مقالهوبلاگ

واکنش تیپ های شخصیتی مختلف در مواجهه با شرایط دست‌پاچه‌کننده

اشتراک گذاری این مطالب در:

روانشناسی علم عجیب و پیچیده‌ای است. ورود به این رشته مستلزم دانایی و آگاهی زیادی است. چون سر و کار یک روانشناس با موضوعاتی عینی و مشخص نیست و بر خلاف سایر علوم با چیزی به نام روان و روح آدمی سر و کار دارد. در علم روانشناسی به انواع تیپ‌ شخصیتی افراد توجه دقیقی می‌شود. با توجه به ویژگی‌های مختلفی که هر گروه از تیپ‌های شخصیتی دارند، مطالعه رفتار آدم‌ها در روانشناسی، کار ساده‌تری خواهد بود. یکی از موضوعات مهمی که همه ما با آن رو به رو هستیم، هُول شدن و دست‌پاچگی در شرایط مختلف زندگی است. همه افراد با انواع تیپ شخصیتی دچار چنین چالشی می‌شوند. به ویژه زمانی که مسئولیت‌های مختلفی در زندگی وجود دارد و امکان گیج‌شدن زیاد می‌شود. باید دید که هر تیپ شخصیتی در مواجهه با چنین مشکلی دچار چه نوع چالش‌هایی می‌شود و چه رفتارهایی از خود بروز می‌دهد.

نمیدونی تیپ شخصیتیت چیه؟
روی دکمه زیر کلیک کن و تست بده

در ادامه براساس مطالعات روانشناسی به واکنش‌ها و میزان نگرانی و دستپاچگی هر یک از تیپ‌های شخصیتی از دیدگاه تست MBTI در موقعیت‌هایی پرداخته‌ایم که امور فرعی و جزئی متعددی باید در آنها صورت بگیرد و فرد کمی هُول می‌شود.  شخصیت‌شناسی MBTI یکی از آزمون‌های معتبری است که با دسته‌بندی افراد براساس مولفه‌های شخصیتی کلی ۱۶ تیپ شخصیتی به وجود می‌آورد. در واقع ۴ گروه اصلی با عناوین شخصیت‌های دیپلمات، تحلیل‌گر، کاشف و نگهبان در MBTI تعریف شده‌اند که هر یک دارای ۴ گروه مختلف شخصیتی هستند.

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، در آزمون شخصیتی مایرز-بریگز یا اختصارا MBTI، ۴ گروه کلی از شخصیت‌های مختلف مطرح می‌شود که هر یک دارای تیپ‌های گوناگون هستند. مثلا گروه دیپلمات‌ها دارای ۴ نوع شخصیت مختلف شامل: قهرمان (ENFP)، معلم(ENFJ)، درمانگر (INFP)و مشاور (INFJ) هستند. برای سایر گروه‌های نام‌برده مانند کاشفان، محافظان و تحلیلگران هم اوضاع به همین صورت است و هر یک دارای ۴ تیپ شخصیتی در خود هستند.

واکنش تیپ های شخصیتی مختلف در مواجهه با شرایط دست‌پاچه‌کننده

تیپ های شخصیتی دیپلمات:

۷۶ درصد از افراد با شخصیت دیپلمات در شرایطی که باید کارهای مختلفی مدیریت شود و امور فرعی و متنوعی به برنامه زندگی اضافه می‌شود، احساس دست‌پاچگی می‌کنند.

براساس مطالعات روانشناسی، این تیپ شخصیتی، افرادی را در خود جای می‌دهد که حسی هستند. این افراد بیشتر به رویاپردازی مشغول می‌شوند و بر حس ششم خود تکیه زیادی دارند. در نتیجه، جزئیات امور و مدیریت کردن امور فرعی، کمی برای آنها سخت و دشوار است. بنابراین، در شرایطی که باید مسئولیت‌های مختلفی را با جزئیات پیچیده بر عهده بگیرند، اضطراب می‌گیرند و دچار آشفتگی می‌شوند. این افراد بیشتر به حس‌های درونی خود در تصمیم‌گیری‌ها و مواجهه با موقعیت‌ها استناد می‌کنند. بدیهی است که چنین ویژگی رفتاری مانع از شکل‌گیری امکان برنامه‌ریزی دقیق می‌شود و بیشتر مبتنی بر حس و شهود است. در نتیجه گنجاندن چنین فردی در چارچوب‌ها برای برنامه‌ریزی امور جزئی کمی سخت است و متعاقبا دلهره و آشفتگی به بار می‌آورد.

تیپ های شخصیتی تحلیل‌گر:

۶۹ درصد افرادی که در روانشناسی و تست شخصیت در گروه شخصیت تحلیل‌گر قرار می‌گیرند هم در مواقع وجود جزئیات مختلف در برنامه‌های‌شان، احساس آشفتگی و دست‌پاچگی دارند. این تیپ شخصیتی هم مانند تیپ شخصیتی دیپلمات، نسبت به مدیریت جزئیات و آشفته شدن در مواجهه به موقعیت‌هایی که نیاز به بررسی امور ریز و متعدد دارند، کمی دچار آشفتگی می‌شوند. علت هم چیزی نیست جز تفکر منطق‌گرای آنها. این دسته از افراد با رو به رو شدن به چالش مذکور یعنی کوه عظیمی از جزئیات فرعی، برنامه‌ای منطقی طراحی می‌کنند و سعی دارند از طریق عقل و منطق خود با موضوعات مقابله کنند. در هر حال ۶۹ درصد این افراد علیرغم اتخاذ چنین راه‌کاری، در ابتدا هول می‌شوند. تیپ‌های تحلیل‌گر احساسی نیستند و براساس حس و شهود خود عمل نمی‌کنند اما نوع تفکرات آنها و زاویه دید انتزاعی و ذهن‌گرایی که دارند باعث می‌شود در وفاداری به برنامه‌های ریز و جزئی کمی عقب بمانند. این عقب ماندن تا حدی نگرانی ایجاد می‌کند اما دوباره به کمک همان ویژگی‌های منطقی ذهن‌شان، کنترل امور را به دست می‌گیرند.

تیپ های شخصیتی کاشف و نگهبان:

۶۴ درصد از افراد با تیپ شخصیتی کاشف و ۶۲ درصد از افراد موجود در تیپ شخصیتی نگهبان، نیز در مدیریت جزئیات دچار دست‌پاچگی می‌شوند. اشخاصی که در گروه شخصیت کاشف قرار می‌گیرند، همیشه در فعالیت‌های مختلف و متنوع حضور دارند. بنابراین، راحت‌تر از سایر افراد می‌توانند، خودشان را با موقعیت‌های گوناگون وفق بدهند. شاید میزان توانایی آنها در مدیریت شرایط چندان قابل دفاع نباشد اما از نظر روحی نسبت به سایر انواع تیپ شخصیتی که تا اینجا مطرح شد، کمتر دچار دستپاچگی می‌شوند.

تیپ شخصیتی نگهبان هم افرادی را شامل می‌شود که به طور کلی، منظم هستند و شخصیت‌هایی اهل عمل به شمار می‌روند.

آنها کمتر از سایرین دچار دستپاچگی می‌شوند زیرا برنامه‌ریزی، توجه به جزئیات و سازمان‌دهی کردن امور مختلف از جمله علایق و ویژگی‌های آنها است. همان‌طور که گفته شد و با توجه به ویژگی‌هایی که این دو تیپ شخصیتی ارائه می‌کنند، امکان مدیریت اوضاع پیچ‌درپیچ از جمله خصوصیاتی است که به این دو تیپ شخصیتی کمک می‌کند تا سریع‌تر خود را در رویارویی با برنامه‌ریزی‌ها جمع و جور کنند.

نگاهی دقیق‌تر به تیپ‌های شخصیتی مختلف

اجازه بدهید دوباره به سراغ موضوع دستپاچگی در مواجهه با جزئیات و کارهای متعددی بپردازیم که در برخی شرایط زندگی به ما تحمیل می‌شوند. به طور کلی، عوامل متعددی در شکل‌گیری رفتارهای مختلفی که ما در هر تیپ شخصیتی از خود بروز می‌دهیم وجود دارد. در واقع، نمی‌توان رفتار آدمی را به شدت در چهارچوب‌ها قرار داد و مانند یک جزوه از پیش‌تعیین‌شده به سراغ ویژگی‌های روحی و روانی افراد رفت. اما مطالعه تیپ‌های شخصیتی معرفی‌شده در MBTI به شدت معتبر است و تا حد زیادی امکان پیش‌بینی رفتارهای افراد مختلف در گروه‌بندی‌هایی که ارائه می‌دهد وجود دارد.

نتیجه‌گیری کلی:

به طور کلی، شخصیت‌هایی که منطقی، معتمد به نفس و اهل کار و عمل هستند، در مواجهه با کوهی از مسئولیت‌های مختلف کمتر دچار اضطراب می‌شوند. اما کسانی که در تیپ شخصیتی خود، ویژگی‌هایی چون تخیل، کمال‌گرایی و احساسی بودن را دارا هستند، بیشتر دچار آشفتگی و دلهره می‌شوند. فرقی نمی‌کند از نظر روانشناسی و… در کدام دسته از تیپ‌های شخصیتی قرار می‌گیرید در هر حال، برای مبارزه با پا گرفتن استرس و آشفتگی ناشی از دستپاچه شدن در موقعیت‌های مختلف، راهکارهایی وجود دارد.

کمک گرفتن از دیگران، اولویت‌بندی کردن امور، تقسیم کردن هر کاری به بخش‌های کوچکتر و مدیریت هر بخش و… از جمله راه‌هایی هستند که به هر شخصی در کنترل دستپاچگی کمک شایانی می‌کنند. بنابراین سعی کنید با دستیابی به شناختی صحیح از خود و تیپ شخصیتی‌تان تا حد امکان از اضطراب و دستپاچگی دور بمانید. دنیای ما به وجود تمام تیپ‌های شخصیتی نیازمند است. همه ما در کنار هم می‌توانیم ابعاد مختلف زندگی کردن در این جهان را بسازیم و رو به تکامل حرکت کنیم.

وقتش رسیده 🙂
اگر شما هم می خواهید در تیپ شخصیتی خود یک فرد موفق باشید از این لینک پکیج ویژه تیپ شخصیتی خود را تهیه کنید.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست