وبلاگ

سلامت ذهنی بیشتر با چند روش مهم و اساسی که هر کس باید بداند

اشتراک گذاری این مطالب در:

همه به اهمیت سلامت جسم و بدن واقف هستند اما خیلی از افراد از سلامت ذهنی و آرامش روان غافل می‌مانند. از قدیم گفته‌اند، عقل سالم در بدن سالم است. این جمله کاملا درست است اما کامل نیست زیرا بدنی سالم و بانشاط تنها در صورتی باعث شادی و نشاط در زندگی می‌شود که روانی سالم هم داشته باشیم. برای افزایش موفقیت، شادی و بهره‌وری باید به بهداشت و سلامت ذهنی و جسمی خود رسیدگی کنیم. اما چگونه؟ با ما همراه باشید تا بیشتر برای‌تان بگوییم:

سلامت ذهنی بیشتر با چند روش مهم و اساسی:

سلامت ذهنی در گروی کنار امدن با استرس‌ها است

وقتی دچار استرس می‌شوید، بدن احساس می‌کند که با تهدید و خطری جدی رو به رو است. پس شروع به ترشح هورمون‌هایی خاص می‌کند. هورمون‌ها و واکنش‌های بدن به استرس هم سلامت ذهنی را به مخاطره می‌اندازد و هم باعث بروز علائمی جسمی در بدن می‌شود. یکی از بهترین روش‌ها برای مدیریت جسم و روان در شرایط استرس‌زا، ورزش کردن است. تغذیه سالم، خواب کافی و تمرینات ذهنی نیز در افزایش میزان سلامت ذهنی نقش پررنگی ایفا می‌کنند. در مقاله ۷ اقدامی که برای رهایی از استرس و فشار کاری می توانید انجام دهید می توانید راهکارهای بیشتری برای مقابله با استرس یاد بگیرید.

ورزش کنید

ورزش کردن و فعالیت جسمی در هنگام استرس از کلیدهای موفقیت در خلاصی از این وضعیت ناخوشایند است. ورزش باعث می‌شود تا ماهیچه‌های بدن به آرامش برسند. ضمن اینکه موجب ترشح ماده‌ای موسوم به «اندروفین» می‌شود. این ماده نوعی انتقال‌دهنده عصبی است که حس خوشایندی ایجاد می‌کند و با استرس‌ها می‌جنگد. اندروفین خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد و از شدت و میزان استرسی که تجربه می‌کنید به طرز چشم‌گیری می‌کاهد.

تغذیه سالم داشته باشید

رژیم غذایی مناسب و تغذیه سالم نیز از جمله عواملی است که هر فرد موفق در زندگی به آن پای‌بند است. برای اینکه بدنی سالم و بانشاط داشته باشید باید از مصرف برخی مواد که محرک استرس و تشویش هستند خودداری کنید. مثلا مصرف کافئین را محدود کنید. استرس و عجله را در خوردن وعده‌های غذایی از بین ببرید. یادتان باشد که همه تلاش‌های ما در طول زندگی برای رسیدن به رفاه و آرامش بیشتر است. پس با  پرهیز از عجله و جلوگیری از ورود استرس به اموری چون غذا خوردن می‌توان تا حد زیادی از سلامت ذهنی و جسمی محافظت کرد.

خیلی از افراد نیز در هنگام استرس از غذا خوردن به عنوان نوعی مکانیزم دفاعی استفاده می‌کنند. حواس‌تان باشد که شما چنین نکنید. پرخوری در هنگام تشویش بدترین کاری است که می توان مرتکب شد و عواقب جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.  ضمنا برخی از مواد علاوه بر اینکه سرشار از مواد مغذی هستند و به تقویت بُنیه و بدن کمک می‌کنند، در کاهش استرس و اضطراب نیز موفق هستند. مثلا آووکادو از جمله مواد بسیار مفید در افزایش سلامت ذهنی است. شاید مصرف آووکادو برای ما خیلی رایج نباشد پس می‌توانید مواد مفید دیگری چون: موز، چای، غلات کامل، ماهی‌های چرب، آجیل و هویج را جایگزین آن کنید. خبر خوش این است که در فهرست مواد مناسب برای سلامت ذهنی، یک گزینه شدیدا دوست‌داشتنی نیز وجود دارد و آن چیزی نیست جز: شکلات.

به اندازه بخوابید

خواب کافی و مدیریت استراحت همیشه یکی از رازهای افراد موفق در زندگی است.

اگر از افراد کامیاب و راضی بخواهید که یکی از اصول موفقیت خود را برای شما بازگو کنند، بی‌شک به خواب کافی هم اشاره خواهند کرد. خوابیدن باعث می‌شود تا فشارهایی که در طول روز تحمل کرده‌اید از بین بروند و آرامش در بدن جاری بشود. ضمن اینکه ماهیچه‌ها نیز استراحتی حسابی می‌کنند و از فشارهایی که در طول روز متحمل شده‌اند، خلاص می‌شوند.

۶ تا ۸ ساعت خواب مفید باعث می‌شود که بدن و ذهن به آرامش برسد. البته خوابیدن در صورتی ضامن سلامت ذهنی و جسمی خواهد بود که از کیفیت کافی برخوردار باشد. استراحت و خواب در محیطی آرام باعث می‌شود تا روز بعد را با انرژی آغاز کنید و سرحال باشید.

تمرینات ذهنی را فراموش نکنید

زندگی در زمان حال، شعاری است که همه در کلام به آن واقف هستند اما کمتر کسی است که برای انجام آن، تلاشی جدی داشته باشد. برای شادی و خوشحالی، لذت بردن از لحظات زندگی و افزایش موفقیت در زندگی باید در حال زیست. این در حال زندگی کردن هم تمرین می‌خواهد. انجام تمریناتی مانند تمرینات ورزشی یوگا باعث می‌شود تا تمرکز بر زمان حال بیشتر بشود.

کافی است روزی ۳۰ دقیقه به انجام حرکات یوگا و مدیتیشن بپردازید. این تمرینات، تغییرات بسیار مثبتی در رفتار و عملکرد مغزی ایجاد می‌کنند. سلامت ذهنی وابسته به توانایی ما در کاهش اضطراب، افسردگی و واکنش‌های عاطفی و احساسی است. با مدیتیشن و تمرکز می‌توان تا حد زیادی به آرامش دست پیدا کرد. اگر در طول روز مدت زمانی را به خلوت کردن با خود اختصاص بدهید و اجازه بدهید بدون فشار و تفکر زیاد، تمام آنچه در ذهن دارید به آرامی مرور شود، تنش‌ها و نگرانی‌ها به آهستگی از وجودتان رخت خواهند بست. در این سبک از تمرینات روی تنفس نیز کار می‌شود. با کشیدن نفس عمیق می‌توانید از فشاری که سلامت ذهنی را تهدید می‌کند رها بشوید. در بخش دوم مقاله ۳۳ تکنیک ساده که به رشد شخصی شما کمک زیادی می کند می توانید تمرینات بیشتری یاد بگیرید.

افزایش اعتماد به نفس باعث سلامت ذهنی و موفقیت است

برای موفقیت و شادی باید نسبت به خود احساس خوبی داشته باشید. اگر دروازه افکار منفی را به قلب و ذهن خود بگشایید، مدام نگران خواهید بود و نمی‌توانید لحظات زندگی را شیرین مزه کنید. یکی از دشمنان اصلی روح و جسم که شما را آرام آرام نابود می‌کند، عدم وجود اعتماد به نفس و تردید داشتن نسبت به توانایی‌های شخصی است.

از نقد منفی بپرهیزید

نسبت به خود با بی‌رحم نباشید و با هر شکست کوچکی خود را سرزنش نکنید. اگر درک کنید که شما بزرگ‌ترین گنج زندگی خود هستید، هیچ‌گاه این‌قدر بی‌رحمانه، شکست‌ها و ناتوانی‌های‌تان را بزرگ نمی‌کنید. در مسیر پرپیچ و خم زندگی باید قوی بود و از تجربه‌های مختلف عبرت گرفت. ماندن و درجا زدن اصلا کار درستی نیست.

کسانی که به موفقیت و سلامت ذهنی خود اهمیت می دهند، بزرگترین مشوق خود در زندگی هستند زیرا می‌دانند که نجات‌دهنده آنها در زندگی کسی نیست جز فردی که در مقابل آینه می‌بینند. پس به جای منفی‌بافی و ایراد گرفتن مداوم از خود مرتبا به خود روحیه بدهید و در صورت خطا کردن و شکست، سعی کنید با درس گرفتن از گذشته، نگاهی به آینده داشته باشید.

روی نقاط قوت خود سرمایه‌گذاری کنید

خود را بابت کارهایی که نمی‌توانید انجام بدهید، تحقیر و سرزنش نکنید. در مقابل، سعی کنید به نقاط قوت خود بیاندیشید. ببینید که توانمندی‌هایتان بیشتر در چه زمینه‌هایی است و روی آنها سرمایه‌گذاری کنید. کار کردن روی نقاط قوت باعث می‌شود به موفقیت بیشتری برسید. این موفقیت‌ها نیز اعتماد به نفس شما را بالا می برند. وقتی اعتماد به نفس افزایش پیدا کند، برای مقابله با چالش‌های دشوار پیش رو و رو به رو شدن با نقاط ضعف هم توانمندتر خواهید شد. در نتیجه به فردی بدل می‌شوید که با شناخت و آگاهی از ظرفیت‌های مختلف روحی و روانی خود قادر است به کمک توامندی‌هایش به جنگ نقاط ضعف برود و کارنامه موفقیت و پیروزی خود را پربارتر کند.

روابط اجتماعی قوی داشته باشید

داشتن شبکه ارتباطی خوب و قوی با دیگران باعث می‌شود که در سختی‌ها تنها نمانید. وقتی به جمعی تعلق دارید که شما را دوست دارند و نسبت به مشکلات شما احساس نگرانی می‌کنند، امنیت و آرامش بیشتری را تجربه خواهید کرد. اما رمز موفقیت در پذیرفته شدن در گروه‌های مختلف دوستی، خانوادگی و… ، رعایت نکاتی نظیر: خوب گوش کردن، احترام گذاشتن و اعتماد است. اگر می‌خواهید که دیگران شما را دوست بدارند و در مواقع سختی در کنارتان باشند باید خود را به آنها اثبات کنید. مثلا وقتی شنونده‌ای خوب هستید باعث می‌شوید تا دیگران به شما اعتماد بیشتری پیدا کنند، وقتی به عقاید دیگران احترام می‌گذارید روی شما بیشتر حساب خواهند کرد و در نتیجه از نظر عاطفی و روحی از حمایت کسانی برخوردار خواهید شد که در مشکلات تنهای‌‌تان نمی‌گذارند و به توسعه سلامت ذهنی شما کمک شایانی می‌کنند.

برای شاد زیستن باید سلامت ذهنی و شادابی جسمی خود را افزایش بدهید. فراموش نکنید که شما  مخلوقی توانمند، زیبا و منحصربفرد هستید و موفقیت، شادی و آرامش حق شما برای زیستن روی این کره خاکی است.

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست