مقالهموفقیت در کسب و کاروبلاگ

با انجام این 5 قدم آماده یک مصاحبه کاری موفق بشین

اشتراک گذاری این مطالب در:

بیاید واقعی باشیم — آماده شدن برای یه مصاحبه کاری میتونه خیلی اعصاب خوردکن باشه. با این حال، به کمک اینترنت، میتونید کلی توصیه و نصیحت از مدیرای شرکت‌ها و کارآفرینان بخونید که چطور توی مصاحبه‌های شغلی عالی واقع بشید.

برای ذخیره زمان، کلی مقاله در این رابطه خوندم و مهم تریناش رو اینجا جمع کردم. از نحوه لباس پوشیدن گرفته تا لحن رزومه‌تون، اولین تاثیری که تو نگاه اول رو کارفرمای آیندتون میزارید حیاتیه. اما، نترسید. اینجا ۵ قدم اساسی برای داشتن یه مصاحبه موفق و موفقیت در کسب و کار رویاییتون نوشتم.

1) شما به یه رزومه خفن احتیاج دارید

اولین چیزی که کارفرمای آیندتون شما رو از روش قضاوت میکنه چیه؟ رزومه!
داستان واقعی: اگه برای هر غلط املایی که توی رزومه‌هایی که برای من میفرستن ده سنت به من میدادن، العان دونالد ترامپ داشت با پیشبند کف ساختمون من رو تی میکشید.
یکی از بزرگترین مشکلات کسایی که دنبال کار میگردن داشتن یه رزومه یا غلط املایی یا رزومه‌ای هست که لحن ثابتی داره.
اگه که نمیخاید که کند ذهن به نظر بیاید، باید دست از جستجوی عبارت نمونه رزومه برای کار توی گوگل دست بردارید، و از خلاقیت خودتون برای درست کردن رزومه‌تون استفاده بکنید.
رزومه‌تون رو ساده و قابل فهم نگه‌دارید. اگه امکانش هست، سعی کنید که همه چیز رو توی یه صفحه جا بدید. برای خلاصه فعالیت‌های حرفه‌ای، اضافه کردن اسم و تاریخ خیلی عمومیه. کارفرماها میتونن احساستون رو از روی رزومه بفهمن.

۲) شما باید بسیار جالب به نظر برسید

حالا که رزومه خوبی برای خودتون درست کردید، وقتشه که یه دست لباس خوب برای روز بزرگتون پیدا بکنید.
به جز مواقعی که میخواید برای کار اداری درخواست بدید، لازم نیست که پیراهن خیلی فاخری بپوشید وگرنه ممکنه تاثیر معکوس بزاره. در همین حال، زیادی کم هم لباس نپوشید چون ممکنه تنبل و بی مسئولیت به چشم بیاید.
برای مردان، موقه آماده شدن جلوی آیینه مهم ترین فاکتور، موهای صورته. ریش و سیبیلتون رو مرتب کنید. هم مرد و هم زن، برای مصاحبه کاری تتو و سوراخ‌هایی که کردید رو حتما بپوشونید.

بیشتر بخوانید: چطور یه کسب و کار رو بدون (تقریبا) هیچ پولی شروع کنیم؟

۳) کارهایی که باید قبل از مصاحبه کاری بکنید

دیگه وقتشه. شما توی اتاق انتظار هستید، انگشتتون رو روی صندلی میزنید، منتظرید که اسمتون رو صدا بزنن. ثانیه‌ها به دقیقه تبدیل میشن، بهتره که جوابایی که قراره به رییس آیندتون بگید رو تمرین کنید. ببینید که چه سوالاتی از متقاضیا پرسیده میشه و براشون جواب آماده بکنید تا در صورت لزوم توی مصاحبه ازشون استفاده بکنید.
نفس عمیق بکشید، هوا رو از بینی بدید تو و از دهن بدید بیرون. همینطور، همه چیزهایی که قراره اونجا بگید رو حفظ کنید دوباره که اونجا وقتی ازتون پرسیدن یادتون نره جوابش چی بود. وبسایت کمپانی رو چک کنید. یه آدامس بخورید که موقع حرف زدن یه موفه بوی بدی از دهنتون بیرون نیاد.

۴) کارهایی که باید در حین مصاحبه کرد

به محض اینکه وارد اتاق شدید، خودتون رو برای دست دادن آماده بکنید. مطمعن بشید که ارتباط چشمی خوبی برقرار میکنید تا رییستون اعتماد به نفس رو توی چشاتون ببینه. وقتی زمان حرف زدن رسید، به آرومی این کار رو بکنید — این کار مانع لکنت زبونتون میشه. نشون دادن دست‌ها همیشه نشانه صداقته و باید در طول مصاحبه انجامش بدید.
میخواید یه رازی رو بدونید؟ وقتی حرف میزنید، از دستاتون هم استفاده بکنید. این کار شما رو باهوش و کاریزماتیک نشون میده. یه راه دیگه برای داشتن مصاحبه خوب، استفاده از تعارفه وقتی که مناسبه.
شما آدم لرزانی هستید؟ اگه خیلی استرس دارید، سعی کنید نشینمن‌گاهتون رو منقبض بکنید. دیگه نمیلرزید. مصاحبتون رو با این جمله تموم کنید: ممنون از اینکه وقت گذاشتید و درخواست من رو بررسی کردید. از فرصتی که دادید ممنونم!

بیشتر بخوانید: هیچوقت مشتری جدید بدست نمیارید اگه بازارهای جدید رو مورد هدف قرار ندید!

۵) کارهایی که باید بعد از مصاحبه کرد

به محظ اینکه گرد و خاک‌ها فروکش کرد، وقتشه که تحلیل کنید که عملکردتون چطور بوده. آیا کاری کردید که گندکاری شده باشه یا ازش پشیمون شده باشید؟ اگه آره، از اشتباهتون درس بگیرید برای دفعات بعد.
از اونجایی که برای تاییدیه گرفتن اینقدر تحمل به خرج دادید، خیلی خوبه که برای شغل‌های دیگه هم درخواست مصاحبه بدید، حتا اگه مطمئن هستید که توی این مصاحبه موفق شدید. و در نهایت، اگه شغل رو نگرفتید نترسید، این اتفاق برای همه تاحالا افتاده.
یاد یه جمله از رابرت کندی اتفادم که میگه: فقط اونایی که جرات شکست رو دارن میتونن به موفقیت‌های بزرگ برسن.

منبع: www.lifehack.org
(ترجمه، ویرایش و گردآوری توسط تیم خودساخته)

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست