زنان موفقمقالهوبلاگ

مهم ترین اصول کارآفرینی از زبان برترین زنان کارآفرین دنیا

اشتراک گذاری این مطالب در:

کارآفرینی بانوان، یکی از پر چالش ترین بخش های اقتصادی چه در ایران و چه در جهان است. بانوان کارآفرین اغلب با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند که به خاطر جنسیت شان بر آن ها تحمیل می شود. در کنار مشکلات دنیای کار، مسئولیت های زیادی که زنان در خانواده عهده دارشان هستند به مانع بزرگی برای کارآفرینی بانوان تبدیل شده است. در این میان اما بانوان کارآفرین بسیار موفقی وجود دارند که می توانند برای دیگر زنان بسیار الهام بخش باشند.

اگر به عنوان یک کارآفرین زن در ابتدای راه کارآفرینی و یا در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات دنیای کارآفرینی بانوان هستید، بهتر است با دانش بیشتر و نگرشی زنانه به مسیرتان ادامه بدهید. دانستن اصول موفق ترین بانوان کارآفرین در دنیا، می تواند تا حد زیادی در پیمودن این مسیر به شما کمک کند. قوانین دنیای کارآفرینی مثل هر عرصه ی دیگری ثابت هستند، اما کارآفرینی بانوان معمولا با چالش های بیشتری همراه است و در نتیجه نیازمند روش و قوانین خاص خود است. در این مقاله 6 نفر از موفق ترین بانوان کارآفرین دنیا، بهترین توصیه هایشان را برای موفقیت در دنیای کارآفرینی بانوان ارائه داده اند که با در نظر داشتن آن ها می توانید احتمال موفقیت تان را در دنیای کارآفرینی به نحو چشمگیری افزایش بدهید.

[restrict paid=”true”]

مهم ترین اصول کارآفرینی از زبان برترین زنان کارآفرین دنیا

امروزه بانوان کارآفرین بیش از هر زمان دیگری تغییر ایجاد می کنند. پیشرفت تکنولوژی، کارآفرینی بانوان و شروع و اداره ی یک کسب و کار را در این روزها برای زنان آسان تر از هر زمان دیگری کرده است. در نتیجه ی این پیشرفت ها، زنان نه تنها بیشتر وارد دنیای کسب و کار شدند، بله کسب و کارهای بسیار موفقی را نیز شکل دادند. زنان موفق با به اشتراک گذاری تجاربشان راه را برای موفقیت دیگر زنان هموار می کنند. در این مقاله 6 نفر از برترین بانوان کارآفرین 6 اصل موفقیت برای کارآفرینی بانوان را معرفی می کنند.

1- از مشکلات به نفع خود استفاده کنید

سارا بلیکلی (Sara Blakely)، موسس کمپانی اسپنکس و یکی از موفق ترین بانوان کارآفرین دنیا می گوید: «الهامات من از نقص هایم نشأت گرفتند.» بلیکلی که با سلولیت پایش مشکل داشت، متقاعد شده بود که درگیری او با ظاهرش منحصر به شخص او نیست. زنان بسیاری در تلاش برای لاغر شدن و پذیرش ظاهر خود هستند. همین درگیری الهام بخش او شد تا گن مخصوص پوشاندن سلولیت های پا را برای حل این مشکل بسازد.

بعد از اینکه بسیاری از کمپانی ها ایده ی او را نپذیرفته و رد کردند، او مدیر اجرایی کمپانی نیمان مارکوس را متعاقد کرد تا با او به دستشویی زنانه برود و کارایی محصول را در تن خود سارا ببیند. او برای رسیدن به موفقیت پایش را فراتر از مرز راحتی و امنیتش قرار داد و این موضوع باعث شکل گیری کمپانی میلیارد دلاری اش شد. کمپانی بسیار موفق سارا بلیکلی در حال حاضر محصولات دیگری شامل لباس خواب، گن، لگ و لباس زیر ارائه می دهد.

همه ی ما مشکلات و درگیری هایی داریم که ممکن است برای زنان دیگر نیز مساله ی مهمی باشد. برای ورود به دنیای کارآفرینی بانوان، زمانی می توانید به جای شکایت از این مشکلات از آن ها به نفع خودتان استفاده کنید که تصمیم بگیرید از حیطه ی امن تان خارج شوید.

2- زمانی را برای استراحت و تفریح اختصاص بدهید

آریانا هافینگتن (Arianna Huffington)، مؤسس سایت خبری معتبر هافینگتن پست و یکی از شناخته شده ترین بانوان کارآفرین جهان، بهتر از هر کسی می داند که خستگی تا چه اندازه می تواند کسب و کار را نابود کند. او یک بار به دلیل کمبود شدید خواب از حال رفت و به دلیل برخورد با زمین استخوان گونه اش شکست. این اتفاق برای هافینگتن هشداری بود تا نگرشش به موفقیت را تغییر بدهد.

هافینگتن به تازگی دو کتاب در رابطه با مضرات کمبود خواب و معنای موفقیت برای کمک به موفقیت بیشتر کارآفرینی بانوان نوشته است. کتاب های او با نام های انقلاب خواب (The Sleep Revolution) و کامیاب شدن (Thrive) منتشر شده است. این دو کتاب پیامی را منتقل می کنند که آریانا در رابطه با آن ها بسیار مشتاق است: تعریف مجدد موفقیت، جدا از معیار پول و قدرت و در اولویت قرار دادن خواب و زمان استراحت برای رسیدن به کارآیی بیشتر.

زمانی که بحث راز موفقیت باشد، آریانا آن را به این صورت خلاصه می کند: «راه رسیدن به یک زندگی پر ثمر، الهام بخش و لذت بخش تر، داشتن خواب کافی است!»

3- شکست و نوآوری دوستان صمیمی هم هستند

باربارا کورکوران (Barbara Corcoran)، در میان بانوان کارآفرین موفق، از موفق ترین ها به شمار می آید. کورکوران از ستاره های شوی تلویزیونی شارک تنک (برنامه ای برای استعدادیابی در زمینه ی کارآفرینی) و از مشهور ترین افراد در کسب و کار املاک است. کورکوران معتقد است که بیشترین موفقیت هایش از بزرگ ترین شکست هایش نشأت گرفتند. او یک بار 77 هزار دلار برای ضبط تصاویر آپارتمان ها در نوار های ویدیویی خرج کرد تا بتواند از این طریق املاکش را به مشتریان معرفی کند. اما حقیقت این بود که هیچکس علاقه ای به دیدن آپارتمان ها بر روی نوارهای ویدیویی نداشت! این کار شکست بزرگی برای او بود.

کمی بعد از این اتفاق، همسرش به او کمک کرد تا کسب و کارش را در دنیای اینترنت که در آن روزها پدیده ای نو به شمار می آمد معرفی کند. او متوجه شد که قرار دادن فیلم آپارتمان ها روی اینترنت بسیار کاراتر از نوارهای ویدیویی است. او از دنیای اینترنت برای تبدیل کردن کسب و کارش به یکی از موفق ترین کمپانی های نیویورک استفاده کرد. اگر کورکوران چنین اشتباهی را برای ضبط ویدیویی تصاویر املاک انجام نداده بود، ممکن بود برای معرفی کارش در آن روزها، اینترنت را به عنوان گزینه ای کارآمد انتخاب نکند. بانوان کارآفرین معمولا از شکست هراس دارند، اما شکست ها می توانند همچنین مهم ترین قدم در راه رسیدن به موفقیت باشند.

4- یک پیام مشخص داشته باشید

جسیکا آلبا، بازیگر و موسس آنست کمپانی، این روزها در دنیا کارآفرینی بانوان بسیار مطرح است. زمانی شرکت آلبا در بدترین دوران خود قرار داشت و مشکلات پشت مشکلات برایش ایجاد می شدند. آلبا قصد داشت محصولات بدون مواد سمی برای کودکان بسازد. در ابتدای راه، آلبا گزارشی 50 صفحه ای از ایده و مفهوم کمپانی اش آماده کرده بود تا آن را به سرمایه گذاران مختلف نشان بدهد.

زمانی که آلبا با برایان لی آشنا شد، متوجه شد که برای ارائه ی بهتر مفهوم کمپانی اش، باید آن را در قالب داستانی بیان کند که همه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. جسیکا آلبا در دوران کودکی بسیار بیمار بود. او از تجارب نارحت کننده ی دوران کودکی اش به عنوان الهامی برای ارایه ی طرح و ایده ی کمپانی اش استفاده کرد.

آلبا به سرمایه گذاران توضیح داد که این ایده از خانواده و آشناهای خودش شروع شده است که کاملا با ضعف های دوران کودکی او آشنا بودند. او مثال هایی واقعی از والدینی زد که می خواستند با توجه بیشتر در انتخاب محصولات کودکشان، سموم موجود در فضای خانه را به حداقل برسانند. چیزی نگذشت که هدف آلبا به کمپانی 1.6 میلیارد دلاری اش تبدیل شد.

5- اعتماد به نفس باارزش ترین دارایی شماست

امیرا شاه (Ameera Shah)، کارآفرینی موفق و یکی از طرفداران کارآفرینی بانوان است. او آزمایشگاه پاتوبیلوژی پدرش در هند را به زنجیره ی بین المللی بزرگی با بیش از 150 آزمایشگاه شناخته شده در کشورهای مختلف تبدیل کرد. امیرا در طول مسیرش به سوی موفقیت، مجبور بود با یکی از مردسالار ترین جوامع دنیا کنار بیاید. رفتار و فرهنگ تبعیضانه در هند، نه تنها کارآفرینی بانوان را در عرصه های مختلف تشویق نمی کند، بلکه روی اعتماد به نفس بانوان کارآفرین نیز تأثیری بسیار منفی می گذارد.

بیشتر افراد به توانایی های امیرا برای رسیدن به موفقیت شک داشتند. افراد زیادی سعی کردند او را منصرف کنند و توانایی ها و جاه طلبی اش در کسب و کار را زیر سوال ببرند.

امیرا می گوید: «مهم ترین چالش در دنیای کارآفرینی بانوان، رسیدن به خود آگاهی و کشف خود در دنیای مردانه است. این امر برای زنان امری ضروری است تا بتوانند آن نوعی از اعتماد به نفس را در خودشان پرورش بدهند که به موفقیت کسب و کارشان منجر می شود.» امیرا بانوان کارآفرین را تشویق می کند تا کارهای جدیدی را امتحان کنند و چالش های مختلفی را به عهده بگیرند تا بتوانند توانایی و ظرفیت واقعی خود را درک کنند. امیرا می گوید: «هر روز فرصتی تازه است برای اینکه با عمیق ترین ترس ها و آسیب پذیر ترین بخش های وجودی خودتان روبرو شوید.» از نظر امیرا، پاداش واقعی در کارآفرینی بانوان، شهرت یا موفقیت نیست، بلکه اعتماد به نفس است.

6- شما کارآفرین به دنیا نمی آیید، به کارآفرین تبدیل می شوید

سحر هاشمی، کارآفرین متولد انگلیس و اصالتا ایرانی، مؤسس کمپانی های «کافی ریپابلیک» و «اسکینی کندی» است. هاشمی معتقد است که هیچ ژنی برای کارآفرین شدن وجود ندارد. سحر در کتابش با عنوان «همه می توانند انجامش بدهند» که به همراه برادرش آن را نوشته است، اشاره می کند که تبدیل شدن به کارآفرین زمانی اتفاق می افتد که شروع کنید و استارت کار را بزنید.

او با این ایده که برای تبدیل شدن به کارآفرین موفق در دنیای کارآفرینی بانوان، باید شم کارآفرینی داشته باشید به شدت مخالف است. تنها افرادی که تلاش و جرأت عملی کردن ایده هایشان را دارند می توانند به عنوان یک کارآفرین رشد کنند. این دقیقا همان اتفاقی است که برای سحر افتاد. زمانی که او تصمیم گرفت تا به کمک برادرش کافی شاپ های زنجیره ای را در کشوری چای دوست تأسیس کند، در واقع برای اجرایی کردن ایده اش به جرأت و عمل گرایی نیاز داشت. سحر و برادرش بدون تجربه ی کافی، ارتباطات و یا سرمایه ی زیاد توانستند به برند مطرحی در صنعت قهوه تبدیل شوند.

 

[/restrict]
برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

2 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست