اعتماد به نفسمقالهوبلاگ

شخصیت افراد کم حرف ؛ کم‌حرفی خوب است یا بد؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

از قدیم گفته‌اند، کمتر حرف بزن و بیشتر گوش کن. همه افراد دانا هم به این توصیه اهمیت می‌دهند. اما چرا؟ این یعنی آدم‌های کم‌حرف عاقل‌تر از پرحرف‌ها هستند؟ شخصیت افراد کم حرف بهتر از افراد پرحرف است؟ این موضوع ابعاد پیچیده‌ای دارد و ما نمی‌خواهیم در مذمت پرحرفی یا ستایش کم‌حرفی به‌طور مطلق صحبت بکنیم. واقعیت این است که نمی‌توان گفت کم‌حرف‌ها بهترند یا پرحرف‌ها. این موضوع یعنی حرف‌زدن زیاد یا کم تاحد زیادی وابسته به ویژگی‌های ذاتی و تربیتی هر فرد است.

ویژگی‌های رفتاری هر انسان را عوامل مختلفی شکل می‌دهند. پس کم‌حرف‌زدن را نمی‌توان متضاد پرحرفی، خوش‌صحبتی یا انواع دیگر رفتارهایی قرار داد که شخص در آنها، کم حرف نمی‌زند. بعضی از افراد به‌شدت برونگرا و پرحرف‌اند و اتفاقا از زیاد حرف‌زدن در جمع هم لذت می‌برند و هم دیگران را خوشحال و سرزنده می‌کنند.

از این بحث‌های پیچیده روانشناسی و رفتاری که بگذریم، به این می‌رسیم که فارغ از نوع شخصیت، کم‌حرف‌زدن و داشتن نوعی کنترل معقول روی صحبت‌کردن می‌تواند مزایای زیادی برای همه داشته باشد. در ادامه سلف مید به این مزایا اشاره می‌شود.

کم‌حرفی بعدا پشیمانی به بار نمی‌آورد

شخصیت افراد کم حرف به آنها اجازه نمی‌دهد که از هر دری سخنی بگویند و کنترل محتوای صحبت‌های‌شان از دست‌شان خارج شود. این کنترل بسیار خوب است. چرا؟ چون در خلال حرف‌های‌شان چیزی نمی‌گویند که بعدا پشیمان شوند و حسرت نگفتنش را بخورند.

بسیاری از دلمشغولی‌هایی که بعد از زدن حرف نابه‌جا برای هرکس به‌وجود می‌آید، با کم‌حرفی کنترل می‌شود. پرحرف‌نبودن از این نقطه‌نظر که با تامل و فکر هر حرفی را مطرح کنید، آسایش و آرامش خیال زیادی برای‌تان به همراه خواهد داشت.

شخصیت افراد کم حرف

دیگران روی‌تان بیشتر حساب می‌کنند

در ابتدای این مقاله هم گفتیم که قرار نیست در این متن در ستایش شخصیت افراد کم حرف صحبت کنیم اما می‌خواهیم مزایایی از زیاد حرف‌نزدن و کنترل بر صحبت‌های خود را مطرح نماییم. یکی از مزایای سنجیده و کم‌حرف زدن در این است که دیگران به عنوان یک شنونده خوب روی‌تان حساب خواهند کرد. همه افراد دوست دارند که دیده و شنیده شوند.

زمانی که شما با کسی در ارتباط قرار می‌گیرید، با زیاد حرف‌نزدن و اصطلاحا نپریدن توی صحبت‌هایش به او این احساس را منتقل می‌کنید که برایش ارزش قائلید و شنونده‌ای خوب هستید. چنین چیزی روی روابط‌تان تاثیرات مثبت فراوانی می‌گذارد و بسیار ارزشمند است.

پس ما نمی‌گوییم کم حرفی بهتر است یا پرحرفی اما این را خوب می‌دانیم که کم‌حرف‌زدن و شنیدن دقیق، مزایای زیادی در موقعیت‌های مناسب دارد. کسی که شنونده خوبی است، امنیت و حس احترام را به طرف مقابلش منتقل می‌کند و این حس باعث می‌شود که دیگران شما را بیشتر دوست داشته باشند و روی‌تان بیشتر حساب کنند. شخصیت افراد کم حرف طوری است که به عنوان شنونده‌ای عاقل شناخته می‌شوند. البته منظورمان از کم حرفی همان سنجیده و به‌جا حرف‌زدن است.

فرصت یادگیری‌تان بیشتر می‌شود

یکی از مهم‌ترین ابعاد یادگیری خوب‌ گوش‌کردن است. اگر می‌خواهید چیزی را درست و دقیق یاد بگیرید باید خوب نگاه کنید، خوب گوش بدهید و دقت‌تان را روی جزئیات و کلیات کار بالا ببرید. یکی از ویژگی‌های مهمی که کم‌حرف‌زدن به شخصیت افراد کم حرف می‌تواند اضافه کند، توانایی یادگیری بهتر است. پس این مزیت را در ذهن داشته باشید و آن را دست‌کم نگیرید که حیف است.

خیلی کم حرف هستم‌؛ یعنی من مشکلی دارم؟

تا اینجا درباره مزایای کم‌حرفی صحبت کردیم. اما این را هم به یاد داشته باشید که گاهی‌اوقات، افراط در کم‌حرفی ریشه در مشکلاتی قابل‌اعتنا دارد. برای مثال، کم‌حرفی تامل‌برانگیز و زیاد می‌تواند به‌خاطر خجالتی‌بودن یک فرد یا کمبود اعتماد به نفس در او باشد.

در این صورت، نیاز به رسیدگی به وضعیت به وجود می‌آید و فرد باید مشکلاتی را که برای حرف‌زدن در جمع یا ارتباط برقرارکردن با دیگران دارد، به‌طور دقیق پیگیری کند. کم‌حرفی افراطی می‌تواند ریشه در مشکلات مختلف نظیر کمبود عزت‌نفس یا اعتماد به نفس داشته باشد.

بیشتر بخوانید: افزایش اعتماد به نفس با بهترین توصیه ها

شخصیت افراد کم حرف به آنها اجازه نمی‌دهد

در آخر

ما مسئول حرف‌هایی هستیم که می‌زنیم. پس باید حرف‌های سنجیده و درست بزنیم و اگر نیازی نبود، کم‌حرفی پیشه کنیم. نمی‌توان نسخه‌ای کلی پیچید و گفت که کم‌حرفی بهتر است یا پرحرفی. چرا؟ چون انسان‌ها دارای ویژگی‌های اکتسابی و ذاتی متنوعی هستند که باعث می‌شود رفتارهای متنوعی از خود بروز بدهند اما از این سطح که فراتر برویم، کم حرفی می‌تواند در بسیاری از مواقع به نفع‌مان باشد و برای‌مان آرامش خیال به همراه بیاورد.

پس لازم است که این موضوع را جدی بگیریم و به آن فکر کنیم. سنجیده‌ حرف‌زدن بسیار مهم‌تر از کم حرف‌زدن است. زمانی که سنجیده و به موقع حرف می‌زنید، دیگران هم بیشتر به شما گوش می‌کنند و به عبارت خودمانی، حرف‌های‌تان را می‌خرند.

پس دقت کنید و سنجیده و به‌موقع صحبت کنید. اگر هم فکر می‌کنید که کم‌حرفی‌تان ریشه در خجالت یا اضطراب برقراری ارتباط با دیگران دارد، لازم است که حتما برای این مشکلات راهی پیدا کنید.

کم حرفی بیش از حد ارتباط زیادی با اعتماد به نفس دارد. برای رفع این مشکل خودساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

راه های افزایش عزت نفس را یاد بگیرید

 

 

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست