی چه بوده است و چه کارهایی از سوی شما و طرف مقابل‌تان باعث شده که میان‌تان مشکل و مسأله به وجود آید. هر چقدر بیشتر به روابط خود و ریزه‌کاری‌های موجود در آن مسلط شوید، آرامش بیشتری را در تقابل با آدم‌های دیگر احساس خواهید کرد.

بخشش و مراقبت از خود

بخشش

وقتی که دیگران را می‌بخشید و آنچه بر شما گذشته را فراموش نمی‌کنید، به خود این امکان را می‌دهید که در آینده با چشمانی بازتر به زندگی نگاه کرده و دچار آسیب‌هایی نشوید که در گذشته، نمونه آنها را تجربه کرده‌اید. بخشش و در عین حال داشتن نیم‌نگاهی به آنچه که قبلا تجربه کرده‌اید، باعث می‌شود تا از خودتان بهتر مراقبت کنید و قوی‌تر باشید. چون با یادآوری تجربه‌های ناخوشایندی که در گذشته به دست آورده‌اید، می‌توانید شرایط را پیش‌بینی کرده و رفتار و واکنش‌های درست‌تری برای خود طراحی کرده و به کار بگیرید. بعضی اوقات، بعد از اینکه فردی را بخشیدید، لزومی ندارد که با او به رابطه‌ای که دارید، ادامه بدهید. زیرا با بررسی این موضوع که چگونه از سوی یک فرد آسیب دیده‌اید، هوشیاری نصیب‌تان خواهد شد که به شما اجازه تکرار تجربه‌های آزاردهنده را نمی‌دهد. شما تنها کسی هستید که می‌توانید از زندگی خود به خوبی مراقبت کنید و نگذارید که آسیب‌ها و چالش‌ها، اهداف و زیبایی‌های زندگی‌تان را مکدر کنند. البته در مسیر زندگی قطعا افرادی هم به کمک‌تان می‌آیتد و نقش مثبت و مؤثری برای‌تان ایفا می‌کنند اما باز هم تنها خودتان هستید که باید مدیریت کلی زندگی را در دست داشته باشید. پس از خودتان مراقبت کنید و قوی باشید.

در آخر

بخشیدن بسیار کار پسندیده‌ای است اما فراموش کردن آنچه یک فرد نسبت به شما انجام داده است به هیچ‌وجه، ارزش بخشش‌تان را کاهش نمی‌دهد. هر فرد برای داشتن زندگی بهتر و شکوفاتر نیازمند هوشیاری است. درس گرفتن از گذشته و توجه به آن از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که موجب می‌شود یک فرد هوشیارانه در مسیر زندگی خود رفتار کند و از خود مراقبت به عمل بیاورد. پس ببخشید اما فراموش نکنید. نکته دیگری هم که باید به آن توجه شود، این است که فراموش نکردن به معنای کینه‌ای بودن نیست. بلکه از مصادیق هوشیاری و توجه به موقعیت‌های مختلف زندگی است. زمانی که دیگری را می‌بخشید، در همان مرحله، کینه را از قلب خود بیرون کرده‌اید پس نگاه‌تان را به فراموش نکردن آسیب‌ها و جفایی که در قبل تجربه کرده‌اید تغییر بدهید و به آن به عنوان یکی از روش‌های افزایش میزان تسلط بر مدیریت زندگی نگاه کنید.

نکته مهم: توانایی بخشیدن و گذشتن از پایه های اصلی عزت نفس ما و عامل اصلی آرامش درونی ماست، اگر این مهارت رو ندارید و آرامش درونیتان آسیب دیده میتونید با شرکت در دوره دانلودی کیمیاگر در 6 هفته ایم مشکل رو حل و عزت نفستان را بالا ببرید

برای اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره روی عکس زیر کلیک کنید……….کد تخفیف km120

کیمیاگر

مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست